Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:32

Lezen is een kunst Aimee. Er staat letterlijk dat onbalans TOT UITING KOMT in een Wowzadel.

Ik zet hier even een streep onder en ga in meelees modus - zucht....

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:03

Lezen is inderdaad een kunst. Schrijven ook.
Jouw zin bevat een redengevend verband door het gebruik van het signaalwoord 'omdat'.

Ander voorbeeld: de hond blaft omdat de buurman aanbelt.
Dat de buurman aanbelt, is nu de reden voor het blaffen van de hond.

Of: de buurman valt omdat hij zijn balans verliest.
Dat de buurman zijn balans verliest, is de reden van het vallen.

Je schrijft letterlijk
MarChak schreef:
Als je in onbalans zit, komt dat juist in een Wow zadel eerder tot uiting, omdat de kussens met lucht gevuld zijn.

Dat de kussens met lucht gevuld zijn, zou dus de reden zijn van het in onbalans zitten in een Wow.

Dat is echter niet waar. Ik heb met meerdere andere merk zadels gereden waarin lucht gevulde kussens zaten en geen daarvan gaf zoveel onbalans als de Wow. Dat is ook de ervaring die ik van vele andere gebruikers (en zadelmakers) van zadels met luchtkussens hoor.
Daarnaast helpt het niet om de luchtkussens onder een Wow te vervangen door wolgevulde kussens en ervaren gebruikers van een Wow met foamkussens dezelfde onbalans.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:10

Nee, verkeerd gelezen. Het komt eerder tot uiting, omdat de kussens met lucht gevuld zijn. Het tot uiting komen komt dus omdat de kussens met lucht gevuld zijn.
Ach. Ik ben ook maar een meelezer.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:27

Ja, je hebt gelijk :j
Blijft wel over dat de reden de met lucht gevulde kussens zouden zijn en daar gaat het mij om :)

Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat het in onbalans zitten eerder tot uiting komt in een Wow :D
Mijn ervaring is dat de Wow er voor heeft gezorgd dat ik in onbalans ben gáán zitten.
Gelukkig heb ik dit inmiddels bevestigd gekregen in een interessante zadelfilosofie en kan ik mijn balans weer vinden nu ik met een ander zadel rijd.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 15:56

<uit meeleesmodus>

Dank je Jetta ;)

Aimee, volgens mij hou je helemaal niet van Wow-zadels, omdat je daar zelf je balans niet in kan vinden.
Je geeft het net letterlijk toe dat het daarom geen zadel voor jou is, maar wil het kennelijk niet accepteren dat andere personen, zoals ikzelf, de onbalans in zichzelf erkennen en dááraan gaan werken, in plaats van in dit topic eraan vast te blijven houden dat het door het zadel komt.

Ik vind het heerlijk dat de Wow zo beweeglijk is. Ik rij een enkele keer ook op een gewoon zadel, en mis dan echt het gevoel dat ik met b.v. een lichte draai van m'n bekken de beweging van mijn paard kan beïnvloeden, dat lukt me echt niet in een wolzadel met stugge boom. Het is de kunst om die fijngevoeligheid in je eigen lichaam te ontwikkelen. Het Wow-concept zorgt er vervolgens voor dat die kleine bewegingen direkt opgepikt worden door mijn paard. Dánkzij de luchtkussens en dánkzij de flexibele Y-vormige boom.

Hier komen mensen die meer willen weten en leren over het Wow-concept, terwijl ik van jou vooral reacties lees over het hoe en waarom een Wow-zadel helemaal niet zo wow zou zijn. Ik krijg dan het gevoel dat je in het topic zit om mensen te demotiveren om een Wow te nemen, terwijl het voor heel veel mensen en paarden wel de oplossing kan zijn na (soms heel veel) zadelleed door wolzadels en/of zadels met vaste boom.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:34

Ik heb in mijn geval niet het gevoel dat het door de lucht komt of dat het daar sneller mee tot uiting komt, daar heb ik nooit problemen mee gehad en verder is mijn evenwicht ed ook toppie :j ik ben me ook heel goed bewust van punten in mijn houding waar ik ga compenseren door scheefheid van het paard bv...,ik zeg nu maar wat, maar zulke dingen, dat is voor mij allemaal vrij duidelijk. Alleen zijn we er door veranderingen in het niveau van mijn paard en mezelf (dus ergens ook logisch dat we hier niet eerder tegenaan gelopen zijn, dit hebben we nog niet eerder gedaan) nu achtergekomen dat ik iets verkeerd in mijn bekken gekanteld wordt :) En het is echt héél subtiel, maar toch genoeg om mijn paard te belemmeren bij moeilijkere dingen :) Ze is dan ook wel heel gevoelig, daar moet ik eerlijk in zijn...om niet te zeggen overgevoelig (zowel mentaal als lichamelijk)...We zullen wel zien :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:50

MarChak, ik ben het toch niet helemaal met je eens hoor. Een wow zadel kan gewoon wow zijn voor paard en ruiter. Maar als een wow zadel niet past bij de ruiter qua zit , dan is er gewoon een probleem. En dat probleem heeft dan niets te maken met luchtgevulde kussens of niet, maar gewoon met de vorm van de zitting voor de ruiter of amazone.
Dat je moet werken aan je eigen zit en houding lijkt me heel logisch en dat geldt voor elk zadel en voor elke amazone en ruiter.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:37

Of je lekker zit op een Wow heeft mi niets te maken met het zadel zelf, maar met het model. Ik ken bv zat mensen die goed zitten op Stubben, terwijl ik dat echt een plank vind, zelfde met childeric-zadels.

Ik zat op mijn vorige zadel erg goed icm mijn vorige paard, met mijn huidige paard schoof mijn knie de hele tijd over de wrong, moesten mijn beugelriemen 3 gaten korter en kon ik geen druk houden op mijn beugels, had niets met het zadel zelf te maken.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:52

Na voor een paard met een grote boommaat (4) een WoW aangeschaft te hebben, ga ik nu een 2e aanschaffen.. Paard met lastige boommaat hebben we inmiddels niet meer, maar ik gebruik het zadel nu op 2 andere paarden. Qua zitten vind ik het altijd weer wennen, maar als je ziet hoe fijn de paarden met dit zadel zijn gaan lopen.. Geen wondermiddel, wel het laatste stukje lichaamsgebruik :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:55

Ik heb na aarzelen ook een WOW in bestelling, deel 2e hands en deels nieuw omdat er weinig flat (2) 2e hands te krijgen zijn.
Helaas is het nu wachten tot hij er is.
Mijn arabier heeft een korte rug en ik billen die iets groter zijn.
En met de WOW loopt ie goed en blijft zijn schouders goed gebruiken en bewegen.
Dus hoop dat ie er snel is en ik eindelijk weer kan rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:45

MarChak schreef:
Aimee, volgens mij hou je helemaal niet van Wow-zadels, omdat je daar zelf je balans niet in kan vinden.

Zoals alle zadels, heeft Wow voor- en nadelen.
Wat zo jammer aan de wereld-van-het-zadel is, is dat niemand onafhankelijk is. Verkopers niet, maar ook de gebruiker niet.
De gebruiker wil immers vooral bevestigd hebben dat hij/zij de juiste keuze heeft gemaakt voor zichzelf en het paard. Zeker Wow-gebruikers, want zeg nou eerlijk, is er hier iemand die een Wow puur voor zichzelf gekocht heeft?
Nee, mensen kopen een Wow om het paard een stukje bewegingsvrijheid te geven en nemen daarbij voor lief hoe ze zelf in dat zadel zitten.

Ik ben Wow heel dankbaar.
Dankzij Wow ben ik namelijk een bepaalde weg ingeslagen wat betreft zadelmakersopleiding. Dankzij Wow ben ik terecht gekomen bij een absolute meesterzadelmaker die mij geleerd heeft (en nog regelmatig bijspijkert) om onafhankelijk een zadel en diens pasvorm voor paard én ruiter te beoordelen.
Doordat ik al zoveel jaren ervaring heb met Wow, zelf nog een Wow heb liggen en daardoor veel contacten heb opgebouwd met Wow-eigenaren, heb ik mijn opgedane kennis ook losgelaten op Wow.
Doordat ik niets verkoop en gebruiker ben van een zadel dat in Nederland niet verkrijgbaar is, durf ik van mezelf te zeggen dat ik behoorlijk onafhankelijk ben.

Dat betekent dat ik in staat ben om de voor- én de nadelen van Wow te benoemen.
Uit de vele pb's die ik met vragen over Wow krijg en de uitnodigingen om onafhankelijk de zadelpasvorm te komen beoordelen, blijkt dat dit gewaardeerd wordt. Mensen willen namelijk niet alleen leren wat de voordelen zijn, maar óók wat de nadelen zijn. Zeker als ze gedurende het gebruik van het zadel een aantal problemen tegenkomen en volledig aan zichzelf gaan twijfelen wanneer ze deze problemen benoemen.
Ik begrijp daarnaast best dat het voor sommige gebruikers heel hard aan kan komen als ik een nadeel benoem. Mede daarom reageer ik op heel veel berichten die voorbij komen niet.
Als er echter meerdere berichten van meerdere gebruikers voorbij komen over de zitmoeilijkheden in een Wow en vervolgens wordt er door iemand daaromtrent echt een valse bewering gedaan, dan onthoud ik me niet om daarop in te gaan.
Daarbij gebruik ik mezelf als voorbeeld. Waarom? Omdat ik niet zomaar anderen daarbij ga betrekken, omdat ik niet zomaar voorbeelden van andere Wow-gebruikers erbij ga halen. Ik houd het liever bij mezelf. Dat garandeert ook een stukje anonimiteit voor mensen die bij mij komen voor een zadelpasconsult.
Van mezelf weet ik ook wat ik allemaal gedaan heb om te proberen toch in een Wow te kunnen zitten. Maar de vele zitlessen ten spijt, de flexchairtrainingen, bootcamp, sportschool, yoga.... ik werd inderdaad veel fitter, kreeg veel meer balans, betere coördinatie, daardoor betere hulpengeving. Maar zitten in een Wow, dat werd er echt niet beter van.

Het leuke aan de opleiding die ik gevolgd heb en nog steeds verder mee ga, is dat het echt uitgaat van de drie-eenheid: paard-zadel-ruiter. Dat betekent dat niet alleen de pasvorm voor het paard aan bod komt. Minstens zo belangrijk is het aspect pasvorm van het zadel voor de ruiter/amazone.
Daar heb ik al het één en ander over geschreven op bokt en is voor geïnteresseerden dus eenvoudig op te zoeken.

Als jij niet tegen een kritische noot kan en/of alleen wil lezen over de voordelen van Wow, om welke reden dan ook. Dan sla je toch lekker mijn berichten over :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:04

Mooi verwoord Aimee.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:40

Helemaal mee eens :j

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:27

Eens Aimee, ik vind dat je je nooit blind moet staren op één oplossing. En een goed product doorstaat positieve en negatieve reacties wel.

Even een vraag.. Foamkussens laten vervangen voor lucht (zelfde kussens) hoe realistisch is dat? En het kostenplaatje? (Anders koop ik liever nieuwe)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:05

Hoi Aimee, bedankt voor je heldere uitleg over de context van waaruit je je reacties plaatst, ik krijg daardoor wel meer begrip ervoor dat je in het Wow-topic de mensen er ook op wijst dat een Wow niet zaligmakend is voor iedere paard-mens combinatie, anders had Wow ook inmiddels wel marktleider onder de zadels geweest ;-) , dat laatste geldt uiteraard voor alle merken zadels.

Mijn context is dat ik regelmatig paardenruggen zie langskomen met daarin de permanente afdruk van een veel te hard opgevuld en te smal zadel - en daar krijg ik altijd vreselijk de kriebels van, en om dat soort ruggen ruimte te geven voor ontwikkeling, heb ik de voorkeur voor het Wow-concept. Ruimte voor groei zogezegd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:45

Mosh schreef:
Even een vraag.. Foamkussens laten vervangen voor lucht (zelfde kussens) hoe realistisch is dat? En het kostenplaatje? (Anders koop ik liever nieuwe)

Wat bedoel je precies met de vraag "hoe realistisch is dat?"
Er zijn best een aantal zadelmakers die flair in kunnen bouwen. Toen Wow nog niet bestond, draaide First Thought Equine voornamelijk op het leveren van flair. In feite was flair toen gewoon een systeem dat andere zadelmakers in hun eigen zadel in konden bouwen en daarvoor werden ze opgeleid.
Volgens mij onderwijst MSFC nog steeds het inbouwen van flair in een bepaald deel van de opleiding.
Een voorbeeld van een zadelmaker die standaard flair inkoopt bij FTE en vervolgens in z'n eigen zadels inbouwt, is Danny Kroetch.
Of bedoelde je het andersom, lucht vervangen door foam? :) Dat is bij een Wow ook niet zo moeilijk. De verkoper moet foamkussens voor je bestellen, vervolgens de luchtkussens onder je zadel uit schroeven, foam kussen eronder schroeven en klaar :D

MarChak schreef:
anders had Wow ook inmiddels wel marktleider onder de zadels geweest ;-)

Ik pak even dit stukje uit je bericht :)
Dat is namelijk wel een interessante stelling. Als je een zaligmakend product verkoopt, wordt je dan automatisch marktleider?

Stel nu er is een zadel waar het paard zonder belemmering vrij onder kan bewegen. Dit zadel kan tevens volledig aangepast worden aan de veranderingen die een paard ondergaat wanneer het getraind wordt. Daarnaast kan dit zadel volledig opgebouwd worden op basis van de anatomie van de ruiter/amazone waardoor ook de ruiter/amazone zonder belemmeringen in de juiste houding op het paard kan zitten.
In mijn ogen kom je dan in de buurt van een zaligmakend zadel.
Zou dat een product zijn dat aan zou slaan?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 19:11

Dat slaat aan afhankelijk van de prijs en zal alsnog altijd staan of vallen met de kundigheid van degene die het aanpast :j

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:15

Dat zal aanslaan afhankelijk van prijs, verkrijgbaarheid en algeheel kostenpaatje met controles na het aanschaf traject. Verkrijgbaarheid bedoel ik dat er voldoende mensen moeten zijn die het concept volledig begrijpen en kunnen beoordelen ook nadat het product is aangekocht. Dan wel zonder die idiote tarieven van WoW.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:04

En dat maakt mij steeds nieuwsgieriger naar dat concept van jou Aimee...
Nog steeds niet in NL verkrijgbaar ? En erg duur of valt dat mee

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:01

Het is een hypothetisch zadelconcept wat ik hierboven beschrijf :)

Daar wil ik voor wat meer beeldvorming van de realiteit van zo'n concept nog wel aan toevoegen dat het onmogelijk is om zo'n zadel te leveren voor een prijs die in Nederland geaccepteerd is als "okee" voor een kwaliteitszadel.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 17:15

Ik heb er ook 1 en ben er ontzettend blij mee. Kan er heerlijk onafhankelijk in zitten en hij past op mijn paard. Wat uniek is ivm zijn belachelijk hoge schoft. T enige nadeel is dat ik ze vrij groot vind vallen. K heb normaal 17 inch maar een 16/16,5 past meë ook zat. Verder alleen maar heel blij met mijn wow :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 10:26

Ik heb bij mijn nieuwe paardje het zadel over kunnen nemen(paard heeft korte rug, dus lastig zadel bij te vinden)
Het is ook een WOW zadel. Ik moet zeggen dat het zadel heerlijk zit en ook goed ligt op mijn tinker, maar ik vind het onderhoud van het zadel nogal prijzig! |( |(

Van de week een WOW fitter bij laten komen om het zadel helemaal na te laten kijken(ik had het gevoel wat naar voren getrokken te worden) en het ook naar mijn gewicht(is te veel :o ) bij te laten vullen.

Er moest een nieuwe Head plate in! Ketsjing 70 euro!
Ik vroeg of die er misschien ook 2de hands waren, nee die had ze niet en ze nam ze ook niet in!
Nu heb ik een HP 5 en 4 ongebruikt liggen!

Moets na afloop een slordige 170 euro betalen, het zadel is nog net geen 2 jaar oud en ook elk jaar nagekeken!

Dat vind ik toch best prijzig!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:12

Weet je als je je wol zadel helemaal opnieuw laat vullen ben je ook 150/200 kwijt plus als de headplate niet meer past je vaak aan een ander zadel moet.
Vindt. Headplate wel erg duur van wow

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:41

Fitter is ondertussen ook geweest.
Paard bijna 2 boommaten gegroeid, dus het probleem met mijn heupen die naar voren kantelden was meteen opgelost gelukkig...M'n zadel kantelde achterover waardoor ik niet anders kon dan voorover kantelen als ik in balans wou zitten...Kussens nog iets aangepast en we zijn weer klaar om te gaan :)

Ik betaalde trouwens 60 euro voor het consult, 20 euro voor het inwisselen van de boom en nog 15 euro vervoersonkosten. 95 euro in totaal en ze is hier zo'n 2 uur geweest.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 23:03

Ik heb vandaag een cursus gehad over spieren en wow-zadels. Ik was er al beetje bekend mee door dit topic (en hoorde vooral negatieve ervaringen?) maar zoals het verteld was (los staand van het kosten plaatje) zit er wel een heel goed/doordacht beleid achter? En zou elk paard zo'n zadel moeten passen, dus hoe kan het dan dat er mensen zijn die zeggen dat ze een zadel niet passend krijgen?

Zijn er mensen die direct verschil merkte? Waarbij paard zichtbaar en voelbaar veel verbeterd is en zo ja hoe? (Ik heb topic's beetje doorgebladerd maar vooral discussie en niet echt duidelijke ervaring). Wat vanavond werd verteld, zou je direct verschil moeten merken/binnen een paar weken duidelijk meer bespiering enz (mits juiste training).