maar een engels zadel ontwikkeld zich toch ook... alles ontwikkeld zich...
terra sigilata kan ik ook tot op 5 jaar nauwkeurig dateren... toch allemaal terre sigilata...
'middeleeuwen' is een zeer slecht gedefinieerd Europees cultureel begrip, dat hier even voor het gemak wordt gebruikt. Deze dingen vallen binnen 'de middeleeuwen' dus daar is niks mis mee.
Ik had het ook specifiek over 15e eeuw e.d. Dus ik snap het probleem niet helemaal.
maar goed.
Je zit wel stevig, ja! (in dat oorlogszadel)
(overigens oorlogszadel, ik heb 2000 (!) afbeeldingen van ruiters nageteld uit ongeveer 1450-1480 en daarbij alle combinaties van geharnaste, halfgeharnaste en ongeharnaste op alle verschillende gangbare zadels gevonden, maar er is een duidelijke voorkeur van volgeharnaste ruiters voor deze dingen, en voor mensen zonder harnas (en in civiele gelegenheden) voor die elfenbein-sattel-vormige-zadels...dus voor het gemak refereren we er dan maar zo aan. het is mij bekend dat het Henry V zadel en het Madrid zadel ook voor militaire doeleinden zijn bedoeld, maar dat is een ander type. dan heb je nog Hohenzeuggestechsätteln... wil je nog voetnoten?)

Ikzelf associeer de manier van rijden op een dwarszadel eerder als iets afgeleid van tandem-aangespannen werk. De Bok is eigenlijk iets wat pas vrij laat in zwang kwam, lange tijd werd er voonamelijk naast het voorste paard gelopen. als je dan te lui bent om te lopen ga je op het voorste paard zitten, om dan het achterste paard aan te sporen gebruik je je zweep, maar dat is makelijker als je overdwars zit. Daar zijn verbazend veel afbeeldingen van. (die ik nu niet allemaal paraat heb)
Maar goed, overdwars op een paard kan er natuurlijk vanalles, als je maar wilt. het voordeel van dit ding is dat je ook gewoon andersom kan gaan zitten, dus je paard wordt er niet zo enorm makkelijk scheef van.