Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:28

We gaan het gewoon proberen :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 12:36

pmarena schreef:
We gaan het gewoon proberen :j

Over het algemeen de enige manier om ergens achter te komen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:01

Zo is dat :D

Ik heb nu de inlages uit de Iberica gehaald en snap eigenlijk niet zo goed waarom het gisteren op Rena zo plankerig aanvoelde , want zo hard zijn ze ook weer niet :P

Misschien moet ik voor de grap eerst eens een ritje maken met deze Iberica Plus op de westernpad die ik onder de Butterfly had liggen , kijken hoe dat aanvoelt voordat ik m'n Heavy Duty inlages ga verknippen om ze passend te krijgen in de Iberica.

Denk dat ik maar even doe , paar rondjes door de wei ermee :P

Best een dikke kans dat gewoon de dubbele laag schaap zo geweldig fijn aanvoelde :)

Vind het normaal niet zo'n bezwaar om inlages te verknippen maar van deze bestaat er nog maar 1 set , de rest zal pas tegen de zomer uit productie komen denk ik dus een beetje zonde als ik die nu verpest :P

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:06

Ik vind de inlagen van Christ juist heel erg soepel, maar je kunt ze niet heel makkelijk indrukken.

Ow :\ Ja, het is zonde om een paar goede inlagen a frut te knippen als je ze niet kunt vervangen - misschien gewoon een extra laagje van iets er in??? Zo'n moosgummi geval van Grandeur??? Of vilt?

Ik ga buiten spelen :wave:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:11

Ja ik denk ook dat dat het is , is het enige dat ik kan bedenken....

Die H.D. inlages hebben dan wel een kunststof plaatje er in zitten , maar het materiaal er omheen is wel zoals het Moosgummi van Grandeur , dus lekker verend. En dat waardeer ik toch wel heel erg :j

Daarom vind ik vilt zelf ook niks , dat dreunt zo hard door , pfffft. Ik vind het heerlijk dat de wederzijdse schokken wat gedempt worden...zoals bij een Franse auto , je voelt nog wel wat er gebeurd maar kuilen in de weg zijn niet van *BONK*KLONK* maar is een zwevende beweging , als een rimpeling in het water :P

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:05

Ik heb even het hele topic doorgelezen, en ik vind de iberica zo mooi :)) maar he, bij een beetje rijden komt af en toe ook een beetje lichtrijden bij kijken. (bij mij tenminste, ik heb soms even last van m'n heupen en moet ik ff 'losschudden') Maar, wat ik dan niet heb gelezen in dit topic, van wat als je er een HAF-pad onder doet? Zijn die te dik? Word het dan te hard? Of is dat ook een idee?

Ponybeest moet nog 2 worden maar he, ff vooruitdenken :))

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:47

Onder de plus versie hoeft toch niet een andere pad ? Als de inlages niet dik genoeg zijn, kan je er toch gewoon andere bij doen ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:47

Tja PM - wat de één heerlijk vindt (vilt) vindt de ander niks - ik denk dat het afhangt van het paard en de ruiter. In de paarden-prehistorie (toen ik leerde paardrijden :P ) had men òf een dubbelgevouwen echte wollen deken onder het zadel of een vilten dekje - dat vilten dekje had leren stukjes waar je singelstoten doorheen gingen en soms nog een leren driehoekje voorop. Je had grijze en witte. Die dekjes werden nooit gewassen, maar afgeveegd/geborsteld. Latere tests hebben uitgewezen dit dit een hele goede oplossing was. Maar ja, het oog wil ook wat, het kan niet in de wasmachine en de mode-maffia komt ook nog met spannende dingetjes, zoals ruitjes, streepjes, gouden randjes en zelfs glimmertjes er op..... :D

Roane, er kan best een HAF pad onder hoor. Maar zoals Maris opmerkt - het is niet echt nodig.

Had vandaag een dame die voor de Libra pad kwam kijken - van ons even op de Iberica is gezet (op Appie) en die er niet meer vanaf wilde *\o/* Dus meer uitgegeven dan wat ze van plan was, maar nu vermoedelijk gezellig thuis op de Iberica TV zit te kijken..... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 18:52

Hihi , het zou de eerste niet zijn die na een nieuwe aankoop de eerste rit op de bank maakt :P

Ja ik weet ook wel dat veel mensen vilt wèl fijn vinden , maar IK vind het als inlages gewoon te weinig verend , ben een beetje te veel verwend blijkbaar :P Zowel Rena als ik ontspannen er minder mee.

Zoals vroeger een vilten dekje onder een zadel met kussens is ook nog wel even wat anders dan dat je er bijna direct op zit....alhoewel vilt volgens mij bij voltige wel graag in de pad gebruikt wordt...staat ook wel lekker stevig natuurlijk :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:17

Het voordeel van GOED vilt is dat het ventileert, toch echt wel schokdempend is, niet inzakt, maar wel flexibel is.....
Uiteraard zijn er inmiddels kunststoffen die het zelfde doen, wat makkelijker in onderhoud zijn, minder wegen en er leuker uitzien....

Ik weet het niet - ik probeer dingen altijd op mijn paard uit, mijn bank zit toch wat minder prettig :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:55

Ik vind het van de veel beter schompende kunststoffen (zoals het Moosgummi) vooral zo jammer dat het niet ademt... maar dat neem ik dan graag voor lief voor het veel betere schokdempende (verende) effect....schaap er omheen en dan moet het schaap maar een luchtkussentje vormen hoor :P

Hihi ik kan me de foto ook nog wel herinneren van een zekere bokker met 2 dochters , 1 ging op handen en knieën , Barrydale zadel er op , moeders op zadel op dochter....andere dochter maakte een foto :P

Is weer eens wat anders dan op de bank :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:03

ik ben zo benieuwd naar meer iberica foto's.....
als iemand hem ooit uitleent.... O:)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:15

pmarena schreef:
Dat is ook zo.

Maar sowieso is het hele ruggengraatvrijheid iets dat niet voor iedereen belangrijk is.

Kijk naar Engelse zadels waar de dekjes vaak strak onder trekken.
En Westernpads die vaak ook gene ruggengraatvrijheid hebben.

Natuurlijk drukken de kussens van deze zadels wel voornamelijk naast de ruggengraat maar toch trekt de stof nog vrij strak.

Voorheen vond ik dat niet zo'n probleem maar ik merkte bij mijn paardje echt dat ze veel prettiger loopt als de ruggengraat vrij ligt :)

Tegenwoordig gaan de dekjes voor onder boomzadels ook met de tijd vooruit hoor :j In ieder geval de iets duurdere zijn zo gevormd dat ze niet strak trekken over de rug.

Heb zelf een boomloze Barefoot gehad, opzicht wel een fijn zadel, maar ik vond de ruggengraatvrijheid niet groot genoeg bij 1 inlage, en deed ik er 2 in dan had ik het gevoel dat ik een halve meter boven mijn paard zweefde :') Heb nu een Wintec boomzadel, mooie ruggengraat vrijheid en hij loopt er lekker onder, mis wel het flexibele wel weer van Barefoot.

Vind dit een hele gave bbp, als ik ooit een overschot aan geld heb (ze zijn een beetje duur voor zo erbij..) zal ik er zeker een kopen :D :o

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:22

Anoniem schreef:
ik ben zo benieuwd naar meer iberica foto's.....
als iemand hem ooit uitleent.... O:)

Langskomen en voelen....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:32

Op deze bladzijde worden, in het duits, een paar verschillen genoemd tussen de verschillende christ bbp http://www.reitforum.de/rund-um-lammfel ... 04-67.html

Wat ik ervan begrijp is dat de premium weer wat minder is voor mensen met lange benen ivt de iberica. Maar de Iberica heeft de nylon band weer iets meer naar voren ( wat me nadelig lijkt voor een paard met hogere schoft ).

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:59

9 van de 10 keer heeft een paard met een hogere schoft, ook een wat langere rug (zijn toch vaak de VB types) en dan kan je alles wat verder naar achteren leggen. Ik vermoed ook dat ze de Iberica gemaakt hebben om de mensen met barokke paarden te plezieren. Dat zijn toch vaak weer de rondere korte paarden met een niet al te hoge schoft. Vergeet ook de inlagen niet, die het paard beschermen tegen die band.
Ik denk dat het zitgevoel van de ruiter van groter belang is dan of het op het paard past. Ten eerst is het nergens hard (afgezien van de aansingeling) Zelf vind ik de Iberica prettig omdat wij het zadel buiten gebruiken en bij een plotselinge stop, schuif je er niet makkelijk af. Ik hoef geen dij- of kniewrongen, want dat wil ik met een gewoon zadel ook niet. Het schuimrubber is zacht genoeg om niet storend te zijn. Mogelijk dat ze dit bedoelen als vervelend voor mensen met lange benen?
Maar iemand die hem als balans-verbeterende barebackpad gebruikt, wil misschien een model zonder die opbouwtjes/wrongetjes.

Dat brengt me bij de volgende vraag: wat vinden jullie nu - na alle commentaren en ervaringen - het leukste model (en kleur)???

Even nog een opmerking over het onderhoud. Bij wassen van de vacht, moet het schuimrubber er uit. Dat kan ook met die wrongetjes. Onderin zit een klittenband sleuf!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:35

in duitsland ( gelezen in dat topic ) verknippen ze soms de wrongen en de achterzijde om een grotere ruimte om te zitten te maken.
De Iberica zou volgens hen meer geschikt zijn voor langere benen als de premium. Maar de Iberica schuift weer meer naar voren als de premium.
En zo heeft elke variant waarschijnlijk zijn voor en nadelen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:47

Dat heb ik allemaal gelezen Maris..... :D
Bij ons schuift de Iberica niet naar voren. Bedenkt dat dit forum net zoiets is als ons "Bokt" ;)

Ook als het om zadels gaat, past niet ieder mens (en ieder paard) in het zelfde model zadel. Dat zou dan wel heel makkelijk zijn voor alle partijen. Dus ook iedereen heeft een ander gevoeld bij de Velzadels, al was het alleen maar omdat niet elk paard de zelfde rug heeft en niet ieder mens heeft de zelfde benen, kont, etc.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:00

heb jij heel die 3 topics helemaal doorgelezen ???? wow !
Is idd een soort duitse Bokt, wel fijn dat er in duitsland al veel meer ervaringen zijn met de christ bbp. Alhoewel ze , geloof ik, ook steeds veranderingen aanbrengen dus de eerste ppb zijn niet meer te vergelijken met die van nu.

Groetjes,

maris

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:32

bij mij schuift de iberica ook niet echt naar voren mijn singel wel :o Dat kon je op die foto voor de stal wel zien :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 20:21

Niet alles Maris, maar wel een heel stuk.... 8-)

Ze laten in Duitsland bekende ruiters rondrijden op hun producten en die geven dan hun mening bij wijze van reclame, maar onder de tafel zullen ze ook hun wensen wel kenbaar maken. Daardoor verbeteren de producten ook steeds. Vandaag weer rondgetuft op de Iberica en hij gaat ons steeds meer bevallen....zo simpel - je pakt het ding, knoopt hem op je paard, stapt op en gaat lekker een eind stappen, met stukjes draf er tussen. Na afloop even in de wind hangen, onderkantje afborstelen en terug in de kast (en je knelt hem onder je arm terwijl je dan met 2 handjes de deur open kunt maken - kom daar maar eens om met een gewoon zadel) :D

Inmiddels het prototype van de opstaphulp binnen - nog wat er over praten en veranderen en dan kan hij "de markt op" Foto's en details pas als het helemaal is uitgewerkt :o

DanaDeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:22

Zo fijn dat hier al een topic over is (en met heel veel info en ervaring) Ik wil zelf een Christ aanschaffen, liefst een Premium Plus of een Iberica Plus, maar zijn deze ook geschikt voor een paard met een extreem hoge en brede schoft, ik ben bang dat het op zijn schoft gaat schuren. (ik zal er geen beugels gaan gebruiken) Heeft er hier iemand ervaring met deze bontzadels en hoge schoften, of kan iemand mij hier iets over vertellen?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:46

Geen foto's van je paard in je profiel, zodat ik kan zien hoe hoog die hoge schoft is..... ;)
Ik verwacht niet dat er iets gaat schuren, het is 3cm dik lamsvacht aan de onderkant en geen naden....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:48

Die van mij heeft best een schoft en wat ingevallen rug, en daar ligt de Iberica op zich wel netjes op hoor
:)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:40

Ik rijd wel eens met mijn premium op een friesje met een ingezaktere rug
Met een hoge schoft en er schuurt niks omdat het idd volledig schaap is. Er zit ook wel een klein beetje anatomische vorm in wat ook mee helpt.