Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 03:32

ik had ook wel 'bravante' zadel willen roepen, maar ik denk niet dat veel mensen dat begrepen hadden.

maar een engels zadel ontwikkeld zich toch ook... alles ontwikkeld zich...
terra sigilata kan ik ook tot op 5 jaar nauwkeurig dateren... toch allemaal terre sigilata...

'middeleeuwen' is een zeer slecht gedefinieerd Europees cultureel begrip, dat hier even voor het gemak wordt gebruikt. Deze dingen vallen binnen 'de middeleeuwen' dus daar is niks mis mee.

Ik had het ook specifiek over 15e eeuw e.d. Dus ik snap het probleem niet helemaal.

maar goed.

Je zit wel stevig, ja! (in dat oorlogszadel)
(overigens oorlogszadel, ik heb 2000 (!) afbeeldingen van ruiters nageteld uit ongeveer 1450-1480 en daarbij alle combinaties van geharnaste, halfgeharnaste en ongeharnaste op alle verschillende gangbare zadels gevonden, maar er is een duidelijke voorkeur van volgeharnaste ruiters voor deze dingen, en voor mensen zonder harnas (en in civiele gelegenheden) voor die elfenbein-sattel-vormige-zadels...dus voor het gemak refereren we er dan maar zo aan. het is mij bekend dat het Henry V zadel en het Madrid zadel ook voor militaire doeleinden zijn bedoeld, maar dat is een ander type. dan heb je nog Hohenzeuggestechsätteln... wil je nog voetnoten?) :)

Ikzelf associeer de manier van rijden op een dwarszadel eerder als iets afgeleid van tandem-aangespannen werk. De Bok is eigenlijk iets wat pas vrij laat in zwang kwam, lange tijd werd er voonamelijk naast het voorste paard gelopen. als je dan te lui bent om te lopen ga je op het voorste paard zitten, om dan het achterste paard aan te sporen gebruik je je zweep, maar dat is makelijker als je overdwars zit. Daar zijn verbazend veel afbeeldingen van. (die ik nu niet allemaal paraat heb)

Maar goed, overdwars op een paard kan er natuurlijk vanalles, als je maar wilt. het voordeel van dit ding is dat je ook gewoon andersom kan gaan zitten, dus je paard wordt er niet zo enorm makkelijk scheef van.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:07

Kan iemand z'n recado aansingelen op deze manier (en me uitleggen): http://www.mijnalbum.be/Album=YPWR37XF
Ligt het zadel vaster zo?
Is zo'n soort schaapvachtje van op de tweede foto langs hier ook te vinden?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:30

Dat touwtje wat naar achteren loopt is volgens mij gewoon het einde van de rawhide. Dus dat zit niet vast. dat hangt daar alleen maar zodat het niet op de grond hangt.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 23:09

Moeilijk te zien, thx ;-)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:27

nee de recado ligt zo niet vaster...de aansingel koord doe je 3x door je ring,goed aantrekken en daarna een stropdasknoop.Het overgebleven stuk sla je om het deel van het zadel zodat je er uiteindelijk zelf op zit.
Zo n geschoren schaap weet ik voor je...pb maar als je meer info wilt.
Ik heb toevallig zelf net een vel bij schapenslachter gehaald,deze sla ik dubbel en werkt goed hoor.Vel is dan niet geschoren.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:17

Dank voor de heldere uitleg, Airnt.
Als je nog meer juweeltjes van zadels hebt om te showen, graag!
Zelf had ik zo direct niet de link met koetsiers gelegd, maar nu je het zegt... idd doorgaans zonder bok, (veelal overdwars) te paard voor de koets. :j Heeft ook nog vrij lang stand gehouden m.n. bij de grotere aanspanningen (en je ziet het zelfs nog wel eens, hoewel niet vaak meer overdwars en niet met zo'n zadel).
Het zadel zelf verraadt ook al een en ander over de zit en rijstijl. Heel ander type zadel ook dan sommige andere 'Middeleeuwse' exemplaren. Het boek dat ik linkte is daarom ook zo'n leuk beginpunt, vind ik.

In de Luttrell Psalter staat een mooi voorbeeld trouwens.
Er zijn vast nog veel afbeeldingen die veel beter passen maar deze schoot me direct te binnen.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 00:58

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:10

wouwie, dat is gewoon net een bankstel zeg

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:52

Dat heb ik altijd al zulke mooie zadels gevonden :j Ben wel benieuwd hoe het zit,lijkt me namelijk best opgesloten..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:33

pleiada schreef:
Ben wel benieuwd hoe het zit,lijkt me namelijk best opgesloten..

Dat is de bedoeling ja.
Het is ook een werkzadel gebaseerd op zadels voor een met laaaaange, afhangende benen alles doorzittende stijl.
Bij die stijl geeft het alle bewegingsvrijheid welke je wil en steun voor kracht zetten met de stok.
Je kan er prima mee steile hellingen op- en af, greppels doorkruisen of overspringen. Kwestie van de stijl rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:38

JoSav schreef:
In de Luttrell Psalter

Heb ik een moderne druk van liggen :j
Mijn droomplaatje is de grote afbeelding van heer Luttrell te paard met twee stijlvol geklede dames aan zijn voeten :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:28

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:31

Huertecilla schreef:
pleiada schreef:
Ben wel benieuwd hoe het zit,lijkt me namelijk best opgesloten..

Dat is de bedoeling ja.
Het is ook een werkzadel gebaseerd op zadels voor een met laaaaange, afhangende benen alles doorzittende stijl.
Bij die stijl geeft het alle bewegingsvrijheid welke je wil en steun voor kracht zetten met de stok.
Je kan er prima mee steile hellingen op- en af, greppels doorkruisen of overspringen. Kwestie van de stijl rijden.

Probleem is echter als je valt met je paard of er gebeurt iets waarbij je snel uit het zadel moet.
Ik liet mij vertellen dat je met zo'n zadel je bekken kan breken. Ik heb al enkele malen tegen gekomen in m'n leven dat een paard onder me viel door te struikelen. Gelukkig kon ik er tijdig afspringen en waren de letsels beperkt (paar weken geleden nog, slechts verzwikte enkel, maar als ik er onder had blijven klem zitten dan was het misschien vele malen erger geweest), met zo'n zadel echter.....Ook bij zware bokkesprongen zou zo'n zadel gevaarlijk kunnen worden voor letsels omdat je er zo vast in zit. Ik weet dus niet of dit waar is, maar ik kan er, na de stoten die ik meegemaakt heb, me er wel iets bij voorstellen. Ik zocht namelijk zo'n soort zadel voor m'n vrolijke en vurige Andalusiër (heb door de opgedane letsels schrik gekregen als ik weet dat een paard erg vrolijk kan worden tijdens galop en wou daarom veel steun van het zadel 'voor die kritieke momentjes') omdat ik in het verleden blijvend letsel opgelopen heb na val van een zwaar bokkend paard, maar 'men' heeft me dat enorm afgeraden om zo'n soort zadel te kopen (heb ik van een zadelmaker in Uzès die al jaren zo'n zadels met de hand fabriceert)
Ze hebben niet voor niets la demi guardiennen ontworpen. Al is dit zadel qua looks om te kwijlen, mijn idee is dat je voor dat geld dan misschien beter een guardian van malibaud koopt? Voor je eigen veiligheid?

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:08

cambiar is het nog gelukt met contacten met Paul?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:42

Neen...hij antwoord niet, misschien druk, durf hem niet nog eens lastig vallen...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:04

uit je zadel komen:

Oefenen!
uit een camargue kun je zeker wel komen, maar dat moet je kunnen.
zowiezo is van je paard vallen iets dat je zou moeten oefenen.
Ikzelf heb het aand e hand gehad dat ik ineens op een paard werd geknalt dat stijgerde en omviel, en dus eruit moest. Dan moet je wel de tegenwoordigheid van geest hebben.

maar het kan, en het kan op een ander zadel ook gewoon mis gaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:29

Airnt schreef:
uit je zadel komen:

Oefenen!
uit een camargue kun je zeker wel komen, maar dat moet je kunnen.

Zo eenvoudig is het. Kwestie van vaardigheid.
De meeste ruiters kunnen niet van twee kanten op/afstappen ongeacht het zadel.
Veel niet eens van 1 kant zonder verhoging/hulp.

Ik heb ermee in de camargue gereden en uit eerste hand zeg ik; GENEUZEL op basis van aannames.
De kans dat je met de a-la-brida stijl met/van een camargue valt is veel, VEEL kleiner dan met moderne dressuur-dooszit met/van een engels zadel.

Mbt bekkenbreuk ' heb ik gehoord' :P dat je van paardrijden op zich bij val je nek kan breken; met cap zelfs een hogere kans hebt daarop.
Laten we DAAR dus maar niet over beginnen.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:03

ik heb ook veel op camarguezadels gereden, en je zit zo zeker dat je ook meer controle over het paard kan nemen, en dus in stressituaties het stijgeren wellicht kan voorkomen. etc etc.

maar als je een beetje op tijd met je handen je gewoon op de voorkant afduwt kun je heel voltigeachtig eruit springen zonder problemen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 22:12

Cambiar schreef:
Ik liet mij vertellen dat je met zo'n zadel je bekken kan breken.

Mwah, elk zadel kan je bekken breken...
Bij een fikse bok met je voorkant op bv een engels zadel komen breekt ook je bekken.
Noemt men bij cowboys (of motorrijders) een open boek fractuur

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 12:41

Moragh schreef:
Mwah, elk zadel kan je bekken breken...

Het allerveiligste is geen paarden houden :D

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-13 13:57

haha, en stoeptegels dan????
Ook levensgevaarlijk!!!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:25

Veilig mon oeil, als het hier niemand moet hebben ga ik mijn derrière eens persen in dat prachtig bankstel .
Mijn vriend verongelukt zich nu al bijna aan al die zadels als hij moet passeren in het kotje, misschien wordt hij binnenkort helemaal gek :D
Heb foto gekregen van voorkant, ziet er wel smal uit:http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-FQXQ8XSQ.jpg

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 00:38

Ik hoef hem niet, dus ga je gang!
Ik vraag me enkel af waarvoor dat achterste kussentje dient? Rust de bepakking daarop? Zo ja, dan drukt dat toch op de lendenwervels?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 01:15

Lente76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 10:25

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus vandaar mijn vraag; zijn er ook mensen met een Spaans zadel en wat is jullie ervaring?
Ik denk er over om er eentje aan te schaffen maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen.
Ik heb een paardje met een vrij korte rug.