voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DarGwen

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:59

Ik zit ook hier boven xD.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:00

Haha ik ook! Maar mijn hak komt bij mijn london omhoog omdat ik hem even porde :o
Ik kan in mijn london mijn hakken erg lekker uitdrukken.
Ik heb niet erg lange benen hoor :o Haha!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:13

Dit is de pad van 36 euro van Kraemer!

Afbeelding

ERG blij mee! Tot nu toe houdt hij het goed en mijn peerden zijn er ook blij mee!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:23

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 00:26

Jolindaa schreef:
Dit is de pad van 36 euro van Kraemer!

Ik heb ook even gezocht op de site van Kraemer, maar ik zie alleen twee boomloze pads met een prijs va € 79,-
Waar heb jij deze voordelige versie gevonden, vind het ook wel interessant en handig voor als de originele een sopje nodig heeft!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:30

Ik denk dat het verschil in beugelriemlengte een simpele oorzaak heeft Jolindaa.
Namelijk dat de riemophanging hoger zat bij je dressuurzadel, en lager op de BF :) Dan heb je logischerwijs een kortere riem nodig.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 13:16

Ik zie bij de korte beugelriemen ook de hak omhoog komen....en porren met je hak...foei toch! ;) ( kan soms zo lekker even duidelijk maken dat ie door moet lopen!)

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:42

@ Trijn: Ik had 't al via pb gevraagd, ze zijn uitverkocht :o

HKM Pads zijn ook een goed alternatief, hoogstens moet je even ombouwen :) - ook makkelijk in verschillende kleurtjes.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:25

@Hester: Nou da's weer lekker dan :D
Ja idd, die van HKM had ik ook gezien, maar lijken mij een beetje 'zweterig' door het synthetische materiaal. Ik had al wel losse inlages besteld om in de HKM pad te kunnen gebruiken. Ga de pad wel eerst even bekijken in de ruitershop.
Bedankt!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:23

Even spammen - nuttig voor degene die er net mee begint of er aan twijfelt....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:32

Leuk gedaan BZ !

Het stukje van de flexibiliteit dat komt alleen niet echt uit de verf...je ziet weinig gebeuren :P

Ook mis ik een "waarom" , voor mensen dat ze dat schroefje aan moeten draaien.
Sommige kijkers gaan dat denk ik niet doen als de reden er niet uitgespeld bij staat.

Eerste stukje van het verstellen van de schoftbreedte is ook niet zo heel duidelijk , 2e stukje wel +:)+
Misschien is het nog wel leuk om ter verduidelijking een gekleurd lijntje er overheen te tekenen en dat mee te laten bewegen ? :)

Mooi systeem is dat , ik zou echt heel graag willen dat Barefoot zoiets had :j

Ik vind de True Talent ook een heel gaaf zadel !

Is de Trekker in Duitsland zelf nog een beetje populair eigenlijk ? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:57

pmarena schreef:
Leuk gedaan BZ !
dank :o

Citaat:
Het stukje van de flexibiliteit dat komt alleen niet echt uit de verf...je ziet weinig gebeuren :P

Ik ben helaas geen Jerommeke - maar het zadel is flexibel, geen slappe hap - vandaar de goede drukverdeling zonder speciale pad

Citaat:
Ook mis ik een "waarom" , voor mensen dat ze dat schroefje aan moeten draaien.
Sommige kijkers gaan dat denk ik niet doen als de reden er niet uitgespeld bij staat.

Als het los gaat zitten valt het er uit en zit je pommel los - schroefje moet je kopen, niet duur, maar met verzendkosten toch zonde-geld. :$

Citaat:
Eerste stukje van het verstellen van de schoftbreedte is ook niet zo heel duidelijk , 2e stukje wel +:)+
Misschien is het nog wel leuk om ter verduidelijking een gekleurd lijntje er overheen te tekenen en dat mee te laten bewegen ? :)

Of gewoon nog een keertje filmen en een nieuwe presentatie maken :D , deze rammelt aan alle kanten, maar er is tenminste "iets" nu. Geen idee of mijn videobewerkingsprogramma zo'n lijntje toestaat - ik kan er natuurlijk wel een wollen draadje tussen klemmen dat dan strak of slap gaat staan :)*

Citaat:
Mooi systeem is dat , ik zou echt heel graag willen dat Barefoot zoiets had :j
Een verstelbare pommel??? Hoezo dat dan weer? De verwisselbare pommel maakt Barefoot Barefoot - ik zou eerder willen dat ze de pommel zo ontwerpen dat er geen maten meer nodig zijn (was "vroegah" ook niet...)

Citaat:
Ik vind de True Talent ook een heel gaaf zadel !
Mijn absolute favoriet van het hele stel <3

Citaat:
Is de Trekker in Duitsland zelf nog een beetje populair eigenlijk ? :)

Volgens mij wel - er is hier niet veel contact tussen de collegae :\ In Engeland en de VS loopt hij ook redelijk goed, met die heb ik wel veel contact (zij heeft het zelfde filmpje, maar dan met Engels - en vloekte al dat Trekker daar niet zelf mee gekomen was :o )

Ik ga het beginstukje van het filmpje even over doen :"haal een paard" :+ dus allemaal een fijne middag :wave:

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:41

mooi filmpje buiten zinnig, had hem ook al op facebook gezien.
Misschien ook iets voor jou pmarena, via facebook komen toch veel mensen weer wat over een barefoot te weten?

Vind de trekker een mooi zadel, maar voor een boomloos toch nog wat stug, maar dat krijg je denk ik ook omdat het semie boomloos is of niet? Wel handig dat er dan weer geen speciale pad onder hoeft.
Vind dat verstellen van de pommel geniaal, zou inderdaad iets voor barefoot kunnen zijn,maar dan wel met de soort pommel die er nu op zit zeg maar, want vind de pommels van de trekker eerlijk gezegt weer wat minder mooi,scheeld een hoop nieuwe pommels kopen en de oude krijg je haast niet meer verkocht en dan ligt het maar in de kast.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:04

Een touwtje zou ook wel een goed idee zijn inderdaad +:)+

Mja ik zou willen dat inderdaad het model pommel zoals Barefoot het heeft , versteld kon worden door er bvb. een stripje bovenop te maken dat je in een grotere of kleinere V kunt maken. De pommel zoals van de Trekker vind ik ook niet mooi , maar het werkt wel heel leuk natuurlijk :j

Ik zit er inderdaad wel eens aan te denken dat ik eigenlijk misschien mee zou "moeten" doen met Facebook en Twitter enzo , maar ik heb er eigenlijk niks mee , dat soort onzin :o

Omdat ik er niks mee heb en niks mee doe ben ik wellicht ook wat bevooroordeeld.

Ik bedoel : ik heb straks een hele mooie website , daar kunnen mensen toch gewoon gaan kijken als ze iets willen weten , en een abonnement op de nieuwsbrief nemen :P

Wat voegt een Facebook of Twitter dan toe...?

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:06

Positief kritische analyse op de boomloze zadels…

1. Een boomloos zadel corrigeert de ruiterzit niet!
Juist. Een ruiter met een onstabiele en verkeerde ruiterzit (voorovergebogen of stoelzit) kan het best niet met zo een zadel rijden want de drukbelasting wordt te groot en het paar kan niet in balans of evenwicht lopen. Er bestaat gevaar voor manken omdat het paard niet recht kan lopen. Het evenwichtsverlies van een ruiter met een onstabiele zit wordt onmiddellijk gevoeld door het paard. Daarentegen zijn de klassiek passende bomen op dat punt meer vergevingsgezind.

2. Een boomloos zadel kan het ruitergewicht niet verdelen!
Juist. Vooral bij zwaardere ruiters is dit zeker een probleem. De punctuele drukverdeling wordt té groot. Een zwaardere ruiter wacht al 9 maanden op zijn boomloos Italiaans zadel omdat zij het speciaal moeten vervaardigen en dit niet in hun normale lijnproductie kan gebeuren… . Men kan zich terecht dan de vraag stellen of het “boomloos principe” dan nog steek houdt. Een ander geval is o.a. bij een meerdaagse tocht waar het paard van een zwaardere ervaren ruiter duidelijk trippelt en weerbarstig is terwijl het met een lichtere ruiter nauwelijks problemen maakt. De opgelopen schade is vaak van onherstelbare aard.

Ergens werd beweerd dat het zitvlak van de ruiter en de billen zijn druk verdelen. Als men aan de magere kant is heeft men dus een probleem, als men te dik is een gewichtsprobleem… .

3. Een boomloos zadel is gemaakt voor elke ruiter!
Fout. Zoals hiervoor al werd beschreven is het gewicht een groot probleem. Indien de ruiter echter beschikt over een “onafhankelijke” zit en indien hij/zij minder weegt dan 80 Kg is dit echter minder problematisch. Een publiciteit van een merk boomloze zadels beweert dat de ruiter door het gebruik van zijn zadels boven het zwaartepunt van het paard zit terwijl een ander beweert dat (cit.)”de ruiter zit in het zadel iets achter het zwaartepunt van het paard, waar hij ook zonder zadel zou zitten”. Het hoeft gezegd dat het zwaartepunt van het jonge paard op een andere plaats ligt dan dat van een verzameld of degelijk opgeleid paard. Dit evolueert door training en elk zadel moet die training optimaal toelaten. Is dit mogelijk met een boomloos zadel?

Alweer op internet staat het verhaal dat ruiters met rugklachten ook veel baat hebben bij een boomloos zadel. Dit is fundamenteel fout! In dit geval moeten de rugspieren verstevigd worden en dit bekomt men door het kantelen van het ruiterbekken. Een zadel met boom waarbij de zit dan kan aangepast worden is in dit opzicht beter dan helemaal géén ondersteuning.

Ook wedstrijdruiters (jumping, dressuur, reining, military) kunnen beter met klassieke zadels rijden. Dit geven de fabrikanten van boomloze zadels dan ook ruiterlijk toe.

4. Een boomloos zadel knelt niet, en geeft veel bewegingsvrijheid!
Juist voor wat de bewegingsvrijheid aangaat, fout voor wat het knellen betreft. De houten of polyester voor- en achterboom van de boomloze zadels kunnen bij bepaalde paarden gaan knellen. Sommigen beweren dat je die er kan uithalen en opvullen met wol of jouw persoonlijke items. Ook dit is niet correct daar deze 2 “vakjes” nodig zijn voor wat stabiliteit en stevigheid te geven aan het zadel én de ruiter. Indien die niet nodig zouden zijn kan men evengoed een “barepack zadeldek” kopen, dit is dan net hetzelfde en véél goedkoper! Indien men een boomloos zadel niet gebruikt met de voorgeschreven onderlegger drukt het op de ruggengraat van het paard, wat even nefast is als het klemmen achter de schouderbladen.

5. Een boomloos zadel is licht van gewicht!
Juist. Vooral voor vrouwen en kinderen kan dit interessant zijn. De keerzijde van de medaille (té slap, gewichtsverdeling enz.) is echter terug te vinden in de punten zoals in het artikel omschreven. Helaas leidt dit lichtgewicht ook tot een lichtere zadelbouw en vaak komen die zadels terug voor loskomende naden. Dit omdat bij die zadels het hele gewicht enkel en alleen op de stijgbeugelophanging komt. Ook de standaardinlages verliezen hun vorm na een tijdje en moeten worden vervangen wat de uiteindelijke prijs weer opdrijft. Opmerkelijk ook hoeveel boomloze zadels via internet tweedehands worden aangeboden.

6. Een boomloos zadel volgt de paardenrug!
Juist. Maar men moet dan ook attent zijn voor de opbouw van de juiste bespiering en zich technisch laten begeleiden. Recreatieruiters bvb. kunnen onmogelijk 6 uur aan een stuk hun paard verzamelen tijdens een dagtocht. Op het einde van het ruiterseizoen lopen die paarden dan ook vaak “uit elkaar” (en dat is normaal) tenzij men ook werkt aan de bespiering van het paard tijdens de week of de winterperiode. En dit gebeurt met een instructeur in de zandbak.

7. Een boomloos zadel is geschikt voor elk paard!
Fout. Er bestaan véél verschillende paarden en véél verschillende anatomische conformaties. Het ideaal passend zadel bestaat niet! Er bestaan wél veel slechte productiezadels (vooral lage loonlanden) en niet-passende kwaliteitszadels. Dit is het probleem van de wildgroei aan zgn. ruitersportzaken die het commercieel handelen verkiezen boven het welzijn van het paard. Elk zadel moet gepast worden, ook boomloze zadels! Of er moeten extra onderdelen bij besteld worden zoals hogere of bredere vormdelen vooraan of speciale onderleggers voor de druk.

Zo is het ook bvb. absurd zadels te kopen over internet. Het advies van een professionele zadelmaker of zadelpasser is absoluut aan te raden. Het paard verandert in de loop van zijn leven o.a. door opleiding (of het gebrek ervan), voeding, zwangerschap, bloedlijn. Professionelen houden daar rekening mee tijdens het passen.

Bovendien zijn er paarden die nerveus worden onder een boomloos zadel (net zoals met een ruiter op de blote rug trouwens). Voor deze paarden is het aangeraden een zadel mét boom te gebruiken.

8. Een boomloos zadel brengt de ruiter dicht bij zijn paard en bevordert het contact!
Juist. Maar indien de ruiter elke beweging van het paard voelt, is ook het omgekeerde waar, en nog meer dan met een “klassieke” boom. Veel paarden hebben duidelijk problemen om te kunnen voortbewegen onder onstabiele ruiters met onduidelijke hulpen. Zoals reeds gezegd is het zadel een communicatiemiddel. Paard én ruiter moeten dus dezelfde taal spreken.

9. Een boomloos zadel is geschikt bij de opleiding van jonge paarden!
Fout. Jonge paarden moeten leren hun evenwicht te vinden onder hun ruiter. Daarvoor moet deze stil en in balans zitten. Bovendien moeten zij leren hun buikspieren te gebruiken voor het opspannen van de rug en het onderbrengen van de achterhand. Een boomloos zadel kan dit helaas niet bewerkstelligen

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:22

bron??

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:32

@pmarena, wat facebook toevoegd?
Weet je wel hoeveel mensen facebook hebben, als bijv ik jou zou toevoegen op mijn facebook, en iemand ziet jou zadels en denkt, he gaaf ik wil ook zo'n zadel of info over dat zadel en vevolgen zet die persoon jou weer op zijn face book en ga zo maar door is toch weer extra reclame.
Ik zei ook altijd wat moet ik met hyves en face book, maar nu ik dat dus toch heb[over gehaald door colega's] vind ik het toch wel leuk. Dus ik zou zeggen kom op en meld je aan :P
Misschien zijn er wel mensen bij die hele goede tips hebben voor een verstelbare pommel :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:36

Dat is dat suffe / naïeve anti-boomloos verhaal van Denis Teirlynck denk ik , de beste man die niet eens weet wat een bareback-pad is blijkbaar :P
(is al een vrij oud stukje overigens)

Uudje : als jij mij toe zou voegen op Facebook.....dan ken je mij dus al en kun je net zo goed m'n website gewoon bekijken , want die ken je dan toch al blijkbaar :)

Dat bedoel ik met dat het weinig toevoegt volgens mij. Mensen die echt wat willen weten over de zadels kunnen het gewoon op mijn website vinden en zich inschrijven voor de nieuwsbrief , wat heeft het voor nut om hetzelfde nog eens te doen via Facebook.... beetje dubbel werk dan toch en de Facebook-info is nooit zo compleet als de website zelf gewoon :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:37

liekiej20, heb jij zelf al eens boomloos gereden?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:39

pmarena schreef:
Dat is dat suffe / naïeve anti-boomloos verhaal van Denis Teirlynck denk ik , de beste man die niet eens weet wat een bareback-pad is blijkbaar :P
(is al een vrij oud stukje overigens)

Uudje : als jij mij toe zou voegen op Facebook.....dan ken je mij dus al en kun je net zo goed m'n website gewoon bekijken , want die ken je dan toch al blijkbaar :)

Dat bedoel ik met dat het weinig toevoegt volgens mij. Mensen die echt wat willen weten over de zadels kunnen het gewoon op mijn website vinden en zich inschrijven voor de nieuwsbrief , wat heeft het voor nut om hetzelfde nog eens te doen via Facebook.... beetje dubbel werk dan toch en de Facebook-info is nooit zo compleet als de website zelf gewoon :)

Ja ik ken jou, maar andere die ik ken misschien weer niet en die willen wel meer van jou zadels weten.En natuurlijk moet je ook je website gewoon blijven houden.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:44

ja ik heb weleens boomloos gereden, ik vind het niet fijn voor het ''echte'' rijden maar wel als je gewoon lekker vaak recreatief rijd.

en mijn bron is :http://www.pietloof.nl/index.php/zadelpassen/26-boomloze-zadels

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:47

maar wat is nu het nut dat je hier die analise neer zet, ben je het er zelf ook mee eens of juist niet?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:50

wacht, het is vakantie :)*

in het zomereczeemtopic word ook opeens weer gesmeten met allerlei meningen en wetenschappelijke teksten.
en dan vraag je of ze ervaring hebben.

ja mn verzorgpaardje va 10 jaar terug had eens jeuk.

waarom vind je het niet wat liekiej.

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:52

voor mij is het geen vakantie hoor, ik dacht dat dit wel handig zou zijn voor jullie.. sorry hoor..

liekiej20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:53

en ik vind het niks (het is al 9/10 jaar geleden, ik had toen altijd het gevoel dat ik eraf viel haha! misschien dat ik het nu wel fijn vind hoor, ik ben er verder niet op tegen, ieder zijn ding toch! ik vind een normaal zadel gewoon fijner rijden misschien ook omdat ik dat gewend ben al die jaren, nogmaals ik ben er NIET op tegen voor ene boomloos zadel :)