Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ja, het is zonde om een paar goede inlagen a frut te knippen als je ze niet kunt vervangen - misschien gewoon een extra laagje van iets er in??? Zo'n moosgummi geval van Grandeur??? Of vilt?

maar he, bij een beetje rijden komt af en toe ook een beetje lichtrijden bij kijken. (bij mij tenminste, ik heb soms even last van m'n heupen en moet ik ff 'losschudden') Maar, wat ik dan niet heb gelezen in dit topic, van wat als je er een HAF-pad onder doet? Zijn die te dik? Word het dan te hard? Of is dat ook een idee?
) had men òf een dubbelgevouwen echte wollen deken onder het zadel of een vilten dekje - dat vilten dekje had leren stukjes waar je singelstoten doorheen gingen en soms nog een leren driehoekje voorop. Je had grijze en witte. Die dekjes werden nooit gewassen, maar afgeveegd/geborsteld. Latere tests hebben uitgewezen dit dit een hele goede oplossing was. Maar ja, het oog wil ook wat, het kan niet in de wasmachine en de mode-maffia komt ook nog met spannende dingetjes, zoals ruitjes, streepjes, gouden randjes en zelfs glimmertjes er op.....
Dus meer uitgegeven dan wat ze van plan was, maar nu vermoedelijk gezellig thuis op de Iberica TV zit te kijken.....

Zowel Rena als ik ontspannen er minder mee.

pmarena schreef:Dat is ook zo.
Maar sowieso is het hele ruggengraatvrijheid iets dat niet voor iedereen belangrijk is.
Kijk naar Engelse zadels waar de dekjes vaak strak onder trekken.
En Westernpads die vaak ook gene ruggengraatvrijheid hebben.
Natuurlijk drukken de kussens van deze zadels wel voornamelijk naast de ruggengraat maar toch trekt de stof nog vrij strak.
Voorheen vond ik dat niet zo'n probleem maar ik merkte bij mijn paardje echt dat ze veel prettiger loopt als de ruggengraat vrij ligt
In ieder geval de iets duurdere zijn zo gevormd dat ze niet strak trekken over de rug.
Heb nu een Wintec boomzadel, mooie ruggengraat vrijheid en hij loopt er lekker onder, mis wel het flexibele wel weer van Barefoot.