Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorieeen

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:17

Ja ik vind het ook vet leuk staan! O:) en het veert wel hoor denkik,

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:25

Ongeloofelijk... Femke... denk je nou echt dat een ruiterzaak gaat zeggen dat een bontje slecht is? Als hij daadwerkelijk mensen geinformeerd heeft die er verstand van hebben maakt het geen barst uit of die hebben gezegd dat het slecht is of dat het niks uit maakt.. een ruitersportzaak zal namelijk nooit een product verkopen en dan zeggen dat het slecht is, hoe krijgt ie ze dan nog verkocht? :+

En mensen DENK na, ''ja het staat mooi''... pardon?
Je hebt geen hersens gekregen alleen om dingen te zien die mooi staan, ook om na te denken of een bontje nou echt wel goed is voor je paard als je zadel al past(wat hij ook gewoon moet doen als je een paard hebt).

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:29

Pfff, m'n zadel past echt wel. Er zijn ook mensen die het mooi vinden om een dik dekje onder het zadel te hebben. Onder een goed passend zadel geeft een dikker dekje of een bondje echt geen problemen hoor...
Wat problemen zijn is als je zadel niet past en daarom moet je er een bondje onderdoen. Bestrijden van de symptomen ipv oplossen van het probleem.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:29

Nou sjonge x_Marr, een beetje minder kan ook wel....

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:30

Hersenen heb je niet eens nodig om te bedenken of een bondje wel of niet goed is voor je paard.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:31

Zijn zadeldekjes met wol aan de onderkant dan ook slecht?
[denk aan zadeldekjes van Harry's Horse Merino spul]

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:34

Ziezo_X schreef:
Pfff, m'n zadel past echt wel. Er zijn ook mensen die het mooi vinden om een dik dekje onder het zadel te hebben. Onder een goed passend zadel geeft een dikker dekje of een bondje echt geen problemen hoor...
Wat problemen zijn is als je zadel niet past en daarom moet je er een bondje onderdoen. Bestrijden van de symptomen ipv oplossen van het probleem.

Waarom geeft een bonTje dan geen problemen? Leg dan mij eens uit?
Verdwijnt de dikte van het bontje zomaar opeens in het niets wanneer je je zadel er op legt?

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:36

Wol aan de kan van je paard laat maar zeggen?
Vroeger had ik een pony waarbij alle dekjes kale plekken op haar rug en zij schuurde, toen had ik ook een dekje met wol aan de onderkant gehaald en het was over!
Ze leeft nog steeds dus denk niet dat het kwaad kan xD

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 10:38

Ziezo_X schreef:

Ik vind dikke dekjes ook veel mooier maar merk dat mijn paard rugproblemen krijgt met een dikke pad. Volgens mijn zadelmaker is het het beste om een normaal, dun dekje onder een zadel te leggen. Een dekje is er alleen maar om een zadel tegen vuil en zweet te beschermen.
Dus, wie heeft er interesse in een paar dikke pads? :D

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:40

x_Marr schreef:
Ziezo_X schreef:

Waarom geeft een bonTje dan geen problemen? Leg dan mij eens uit?
Verdwijnt de dikte van het bontje zomaar opeens in het niets wanneer je je zadel er op legt?

Volgensmij moet je een zadel altijd op de blote rug van een paard passen, toch doet iedereen een dekje eronder met rijden. Van verschillende diktes... de zadels blijven altijd passen.
Als jou zadel niet meer passend is op die ene centimeter die dat bontje inneemt heb je toch echt een verkeerd zadel uitgekozen. Aangezien dat bontje overal even dik is zal het dus geen verschil in de ligging op de rug geven.

Slechts bij paarden met een hele moeilijke rug kan dat nauw komen, maar bij een gemiddelde paardenrug maakt dat bontje echt geen verschil.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:48

Ja op de BLOTE rug van een paard!
Een zadel past dan dus NIET meer als er dikke dingen onder worden gestopt.
Nee als je er een normaal dekje onder stopt, een normale dunne, dan maakt het geen verschil, stop je er een dikke pad onder of een bontje, of zelfs beide, dan wordt het daardoor te krap. Want die enkele centimeters maken ECHT wel verschil, en ga niet zeggen dat een bontje incl. dekje maar 1cm. dik is, een normaal dun dekje is geloof ik al 0,5cm dik.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:51

Als die enkele centimeters wel verschil maken waarom worden zadels dan niet met dekjes gepast? Een gemiddeld dekje heeft toch een dikte van een halve centimeter.
En wat wordt te krap? De ruimte bij de schoft? Als daar door een dik dekje of een bontje drukking onstaat is naar mijn mening het zadel sowieso te krap.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:01

1 cm verdeelt over beide kanten maakt weinig verschil, meerdere centimeters maken veel verschil.
De ruimte bij de schoft wordt krapper, en wat dacht je van de kamer? Een passend zadel wordt zo gemaakt dat een paard de juiste ruggegraatvrijheid heeft en ook weer niet te veel zodat het zadel te veel naar beneden steunt. En dat komt op centimeters aan.

Nee hoor, want dan zou het zadel te ruim zijn zonder bontje, en dan heb je dus een schuivend zadel, een slechtpassend zadel dus.

Maar ach, goede zadelmakers zullen bontjes ook alleen maar zomaar voor de lol afraden :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:05

Ikima schreef:
Ik vind dikke dekjes ook veel mooier maar merk dat mijn paard rugproblemen krijgt met een dikke pad. Volgens mijn zadelmaker is het het beste om een normaal, dun dekje onder een zadel te leggen. Een dekje is er alleen maar om een zadel tegen vuil en zweet te beschermen.
Dus, wie heeft er interesse in een paar dikke pads? :D

Klopt precies. Bij een goed passend zadel is het beste om alleen een dun dekje te gebruiken, het dekje is er tenslotte voor om alle viezigheid op te vangen. Vergelijk het maar met schoenen. Als je schoenen aan hebt die goed passen dan voldoen dunne sokken prima, ga je nu dikke wollen sokken aantrekken dan is de ruimte ineens veel krapper geworden. Dat is net als met zadels zo.

Ziezo_X schreef:
Als die enkele centimeters wel verschil maken waarom worden zadels dan niet met dekjes gepast? Een gemiddeld dekje heeft toch een dikte van een halve centimeter.
En wat wordt te krap? De ruimte bij de schoft? Als daar door een dik dekje of een bontje drukking onstaat is naar mijn mening het zadel sowieso te krap.

Omdat een goed passend zadel prima blijft liggen als er een dun dekje onder ligt, niet met van die dekbedden laat staan een dekbed met bont.

Mijn mening: geef mij maar dunne dekjes. Vind ik veel fijner rijden (ik voel meer dan een dekbed eronder) en ik weet zeker dat er dan geen vernauwingen op treden.

[edit] Typo
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-07-09 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:11

x_Marr schreef:
1 cm verdeelt over beide kanten maakt weinig verschil, meerdere centimeters maken veel verschil.
De ruimte bij de schoft wordt krapper, en wat dacht je van de kamer? Een passend zadel wordt zo gemaakt dat een paard de juiste ruggegraatvrijheid heeft en ook weer niet te veel zodat het zadel te veel naar beneden steunt. En dat komt op centimeters aan.

Nee hoor, want dan zou het zadel te ruim zijn zonder bontje, en dan heb je dus een schuivend zadel, een slechtpassend zadel dus.

Maar ach, goede zadelmakers zullen bontjes ook alleen maar zomaar voor de lol afraden :+

Nouwja, laten we het erop houden dat ik in mijn geval nog nooit nadeel heb ondervonden van het bontje en dikke dekjes. Wedstrijden reed ik eerder altijd alleen met een dun dekje van de club en ik voel geen enkel verschil. Paardje loopt altijd even fijn onstpanne over de rug.... in andere gevallen is dat dan misschien anders :P .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:19

Hmm dat je dat nog kan voelen met een dik dekje + bontje :+

Tja hopelijk krijgt jou paard er geen last van, dat kan... het kan ook zijn dat ze het gewoon niet aangeeft, zoals zoveel paarden niet doen.. of ruiters die de signalen niet herkennen.

Maar nee het risico is er dat je paard last van de rug gaat krijgen.. waarom het dan toch doen..

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:22

Ik had tijdelijk een slecht zadel dus ik had een bontje er onder toen lag het wel veel beter;)!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:22

x_Marr schreef:
Hmm dat je dat nog kan voelen met een dik dekje + bontje :+

Tja hopelijk krijgt jou paard er geen last van, dat kan... het kan ook zijn dat ze het gewoon niet aangeeft, zoals zoveel paarden niet doen.. of ruiters die de signalen niet herkennen.

Maar nee het risico is er dat je paard last van de rug gaat krijgen.. waarom het dan toch doen..

Inderdaad ja. Naar mijn mening kan het nooit goed zijn dat de de ruimte die het paard zo nodig heeft om te kunnen bewegen onder het zadel onnodig krapper maakt, dat moet wel gevolgen hebben, niet nu dan wel op langere termijn.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:23

Ik weet niet van voor een bontjes jullie hebben =p maar na een week rijden zijn die dingen onder het zadel zo plat als een dubbeltje, evenals het dekje. (Zo'n wannabe ankypad).
Mijn paard geeft echt wel aan als haar iets niet zind of als ze ergens last van heeft... zo goed ken ik haar wel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:24

Odenalu2 schreef:
Ik had tijdelijk een slecht zadel dus ik had een bontje er onder toen lag het wel veel beter;)!

Je zegt het al, voor tijdelijk gebruik kan een bontje een prima oplossing zijn. Maar het is absoluut aan te raden om dan zo snel mogelijk het zadel weer goed passend te maken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:26

Ziezo_X schreef:
Ik weet niet van voor een bontjes jullie hebben =p maar na een week rijden zijn die dingen onder het zadel zo plat als een dubbeltje, evenals het dekje. (Zo'n wannabe ankypad).
Mijn paard geeft echt wel aan als haar iets niet zind of als ze ergens last van heeft... zo goed ken ik haar wel.

Maar is het ook plat genoeg? Het blijft onnodig de ruimte verkrappen onder het zadel. Onze meningen hierover zullen blijven verschillen maar ik vind het doodzonde als er op lange termijn alsnog schade ontstaat alleen maar omdat de ruiter aan het uiterlijk dacht en niet aan het welzijn.

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:04

Geen bontje!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:14

Alles even op een rijtje over ECHTE bontjes (ik val op sommige punten in herhaling, maar de kortzichtige uitspraken in dit topic vallen weer niet te tellen):

Voor de goede verstaanders: ik verkoop deze bontjes, en toch raadt ik ze niet iedereen aan.

Wanneer is een bontje nuttig?
Het is een TIJDELIJKE oplossing bij paarden die niet in de spieren staan of in een groeifase zitten.
vb paarden die ingereden worden, paarden die ziek zijn geweest en zonder bespiering zitten, fokmerries die elke seizoen weer totaal van 'vorm' veranderen etc.
Bontjes zijn dus eigenlijk niet bedoeld om niet passende zadels voor eeuwig passend te maken!
Ga eerst op zoek naar een passend zadel, en vervolgens kan er alleen in samenspraak met een erkende, goede zadelmaker geopteerd worden voor het gebruik van een bontje, evt met inlages (of gewoon een katoenen bontjesvorm met inlages, dus zonder bont!!!).

Wat doet een bontje eigenlijk?
Een bontje dient voornl. als schokdemper. Het vertraagt een impact in het zadel en verdeelt de druk. Wol is een natuurproduct, dat veert dankzij de lucht die tussen de haren zit. Nepwol verliest snel zijn dempende werking, de haren gaan in elkaar klitten en de luchtvering die erin zat verdwijnt tijdens het wassen of onder invloed van zweet. Dit soort bontjes wordt een platte pannekoek van een paar mm dik (vandaar dat sommige zadelmakers beweren dat ze geen kwaad kunnen denk ik). Merino wol is NEPWOL!
Een echt lamswol bontje wordt ook nooit echt warm of zeiknat van zweet.
Bij een goed bontje is de wol op de ruggegraat weggeschoren, om zeker de kamer van het zadel niet op te vullen (Mattes heeft dit standaard).
Verder, om goed te werken, moet het bont rechtstreek op de rug gelegd worden. En daar wringt dus sowieso bij 90% van de bontgebruikers het schoentje...

Kan ik gewoon het schaap van de buurman niet scheren?
Dat kan, maar de producten van een fabrikant zijn uitgekamd, gewassen, soms gekleurd, op maat gesneden en soms anti-bacterieel, en natuurlijk gewoon machinewasbaar.

Maar ik vind een bontje MOOI!
Daarvoor heeft Mattes nu neppers op de markt gebracht, zonder bont onderaan. Perfecte boerenbedrog en kost nog minder ook.
Je kan bij hen trouwens ook een gewoon bontje bestellen, met de wol op halve lengte geschoren zodat het toch niet zo dik is.

Mijn paard heeft een gevoelige rug, dus ik moet wel een bontje gebruiken, ondanks het feit dat mijn zadel past!
Nee, jij moet wel schapenwol hebben, maar GEEN bontje! In dit geval moet je een sjabrak hebben waar de wol rechtstreeks aan vast zit, en enkel dit onder je zadel leggen (en dan kan er niet meer met de Anky gereden worden, en dan blijkt meestal dat de 'gevoeligheid' vooral in het hoofd van de ruiter zit...). En dat mag alleen maar de oplossing zijn als de osteopaat al is langsgeweest, en de zadelpasser!!!

Een bontje is comfortabeler voor mijn paard, ik wil hem letterlijk en figuurlijk in de watten leggen.
50 jaar geleden was zelfs een sjabrak de uitvinding van de eeuw. En dat is er uiteindelijk ter bescherming van het leer gekomen, niet voor paard zijn vacht hoor. Voor eens en altijd: NIETS is comfortabeler voor een paard dan een goed passend zadel, dat ook regelmatig nagekeken en desnoods bijgevuld of vervangen wordt! En doe je het voor je pijnlijke kont na het rijden? Koop een zadelzitting in wol, lekker voor je billen en paardlief voelt er niks van.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:28

Ik kan alleen maar met bovenstaande bericht mee gaan +:)+

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:10

Mijn bontje is inderdaad van lamswol gemaakt en ook is bij de ruggegraat het wol weggeschoren.
Al heb ik hem wel tussen het dekje en het zadel liggen =p. Maar veel kwaad kan het dus niet? Als het als schokdemper dient voor de rug van mijn paard (en uiteraard niet voor mijn kont) heeft het paard er voordeel aan toch?