Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:57

Huertecilla schreef:
Bíjna hufterbestendig bij zowel maat nemen als bij zadel op die maat maken is:

http://www.equimeasure.com/

Heb ik nog een ongebruikt exemplaar van.

Of http://www.fteltd.co.uk/equiform/equiformintro.htm
Daar heb ik er nog wel een paar van.
iets practischer op stal, maar veel paarden vinden zo'n witte druipende lap wel eng.

Een goede zadel maker kan trouwens met draadmal(len) en foto's van het paard al heel veel...

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:35

Kijk, die versie had ik idd al es eerder gezien Moragh. Warm water is dan makkelijker te realiseren, hoewel ik dan wel weer een paard heb wat een bloedhekel heeft aan nats op z'n lijf. Afsponzen vindt'ie al vreselijk.
Draadmallen zijn leuk als de zadelmaker bij je paard komt of je kunt het ding brengen (heb het over die visgraat), maar we hadden het nu over een zadel uit spanje bestellen en dan is't risico van verbuigen tijdens transport denk ik redelijk hoog. Zou ik niet durven gokken.
Kartonnen overtreksels hebben dus bezwaar wat ik eerder noemde.. geen 3D model. En om nou te gaan gokken of je zadelmaker goed genoeg is om er een goed passend zadel mee te maken... Ik denk dat ik te veel negatieve ervaringen gehad heb om daar op te durven gokken. 't Is wel 'custom' dan, dus ruilen is meestal geen optie en aanpassen op afstand is net zo lastig als bouwen op afstand.
Al met al dus 'risky business' als je't mij vraagt.

Wow HC, Madame heeft een mooi fornhuisje! Met dat ding zou mijn keuken vol staan (chaletje), ooit hoop ik een keuken te hebben waar zoiets in past.

MoraghJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:42

Draadmallen moet je niet opsturen, maar je kan wel een draad mal op papier tekenen!
Maar gokken is zeker spannend.
Ik moet zeggen dat ik bij mijn zadelmakers liever werk met een schoft tracing en foto's (met evt extra maten).
De Equiform heb ik ook wel gedaan, maar resultaat is zelfde op deze manier, plus minder bewerkelijk (en veiliger voor mij, want sommige paarden zijn echt niet blij met witte dingen op hun rug!)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:48

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 19:56

Moragh schreef:
Draadmallen moet je niet opsturen, maar je kan wel een draad mal op papier tekenen!

Die tekening dan scannen en emailen.
Op deze manier kan je heel makkelijk kijken of bijvoorbeeld een ´wijde´ malibaud zoú kunnen passen bij de schoft.
Voor of en hoe verder is een volle mal nodig en dan nog is de paardenrug the proof of the pudding.

Ideaal is een aantal bomen op de rug passen en dan de, rekening houdende met de tussenruimte, geschikte boom laten bekleden.
Het vulspul is slechts het glazuur op de cake, de afvlakking van de drukpieken en speelruimte voor de dynamiek.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 20:49

Tja, maar wat ideaal is (en zelfs die methode staat en valt met de kennis en kunde van de zadelmaker ;) ) is dus in't geval van 'op maat gemaakt zadel vanuit nederland in spanje bestellen' niet echt een optie. 't Ging er nu toch even om hoe je veilig een zadel op maat kunt bestellen vanuit een ander deel van Europa zonder er een dure vakantie met paard aan te moeten plakken.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:22

Huertecilla schreef:
fojoe schreef:
, maar als die echte oude types met 'boom' van roggestro nog te krijgen zijn, én goed kunnen passen op een tonnetjerond paardje, ga ik mijn bankrekening even checken :o

Dat hád ik al geschreven. Had al een jonge tweede hands te koop gelinked zelfs.

dat roggestro had je idd al gezegd, ik doelde vooral op de ronde paarden ;)

maar ik geloof dat je haast zelf zadelmaker én zadelpasser én vertaler spaans moet zijn om het juiste spul te kunnen bestellen.
die mallen, of ze nu via opwarming of water werken, lijken mij vooral praktisch als je zélf met dat ding naar een zadel(maker) gaat om te passen.
om de maten op afstand door te geven, lijkt het mij wat moeilijker.
als je ziet in welke staat sommige pakketjes afgeleverd worden :=

ik blijf het ook moeilijk vinden om een zadel vanop afstand te bestellen, net zoals Francis zegt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:00

Francis schreef:
't Ging er nu toch even om hoe je veilig een zadel op maat kunt bestellen vanuit een ander deel van Europa zonder er een dure vakantie met paard aan te moeten plakken.

Goede vertegenwoordiger in NL vinden. Die regelt het dan ook m.b.v. een mal of tekening.
Via een vertegenwoordiger kan je als het goed is een (paar) zadel(s) van het gekozen type passen en dat geeft info over wat, waar anders moet bíj de mal/schets.

Zadels maken door handoplegging op afstand is nog geen betrouwbare techniek dus het is óf paard verplaatsen óf maten afstemmen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:08

:')

ach, je kan toch vast wel een 3D scan maken van je knolletje? :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:08

Kom je dus toch aan een Zaldi of ander 'confectie'zadel HC, die kleine zadelmakers waar in dit topic regelmatig op gewezen wordt zijn dan dus geen optie, die zullen geen vertegenwoordiger in Nederland hebben en geen stuk of wat paszadels. En ik begreep dat ik nou juist dat soort kleinere zadelmakers moet hebben als ik een paard heb wat geen confectie kan hebben. Zit dus een beetje tegenstrijdigheid in't hele verhaal. Het is te krijgen, maar blijkbaar toch niet voor iemand in Nederland die geen spaans spreekt en d'r paard niet naar Spanje wil vervoeren voor een maatzadel.
Nu heb ik stille hoop dat als ik maar iets kan vinden wat kort genoeg is, het ook wel gaat passen, (hoewel dat 'holle' ook niet mee zal werken) maar ik ben hier in't topic niet de enige hier met een 'paard met moeilijke rug'.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:54

Ik ga het hier ook even - geheel off-topic, bij voorbaat sorry daarvoor - roepen:
Ik heb nog vrijwilligers nodig voor m'n TREC wedstrijd!! Ik moet er minimaal 16 hebben en dat is al HEEL krap gerekend en ik heb er nu 12, mijzelf meegerekend! Da's niet genoeg!! Kijk eens in je agenda of je echt niet kunt, 't wordt hartstikke gezellig! Om je aan te melden stuur je een mailtje via sinterklaastrec@online.nl zodat ik het daar binnen krijg en gelijk je mail adres heb.
En vergeet niet: VRIJWILLIGERS 2009 HEBBEN VOORRANG BIJ 'T INSCHRIJVEN VOOR 2010! (want nu ik het een keer georganiseerd heb weet ik wat ik moet doen en komt er gewoon een vervolg.

Mocht je in plaats van zaterdag eventueel vrijdag de 27e kunnen komen helpen, laat me dat dan ook even weten, het kan zijn dat ik laatste simpele 'knutseldingen' zoals zakken vullen met stro en dozen inpakken in sintpapier, pas op vrijdag ter plekke doe. Daar kan ik ook hulp bij gebruiken natuurlijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:33

Francis schreef:
Kom je dus toch aan een Zaldi of ander 'confectie'zadel HC, die kleine zadelmakers waar in dit topic regelmatig op gewezen wordt zijn dan dus geen optie, die zullen geen vertegenwoordiger in Nederland hebben en geen stuk of wat paszadels. En ik begreep dat ik nou juist dat soort kleinere zadelmakers moet hebben als ik een paard heb wat geen confectie kan hebben. Zit dus een beetje tegenstrijdigheid in't hele verhaal. Het is te krijgen, maar blijkbaar toch niet voor iemand in Nederland die geen spaans spreekt en d'r paard niet naar Spanje wil vervoeren voor een maatzadel.
Nu heb ik stille hoop dat als ik maar iets kan vinden wat kort genoeg is, het ook wel gaat passen, (hoewel dat 'holle' ook niet mee zal werken) maar ik ben hier in't topic niet de enige hier met een 'paard met moeilijke rug'.

Kijk Francis, je kan niet én de cake bewaren én die opeten. Dat is nu eenmaal zo.
Zonder vlot in Spaans te spreken zou ik niet bij een kleine zadelmaker hier bestellen vanuit NL, maar bij Zaldi en S.A. is ook VEEL mogelijk en die hebben prima vertegenwoordiging in NL.
Dat houdt in dat je kan kiezen van portugesa via española tot vaquera.
De portugesa kan kort en de vaquera is bedacht op een grotere zadelplek. De española is voor een kort paard mogelijk lastig.
´Rond´ is geen punt en hol alleen als het écht hól is en dan komt alleen een portugesa in aanmerking http://www.sayra-armenta.com/asp/articulo2023.htm

Vraag bv paardentango.nl naar Sayra Armenta.
Hun portugesa is echt héél goed gemaakt met een zwevende zitting ingeregen in een stalen spaceframe.
Als je wil kan de het suede ook in exact zo gestikt gladleer laten maken. Als je weet dat het zadel toch op een CorrecTor gaat leggen laat je de kussens minder dik maken en met gladleer bekleden. Ook dat doen ze.
De prijs is voor confectie af fabriek zo´n 1000 euro maar omdat ze toch alles met de hand maken is er maar weinig meerprijs.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:42

Huertecilla schreef:
Vraag bv paardentango.nl naar Sayra Armenta.
Hun portugesa is echt héél goed gemaakt met een zwevende zitting ingeregen in een stalen spaceframe.
Als je wil kan de het suede ook in exact zo gestikt gladleer laten maken. Als je weet dat het zadel toch op een CorrecTor gaat leggen laat je de kussens minder dik maken en met gladleer bekleden. Ook dat doen ze.
De prijs is voor confectie af fabriek zo´n 1000 euro maar omdat ze toch alles met de hand maken is er maar weinig meerprijs.
[/quote]

Al die nuttige informatie!! Lijkt me voor mijn merrie ook heel interessant!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:56

thanks HC, da's info waar ik wat aan heb. En ja, ik weet 't, ik wil meestal te veel of in ieder geval meer dan mogelijk ;)

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:07

Ik heb een Startrekk Espaniola van Deuber & Partner op mijn PRE liggen, vanwege de korte rug.
Voor een paard met een korte rug is het een ideaal zadel en het zit heerlijk.
Ik heb wat schapenvachten op marktplaats gekocht en die op maat van een schabrak gesneden.
En bij de zorgwinkel heb ik een schapenvachtje gekocht die sterk, soepel en dun is.
Dit vachtje heb ik op maat van het zadel gesneden en zo heb ik echte vachten op en onder het zadel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:11

Moggsy schreef:
Ik heb een Startrekk Espaniola van Deuber & Partner op mijn PRE liggen.

Off-topic.
Daar zijn zát andere topics voor.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:13

Dit is echt een heel interessant topic, dus hier dan mijn allereerste post ever op Bokt ;) Hoewel het maar de vraag is of mijn toevoeging nuttig genoeg is. :+

Ik heb een Omega zadel. Het merk is al een aantal keer hier voorbij gekomen. Weliswaar gaat het dan om de iberische modellen maar ik dacht dat het het vermelden waard is :D .

De reden dat ik voor dit zadel heb gekozen is de grote platte kussens die je niet bij de traditionele "Engelse" zadels tegenkomt. Omdat ik bepaald geen lichtgewicht (gelukkig gaat dit topic daar niet over) ben is het belangrijk dat de drukverdeling over de rug van mijn paard optimaal is. Ik heb een ronde en te dikke (ook) lusitanomerrie. De achterkant van de kussens loopt iets omhoog zodat het niet naar in de rug prikt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HLBLNSIE.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MPLWOTIR.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBLVOLOI.jpg

En dan nog even een plaatje van een Rieserzadel, yep ook te Engels maar ik kan het niet laten }>
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NRJBL4MJ.jpg
De witte bloemetjes liggen onder het bruine leer en de hartjes zijn van zilver. Ik was op slag verliefd op dit zadel maar de prijs ging wel heel erg boven budget :D ik geloof zo'n EUR 8000.

Wat misschien wel interessant is is dat Riesser een draadribben vorm te koop heeft waarmee de vorm van de rug van het paard opgemeten kan worden. Uiteraard bedoelt om daar dan een zadel te bestellen maar er staat nergens dat dit ook verplicht is. Als ik mij goed herinner kost het ding EUR 50,-., hier de site http://www.shop-014.de/riesersattel3D-p ... rippe.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:22

Alik schreef:
Omdat ik bepaald geen lichtgewicht (gelukkig gaat dit topic daar niet over)

Wel als factor die van invloed is op de zadelkeuze en het functioneren van een zadel als interface.

Het is gepasseerd in objectieve uitleg mbt de mogelijke consequentie van maat zitvlak op de geometrie van het zadel.
De dijomtrek heeft consequenties voor de anatomie van de zit en afgeleid op de benodigde zithoogte, A-vorm.

Ook mbt de grootte van het dragende oppervlak. Het is eenvoudig: de gemiddelde druk moet ruim onder de grenswaarde voor duurlast op zacht weefsel liggen.
Zie ook mijn site wat dat betreft.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:39

Inderdaad is het een belangrijke factor bij de zadelkeuze, vandaar ook dat ik voor dit zadel heb gekozen, een grote oppervlakte waarover het gewicht verdeeld wordt (ja net snel op jouw site gelezen dat het woord drukverdeling niet correct is ;) ).
Daarnaast de frequentie en intensiteit van het rijden. Door te proberen zo kritisch mogelijk naar mijn paard te kijken en het rijden af te wisselen met andere vormen van beweging probeer ik het "mishandelen" van mijn paard zoveel mogelijk binnen de perken te houden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:43

POEH. Mooie zadels die Omega's, maar best prijskaartje ook!

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:48

ja haha hardstikke duur :D maar ja als je niet op een confectiezadel past dan lopen de kosten al snel op en gelukkig was ik daar al wel op voorbereid.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:54

Mooie merrie, ik heb ook een dikke Lusitanomerrie, nog dikker zelfs :-). Speciaal zadel die Omega. Rijdt Bartabas van Zingaro ook niet met zo'n type zadel, met zo'n speciale snit in het zweetblad? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel zo iets kost, vind het iets barok-gotiek hebben.
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 13-11-09 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:59

De basisprijs is vanaf EUR 2000,- voor mijn model (Lotus) En voor elk extraatje betaal je een extraatje :D .

Zie hier de link naar de prijzen van het Lotus model http://www.o-m-e-g-a.de/frameset_d.htm.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 08:08

Cambiar schreef:
Mooie merrie, ik heb ook een dikke Lusitanomerrie, nog dikker zelfs :-). Speciaal zadel die Omega. Rijdt Bartabas van Zingaro ook niet met zo'n type zadel, met zo'n speciale snit in het zweetblad? Ik ben wel nieuwsgierig hoeveel zo iets kost, vind het iets barok-gotiek hebben.

Dat staat hierboven al ergens (of was dat in het rijden-in-stijl-topic?) ;)
Bartabas rijdt met een eigen ontwerp handtas van Hermès :D Grapje.. nu enkel bekend voor couture leder, maar in oorsprong waren dat zadelmakers. En ze doen het nog steeds op vraag, en enkel naar ontwerpen die hen passen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 08:09

Alik schreef:
De basisprijs is vanaf EUR 2000,- voor mijn model (Lotus) En voor elk extraatje betaal je een extraatje :D .

Zie hier de link naar de prijzen van het Lotus model http://www.o-m-e-g-a.de/frameset_d.htm.

Dat valt best mee voor een nieuw, goed en in Europa gemaakt zadel.
Dit is hetzelfde bedrijf als Bentaiga toch, niet?