[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:59

Same here. Ik was er heilig van overtuigd dat ik het pookje smaller aan het draaien was, totdat ik het bijna los in mijn hand had. :')
Ik heb mezelf toen het ezelsbruggetje aangeleerd dat als ik voor het zadel sta en van onderaf het pookje in een vuist neem, ik het strakker aandraai als ik mijn hand/knokkels in een vuist naar me toe draai, alsof je je supersterke biceps showt. Strakker = Sterker (en stoerder 8-) ).

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 22:00

Zo, wederom een handige tip! Die moet ik ook maar gaan onthouden. :D Gelukkig heeft paardlief veel geduld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 23:10

Iemand ervaring met de wow h singel?
Moet de singel langer zijn dan de normale maat?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:07

Ik gebruik de WoW H-singel ;) Ik wil wel even kijken welke maat ik heb. Ik heb dit echter gekozen in overleg met de verkoopster.

Volgens haar is maat 65 een beetje de standaard voor type Tinker. Mijn paardje had een maatje 55, maar de verkoopster vond dat ze nog wat ruimte had. Uiteindelijk had ze denk ik wel nog de 55 gepast, maar de 65 is wel lekker ruim en evt ook bruikbaar voor mijn ander paard.

Maar op zich moet je dus niet persé groter/kleiner gaan dan je huidige singel. Na het zien van een foto vond zij dat een 65 gewoon beter ging passen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:29

ik gebruik nu een 100 cm fra singel. met de ghost ligt het pp zich prima maar alles trekt wel een beetje naar voor. Maar op zixh niet dramatisch.
Paard heeft uiteraard een bolle buik, en de h singel staat tweedehands te koop en is een 100 cm. Ik twijfel nu of deze beter zou zijn dan de FRa. nadeel vind ik dat die niet elastisch is. is het voor een paard effevtief fijner dat alle druk op het borstbeen is?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:30

Ik zit helaas in een dipje in mijn Ghost Roma verhaal.
Paard loopt er super onder, dat voorop gesteld, maar mijn heup trekt het breed zitten niet meer. Een half uurtje en dan kan ik afstappen.
Mijn fysio adviseert weer een boomzadel, zodat ik minder breed kom te zitten. Daar baal ik stevig van al sta ik er wel voor open als het zadel mijn paard ook goed past. Met een half jaar Ghost hebben we in ieder geval bereikt dat ze is afgevallen en mooi in haar spieren zit.

Het jammere is dat je meteen aan een flinke aanschaf vast zit en wat als een boomzadel niet de oplossing is voor mijn heup probleem? Ik ga al behoorlijk richting 50 maar zou zo graag nog heel lang willen paardrijden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:31

Ik stuur je even pb. Misschien is mijn SS een optie?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:36

Duhelo schreef:
ik gebruik nu een 100 cm fra singel. met de ghost ligt het pp zich prima maar alles trekt wel een beetje naar voor. Maar op zixh niet dramatisch.
Paard heeft uiteraard een bolle buik, en de h singel staat tweedehands te koop en is een 100 cm. Ik twijfel nu of deze beter zou zijn dan de FRa. nadeel vind ik dat die niet elastisch is. is het voor een paard effevtief fijner dat alle druk op het borstbeen is?

Goh, het is wel even wennen voor het paard (die druk, al kan dat mijn merrie niet enorm veel schelen :') ). De singel is wel verder zacht onderlegd en van goede kwaliteitsleer. Maar natuurlijk niet te vergelijken met een FRA super singel ofzo..

Echter vind ik hem wel ideaal voor mijn 2 bolle buiken. De boel ligt veel stabieler en mijn zadel blijft netjes op zijn plaats liggen. Bij mijn ruin had ik anders de miserie dat singel meteen in de oksels schoof en dat ging schuren, waardoor hij helemaal onder de wondjes zat (soms tot bloedens toe :=). Dit was wel met een westernzadel en achteraf bleek de singelophanging icm paard gewoon niet ideaal. Maar met de Trekker icm deze singel nooit meer dat probleem gehad.. Hij moet wel meer wennen aan de singel, maar hij is echt zo'n emotionele baby wbt druk, terwijl mijn merrie lekker gevoelloos is bij wijze van spreken :P

Het scheelde hem bij mij natuurlijk wel dat ik hem niet heb moeten aankopen.. Ik heb hem toen gewonnen. Want anders is het een hele smak geld om 'even te proberen'.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 09:40

tiwi1969 schreef:
Paard loopt er super onder, dat voorop gesteld, maar mijn heup trekt het breed zitten niet meer. Een half uurtje en dan kan ik afstappen.
Mijn fysio adviseert weer een boomzadel, zodat ik minder breed kom te zitten. Daar baal ik stevig van al sta ik er wel voor open als het zadel mijn paard ook goed past. Met een half jaar Ghost hebben we in ieder geval bereikt dat ze is afgevallen en mooi in haar spieren zit.

Het jammere is dat je meteen aan een flinke aanschaf vast zit en wat als een boomzadel niet de oplossing is voor mijn heup probleem? Ik ga al behoorlijk richting 50 maar zou zo graag nog heel lang willen paardrijden.

Dat is wel heel jammer. Bij mij was de Ghost juist de oplossing voor mijn bekkenprobleem. Maar ik heb om die reden wel gekozen voor een Ghost met korte zweetbladen. Dan heb je alleen bovenop je paard een zadel en niet aan de zijkant. Zodat je toch een A lijn hebt. Zit het niet zo breed. Mss dat je bij een passervice kan proberen of dat beter zit?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 10:45

tiwi1969 schreef:

Je kunt bij BuitenZinnig een paar losse zittingen aanvragen, dan kan je kijken of een ander model - eventueel ook zonder wrongen - beter zit? Firenze - of wat Fabster zegt, een Quevis/Quilty of eventueel een Florac. Mocht dat zo zijn, dan hoef je alleen een nieuwe zitting aan te schaffen en niet een hele Ghost.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:15

Een nieuwe zitting zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn, al heb ik juist voor de Roma gekozen omdat ik best een (klassieke) dressuurmiep ben.

Gelukkig kan ik van een stalgenoot ook boomzadel lenen wat redelijk op mijn paard ligt om eens te voelen of het anders is in mijn heupen.
Verder ga ik morgen naar mijn huisarts om te vragen voor een foto van mijn heupen, eens zien of daar duidelijkheid uit komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:19

Het zijn niet de wrongen die je knieën iets naar buiten draaien waardoor er spanning op je heupen komt...?

Hier al jaren een Tixerant singel die werkt met druk op het borstbeen leggen. Ideaal ding.
Spreekt mij veel meer aan dan de H singel en Rena liep daar altijd echt lekkerder mee, je merkte duidelijk dat ze het een comfortabel ding vond :j

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:20

tiwi1969 schreef:
Een nieuwe zitting zou inderdaad ook nog een idee kunnen zijn, al heb ik juist voor de Roma gekozen omdat ik best een (klassieke) dressuurmiep ben.

Gelukkig kan ik van een stalgenoot ook boomzadel lenen wat redelijk op mijn paard ligt om eens te voelen of het anders is in mijn heupen.
Verder ga ik morgen naar mijn huisarts om te vragen voor een foto van mijn heupen, eens zien of daar duidelijkheid uit komt.

Je kunt ook dressuurmiepen op een Western zadel, of een barebackpad - maar als je niet lekker zit, kan je helemaal niets (althans, niet zonder pijn en dat ontspant niet) Dus mocht je een keer een wedstrijdje willen doen, kan je je Roma zitting er op doen en anders rij je met iets wat heupvriendelijk is.... :)*

Met zere heupen zou het mij aan mijn bips oxideren hoe het zadel er uit ziet, zolang ik maar de boel in de kom houd :+

Het kan zeker geen kwaad om je heupen even te laten controleren

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:28

pmarena schreef:
Het zijn niet de wrongen die je knieën iets naar buiten draaien waardoor er spanning op je heupen komt...?

Hier al jaren een Tixerant singel die werkt met druk op het borstbeen leggen. Ideaal ding.
Spreekt mij veel meer aan dan de H singel en Rena liep daar altijd echt lekkerder mee, je merkte duidelijk dat ze het een comfortabel ding vond :j

De wrong van de Roma zit boven mijn knie, mijn knie ligt helemaal vrij, maar mij hele linkerbeen is naatje zeg maar.
voet zit stalen plaat in waardoor ik niet goed kan afwikkelen en op de buitenkant van mijn voet sta en loop, ook in de stijgbeugel. Knie heeft kapot kraakbeen en nu dus mijn heup. -O-
Rechterkant geen probleem.
Loop bij de ruiterfysio en met haar ben ik echt aan het zoeken naar een manier om fijn te rijden op mijn brede dame. Zij denkt aan een boomzadel omdat je dan meer A zit i.p.v. O al zal je met welk zadel dan ook nooit helemaal tot een A komen op een breed paard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:33

Oef kapotte knie is niet fijn maar als je heup er aan gaat dan lijkt me dat nog een slag vervelender :(:)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 11:40

Knie gaat relatief goed, kan er weer prima mee lopen, al denk ik dat alles met elkaar verband houdt.

Ik heb ook al gedacht of ik misschien iets meer A-zitting in mijn Ghost kan creëren door een kleine verhoging onder de zitting te doen in het midden, zoiets als de frontrizer(heb ik er al in) maar dan langer doorlopend. Of misschien door de inlagen iets aan te passen waar mijn bovenbeen ligt, iets smaller maken zeg maar. Misschien dat een cm al verschil kan uitmaken.
Heeft iemand daar nog tips, inlagen die iets "mens" ergonomischer zijn?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:11

tiwi1969 schreef:
Knie gaat relatief goed, kan er weer prima mee lopen, al denk ik dat alles met elkaar verband houdt.

Ik heb ook al gedacht of ik misschien iets meer A-zitting in mijn Ghost kan creëren door een kleine verhoging onder de zitting te doen in het midden, zoiets als de frontrizer(heb ik er al in) maar dan langer doorlopend. Of misschien door de inlagen iets aan te passen waar mijn bovenbeen ligt, iets smaller maken zeg maar. Misschien dat een cm al verschil kan uitmaken.
Heeft iemand daar nog tips, inlagen die iets "mens" ergonomischer zijn?

Ik weet niet hoe lang je je Ghost al hebt, maar er zijn ook andere kussens, die zijn wat dikker, dus mogelijk helpt dat bij het construeren van die A-lijn. Ghost kan voor jou een speciale frontriser maken - je zou zelf kunnen testen door achter je frontriser een opgerolde sok te leggen, of iets anders lang/smal/zacht. Of de zitting zo te (laten) maken dat die van binnen in het midden wat hoger komt. Maar voordat je aan zulke dure ingrepen begint, is het wellicht handig even met een zelfgemaakt ding aan de gang gaat, om te kijken of zoiets zin heeft.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:14

ik heb mijn Ghost nu een half jaar, maar heb hem 2e hands gekocht via Lilianne. Hij moet nu ongeveer 1,5 jaar oud zijn.

Een opgerolde sok ga ik zeker proberen, voorlopig genoeg te testen dus.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:26

tiwi1969 schreef:
ik heb mijn Ghost nu een half jaar, maar heb hem 2e hands gekocht via Lilianne. Hij moet nu ongeveer 1,5 jaar oud zijn.

Een opgerolde sok ga ik zeker proberen, voorlopig genoeg te testen dus.

Ahhhh - i die tijd is er heel veel veranderd in de Ghost :o onder andere in de zitting....

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 12:41

tiwi1969 Ik ben misschien nog wel krakkemikkiger (in elk geval ouder _O- )dan jij, met mega-breed paard. Voor mij was semi- boomloos een betere oplossing, daar heb je aardig wat modellen met een smalle twist in. Helemaal boomloos zit ik ook niet uit, dan zou ik permanent met een heup uit de kom rijden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 13:50

Het gekke is dat ik een heupen-kind heb. Zware luxatie als baby en dat ze die juist breed gespreid ingipsen om de heup in de kom te zetten. Je zou dan denken dat breed zitten op een paard ook zo werkt.

Kwettal passen de huidige zittingen wel op de basis van 1,5 jaar geleden? Bij mij ligt in ieder geval het voorboogje vrij. Maar ziet er verder wel zo uit als de Roma op Buitenzinnig.nl

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:31

Ik kan op een te breed paard ook niet uit de voeten, dus de heupen hebben een flinke inbreng in het zitgevoel.
Een A-gevoel kun je ook krijgen door inkepingen in een pad te maken onder je fenders, maar alles wat je doet blijft 'behelpen'... het paard zal er niet smaller door worden maar alle beetjes helpen.

Ik heb ook weer eens een andere zadel; een Colorado Denver van Silverado. Degene die ik eerder had vond ik te donker, dus nu een lichtere gekocht. Hij is ook niet zo extreem kort als de vorige, maar een nette 62 cm.
Voor je kunt gaan rijden komt er nog wel wat bij kijken....

Eerst alles netjes opmeten en in het zadel passen
Afbeelding
Afbeelding

Dan 'bloot' op het paard en kijken hoe het ligt
Afbeelding

Na wat kleine aanpassen in de plakpanelen de verschillende pads er onder

Met de Swayback kon je er onder gaan wonen :D
Afbeelding

De Skito lag een stuk beter
Afbeelding

Het totale plaatje wordt dan zoiets
Afbeelding

Dus dan kan de boel aangesingeld worden, beugels op maat, hoofdstel in en hup naar de hei.
Onderweg nog 2x mijn beugels langer gemaakt voor ik ook lekker zat :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 14:49

Dat ziet er mooi uit! +:)+

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:00

Mooi zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 15:00

Als ik de andere pad en hoofdstel heb nog een 'mooie' foto maken :)