WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: WOW zadel, echt zo "WOW"? Ervaringen met het zadel Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:52

Wat ik er uit begrijp maris is dat de schouder links smaller maar sterker is en de ruiter dus naar rechts drukt.
Als het zo is als jij beschijft zou je toch meer op de rechter vorkant vallen??

gaat nog eens lezen

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:57

Nogmaals gelezen,

Ik denk dat ze de rechtervoorkant minder vol doen om inderdaad de spier die kant de kans te geven bij te komen en dan dus rechter te liggen, maar dan zie ik nog niet waarom juist de achterkant meer gevult moet worden???

Dan krijg je toch in de beweging van de draf vanuit het rechter achterbeen een duw op de schouder?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:59

ik denk dat ze rechtsachter ( op de wow site ) bijvullen om de ruiter rechterop te laten zitten.
Ik snap alleen niet waarom ze dan linksvoor bijvullen ( holte naast schoft zit rechtsvoor )

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:01

misschien om juist het voor overvallen door de gevulde achterkant te compenseren?
In een holte juist gaan opvullen lijkt me ook niet goed omdat je dan de groei van die spieren meer afstompt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:05

is ook weer waar !
Morgen komt de fitter, eens vragen wat zij zegt. Maar eigenlijk wil ik het begrijpen voordat ze komt !
maar zoals ik al zei, kussens zijn totnutoe altijd gelijk gevuld, maar mijn paard blijft die holte naast de schoft houden en ik blijf ( voor mijn idee ) naar links vallen ( dus net andersom als in wow voorbeeld ).

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 18:09

Is er geen andere reden maris waarom ze daar de spieren niet verbeterd? bijv. de knie actie aan die ene kant of juist de spelling die niet vuit het lijf komt maar die kant eerder uit de hals?

Ik ben ook meer voor recht opvullen zodat het lijf er onder de kans krijgt ook recht te worden en/of blijven

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:02

Maar ik blijf naar links vallen en mijn paard is al wat ouder ( dus dan had hij toch al lang bij moeten zijn gekomen ?).

Ze zullen de kussens linksvoor bijvullen omdat die schouder wat smaller is waarschijnlijk ?

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:37

Maris, mijn paard zet mij ook op links. Gisteren met fitter besproken en omdatbik het zelf goed voel en het wordt veroorzaakt omdat ze het linkerachterbeen naar buiten plaats (ipv onder de massa) is het zadel niet asymetrisch opgevuld. Als hetbwordtbveroorzaakt doordat de schouder buiten de massa wil of als de ruiter het niet voelt, dan wordt asymetrisch gevuld. Zo heb ik het begrepen. Nu kan ik hetzelf corrigeren en hou ik zelf het zadel recht.

Je kan dus proberen als je naarblinks wordt gezet, om linksom schoudervoor te rijden ennrechtsom travers achtig en dan zien of je dat helpt. Bij travers welmde rechterschouder begrenzen anders helpt het niet. Idem voor schoudervoor wel de achterhand andere kantbin de gaten houden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:41

Maar mijn paard plaatst juist zijn rechterachterbeen buiten de massa en stuwt naar linksvoor . Dacht ik. de laatste tijd loopt hij weer gemakkelijker weg over de rechterschouder. whaaa, ik wil goed les.......!!!!!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:41

Mijn merrie heeft twee verschillende schouders (links een bolle en verder naar achterliggende en rechts een platte schouder).
Bij bijna alle zadels duwt de linkerschouder het zadel naar achteren waardoor het rechts in het gat van de smalle schouder wordt geduwd. Met de wow is het maar minimaal omdat ik het zadel ruim 4 vingers achter de linker schouder neerleg zodat deze niet tegen het zadel aan komt.
Bij zadels met bv. een foamvulling wordt aangeraden een gat in de vulling te maken om de schouder de ruimte te geven.

Mijn advies is om het zadel dus goed naar achter te leggen en de bolle schouder als ijkpunt te gebruiken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:43

hoi,

Mijn zadel kan niet verder naar achteren worden gelegd, het zakt echt terug in die holte bij de schoft !
volgens link naar wow site ligt trouwens de smalle schouder verder naar achteren ?!

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:49

Seven schreef:
:D
vindingrijk zijn we weer, ik heb de link zelf ook gevonden ja helaas echter geen paypal dus wordt nog lastig :D

Als je ze een mailtje stuurt willen ze je ook een factuur mailen die je vooraf per bank overmaakt.
Heb je dus ook geen paypall nodig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:51

Heb ik gedaan, nog niets gehoord :)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:53

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:55

Ja maar nog niets gehoord helaas

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:57

Opvullen aan die kant levert vaak weer meer problemen op. Dit probleem is echt niet eenvoudig op te lossen en vraagt om een zeer ervaren zadelpasser.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:33

Al het s cheef vullen lost niets op hoor!!je moet je paard recht richten
Dan haal je m van de schouder af en ga je t zwakke achterbeen activeren en oefenen met onderbrengen....

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:02

exact zo doe ik het ook, zie voorbeeld oefeningen

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:40

Maris schreef:
Maar mijn paard plaatst juist zijn rechterachterbeen buiten de massa en stuwt naar linksvoor . Dacht ik. de laatste tijd loopt hij weer gemakkelijker weg over de rechterschouder. whaaa, ik wil goed les.......!!!!!

zeeland is een lastige hoek volgens mij voor goed les, als je echt geintresseerd ben in regelmatig les en serieus aan de gang kan gaan weet ik misschien nog wel iemand voor je die die kant op kan komen, ze is heel goed in rechtrichten, er zijn meer roependen in zeeland
Laatst bijgewerkt door garny95 op 27-11-11 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:44

oeps verkeerde topic

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:57

Eigenlijk vind ik het best ernstig dat wij als kopers nu moeten gaan prutsen met zo'n duur zadel omdat Wow te commercieel geworden is. Het is toch te erg voor woorden dat wij naast het dure zadel ook nog een opleiding moeten gaan doen om met dit zadel te kunnen rijden, omdat er geen fitters meer zijn/bereid zijn te reizen, of heel erg duur zijn?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:06

klopt Ymke, ben ik helemaal met je eens

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:22

Je hebt helemaal gelijk Ymke. Maar gelukkig hebben wij als consument de mogelijkheid het zelf te leren en daardoor te besparen op idioot duur verkochte lucht. En dat is toch wel fijn in deze duurdere tijden.

Ik ben ook van mening dat het wow concept ingewikkelder word verkocht dan dat het infeite is, om op die manier werkgelegenheid/ inkomsten te blijven creeeren voor de fitters/ dealers. Alleen een zadel aanmeten en verkopen is toch een stuk minder interessant, omdat het qua prijs niet het meest gangbare en verkochte merkzadel is, dus minder afnemers. Doordat de fitters doen alsof het onderhoud heel ingewikkeld is durft de gemiddelde consument niet zelf aan zijn/ haar zadel te sleutelen (lucht afstellen). Dus betalen wij met z'n allen zo achtelijk veel geld voor LUCHT!
Aangezien ook niet alle fitters even kundig zijn ben ik van mening dat het hele wow onderhoud een hoop poe-ha is.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:47

Maar het is belachelijk dat wij dat moeten. Gewone wol-zadels zijn genoeg kundige mensen voor te vinden, en daar hoef je niet extra te investeren in opleidings-uren.
Ik vind wel dat je met lucht snel iets fout kan doen/scheef kan opvullen en als je dat eenmaal hebt, voel je vaak zelf niet dat het fout is (hoeveel mensen zitten er immers scheef)
Imo ga je met al dat zelf-service-gebeuren geen beter liggende zadels creeeren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:20

Maar aan de andere kant voor opnieuw wol vullen betaal je ook zo 100 euro. enige is dat die zadelmaker er dan ook echt langere tijd mee bezig is ipv 2 keer lucht pompen.