Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:09

Graag of als ze door kunnen geven wanneer ze de small 70cm in t zwart gaan produceren? Dan weet ik een beetje waar ik aan toe ben ( en jullie ook :) )

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:40

Ja ben ook benieuwd wanneer me singel komt. Wacht nu 3 weken en wilde eigenlijk zondag me wedstrijd ook met de singel rijden en woensdag met me andere paared wedstrijd maar vrees dus dat dat nog niet lukt...

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:50

Bij ons ook erg positieve reacties op de singels die er verkocht zijn, nog niemand die hem na een week testen terug kwam brengen omdat het niet beviel.

Bij ons nog enkele singels op voorraad voor diegene die snel een singel nodig heeft.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:51

Ja maar de singel is al betaald..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:02

Jotoma schreef:
Ik blijf nog twijfelen of ik ga bestellen. Paard met singelplek naar voren en schouders ver naar achter, dus de singel neemt de zadel mee naar voren. Ik lees hier nog steeds ervaringen dat dit niet altijd verholpen wordt :(
Ik heb nu een Schutte singel die het zadel op de plek houdt, echter krijgt hij vd gespen wondjes in zijn elleboog. Ook is hij voor het eerst aan het zwiepen en wordt hij wat chagrijnig bij aansingelen, ik ben er dus nog niet.

Mochten er mensen zijn die met hetzelfde zitten (singelplek naar voren, goed passend zadel die schuift) en nu met de fairfax rijden, willen jullie laten weten of deze ook schuift?

Ik zit met hetzelfde, dat is de reden dat ik deze singel heb besteld. Ik heb een fjord met een korte rug en bolle buik, zadel en singel schuift steeds naar voren. Hierdoor loopt ze niet lekker. Ik hoop dat deze singel beter blijft liggen, zodat ze meer schoudervrijheid heeft.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:21

Ik heb ws. een lange small nodig. De langste small die nu verkrijgbaar is, is 75 cm. Wordt die lengte gemeten van einde leer tot einde leer, of van einde gesp tot einde gesp ( hoop dat jullie snappen wat ik bedoel...). Misschien is het al ergens geschreven, link naar die pagina mag ook...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:26

@tarja: wanneer verwacht jij de singel? Ben uiteraard erg benieuwd naar je ervaring tzt!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:42

Paars; van gesp tot gesp

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:21

Ik heb nu een paar dagen met de smalle singel gereden. Fijne zachte singel.
Voor mij (en paard) juist even wennen met aansingelen, want deze singel heeft geen elastiek.
Mijn zadel ligt hierdoor wel wat stabieler. Maar dat kan ook door de kleine aanpassingen die de zadelmaker aan m'n zadel heeft gedaan.
Paard heeft de afgelopen dagen erg fijn gelopen, maar ik vind het moeilijk om te beoordelen of dit door de singel komt. Morgen laatste dagje testen en dan ga ik tussendoor wisselen met m'n oude singel. Ik ben dus nog niet echt laaiend enthousiast so far...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:27

Ik heb nu ook een keer of 5 met de fairfax gereden. Heb gewoon de standaard. Hier dezelfde ervaring als Fredt. Paard loopt fijn, maar ik heb helaas nog geen "halleluja" ervaring.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:42

De thorowgood heeft ook elastiek dus zal voor mij ook wennen worden met aansingelen :))
En even kijken of het wil met hartslagmeter bevestigen, maar zal wel..

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:29

Jotoma schreef:
@tarja: wanneer verwacht jij de singel? Ben uiteraard erg benieuwd naar je ervaring tzt!

Ik verwacht hem binnen 3 weken :)

Ik verwacht ook niet dat mijn paard er ineens veel beter van gaat lopen. Het enige wat is hoop is dat mijn zadel minder gaat schuiven! Ben al een jaar bezig met mijn zadel, hij past verder goed, maar blijft schuiven. Meerdere zadelmakers al naar gekeken.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:10

Mij gaat het ook niet zozeer om het ineens spectaculair beter lopen, maar omdat mijn paard soms 120 tot 160km op 1 dag 'moet' lopen wil ik het hem daarbij zo comfortabel mogelijk maken. Goed zadel, fijn dekje en dan hoort daar ook de meest fijne/goede singel bij..
Als hij daardoor makkelijker kan bewegen zal hem dat ook inspanning schelen en misschien zelfs een beter gebruik van zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:37

@djilna, ben het helemaal met je eens hoor. Maar er waren hier best wel wat "halleluja" verhalen en het had mij leuk geleken als ik deze ervaring ook zou hebben. Ik hou de singel wel, vind het een fijne singel en het past idd bij een goed zadel, fijn dekje enz. Mijn paard hoeft dan geen 120-160 km te lopen, maar als de singel haar ook maar iets fijner zit/ligt/past dan de huidige singel dan is het mij zeker die 300,= waard :j

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:54

Klopt hoor! Daardoor ben ik tenslotte ook enthousiast geworden :D
Denk dat het er ook van afhangt met wat voor singel je al reed en of je paard daar in meer of mindere mate last van had :)
Voor het zelde geld gaat die van mij ook ineens helemaal anders lopen :P Jemig wat zal ik dan een spierpijn krijgen :))

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:14

Beemst36: jouw singel is vandaag binnen gekomen!

Vriendin van collega had ook geen "Halleluja" ervaring maar laatst kwam de fysio voor een controle van haar paard en hij was enorm ontwikkeld rondom de schoft in vergelijking met de vorige controle! (paard is 20 en loopt M2) Ze vroeg gelijk of ze misschien een Fairfax singel had, gezien ze dit vaker gezien had na gebruik van deze singel. Dus ook voor haar paard wel degelijk beter geweest :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:21

@Pas de Deux, wat leuk om te horen! Ik denk dat de singel idd fijner is voor mijn paard. Ben erg benieuwd hoe het gaat als we er wat langer mee trainen.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:22

jippie!! *\o/* :)

moire

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:48

Ik rij er inmiddels ook een paar dagen mee. En moet ook aangeven: hier geen "halleluja" reactie. Ik voel eerlijk gezegd (nog) geen verschil in ruimere gangen of zo. Maar nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik de balans van mijn paard nog niet op orde heb. Dus voorlopig met rijden niet focus op ruimer lopen, maar op constant tempo/ritme, kleine tempowisselingen en aanleuning e.d.

Ik las het hier ook al terug, ik moet ook erg wennen aan het aansingelen. Mijn paard heeft behoorlijk last van singelnijd en dat gaat met deze singel eigenlijk wel fijn. (ging bij de vorige singel ook al wat beter, na veel geduld met opzadelen) Hier merk ik dat ik al wat minder voorzichtig en met minder tussenstappen kan singelen. Maar het daadwerkelijke aansingelen moet ik zelf echt erg aan wennen. Merk dat ik eigenlijk na een stukje rijden zou moeten nasingelen (en dat durf ik niet als ik erop zit..., dus dat is wat lastig). Aansingelen met een singel met elastiek ging voor het opstappen wat makkelijker.

Maar ook voor mij geldt: ik vind het een mooie singel, hij voelt fijn aan en het ziet er uit dat hij fijn aansluit/ligt tegen mijn paard.

Ik heb overigens de small. Paard van 1.75m met best wat body, maar een vrij smalle borst. Ik kwam met opmeten bij lange na niet aan de 20 cm tussen de ellebogen.

Fijn bericht overigens mbt een goede ontwikkeling rondom de schoft. Dat kan ik bij mijn relatief jonge paard ook goed gebruiken :-)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:22

[***] schreef:
Ik heb nu ook een keer of 5 met de fairfax gereden. Heb gewoon de standaard. Hier dezelfde ervaring als Fredt. Paard loopt fijn, maar ik heb helaas nog geen "halleluja" ervaring.

Maar liep je paard hiervoor ook al fijn, of had je ergens een probleem?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 07:50

Dat is eigenlijk wel een gekke vraag; want dan zou het betekenen dat voor 'probleem'gevallen dit een oplossing zou zijn. Ik denk juist dat het heel goed is om te weten dat paarden die hiervoor ook al goed liepen, niet anders lopen i.c.m. de fairfax. 'probleem'gevallen zullen dan wel eerder een halleluja effect krijgen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 08:26

Setteli schreef:
Maar liep je paard hiervoor ook al fijn, of had je ergens een probleem?

Mijn paard had gelukkig geen probleem. Ze liep hiervoor ook al fijn. Ik had wel het idee dat ze wat ruimer zou kunnen en mogen bewegen vanuit de schouders. En als ik sommige ervaringen hier lees, zijn er paarden die in eens een stuk ruimer zijn gaan bewegen, echt merkbaar. Dit is bij mijn paard dus niet het geval.

Jotoma schreef:
Ik denk juist dat het heel goed is om te weten dat paarden die hiervoor ook al goed liepen, niet anders lopen i.c.m. de fairfax. 'probleem'gevallen zullen dan wel eerder een halleluja effect krijgen denk ik.

Dat denk ik ook eerlijk gezegd ook. Ik houd de singel zeker, want vind het wel een fijne singel.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:07

Ik heb hem ook besteld. Om het verschil te zien, ga ik de bijrijder filmen met de oude singel en als ik de Fairfax heb, ook dan weer filmen.
Dan is er vergelijkingsmateriaal :)*

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:19

Ik heb de singel nu al weer een tijdje en hij bevalt mij prima :j In het begin merkte ik erg weinig verschil bij mijn paard, maar nu merk ik pas dat ze echt ruimer is gaan bewegen. Bij de uitgestrekte gangen heeft ze veel meer ruimte gekregen in het voorbeen.

En gisteren viel mij op dat ze gespierder is geworden aan de voorkant (schouder, schoft) :o, ze is ook losser in haar lijf. Als ze los beweegt dan zie je elke spier bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:40

Moratoetje schreef:
Ik heb de singel nu al weer een tijdje en hij bevalt mij prima :j In het begin merkte ik erg weinig verschil bij mijn paard, maar nu merk ik pas dat ze echt ruimer is gaan bewegen. Bij de uitgestrekte gangen heeft ze veel meer ruimte gekregen in het voorbeen.

En gisteren viel mij op dat ze gespierder is geworden aan de voorkant (schouder, schoft) :o, ze is ook losser in haar lijf. Als ze los beweegt dan zie je elke spier bewegen.

Klinkt goed! Ik hoop dat het bij mij straks ook zo is. En zo niet, dan heb ik in ieder geval een superfijne singel :D