[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:05

Gaan we nog een keer }:0

Hoe voelt het leer aan na verven? Voelt het alsof er een laagje opzit of trekt het echt in het leer? Voelt het zeg maar als een "normaal" gekocht hoofdstel of niet? Daarnaast de vraag of mensen hun geverfde spul al ingevet en/of geolied hebben en hoe het hierna aanvoelt? trekt het er goed in? Voelt het gewoon als normaal ingevet leer?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:26

Ik had dus gisteren de 1e laag finisher hoogglans erop gezet.
Het resultaat viel tegen... Niet zo lak als ik wilde en streperig opgedroogd.
Daarom vanochtend heel vroeg nog maar een laag aangebracht maar dan met spons... Ook geen succes nu heb ik af en toe kleine druipers...
En de voet is nu erg lak maar het been nog niet dus net nogmaals het beengedeelte ingesmeerd met finisher hoogglans spons en de druipers weggedept met kwast/keukenpapier.
Ik hoop dat het vanmiddag droog is want ik wil er vanmiddag mee gaan rijden :)
P.s ik was zojuist vergeten handschoenen aan te doen dus ik heb nu een laklaag over mijn nagels en handen die ik er niet meer af krijg... :o

Ik zal hier updates plaatsen over hoe de verf houd na gebruik en na langere tijd.

Zo waren de laarzen na 3 lagen verf:

Afbeelding

na 4 lagen verf:

Afbeelding

na 4 lagen verf en na 3 lagen hoogglans finisher:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 21-11-13 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:49

Afbeelding
Boots @ work

nu 5 keer mee gereden, op naden erg lelijk maar met rijden zie je t niet!

unihorses

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 13:26

ik zie dat de leerverf op waterbasis is.. kun je het er dan niet afwassen met water? :+ hoe gaat dat dan in de regen...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:10

Ik heb net alle afplaktape eromheen weggehaald en op 2 stukjes kwam de verf gewoon mee los?? :o :o
Ik heb het net even bijgestipt met verf; van de week daar maar ook ff de finisher overheen nog doen maar het baart me wel zorgen dat het er meteen afbladdert terwijl ik:
1) goed gereinigd en ontvet heb
2) meerdere dunne lagen heb gedaan; iedere keer 24 uur heb laten drogen per laag
3) goede finisher heb gebruikt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:12

@Tamaramt
Dat gebeurt met gewone verf ook hoor.
Het beste is de tape te verwijderen als de verf nog niet (helemaal) droog is.
En bij iedere laag even opnieuw afplakken.

Die fout heb ik ook eens gemaakt met het schilderen van onze kozijnen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:17

heb een duidelijke uitleg van hg erbij zitten. als ik dan sommige hier lees behandelen zij de laars anders als wat hg aanbeveelt. juist niet 24 uur laten drogen bij de leerverf, maar na 2 uur overdoen. wel de behandellaag 24 uur laten drogen. en de laars wat opschuren.
kan eventueel wel de gehele uitleg hier plaatsen als iemand daar behoefte aan heeft?

in het pakket van hg zit alles inbegrepen behalve om de laars te ontvetten, maar rollers/kwast/bakje zit er allemaal bij.

tamarant jij had toch ook hg? dan heb je niet goed de bijsluiter gelezen want deze moet je niet 24 uur laten drogen wil je de nieuwe laag erop zetten

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:58

Dat wou ik inderdaad ook zeggen, van de HG die ik ook heb. Heb dat hele papier gelezen, en daar stond idd iets van maximaal 2 uur tijd tussen de lagen,omdat het anders niet mooi (hoe noem je dat) op elkaar aansluit ofzo. En pas na een week het leer invetten.
Gebruiksklaar is het na 24 uur

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:14

ArGieVai schreef:
Gaan we nog een keer }:0

Hoe voelt het leer aan na verven? Voelt het alsof er een laagje opzit of trekt het echt in het leer? Voelt het zeg maar als een "normaal" gekocht hoofdstel of niet? Daarnaast de vraag of mensen hun geverfde spul al ingevet en/of geolied hebben en hoe het hierna aanvoelt? trekt het er goed in? Voelt het gewoon als normaal ingevet leer?

Het voelt als een hoofdstel met coating, het is nog wel soepel zeker nadat je het gevet hebt maar het voelt gewoon als coating leer

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:15

unihorses schreef:
ik zie dat de leerverf op waterbasis is.. kun je het er dan niet afwassen met water? :+ hoe gaat dat dan in de regen...

Mijn laarzen hebben een bui overleeft, ik denk dat de finisher het water dicht maakt

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:21

De verf van angelus is op acrylbasis hoor :)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:23

unihorses schreef:

Zolang de verf nog nat is kan je deze afwassen met water alsook verdunnen met water (niet dat dat een mooi effect geeft maar goed) zodra de verf droog is kan die alleen nog maar verwijderd worden met een oplosmiddel.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:43

Ik wil ook!
Heb een tweedehands hoofdstel gekocht. Deze heeft bij de bakstukken e.d. gouden gespjes en de neusriem heeft zilveren gespjes.
Twijfel nog tussen saffier blauw en donkerblauw met zilver of tin of glitter onderlegd. En voor de finisher twijfel ik tussen satijn en glans.
Ben alleen bang dat het met gouden gespjes, blauw leer en glitter/ metallic onderlegd een te drukke boel wordt.
Als het hoofdstel lukt wil ik ook m'n laarzen matchen.
Iemand nog een leuk idee of kleur tips?
Oja, het komt op een fjord.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:08

Die uitleg van HG klinkt wel boeiend :j Dan ga ik sowieso een dag uittrekken om elke 2 uur een nieuwe laag te doen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:13

Ik heb wel interesse in die hele uitleg van HG.
Ik ga er dan maar gewoon een dag voor uitrekken zodat ik om de 2 uur een laag kan doen.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:57

HG leerverf voor zitmeubels

Voor het beste resultaat is het nodig om nauwkeurig te werk te gaan. Lees daarom
vooraf deze gebruiksaanwijzing geheel en aandachtig door. Voor het reinigen van het leer is spiritus nodig (wordt NIET bijgeleverd, dus APART aanschaffen indien thuis niet in uw bezit).Voordat met de totale behandeling wordt begonnen, eerst wat HG leerverf op een onopvallende plek uitproberen. Na het gewenste resultaat verder gaan.

Belangrijk:
Ga bij zowel het reinigen, primeren en verven volgens de volgende vaste stappen te werk.
(1) Maak kussens, indien mogelijk, los en behandel deze apart.
(2) Zorg vervolgens dat alle kussens of overhangende delen die niet los kunnen in een andere positie gehouden worden door bijvoorbeeld tape of touw.
(3) Behandel vervolgens alle delen die hierdoor zijn vrijgekomen (bijvoorbeeld achterkant en plaatsen onder de kussens).
(4) Behandel tenslotte alle overige delen. Volg hierbij zorgvuldig de stappen zoals hieronder beschreven bij "reinigen, ontvetten", "aanbrengen van de HG leerverf primer" en "aanbrengen van de HG leerverf".

Voorbehandeling van het leer:
Reinigen, ontvetten:

Voor een optimaal resultaat moet het leer goed schoon en droog zijn, voordat het
behandeld wordt met de, speciaal hiervoor ontwikkelde, HG leerverf primer.
1. Reinig het te behandelen leer met spiritus en gebruik hierbij schone doeken. Reinig met ronddraaiende bewegingen. Het oppervlak dient geheel vet- en vuilvrij gemaakt te zijn. Reinig daarom net zo lang totdat het leer geen vuil meer afgeeft.
2. Ventileer goed tijdens het reinigen in ruimtes.
3. Na reinigen het leer goed laten drogen, bij voorkeur een hele nacht. Eventueel kan men een haarföhn gebruiken om het drogen te versnellen.

Repareren:
Eventuele beschadigingen aan het leer, zoals bijvoorbeeld scheuren, gaatjes, krassen en andere oneffenheden (zoals craquelé), kunt u eenvoudig vooraf repareren met behulp van HG leerreparateur voor zitmeubels. Dit product is apart verkrijgbaar.

Aanbrengen van de HG leerverf primer:
Voor een optimale hechting dient, alvorens met verven wordt begonnen, de HG leerverf primer aangebracht te worden. Volg hierbij de werkvolgorde zoals aangegeven onder het kopje "Belangrijk".
1. De HG leerverf primer voor gebruik goed schudden.
2. Giet de HG leerverf primer in een schoon (= zonder verfresten) verfbakje.
3. Breng de HG leerverf primer aan op het te verven leer m.b.v. de speciale schuim
verfroller (= de witte bijgeleverde verfroller). 1 laag is voldoende.
4. Zorg ervoor dat geen plekjes worden overgeslagen. Het aanbrengen van de leerverf primer hoeft niet netjes te gebeuren, maar wees zeker niet te zuinig.
5. De leerverf primer droogt mat op; hierdoor kan gemakkelijk bepaald worden of alle delen goed behandeld zijn. Gemiste delen alsnog behandelen.
6. Na het aanbrengen van de HG leerverf primer de gebruikte materialen, zoals verfbakje, roller en kwastje goed schoonmaken met water.
7. Wacht met verven totdat de leerverf primer volledig droog is, bij voorkeur 24 uur.

Aanbrengen van HG "leerverf":
Volg hierbij de werkvolgorde zoals aangegeven onder het kopje "Belangrijk".
1. HG leerverf voor gebruik minimaal 1 minuut goed schudden, totdat de verf homogeen is.
2. Giet de verf over in een schoon verfbakje. Bij gelijktijdig gebruik van meerdere flessen HG leerverf van dezelfde kleur, de inhoud hiervan goed mengen. Zie tevens "attentie".)
3. Behandel grote oppervlakken nooit in 1 keer. Verdeel het leer voor het gevoel zoveel mogelijk in aparte vlakken, bijvoorbeeld aan de hand van naden en stiksels.
4. Behandel als eerste per vlak alle, voor een verfroller, moeilijk bereikbare plaatsen,
zoals naden, stiksels, rondom knopen enz. Gebruik hiervoor het bijgeleverde penseeltje. Breng hierbij niet teveel verf aan om droogproblemen te voorkomen. Ga hierna direct verder met punt 5.
5. Zet met behulp van de bijgeleverde acrylaat verfroller (= de oranje bijgeleverde
verfroller) gelijkmatig een dunne laag HG leerverf op het leer. Rol eerst in 1 richting
en vervolgens haaks hierop om de verf goed egaal te verdelen. Overlap de met het
penseeltje behandelde gedeeltes zo goed als mogelijk met de roller en doe dit in
dezelfde richting als met het penseeltje. Let op dat er geen strepen achterblijven. Indien strepen ontstaan, wordt teveel verf gebruikt en moet het verdeeld worden over een groter oppervlak.
6. Zet de verf nooit te dik op. Omdat de verf dus dun aangebracht moet worden, kan
de originele leerkleur doorschijnen. Dit zal verdwijnen bij de volgende laag of lagen.
Voorkom droogrollen door de roller goed vochtig te houden (met verf).
7. Zorg ervoor dat tijdens het verven contactmakende delen van elkaar gescheiden
blijven zodat de drogende verf niet gaat vastkleven. Het is ook mogelijk om vastkleven te voorkomen door deze delen versneld te laten drogen met behulp van een haarföhn. (NB. U kunt GEEN haarföhn gebruiken indien het leer vooraf is behandeld met HG leerreparateur voor zitmeubels. Zie tevens "attentie".) Bij het drogen verdwijnt de natte glans van de verf waarna voorzichtig gevoeld kan worden of de verf goed droog is. Na het föhnen oppervlakken die met tape of touw in een andere positie worden gehouden eerst af laten koelen voordat ze losgemaakt worden. De droogtijd is afhankelijk van de laagdikte van de verf, de omvang van het te drogen oppervlak en het type föhn.
8. Om een egaal eindresultaat te krijgen moet het oppervlak de 1e keer volledig
behandeld worden zonder plekjes open te laten.
9. Na circa 2 uur is de HG leerverf droog en kan een tweede laag worden aangebracht. (Wacht echter nooit langer dan 24 uur met het aanbrengen van een nieuwe laag.) Bewaar de roller ondertussen in folie, of spoel het schoon met voldoende water. Als de roller is schoongespoeld met water moet hij bij hergebruik wel helemaal droog zijn. De tweede laag dient snel en vloeiend aangebracht te worden, om aanweken (beschadigen) van de eerste laag te voorkomen (dus niet te lang door blijven rollen op 1 plek). De bovenstaande behandeling kan herhaald worden totdat een mooi, egaal resultaat is bereikt. Zet maximaal 4 lagen HG leerverf op.
10. Na 24 uur kan het meubel weer normaal gebruikt worden. Niet eerder dan een
week na het verven het leer reinigen.
Gebruik voor reiniging en onderhoud bij voorkeur HG 4 in 1 voor leer.
11. Na het verven kunnen de gebruikte materialen, zoals verfbakje, rollers en kwastje, gereinigd worden met water. Indien de verf gedroogd is, kan deze met spiritus opgelost worden.

Reparatie van beschadigingen in de opgebrachte HG leerverf:
Het is mogelijk om beschadigingen in de opgebrachte HG leerverf te herstellen.
1. Behandel de beschadiging met spiritus en een doek, hierbij wordt de HG leerverf
plaatselijk verwijderd.
2. Laat het oppervlak grondig drogen.
3. Behandel de plek met nieuwe HG leerverf met behulp van een acrylaat verfroller
(niet nogmaals primer gebruiken). Zorg ervoor dat de verf iets overlapt met de oude laag.
4. Breng zoveel lagen aan totdat de plek volledig weggewerkt is.
5. Tussen de verschillende lagen kan de verf eventueel gedroogd worden met een
haarföhn (NB. U kunt GEEN haarföhn gebruiken indien het leer vooraf is behandeld met HG leerreparateur voor zitmeubels. Zie tevens "attentie".) , om de droogtijd te verkorten. Anders minimaal 2 uur wachten tussen elke behandeling.

Verbruik:
Spiritus ± 1 m2 per 100 ml afhankelijk van vervuilingsgraad.
HG leerverf primer: max. 4 m2 per 100 ml.
HG leerverf: max. 3 m2 per 100 ml per laag.

Onderhoud:
Bij morsen direct schoonmaken met wat water. Voor het optimaal onderhoud van het leer kan het beste, ook na het aanbrengen van HG leerverf, HG 4 in 1 voor leer worden gebruikt. Het gebruik van HG dieptereiniger voor leer op leer geverfd met HG leerverf wordt niet geadviseerd.

_Deniise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:58

En dan nu wel goed lezen he :D

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:21

Dankje Deniise! Hele duidelijke uitleg :))

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:35

Ha dat is ie idd de uitleg

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:42

Heb net besteld!

Ga ze donker grijs verven met glitter accentjes,

als je ze verft, moet je gewoon schoonmaken met aceton? Dat heb ik er bij besteld.

En krijg je er een kwast bij?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:44

Misschien handig om die omschrijving in de OP te zetten? Ik wil wel even een omschrijving maken voor Angelus eventueel. Misschien ook handig om de foto's in een online album te zetten en de link in de OP te zetten? Zo is het altijd makkelijk te vinden om blijven de mods niet bijwerken. Ik wil dat best doen, geen problemen mee.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:46

Een lijst met veelgestelde vragen in de OP is wel handig

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:54

Ja, precies. Want dat nu nog mensen vragen hoe en waarmee het moet snap ik best, maar wordt zo onderhand wel vervelend.

16Denters

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:59

Goed idee!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:01

Hierbij foto's van mijn zilvere laarzen. Ik gebruik ze om te springen, dus niet dagelijks, maar wel regelmatig. Er is al mee gevallen, gebotst en de eerste keer dat ik ze droeg regende het al en dat bleef niet bij een keer. Ik onderhoud ze net als mijn andere laarzen met action leerpoetsdoekjes en Angelus wax (neutraal). De grote kras zat er al op, de binnenkant scheurt wel iets, maar dat doet het (ongeverfde) zwarte ook, dus dat komt echt van het leer, niet van de verf.

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een tip voor neon. Meng het met een normale kleur, dan pakt het veel beter. Hier links 1 laag Pariasian Pink gemengd met wit, verhouding ongeveer 1 wit op 4 of 5 neon. Rechts alleen de neon. Onderin op het witte deel hetzelfde verhaal, maar wel iets gesprongen. Het is geverfd met een stuk plastic waar ik het mee gemengd heb, dus de strepen zijn niet meer dan normaal.

Afbeelding