voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:53

uudje schreef:
pmarena schreef:
Uudje : als jij mij toe zou voegen op Facebook.....dan ken je mij dus al en kun je net zo goed m'n website gewoon bekijken , want die ken je dan toch al blijkbaar :)

Dat bedoel ik met dat het weinig toevoegt volgens mij. Mensen die echt wat willen weten over de zadels kunnen het gewoon op mijn website vinden en zich inschrijven voor de nieuwsbrief , wat heeft het voor nut om hetzelfde nog eens te doen via Facebook.... beetje dubbel werk dan toch en de Facebook-info is nooit zo compleet als de website zelf gewoon :)

Ja ik ken jou, maar andere die ik ken misschien weer niet en die willen wel meer van jou zadels weten.En natuurlijk moet je ook je website gewoon blijven houden.

Maar gaan mensen dan denk je echt uitspitten wat jij allemaal in je profiel hebt staan ? :)

Dat is namelijk wat ik me oprecht afvraag... ga je daar mensen mee trekken die anders nooit de website gevonden hadden , of zouden die mensen toch al via de gewone weg bij me terechtgekomen zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:57

liekiej20 schreef:
en ik vind het niks (het is al 9/10 jaar geleden, ik had toen altijd het gevoel dat ik eraf viel haha! misschien dat ik het nu wel fijn vind hoor, ik ben er verder niet op tegen, ieder zijn ding toch! ik vind een normaal zadel gewoon fijner rijden misschien ook omdat ik dat gewend ben al die jaren, nogmaals ik ben er NIET op tegen voor ene boomloos zadel :)

Maar je hebt dus 9/10 jaar geleden een keer gereden op een boomloosje. En omdat je dat toen niks vond , zeg je dat "boomloos" maar niks is , dat het voor jou niet werkt.

Ik snap die gedachtegang hoor :) Maar eerlijk is het niet natuurlijk.

Je hebt vast toch ook wel eens op een "gewoon" zadel gezeten dat niet lekker zat ?
Of wel eens gezien dat paarden witte plekken of andere problemen kregen van een "gewoon" zadel ?

Dan zou je dat ook niks meer moeten vinden en moeten afkeuren nu , want dat doe je met heel "boomloos" ook zomaar , terwijl er tientallen verschillende merken en types zijn waar je helemaal geen ervaring mee hebt en die onderling net zo enorm verschillend zijn als "normale" zadels :)

DivaBurga

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:55

Dit is dat stukje wat een paar pagina's terug ook al werd benoemd maar dan van de paralelli site, is ook al uit 2006 dus wordt wel is tijd voor een nieuwe analyse denk?

Ik heb van de week weer wat meer gereden op mijn barefootje en hij gaat steeds beter zitten blijft ondertussen al wat beter zitten met opstijgen. Om nog even terug te komen op me laatste probleem zadel schuift met opstijgen, ook maar geprobeerd via de andere kant op te stijgen en dit ging voor mij wonderbaarlijk goed (vanwege slechte enkel altijd problemen mee gehad) zadel bleef toen super liggen. Ondertussen ook nog even halstertouw truc gedaan en ook daar voor geslaagd :-).

O pmarena: weet jij toevallig of het makkelijk is om de barefoot amber Bitloos om te bouwen naar een hoofdstel met bit? Mijn jonge paardje heeft namelijk een hoofd als een betonblok dus Bitloos inrijden gaat helaas niet, maar vind het hoofdstel zo gaaf!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:25

Mooi van de halstertouw-test !

Leg je het zadel niet net een ietsjepietsje te ver naar voren wellicht ?
Dan kan het ook wat gaan schuiven :)

De Amber is eigenlijk gewoon een westernhoofdstelletje. In plaats van een bit zit in de bakstukken dan de side-pull-neusriem. Wanneer je deze er uit haalt , kun je er gewoon weer een bit in doen :)

(je hebt dan geen neusriem meer).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:42

Goed zeg dat trekker-filmpje! Nu wil ik nog meer ook zo'n zadel :')

Bij ons is de fysio geweest, we moeten oefeningen doen en ik heb een massagetechniek geleerd. Huidig zadel bleek ook 2cm te lang, dus dat gaat er al helemaal niet meer op. Hoop dat het over een tijdje weer beter gaat, en ik er ook weer op ga durven. Wandelen gaat wel al steeds beter: had de eerste helft van onze ronde vanochtend een heel relaxed paardje netjes naast me :) Daarna werd hij druk en verloor ik (na een bijna-steiger) mijn geduld ("rotknol!" := ) Nouja, volgende keer weer beter hoop ik. (sorry, offtopic...)

Weet niet hoe lang nog, maar ik laat het direct weten als we een afspraak kunnen maken, Buitenzinnig!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:43

Waarom is dat off-topic Safiera??? Het is jouw weg naar een boomloos zadel :+

Liekiej - de boomloze zadels van 10 jaar geleden zijn niet de boomloze zadels van nu. Wat je gewend bent vind je over het algemeen lekker - en dan is iets anders niet lekker, maar ja - de eerste keer op een paard was ook best vreemd en daar ben je uiteindelijk ook aan gewend geraakt. :o

Het is ook zo jammer dat "men" ooit een keer een slechte ervaring heeft gehad met 1 merk/model boomloos en dan worden alle andere merken over een kam geschoren "boomloos" is dan "waardeloos" En dat terwijl een ander model of type boomloos zadel voor jou en je paard dan misschien wel de oplossing zou kunnen zijn.

Toen ik klein was, was "Italiaans eten" elleboogjes macaroni met tomatenprut en kaas. En een pizza was raar - moet je nu eens kijken hoe groot het schap met Italiaans eten is in de supermarkt - zit altijd wel iets tussen wat je lust. En zo is het ook met boomloze zadels.

Kortom - kijk allemaal eens iets verder dan je neus lang is. En ga niet af op een mening van 1 iemand die dat bovendien 6 jaar geleden geschreven heeft (en nu mogelijk ook gewoon boomloos in zijn winkeltje heeft hangen???)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:09

Lekker! Boomloze zadel lasagne! :9 :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:21

Sommige boomloze zadels zijn net lasagne - laagje leer - laagje foam - laagje leer..... :Y)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:41

Ik bedoel maar.....

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:31

pmarena schreef:
liekiej20 schreef:
en ik vind het niks (het is al 9/10 jaar geleden, ik had toen altijd het gevoel dat ik eraf viel haha! misschien dat ik het nu wel fijn vind hoor, ik ben er verder niet op tegen, ieder zijn ding toch! ik vind een normaal zadel gewoon fijner rijden misschien ook omdat ik dat gewend ben al die jaren, nogmaals ik ben er NIET op tegen voor ene boomloos zadel :)

Maar je hebt dus 9/10 jaar geleden een keer gereden op een boomloosje. En omdat je dat toen niks vond , zeg je dat "boomloos" maar niks is , dat het voor jou niet werkt.

Ik snap die gedachtegang hoor :) Maar eerlijk is het niet natuurlijk.

Je hebt vast toch ook wel eens op een "gewoon" zadel gezeten dat niet lekker zat ?
Of wel eens gezien dat paarden witte plekken of andere problemen kregen van een "gewoon" zadel ?

Dan zou je dat ook niks meer moeten vinden en moeten afkeuren nu , want dat doe je met heel "boomloos" ook zomaar , terwijl er tientallen verschillende merken en types zijn waar je helemaal geen ervaring mee hebt en die onderling net zo enorm verschillend zijn als "normale" zadels :)

ik zei nog :nogmaals ik ben er NIET op tegen voor ene boomloos zadel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:36

Dat zie ik :)

Maar je zegt ook dat je het niks vindt en plaatst her en der dat rare artikel :)

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:07

het was neergezet met een goede bedoeling zeg, jeetje begrijp je dat niet ofzo?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:21

Dat begrijp ik zeker wel , en ik reageer op jou met een goede bedoeling maar dat begrijp jij niet geloof ik :P

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:02

het komt een beetje betweterig over om zoiets te plaatsen. :)
je komt binnen vallen, zegt niets en plaatst dat artikel uit het jaar kruik.

en je bent niet tegen, maar ook niet voor ~~}>
dus moet je bekeerd worden tot onze boomlooscult (neem deze 2 laatste zinnen met een enorme korrelzout, zeg het er maar vast bij :D )

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:09

Jemig!!! :oo Als 2006 het "Jaar Kruik" is, ben ik vast van voor de Oerknal :+

Misschien helpt het als deze boomloosclan eens even alle boomzadels gaat zitten af-urineren :P Kijken wat we dan voor lawine aan protesten we over ons heen krijgen :D

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:21

Whihihi, ik heb las dat stuk van Liekiej20 en was er echt volledig serieus op ingegaan. Maar nu lees ik al jullie reacties en lijkt mijn hele zin-voor-zin analyse me niet meer nodig.

Maar toch wilde ik eventjes 'n paar dingetjes van mijn analyse beknopt noemen.

Allereerst: Rijtechnische problemen moeten rijtechnisch opgelost worden, en niet met een zadel. Dus een slechte zit moet je corrigeren door goed te leren zitten, niet door goed gedwongen te worden te zitten. :)*

liekiej20 schreef:
Opmerkelijk ook hoeveel boomloze zadels via internet tweedehands worden aangeboden.
Waar? Want ik zoek nog 'n leuke, en op marktplaats zijn van de 1295 resultaten... 55 advertenties waarin "boomloos" genoemd wordt. En dat zijn dus ook de advertenties met "wegens overgang op boomloos". Hiernaar ben ik oprecht nieuwsgierig, want ik zoek een leuk tweedehandsje! Maar de vraag is wat groter dan het aanbod... Terwijl het aanbod boomzadels toch flink groter is he? "Wegens niet passen op paard" "Wegens rugproblemen" enz enz. Wegens geweldig advies van de zadelmaker!

En ook ben ik erg benieuwd naar hoe een zadel een communicatiemiddel kan zijn. Want behalve dan zadeldwang, wat communicatie is naar aanleiding van het zadel, weet ik niks te bedenken...

Sorry liekiej20, maar als je iets wil toevoegen in dit topic wat nuttig zou kunnen zijn, kan je je misschien beter eerst verdiepen in het onderwerp?

@ BZ: Gerekend in boomloos-zadel-jaren was 2006 het jaar kruik ;) Een kat uit 2006 is nu bijna senior, en een mens uit 2006 heeft nu krokusvakantie van het leren spellen. Het is allemaal relatief he? :D

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:26

Buitenzinnig schreef:
Jemig!!! :oo Als 2006 het "Jaar Kruik" is, ben ik vast van voor de Oerknal :+

Misschien helpt het als deze boomloosclan eens even alle boomzadels gaat zitten af-urineren :P Kijken wat we dan voor lawine aan protesten we over ons heen krijgen :D

ik noem alles het jaar kruik :')
maar als we de ontwikkeling van boomloos even onder de loep nemen is 2006 wel het jaar kruik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:43

Citaat:
En ook ben ik erg benieuwd naar hoe een zadel een communicatiemiddel kan zijn. Want behalve dan zadeldwang, wat communicatie is naar aanleiding van het zadel, weet ik niks te bedenken...

Zie het zadel dan als de zendmast die de GSM van 2 wezens met elkaar verbindt ;) Een zadel dat voor 1 van de 2 partijen niet correct is kan wel degelijk de communicatie verstoren.
Je communiceert met een ander mens het beste wanneer je iemand aankijkt. Bokt heeft niet voor niets zo veel emoticons, omdat je daarmee de geschreven tekst kunt onderstrepen (of afvlakken) Je hebt hier immers geen "non verbale" communicatie tot je beschikking. Face to face is dus optimaal - er vanuit gaand dat je alle 2 dezelfde taal spreekt, een goede woordenschat hebt en niet doof of blind bent. 8-)

Een boomloos zadel laat jou de beweging van je paard beter voelen en het paard voelt ook meer van jou. Hoe meer zadel of hoe slechter het zadel, hoe meer ruis in de communicatie tussen jou en je paard.

Minikatje - boomloos was er ca. 5000 jaar geleden al - boom bestaat pas hooguit 2000 jaar (en raakte echt in zwang tijdens de riddertijd - terwijl juist de nomadenvolken nog steeds op boomloos reden). Dus boomloos is van ver voor de Oerknal - Bob Marshall en Torsion stammen uit ca. eind 80-er jaren van de vorige eeuw (wat klinkt dat lang geleden) en zijn nu verder geëvolueerd. Als jij dan 2006 "Jaar Kruik" wilt noemen, mag dat gerust - de rest is dan IJstijd? ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:52

dacht dat de romeinen al "boomzadels" hadden.
had ook iets te maken met oorlogvoeren toch?

ben nu op zoek naar de mongoolse zadels, hoe die eruitzien.
maar misschien weet jij dat ook wel :D

bedoel eigenlijk 2006 als "RETURN OF THE TREELESS SADDLE" *doemdoemdoem*

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:03

http://depts.washington.edu/silkroad/mu ... zyryk.html
Hier wat vroege boomloze modellen.

De Mongolen hadden het eerst een soort boom - die wilden over hun schouder kunnen schieten met pijl en boog en hadden daarom beugelriemen nodig voor steun. Als je beugels aan je barebackpad hangt en je steunt op 1 kant, hang je onder aan de buik van je paard :+
De Romeinen hadden - voor zover ik dat goed onthouden heb - een boomloos zadel met houten voor en achterkant (dus type Torsion/Barefoot) Een echte boom was pas nodig toen de ridders elkaar gingen bevechten met lansen en geheel ingeblikt te paard zaten.

De Mongoolse zadels zien (zagen) er uit als een pakzadel - een soort afschuwelijk houten kruis met een vel er over - zeer Spartaans gebeuren.
Als ik straks meer tijd heb ga ik wel zoeken

Ik ga me eens op mijn taken storten - 8 paarden, 5 schapen, tig kippen, de stalpoes en een hond :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:26

Buitenzinnig schreef:
Een boomloos zadel laat jou de beweging van je paard beter voelen en het paard voelt ook meer van jou.

Dat vind ik overigens lang niet met elk boomloos zadel zo.
De barefoot (cheyenne) die ik getest heb, dat was zo'n dik zacht kussen tussen ons in dat elke beweging gedempt werd. Wel comfortabel, maar je paard voelen, nee.
Met de Trekker voelde ik hem wel goed :j En met ons boomzadel (toen dat nog paste) voelde ik hem ook zeker meer dan met de Barefoot.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:34

Haal je dan niet het gevoel van het paard en de schokgolven door elkaar wellicht ? :)

Het fijne aan een BF vind ik zelf namelijk dat je door de flexibele materialen alles heel goed voelt qua bewegingen en spierspanningen...maar dat de bewegingen ook vrij goed schokdempend opgevangen worden waardoor je comfortabeler zit.

Bij een wat harder / steviger zadel vindt er wat minder schokdemping plaats waardoor alle schokken harder doorkomen.

Ik voel dan liever alle bewegingen zonder extra schokken.
Het gaat mij om het voelen van de beweging , niet om de schok zeg maar :)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:37

Bij mij wordt dat alleen maar verergerd door de BF :j Net 'n trampoline haha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:39

@Pmarena: Met een barebackpad van traagschuim voel ik de bewegingen wel goed, hoewel dat toch ook aardig dempt. Ik vond alleen zelf de barefoot zoveel dempen dat ik nauwelijks meer iets voelde. Ik kon bijvoorbeeld niet meer voelen welk been wanneer naar voren gezet werd, terwijl ik dat anders (met BBP, of Trekker, of boomzadel) wel heel duidelijk voel.

Wat bedoel je met schokgolven? Ik herken dat gevoel van schokken helemaal niet, een paard beweegt gewoon vloeiend lijkt me.

RijeJarig
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:41

Ik rij nog steeds af en toe met het gewone KN dressuurzadel omdat mijn pad er nog niet is, en ik miste gewoon onmiddellijk alle kleine dingetjes die ik met de boomloze BM wel allemaal voel. Het lekker ontspannen briesen of uitademen is met een boomzadel niks meer dan dat ik zíé dat het gebeurt: ik voel er niks van. En juist die dingen vind ik zo fijn om wél te voelen, die goede tekenen wil ik niet missen tijdens het rijden.