Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:52

IngeK schreef:
De neusriem zit te laag, het "bakstuk" loopt niet parallel met het jukbeen (hangt naar beneden ipv dat het recht over het hoofd loopt) en is te kort, het diagonale stukje is daarentegen te lang. De hoek daartussen (waar het oogje voor het bitriempje zit zeg maar) zit daardoor op een rare plaatsen, te laag en te ver naar achter, ipv aan het einde van het jukbeen. De keelriem zit op de kaak ipv er voor.

Vergelijk maar even met het plaatje van de schedel die ik hierboven geplaatst heb. Dan klopt het van geen kanten. Maar dat zal ook wel kopen omdat hij in de advertentie ook te groot is, daarom staat hij te koop.

was een grote partij van pony, cob en full.
alleen was er alleen nog full.
ben het inderdaad eens met diagonale te lang :j daarom zit hij ook niet goed. het bakstuk wordt langer als ik hem lager doe, en dan komt ook de keelriem op de goede plek. enige probleem is de te lange diagonale.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 06:56

MargrietJonk schreef:
Beste [***]. Mijn merrie is 1.58 en de andere 1.61 ze passen allbei de Full/ Standard horse. Ik zou persoonlijk niet voor de cob gaan. Ze staat ook in mijn profiel.

Heb je foto gezien. Denk idd dat het een full word. Nou ja, ik krijg beide maten binnen, dus kan goed passen. Bedankt!

Anoniem

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:34

Hi, hi, hi, ik zit met smart te wachten op Selektvracht! Heb net nog even het Youtube filmpje van de Micklem bekeken, maar als je dat ziet is het een soort "wonderhoofdstel" ;) . Nou ja, ik wacht het rustig af. MargrietJonk, merkte jij verschil bij je paard toen je de Micklem ging gebruiken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:00

Ik wel [***]. Mijn vorige paard moest altijd haar hoofd schuren na het rijden, liefst langs een schoon jasje. Met dit hoofdstel had ze die behoefte veel minder. Met het paard wat ik nu heb, ben ik gelijk begonnen met een Micklem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 15:55

Hai Myca! Oke, jij merkte dus wel verschil. Selektvracht is er nog niet -O- . Ik ben erg benieuwd. Bedankt voor je reactie.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:50

Voor mij was het verschil toen zo duidelijk dat ik daarna geen ander hoofdstel meer heb gebruikt.

Afbeelding
Twister, 1,63 met Micklem Competition maat standard horse (full)

Afbeelding
Nuance, 1,60 met een Micklem Multi (afgeknipt neusringetje) maat cob.

Ik ben benieuwd waar jij op uit komt. Ik heb de hoofdstellen wel even onder gedompeld in een bak met olie voor ik ze ging gebruiken, anders zijn ze wat stug voor teergevoelige huidjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:54

Ik heb net de full in elkaar geknutseld en gepast. Het lijkt allemaal keurig netjes te zitten, maar ik vind de kinriem nog wat op het bit liggen. Ik heb een Myler bit dat redelijk dun is, dus komt de kinriem er snel tegenaan. Ik denk dat als ik de teugels vast heb dat, dat probleem dan verholpen is. Ik heb in de toekomst nog ruimte om de bakstukken 2 gaatjes strakker te doen en bij de keelriem heb ik hem op het een na laatste gaatje. Hij kan dus altijd nog losser en strakker. De neusriem komt precies op het harde deel van het neusbot. De frontriem sluit mooi aan. Het lijkt dus de ideale maat, maar als ik de foto van Nuance zie ga ik twijfelen of ik ook nog de cob in elkaar zal zetten. Maar ik ben bang dat de frontriem dan te klein zal zijn.

Bij Twister lijkt de keelriem losser te zitten dan bij Nuance?

Op de foto's van de paardendrogist lijkt de keelriem ook wel goed aan te sluiten. Is dit ook de bedoeling? Of moet hij meer een beetje los hangen zoals een gewone keelriem?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:58

Ik kan de foto's van Myca niet zien vanaf het werk (ligt aan dit netwerk hoor), maar de keelriem hoort aan de sluiten inderdaad.
Fijn dat hij past!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:06

Ik denk dat ze ongeveer gelijk zitten bij Twister en Nuance. De foto's zijn alleen van de andere kant genomen, bij Twister zie je het laatste stukje van de keelriem na de passant wat uitsteken, daardoor lijkt hij losser te zitten. De keelriem sluit wel aan, maar zit niet strak.
De keelriem van de Multi is in dezelfde maat wel iets langer den de keelriem van de Competition (ik heb ze allebei).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:34

Net nog even terug geweest met de teugels eraan, maar het wordt de full. De frontriem sluit mooi aan en bij de cob is die een behoorlijk stuk korter.

Ik ga hem weer uit elkaar knutselen en dan mag hij een nachtje in de olie.

Iedereen bedankt voor de info! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:01

Zag hier op een bepaald moment ergens in de rapte iets voorbij komen om de keelriem te verlengen met 1 van de bithangers (bij bitloze gebruikers). Toen dacht ik " :)* natuurlijk!" dus ik vol goede moed vandaag eens proberen .. Maar mijn bithanger is een stuk smaller dan mijn keelriem .. dus dat werkt niet .. Is dat normaal? :')

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 09:55

[***] schreef:
Zag hier op een bepaald moment ergens in de rapte iets voorbij komen om de keelriem te verlengen met 1 van de bithangers (bij bitloze gebruikers). Toen dacht ik " :)* natuurlijk!" dus ik vol goede moed vandaag eens proberen .. Maar mijn bithanger is een stuk smaller dan mijn keelriem .. dus dat werkt niet .. Is dat normaal? :')

Dat was mijn tip ;) Ik heb de kopie van het hoofdstel en bij mij paste het wel, als het goed is kan je hem toch gewoon door de gesp halen? Of bedoel je dat dan het andere deel niet door de gesp past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 17:46

Bij de echte (of bij die van mij :+) gaat dit dus niet .. De gesp van de bithanger is smaller dan de keelriem, dus die krijg je er niet door .. Stom, want was echt wel een super idee .. Misschien kijken of ik ergens losse bithangers van de neppe kan vinden ofzo... Worden die verkocht?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 14:13

Stukje leer bij de schoenmaker laten maken net gesp van de juiste breedte eraan?
Bij mijn micklem zijn de bithangers ook veel smaller dan de kaakriem.
Gelukkig past het hoofdstel nu met dikke wintervacht nog precies, kaakriem op t eerste gaatje.
In de zomer zonder dikke vacht zit die met gemak op het tweede.

pablo1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:43

Ik heb net de rambo micklem multibridle binnen en wil bitloos rijden met mijn pony.
Ik vind dat de keel riem heel strak zit veel strakker dan bij normale hoofdstelen.
Als je bitloos gaat rijden met dit hooftstel hoe strak moet de keel riem dan?
Moet er zoals bij een gewoon hoofstel (met bit) een vuist tussen of moet die veel strakker bij de rambo micklem multibridle (bitloos)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 11:54

Moet wel gewoon aansluiten, keelriem zorgt ervoor dat het hoofdstel niet van links naar rechts kan schijven de ogen enz in. Keelriem zit ook voor/over de kaak heen en niet er achter. Dus hele andere functie

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:29

Het is ook feitelijk geen keelriem maar een kaakriem.
En moet dus zeker niet los zitten, dan heeft hij geen functie.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 12:52

Heb inmiddels voor beide paarden een Micklem.
Wilde een lichter bruine (tabacco) maar die zijn er niet meer begreep ik. Jammer hoor.
Donkerbruin is wel erg donkerbruin.
Beide paarden een Large horse.
Jonge merrie loopt er mega fijn op. En grote merrie schud niet meer zo irritant met het hoofd als ik de neusriem wil vastmaken. Hoewel deze nooit echt strak zat ofzo.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:55

beste Zinzi.
Je zal er nu weinig aan hebben, maar de LH in de Tobacco kleur was nog wel verkrijgbaar op E-bay. De SH niet meer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:54

Ik heb dat nooit gedaan via E bay wat kopen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 18:59

Op Ebay moet je er wel rekening mee houden dat je je bod niet terug kan trekken.
Dus niet te enthousiast op meerdere items tegelijk bieden. Verder werkt het prima.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:29

Oké lieve Bokkers, ik heb even jullie wijze raad nodig! :o
Ik heb de micklem bridle aangeschaft! Vanmiddag heb ik hem even snel gepast en gekeken hoe en wat.
Alleen ik vind hem nog al raar zitten... (het model zit er natuurlijk nog niet in) Maar hij schoof erg makkelijk heen en weer, hoe strak moet je de neusriem doen? Of kijk ik er nou als enige zo raar tegen aan?

(let niet op mijn óh zo vrolijke paard :)))
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:46

Annerenske schreef:
Ik heb de micklem bridle aangeschaft! Vanmiddag heb ik hem even snel gepast en gekeken hoe en wat.
Alleen ik vind hem nog al raar zitten... (het model zit er natuurlijk nog niet in) Maar hij schoof erg makkelijk heen en weer, hoe strak moet je de neusriem doen? Of kijk ik er nou als enige zo raar tegen aan?

[ Afbeelding ]

misschien de keelriem echt als kaakriem? dus wat strakker, en wat horen ipv zo schuin? verder weet ik het niet hoor.

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:48

unihorses schreef:
Annerenske schreef:

[ Afbeelding ]

misschien de keelriem echt als kaakriem? dus wat strakker, en wat horen ipv zo schuin? verder weet ik het niet hoor.

Dan komt de neusriem ook automatisch hoger te zitten. Ik weet niet echt in te schatten of die nou goed zit of dat die nog 1 gaatje hoger kan.. Heb al 1000 foto's bekeken & het filmpje. Maar ben er nog steeds niet over uit!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 21:54

@Annerenske, ik zou die weelderige voorpluk wel onder de frontriem vandaan halen.
Op zich zit het hoofdstel helemaal niet verkeer, maar de frontriem is aan de korte kant.

Ik gebruik de Micklem niet als kaptoom, ik heb zelfs het neusringetje van mijn Multi afgeknipt, dus daarmee kan ik je niet helpen.