en het veert wel hoor denkik, Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en het veert wel hoor denkik, 
Ziezo_X schreef:Pfff, m'n zadel past echt wel. Er zijn ook mensen die het mooi vinden om een dik dekje onder het zadel te hebben. Onder een goed passend zadel geeft een dikker dekje of een bondje echt geen problemen hoor...
Wat problemen zijn is als je zadel niet past en daarom moet je er een bondje onderdoen. Bestrijden van de symptomen ipv oplossen van het probleem.
Ziezo_X schreef:Pfff, m'n zadel past echt wel. Er zijn ook mensen die het mooi vinden om een dik dekje onder het zadel te hebben. Onder een goed passend zadel geeft een dikker dekje of een bondje echt geen problemen hoor...
Wat problemen zijn is als je zadel niet past en daarom moet je er een bondje onderdoen. Bestrijden van de symptomen ipv oplossen van het probleem.
x_Marr schreef:Ziezo_X schreef:Pfff, m'n zadel past echt wel. Er zijn ook mensen die het mooi vinden om een dik dekje onder het zadel te hebben. Onder een goed passend zadel geeft een dikker dekje of een bondje echt geen problemen hoor...
Waarom geeft een bonTje dan geen problemen? Leg dan mij eens uit?
Verdwijnt de dikte van het bontje zomaar opeens in het niets wanneer je je zadel er op legt?
Ikima schreef:Ik vind dikke dekjes ook veel mooier maar merk dat mijn paard rugproblemen krijgt met een dikke pad. Volgens mijn zadelmaker is het het beste om een normaal, dun dekje onder een zadel te leggen. Een dekje is er alleen maar om een zadel tegen vuil en zweet te beschermen.
Dus, wie heeft er interesse in een paar dikke pads?
Ziezo_X schreef:Als die enkele centimeters wel verschil maken waarom worden zadels dan niet met dekjes gepast? Een gemiddeld dekje heeft toch een dikte van een halve centimeter.
En wat wordt te krap? De ruimte bij de schoft? Als daar door een dik dekje of een bontje drukking onstaat is naar mijn mening het zadel sowieso te krap.
x_Marr schreef:1 cm verdeelt over beide kanten maakt weinig verschil, meerdere centimeters maken veel verschil.
De ruimte bij de schoft wordt krapper, en wat dacht je van de kamer? Een passend zadel wordt zo gemaakt dat een paard de juiste ruggegraatvrijheid heeft en ook weer niet te veel zodat het zadel te veel naar beneden steunt. En dat komt op centimeters aan.
Nee hoor, want dan zou het zadel te ruim zijn zonder bontje, en dan heb je dus een schuivend zadel, een slechtpassend zadel dus.
Maar ach, goede zadelmakers zullen bontjes ook alleen maar zomaar voor de lol afraden
. 
x_Marr schreef:Hmm dat je dat nog kan voelen met een dik dekje + bontje
Tja hopelijk krijgt jou paard er geen last van, dat kan... het kan ook zijn dat ze het gewoon niet aangeeft, zoals zoveel paarden niet doen.. of ruiters die de signalen niet herkennen.
Maar nee het risico is er dat je paard last van de rug gaat krijgen.. waarom het dan toch doen..
Ziezo_X schreef:Ik weet niet van voor een bontjes jullie hebben =p maar na een week rijden zijn die dingen onder het zadel zo plat als een dubbeltje, evenals het dekje. (Zo'n wannabe ankypad).
Mijn paard geeft echt wel aan als haar iets niet zind of als ze ergens last van heeft... zo goed ken ik haar wel.