Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:07

Dat vind ik ook Myca.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:16

LesleyLady schreef:
Poe 158 pagina's doorspitten is een klus waar ik maar niet aan ga beginnen :D

Mijn vraag heb ik zo snel op de zoekfunctie niet beantwoord gekregen. Mijn paard van 5 is erg onrustig als ik zijn hoofdstel met gecombineerde neusriem aandoe. Erg kauwen en de kaken van elkaar af proberen te krijgen. Ik heb een aansnoerneusriem dus het lukt wel, maar niet van harte zeg maar. Nu doe ik hem ook echt niet strak, maar toch heb ik het idee dat hij het niet fijn vind. Tijdens het rijden is hij ook behoorlijk vast in zijn lijf, en wil soms nogal de grond in denderen. Nu weet ik dat dit allerlei verschillende oorzaken kan hebben, maar doordat hij zo op het hoofdstel reageert vroeg ik mij af of andere hier dit herkennen en of dit Rambo hoofdstel daar verschil in heeft gemaakt.
Het is een paard van 1.80 met een flink (Duits) hoofd met behoorlijke kaak, dus vroeg mij af of dit hoofdstel ook geschikt is qua maat voor zo'n groot paard...?

Meten is weten, maar ik denk dat het zeker qua keelriem wel eens lastig kan worden. Al zijn er ook mensen die daar een stukje tussen doen om hem te verlengen.

Is het de neusriem zelf die je paard onprettig vindt of de sperriem? Sommige paarden reageren slecht op een riempje wat tegen het bit aan kan gaan liggen, zoals een lage neusriem of een sperriem. Dan is de micklem ook niet fijn. Het voordeel van de micklem t.o.v. een hoge, Engelse neusriem zit hem vooral in dat de micklem de zenuwbanen vrij houdt waar een gewone neusriem precies overheen loopt. Als dat is waar je paard gevoelig op is, dan zou deze zeker uitkomst kunnen bieden. Ik ga er hierbij wel vanuit dat zijn gebit helemaal in orde is en goed wordt bijgehouden.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 19:58

Ja gebit is gecheckt en ik heb via diezelfde tandarts een bit gekocht die het beste bij zijn mond past. Hij schijnt een dikke tong te hebben, zoals meer Duitse paarden.
Ik weet niet precies waar hij het meeste last van heeft. Hij is paar maanden terug aan zijn keel geopereerd, maar voor die tijd reageerde hij ook erg als ik de neusriem vastmaakte. Bij zowel de hoge neusriem als de sperriem, met om en af doen. Erg kauwen en proberen de kaken van elkaar te krijgen zodat ik de riem moeilijk vast kan maken. En ik doe hem echt niet strak...
Ik ga vanavond met een lage neusriem proberen te rijden. Kijken of dat helpt. Ook ga ik een Rambo hoofdstel van iemand lenen en eens proberen. Maar vroeg me meer af of er meer mensen ervaring hebben met een paard wat erg reageert op een neusriem en die dit als onprettig ervaren.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:05

Mag ik vragen wat voor bit je is aangeraden? Mijn paard heeft ook een hele dikke tong namelijk. Ik heb een poosje gehad dat ik de neusriem amper vast kon krijgen. Omdat mijn instructeur alles iedere les strakker snoerde en ze daardoor de binnenkant van haar wangen rauw kreeg...

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 14:53

Na al mijn gepas met de micklem in maat Small en Standard Horse en de goede adviezen die ik heb gekregen, zal ik ook hier mijn ervaringen delen.

Ik had het geluk dat ik van de ruitershop beide maten mocht passen, en dat ik advies kreeg (bendankt Rosie!) op basis van de foto's die ik daarvan maakte.

Voor mijn verzorgpony, een kruising haflinger-arabier met een kort maar wel breed hoofd bleek uiteindelijk de grotere maat beter. Als de kaak en kinriem te strak zitten dan wordt het hoofdstel omlaag getrokken en komt er druk boven op het hoofd. Dat is dus goed om even na te voelen bij het passen.
Daarbij verschillen de Standard en Small horse maar op een paar puntjes:

De frontriem is maar een krappe 1,5 cm langer. En blijft voor mijn verzorgpony te kort, maar is natuurlijk makkelijk te vervangen door een langere.

Het kopstuk van de Standard is wat langer dan de Small, maar alleen in de totale lengte en de polstering bovenop is even lang. Voor een paard met een korter hoofd heb je dan alleen dat de riempjes die aan de bakstukken komen iets langer zijn, maar die kun je eventueel inkorten.

De neusriem is praktisch hetzelfde in beide maten die ik gepast heb (ondanks dat er volgens de maten 1,5-2 cm verschil in zou zitten, alleen zijn de bakstukken +/- 1,5 cm langer en de kaak en kinriem zijn veel ruimer, iets wat heel prettig is bij een paard met een breed hoofd. Ook geeft dat de ruimte om de neusriem hoog genoeg te hangen.

Ook de extra riemen voor de bitloze optomingen zijn wat langer, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Voor mijn verzorgpony met haar korte maar brede hoofd was de grotere maat dus beter, ondanks dat ze de lengte niet echt nodig heeft en de bakstukken op zijn kortst moeten in de grotere maat.

Verder reageerde mijn verzorgpony heel goed op de milde sidepull, terwijl ze eigenlijk altijd met bit wordt gereden. Ik vind het hoofdstel wel wat moeilijk passend te maken en het ligt bij mijn verzorgpony wat dicht op het jukbeen (door haar brede hoofd), maar verder lijkt mijn verzorgpony er happy mee.
En ik vind het het prettig dat er zoveel opties zijn met dit hoofdstel want ik doe graag eerst grondwerk en ga dan rijden als ik denk dat het goede moment daar is.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 18:39

Heel graag gedaan Vena, heel veel plezier met je hoofdstel :)

Vena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 19:38

Oh sorry... Niet Rosie, maar Josie natuurlijk!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:47

heb mijn hoofdstel binnen :) maar die full is echt gigaaaaaaaaaaaaantis :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:39

Heb ook nog even een vraag over dit hoofdstel. Mijn paard merrie 1.62 met klein hoofd heeft normaal gesproken "Cob". Maar als ik hier de berichten zo lees dan is die aan de kleine kant?

unihorses, bedoel je gigaaaaaaaaaaaaantis mooi of gigaaaaaaaaaaaaantis groot???? :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:20

Ja nu snap ik het ook niet meer. Blijkbaar valt het bij de één heel groot en bij de ander heel klein... :? Ik zou jou ook een full aanraden [***], een cob was voor mijn E'tje echt te klein.

Maar het maakt wel erg uit hoe de pasvorm om het hoofd van je paard valt. Ik had eerst de keelriem op het tweede gaatje, maar nu alles een beetje begint te rekken toch het hoofdstel bij de "bakstukken" een gaatje korter kunnen doen, waardoor de neusriem iets hoger zit, want die viel eerst een beetje laag. Gevolg is dat nu de keelriem nog maar net vast gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:24

IngeK schreef:
Ja nu snap ik het ook niet meer. Blijkbaar valt het bij de één heel groot en bij de ander heel klein... :? Ik zou jou ook een full aanraden [***], een cob was voor mijn E'tje echt te klein.

Maar het maakt wel erg uit hoe de pasvorm om het hoofd van je paard valt. Ik had eerst de keelriem op het tweede gaatje, maar nu alles een beetje begint te rekken toch het hoofdstel bij de "bakstukken" een gaatje korter kunnen doen, waardoor de neusriem iets hoger zit, want die viel eerst een beetje laag. Gevolg is dat nu de keelriem nog maar net vast gaat.

Thanks IngeK! Ik heb beide besteld bij de paardendrogist, maar daar gaven ze ook als advies dat ik toch wel een full nodig zou hebben. Nu kan ik een cob en een full passen, dan weet ik eht in ieder geval zeker. Ik had jouw berichten ook al gelezen in dit topic en denk idd dat het een full moet zijn.

Als het goed is krijg ik ze donderdag binnen, dan ga ik even passen en dan laat ik het hier nog wel even weten. Ik heb overigens de "competition" besteld.
Zit er nog verschil in maat bij de "multi" en de "competition"?
Hoe hoog (of hoe laag :D ) dient de neusriem eigenlijk te zitten? Net als bij een combi neusriem 2 vingers onder het jukbeen?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:13

Hij mag eigenlijk niet op het uitstekende deel van het neusbot komen. Je kunt dat met twee vingers voelen, tot waar het neusbot niet meer uitsteekt.
Afbeelding

Alleen als ik het hoofdstel zo klein afstel dat de neusriem daar zit, dan lopen bij mij de diagonale stukken over het jukbeen in plaats van er onderdoor, dus dat ging niet. Dus nu zit hij zo hoog mogelijk dat de jukbeenderen en die zenuw-uitgangen nét vrij liggen, en dan zit bij mij de neusriem nog net op het uitstekende deel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:28

Oke, deze foto maakt een heleboel duidelijk. Ik ga donderdag gewoon eens even passen. Zal de foto even uitprinten.

Bedankt voor je hulp en info!

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:03

Beste [***]. Mijn merrie is 1.58 en de andere 1.61 ze passen allbei de Full/ Standard horse. Ik zou persoonlijk niet voor de cob gaan. Ze staat ook in mijn profiel.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 17:29

Mijn multibridle maat full is binnen, zaterdag meteen geprobeerd, wel een passen en meten hoor, hoe vinden jullie dat ie zit?
Afbeelding

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 18:19

[***] schreef:
Heb ook nog even een vraag over dit hoofdstel. Mijn paard merrie 1.62 met klein hoofd heeft normaal gesproken "Cob". Maar als ik hier de berichten zo lees dan is die aan de kleine kant?

unihorses, bedoel je gigaaaaaaaaaaaaantis mooi of gigaaaaaaaaaaaaantis groot???? :D

groot :+ heb hem gepast, maar vrees dat hij te groot is... enkel is de frontriem haar te klein :+

Afbeelding
zal even kijken of de schoenmaker/zadelmaker de onderkant van het bakstuk kan verkorten...
Afbeelding
http://nl.tinypic.com/r/2508bol/5

de neusriem ligt nog wel op het bot... (maar het is wel een namaak... ;) )
de frontriem kan ook niet lager op haar hoofd, omdat de gesp op het hoogst zit.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:26

@unihorses Oh, maar dat is niet de officiële rambo micklem toch? Dan kan het kloppen dat de maten anders zijn. Overigens zit je keelriem wel wat te ver naar achter ;)

Edit: Ik lees al namaak ja :)

@Tinka, het lijkt alsof het kinriempje tegen het bit aan komt, of niet? Verder lijkt ie aardig te zitten, als is het van de foto niet heel duidelijk te zien met zo'n lekkere dikke vacht :)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:49

IngeK schreef:
@unihorses Oh, maar dat is niet de officiële rambo micklem toch? Dan kan het kloppen dat de maten anders zijn. Overigens zit je keelriem wel wat te ver naar achter ;)

Edit: Ik lees al namaak ja :)

@Tinka, het lijkt alsof het kinriempje tegen het bit aan komt, of niet? Verder lijkt ie aardig te zitten, als is het van de foto niet heel duidelijk te zien met zo'n lekkere dikke vacht :)

nee, niet de echte :)
keelriem kon ook wel wat losser :D
wil er bitloos mee, maar zie het met bit ook niet werken zo :=

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:50

Unihorses zit heel raar er tegen aan te kijken, neusriem te laag maar als ik zo kijk naar bitlusjes dan denk ik hoe zulke grote ringen moeten er wel niet in bit zitten om daar te komen.
Als ik ook kijk is het schuine stuk naar benden veel te lang waardoor hij niet goed past. De hoek waar het riempje voor bit aan zit moet onder het jukbeen komen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:52

tinkersjakie schreef:
Unihorses zit heel raar er tegen aan te kijken, neusriem te laag maar als ik zo kijk naar bitlusjes dan denk ik hoe zulke grote ringen moeten er wel niet in bit zitten om daar te komen.
Als ik ook kijk is het schuine stuk naar benden veel te lang waardoor hij niet goed past. De hoek waar het riempje voor bit aan zit moet onder het jukbeen komen

leek mij ook ...
volgens verkoopster waren het exact de maten van de rambo maar denk het niet := maar ga nog even kijken wat de schoen/tuigmaker eraan kan veranderen, met die korter zal het wel passen lijkt mij.
edit: is deze, zelfde maat.. zo lijkt het nog dat je er een bit aan kunt hangen ook :oo http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... mympSeller

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:55

Is het niet verstandiger om deze terug te sturen en een kleinere te bestellen?
Stel je laat hem vermaken en zit nog niet goed is het echt jammer van je geld, ook al is het een goedkopere versie. Dan zal ik liever andere maat proberen of een echte gaan kopen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 21:55

tinkersjakie schreef:
Is het niet verstandiger om deze terug te sturen en een kleinere te bestellen?
Stel je laat hem vermaken en zit nog niet goed is het echt jammer van je geld, ook al is het een goedkopere versie. Dan zal ik liever andere maat proberen of een echte gaan kopen.

d'r is geen kleinere meer... :(
maar de echte staat ook nog wel op mijn verlanglijstje :D

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:24

Op die foto's van die marktplaatsadvertentie zit het hoofdstel ook niet goed. Niet hoe Micklem het bedoeld heeft in elk geval. Maar dat is ook de reden van verkoop zo te zien.

Ik denk dat ik hem in jouw plaats ook terug zou sturen, en even door zou sparen voor een echte.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:31

IngeK schreef:
Op die foto's van die marktplaatsadvertentie zit het hoofdstel ook niet goed. Niet hoe Micklem het bedoeld heeft in elk geval. Maar dat is ook de reden van verkoop zo te zien.

Ik denk dat ik hem in jouw plaats ook terug zou sturen, en even door zou sparen voor een echte.

echt? niet zoals micklem hem heeft bedoeld?
kun je dat uitleggen? :o?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:50

De neusriem zit te laag, het "bakstuk" loopt niet parallel met het jukbeen (hangt naar beneden ipv dat het recht over het hoofd loopt) en is te kort, het diagonale stukje is daarentegen te lang. De hoek daartussen (waar het oogje voor het bitriempje zit zeg maar) zit daardoor op een rare plaatsen, te laag en te ver naar achter, ipv aan het einde van het jukbeen. De keelriem zit op de kaak ipv er voor.

Vergelijk maar even met het plaatje van de schedel die ik hierboven geplaatst heb. Dan klopt het van geen kanten. Maar dat zal ook wel kopen omdat hij in de advertentie ook te groot is, daarom staat hij te koop.

Edit: Ongeveer wat tinkersjakie zei over jouw foto's dus :D Kan moeilijk inschatten of het door de "namaak" komt of doordat de maat gewoon niet goed is, maar zowel bij jou als op die foto's van marktplaats zie je hetzelfde probleem.
Laatst bijgewerkt door IngeK op 03-12-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt