[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:48

RomyJ schreef:
Ik wil ook voor de cheyenne gaan, welke pommel heb jij erin? Ik denk dat ik wel voor een nieuwe ga, of het moet een hele nette 2e hands zijn.

Ik hebM, dacht echt een veel bredere nodig te hebben, maar deze past perfect.
Heb tweedehands, met pad van barefoot, anatomische singel en fenders en beugels van barefoot (gebruik nu meestal gewone engelse beugels die ik nog had) ik heb de drytex in zwart met bruine pad. Nieuw alles 600 euro, gekocht voor 325 euro. Echt amper gebruikt! Haalde hem uit de doos en dacht een nieuwe gekocht te hebben. Was echt super! Lag meteen goed op mn paardje. Hij vind het heel fijn en ik ook, enige is dat ik wat moet wennen zonder wrongen. Maar ben zeer tevreden. Zadel vraagt ook amper onderhoud, heerlijk!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:55

pmarena schreef:
M_hartje_M schreef:
Dames ik heb een probleem

Ik heb het idee dat mijn Barefoot Cheyenne aan de achterkant loskomt van haar rug en klappert. Er zit al een dubbel setje inlages in. Ik weet niet welke maat Pommel erin zit maar ik heb niet echt het idee dat deze niet past. Aan de voorkant knelt hij niet... Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Heb je wellicht nog even een foto waarop het probleem te zien is?
Vaak kan een Barefoot aan de achterkant ook wat omhoog gaan staan simpelweg omdat hij nogal "rond" gevormd is over de rug. Dit om te voorkomen dat het achterste randje van het zadel gaat schuren doordat het "in" het paard gaat staan.

Zeker wanneer je dan bvb. een paardje met een erg korte rug t.o.v. het zadel hebt, ligt de achterkant van het zadel op het deel van de rug dat al omhoog loopt richting te achterhand waardoor zeg maar de kont van het zadel in de lucht gestoken wordt :P

Zou dat hier ook niet het geval kunnen zijn?

Dat klopt! mijn pony heeft een hele korte rug.. Er mogen eigenlijk geen zadels op langer dan 43 cm maar bij Barefoots is dat toch anders. Vandaar dat ik die toen ook gekocht heb.

Maar ik heb van andere en op de foto's al goed kunnen zien dat de pommel te smal is.

Iemand met een brede pommel die wilt ruilen tegen een medium???

yvonne1303

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:28

Ik heb nog een brede Pommel liggen, je kunt hem dan eerst proberen en kijken of die goed is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:00

Ik zou graag een wol/vilten pad onder mijn Freeform enduro leggen, westernmodel.
Welke hebben de beste demping en ruggegraatvrijheid?
Ik dacht aan een 5 star

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 01:17

Christ - lamsvacht met inlagen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:55

Hier nog een groot Christ fan :j
Ik heb onder mijn Arizona een Christ westernpad met daarin Heavy Duty inlages: SUPER combinatie +:)+

Hartje: ja ik zag het :) Maar een te kleine pommel staat wat hoger boven de schoft, duwt de voorkant van het zadel dus wat omhoog en de achterkant naar beneden. In theorie zal een bredere pommel de achterkant van het zadel niet lager laten liggen. In de praktijk ben ik wel benieuwd want je weet het nooit :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:01

thirzanaomi schreef:
RomyJ schreef:
Ze zitten niet echt bij me in de buurt -O-
Maar vind het zelf heel moeilijk inschatten wat mijn pony nodig heeft voor maat. Ze heeft haast een schoft en een korte rug.

Heeft mijne ook.
Heb via marktplaats een cheyenne gekocht (had eerst geen testzadel, maar zou wel aanraden), is bij mij prima gegaan. Maar ik zou een aantal zadels die je aanstaan gaan proberen.
En dat kan niet in een kwartiertje bij een zadelpasser. Met een boomloos zadel moet je echt uren maken, voor je gewend bent. Testzadel lijkt me handiger. en naar mijn idee kan je zelf prima beoordelen of het past.

Hier ben ik het echt mee eens :j

Voor veel mensen klinkt het raar, eng en onbetrouwbaar als een Barefoot-verkoper zegt dat je "het zelf maar moet uitzoeken".

Maar het is eigenlijk een heel goed advies :)

Bij een boomzadel is het uit den boze om zelf te gaan passen, omdat je niet goed de pasvorm van de ronding van de boom t.o.v. de ronding van de rug kunt beoordelen. Een boomzadel op de rug leggen en foto's ervan maken en door anderen laten beoordelen geeft ook totaal geen zekerheid. Gelukkig weten de meeste mensen dat wel dat dat niet verstandig is +:)+

Maar bij een Barefoot is dat echt anders. Die heeft geen boom in de lengte, het zadel past zich zelf wel aan de ronding van de rug aan dus daar hoef je eigenlijk niet naar te kijken verder.

Er zijn maar een paar punten waar je op moet letten en die kun je prima zelf beoordelen :j

En voor de rest is het gewoon rijden en ervaren of het wat voor jou en je paard is. Een zadelpasser kan er geen dagen / uren naast lopen terwijl je een testzadel ècht gebruikt tijdens alle soorten werk die je normaal ook doet.

Je kan het echt prima zelf beoordelen als je je paard een beetje kent en als je een beetje kritisch bent :j

Zie hier de punten waar je op moet letten:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoe-w ... goed-ligt/

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:25

Romy, ik heb een BF Cheyenne van een vriendin kunnen proberen vijf jaar geleden, heb een lesje gereden op die van haar en ik was helemaal om. Ik ben toen gaan sparen en kijken wat ik wilde. Ik ben ook een hobbelaar hoor, net als jij :D Heb toen een FunRider gekocht (echt zo'n onbekend C-merk) maar die was een halve maat te klein dus bijna niet gebruikt. Ik heb van de zomer een Arizona compleet gekocht, echt super.

Ik weet dat een nieuw zadel aantrekkelijk klinkt, maar ik zou haast zeggen dat een tweedehands lekkerder is. Die is al ingereden en is dus al 'los'. De nieuwe zijn nog 'stijf', al kan je er prima mee rijden. Maar als je het gevoel niet kent van een fijne BF zou een nieuwe je de moed nogal in de schoenen laten zakken :D

Gewoon anders even een advertentie op de Markt plaatsen, met de vraag of je eens mag proberen. En anders een testzadel aanvragen. Ik woon te ver weg, anders had je best mogen proberen hoor :)

Nog even een ander vraagje, ik heb nu een western-HAF-pad onder mijn Arizona, maar zijn er ook andere modellen van HAF die er mooier onder passen? Dit misstaat zeker niet maar omdat ik ook wat las over een endurance model met dikkere inlages die wel gewisseld kunnen worden, zou die ook mooi passen onder een Arizona?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:28

Als het goed is heb ik mijn Arizona verkocht! Zaterdag komt er iemand kijken.

Nu wil ik voor een Cheyenne gaan kijken. Ik wil eigenlijk wel eerst een testzadel proberen, maar ik heb een ontiegelijk mooie in nieuw staat cheyenne gezien, die ik echt heel graag wil hebben.
En als ik eerst een testzadel wil, ben ik wel een paar weken verder, en dan is hij waarschijnlijk wel verkocht. :)

Dilemma!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:36

@kwetal en Pmarena
Ik ben overtuigd! Heb een prachtige web winkel gevonden, ze zien er fantastisch uit in elk geval! Helemaal mijn smaak :)
Zijn de inlages die ze verkopen niet voldoende dat jij heavy duty's gebruikt?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:55

Beetje late reactie, maar hier ligt mijn ghost ook op een C-pony en dat gaat prima. Niet mijn pony maar die van stalgenootje (ik zat er zelf niet lekker in, maar zij wel). Is voor het zicht wel wat lang, maar dat valt zelfs nog erg mee en er komt geen druk op de uiteindes.

Dat is overigens die rode die een tijd geleden te koop stond die niet meer compleet was. Was ook erg vaal geworden en is nu netjes zwart geverfd. Dat is dus ook een optie voor iemand die eventueel interesse heeft in die rode die nu te koop staat. Opnieuw rood verven was ook een optie maar gezien stalgenootje die hem nu gebruikt totaal niet van rood houd mocht ze hem zwart verven van mij.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:56

Weet iemand of een Professionals Choice Air Ride pad voldoet onder een Arizona? Of zijn er een soort halfpads te koop voor onder een westernmodel boomloos? Zodat ik wat met pads kan afwisselen?

RomyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:57

allemaal bedankt voor jullie tips.
ik heb al eerder barefoot gereden maar dat is alweer zoon 5 a 6 jaar geleden, vond het heerlijk en mijn paard ook, helaas was die te groot dus zat niet lekker en heb ik hem verkocht.
was ook nog een oud model zonder vps.
ik ga denk binnenkort even langs horsetopshop om te kijken naar nieuwe en voor informatie over een test zadel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:59

iana schreef:
@kwetal en Pmarena
Ik ben overtuigd! Heb een prachtige web winkel gevonden, ze zien er fantastisch uit in elk geval! Helemaal mijn smaak :)
Zijn de inlages die ze verkopen niet voldoende dat jij heavy duty's gebruikt?

Rena van mij wordt al wat ouder en haar ruggengraat en schoft komen er wat meer uit, dus ik heb een beetje dikte nodig :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:03

Pmarena, dat is een gat in de markt !
Maak een logeergelegenheid voor ruiter en paard en ga testweken onder begeleiding organiseren :)*

Maureen, ik zou het aanbod van Yvonne aanpakken en de pommel eens uitproberen.
Liever er eentje bijkopen dan ruilen, want mocht je paardje weer eens veranderen, dan is het toch wel prettig als je weer kunt wisselen ;)

En Dribbel, gewoon doen !
Als die Cheyenne zo mooi is en goed geprijsd, raak je hem ook wel weer kwijt indien het achteraf toch niet hetgeen zou blijken te zijn wat je hoopte :j

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:20

Hier ben ik ook weer... :)
Nu ligt de ruggengraat van mijn paard geloof ik niet helemaal vrij.. voornamelijk wat meer aan de achterkant van het zadel. Nu is het zo dat ze in haar wintervacht zit, maar ik denk dat ik voor de zekerheid toch maar iets aan de inlages wil veranderen..
Maar wat kan ik het beste doen.. welke inlages?? en deze bovenop de inlages die er al in zitten?? Zit te twijfelen of ik de memory foam of de moosgummi moet aanschaffen..
De HD lijkt me ook wel wat.. maar dan moeten de originele inlages eruit.. of ook laten zitten??

Ik moet hierbij ook vermelden dat het zadel ook op andere paarden ligt, waarbij hij wel goed ligt.. dus moet niet een al te dikke toren worden denk ik onder dat zadel.. :o

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:06

xDonja schreef:
Weet iemand of een Professionals Choice Air Ride pad voldoet onder een Arizona? Of zijn er een soort halfpads te koop voor onder een westernmodel boomloos? Zodat ik wat met pads kan afwisselen?

Hele mooie pads, maar vind ze voor onder een boomloos zadel zoals barefoot te dun.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:16

En de 5 star? Ik heb een topic gestart erover in de western tack, ze zou geen ruggegraatvrijheid geven?
@pmarena achzo, ja Dan kan je ze beter wat meer demping geven, is waar ;-)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:29

Marcella, ik zag een appeltjesgroene op MP, toen werd mijn interesse wel even gewekt :D

Ik vind eigenlijk dat er te weinig keuze is in westernpads met inlages, zo weet ik wel de Grandeur en de Cutter Shock Pads, en de HAF pads. Maar de meeste hebben te weinig kleur vind ik.

Ik was gister bij een vriendin, die heeft ook een 'boomloos' westernzadel. Er zaten een soort inlages aan de onderkant van het zadel met klittenband, en de fork was best heel flexibel. Ik had er nog nooit van gehoord en kon ook geen merk vinden..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:30

Naar wat ik weet zijn de 5 star pads in verschillende diktes zijn, maar als ze geen ruggengraad vrijheid hebben ook niet echt aan te raden (toch risico van druk op de ruggengraad en hierdoor belemmering van de bewegingen).

Vind deze wel heel interessant.
[WN-TR] Koole sedologic westernpad

En deze zijn ook wel te gebruiken onder boomloze zadels.
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... 0BR+w.aspx

En voor de rest ben ik super fan van mattes westernpad, omdat die ook de maat 30"x30" hebben. En hierdoor geen schuurplekken op de rug van mijn fjord. En als ik weer een mattes pad zou bestellen dan word het hier, want dan kan je helemaal specifiek je wensen doorgeven. :j
http://www.hipponet.be/

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:38

Die laatste heb ik ook gezien maar ze zijn nog volop modellen aant ontwikkelen voor de westernwereld.

Wat de 5 star betreft ga ik het niet riskeren, het is een fantastische pad maar ze gaat teveel druk geven vrees ik, ik heb een mooie uitleg gevonden van Grandeur.
http://www.skyriding.be/merken/grandeur

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:50

Ik heb zo wie zo weinig keuze betreffende western pads wegens de maat die ik maar kwijt kan. En voor een goede western pad betaal je ook een vermogen om het simpele reden ze zijn gemaakt ter vervangen van de vaste kussen onder het zadel.

Nu heb ik op het moment geen westernzadel, maar zodra het kan kom er wel weer eentje.

xDonja dan moet je bij Mattes kijken dan kan je de kleuren helemaal zelf samenstellen wat jij wil. Ze zijn alleen behoorlijk prijzig, maar daar heb je dan wel weer wat voor.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:58

Maar er bestaan half pads voor onder de London en zo, zijn die er niet voor de Westernmodellen? Dan kan er gewoon een blanket tussen bijv.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:27

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:59

Tjelley schreef:
Deze pad heb ik gebruikt onder mijn Barefoot (zonder vps).
http://www.justwestern.nl/?catalogprodu ... LWH+w.aspx

Hier zaten stevige inlages in hield de ruggengraat mooi vrij. Je hebt ook nog keuze in kleur.

Leuke tip en niet zo duur, was je tevreden? Makkelijk in onderhoud?