[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:44

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:59

Ok, interessant. Raar ook, want had het echt niet verwacht... Maar dan heeft het geen zin om dit zadel 'in te wisselen' voor eentje zonder vps toch? Met vps is altijd beter?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:09

Nah dat is maar net wat je fijn vindt natuurlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:23

Dat maakt het weer makkelijker :+
Wat zouden de voordelen van zonder vps zijn? Dat je zelf meer kan bepalen dmv inlages en het zadel verder puur flexibel is?

En heeft iemand ervaring met zowel stella (cheyenne?) als london? Waarom ben je voor de ene of andere gegaan? Weet dat het persoonlijk is, maar toch eens benieuwd :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:46

Mensen die zonder VPS gewend zijn en zoveel mogelijk soepelheid en paard-gevoel willen, die schrikken vaak een beetje van VPS. Ik vond het 1e VPS zadel echt 3x niks, zo stug en hoog boven het paard vergeleken met die zeer close-contact oude model!

Maar na hardnekkig voor de 3e rit het zadel er weer op te leggen ging ik het eigenlijk wel waarderen, en na een keer of 10 rijden had ik echt niet meer terug gewild van het inmiddels aardig ingereden VPS zadel naar een zadel zonder VPS.

De enige reden (voor mij) om zonder VPS te verkiezen boven een (ingereden!) VPS zadel is als je echt, echt zo min mogelijk materiaal tussen jezelf en je paard wilt.

Voor de rest is een goed ingereden VPS zadel niks teveel, ook gewoon soepel alleen je kan het niet oprollen zoals een zadel zonder VPS....maarja dat hoeft ook helemaal niet :P

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:23

Ik heb een ritsje in de cantle. Geen VPS dus. Ik zit heerlijk in deze oudere Arizona. Maar mocht ik ooit een andere nemen omdat deze kapot is ofzo, dan lijkt mij een Arizona Nut erg gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 20:40

Ik val hier van de ene verbazing in de andere.
Heb daarstraks het serienummer eens opgezocht, om te zien of ik wel had wat ik dacht dat ik had :P :))

Ik heb dus:
12 = Stella
02 = bruin
15 = maat 1
27 = week 27
11 = productie 2011

En aangezien alles vanaf 2008 VPS heeft en mijn zadel de andere aanpassingen ook heeft (geen rits in cantle bv) heb ik dus gewoon een zadel met VPS en dat wist ik helemaal niet :+

Verklaart ook meteen waarom ik mij maar bleef afvragen waarom dat zadel nu toch zo stug bleef, dat moest toch al lang ingereden zijn :') Maarja, enige vergelijk wat ik had was een Randoll's van de jaren stilletjes, blijkt dus niet te vergelijken, want mijn zadel heeft VPS :') Zadel ook nog eens goed bekeken en nu zie/voel ik het trouwens ook. Niet zo duidelijk als die foto van die London, maar er is wel iets wat mijn zadel vorm geeft zeg maar.

Weten we dat ook weer _O-

En pmarena, dat had ik dus ook .. dat stugge zadel en dat bleef maar zo hoog op het paard liggen terwijl dat toch al lang ingereden moest zijn _O- Denk dat ik toch maar bij mijn VPS-zadeltje blijf dan, is volgens mij toch fijner voor pony :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:31

Vandaag heb ik [***]'s schouders weer eens nagemeten met de Barefoot pommelvoorbeelden. Waar hij twee maand geleden toen we met de Trekker begonnen nog een S-je was, vult hij de M nu helemaal op. Het klopt dus dat ik steeds het idee had dat ik de voorboom steeds wat breder moest zetten. :')
Dat is toch wel echt de kracht van boomloze zadels: als we twee weken geleden met een boomzadel waren begonnen dan was hij daar nu al weer uitgegroeid. _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:36

Dat gaat dan wel erg snel... :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:41

Ik zat vandaag na twee weken op een westernzadel rond gescheurd te hebben weer voor het eerst op mijn Barrydale. God wat breed :') Maar toch ook wel weer heel fijn, blijft een fantastisch zadel. Vond Flynn ook, hij knapte uit z'n vel van blijdschap en energie. Lekker ding :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 17:49

Ik heb vandaag ook maar eens de tijd genomen om het aanpas truukje met de dekensingel en plastic zak voor de Trekker zadels te proberen. Ging eigenlijk wel goed! Kussens zijn er dus nu weer netjes opgeplakt. Wel achteraf gezien dat ze niet super gelijk stonden, maar dat heb ik direct opgelost. Is soms toch nog wel lastig om ze zo symmetrisch mogelijk te krijgen.

Met plastic zak + dekensingel ertussen. Hier kwam ik tot de conclusie dat het zadel nog te veel naar voren helde en de boel vooraan dus wat smaller mocht. De kussens heb ik hierna ook wat verplaatst.
Afbeelding

Zak en dekensingel er van tussen gehaald.. (Natuurlijk moest mevrouw voetje persé op rust zetten waardoor de boel wel wat verschoof :+ )
Afbeelding

Met singel eraan
Afbeelding
En zo zag de ruggengraatvrijheid eruit
http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... 154721.jpg
http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... 154657.jpg
Kussens sluiten nog niet optimaal aan, velcro zet zich pas echt eens je er mee rijdt ;) Plakt voor de rest wel super stevig vast.

Wat vinden jullie er van? Is voor mij nog zoeken hoe ik het optimaal kan aanpassen, maar volgens mij lag het nu wel redelijk goed. Wel een verademing zeg, die A-zit. Ik ben mijn Classic zo gewoon, maar na pijn in mijn heupen de laatste keer, toch noodgedwongen moeten overschakelen naar mijn Ultimate Luxury. Super fijn zadel is dat, maar nog niet zo ingereden als de Classic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:00

DubbelDun schreef:
Dat gaat dan wel erg snel... :)

We zijn nu ook wel echt meer aan het werk gegaan.
Wat ook hielp is dat bij het wormonderzoek een maand geleden bleek dat hij alweer vrij veel rode bloedworm te hebben en om de een of andere reden vreten die wormen bij hem altijd alleen de rug/bilspieren op en laten ze de vetkwabjes gewoon zitten. >;)
Al een week na de wormspuit zag je zijn ruglijn alweer ronder worden. Voor de zekerheid hebben we twee weken geleden nog een tweede wormonderzoek gedaan om te kijken of hij niet toevallig resistent is tegen ivermectine, maar hij was helemaal schoon en had ook geen lintworm. *\o/*
Eind deze maand krijgt hij dan nog een Equest Pramox tegen ingekapselde wormen en dan zou hij als het goed is zwaar bespierd de winter in moeten gaan. 8-)

Erg fijn dat zo'n boomloos zadel daar zo mooi in meegaat!

@ Jackytje: wat leuk dat je dat geprobeerd hebt en dat het gelukt is! Ik heb het nog niet gedaan omdat ik het zadel na het eerste aanpassen zonder dat ook wel goed aangepast krijg (ik til de voorkant op en kijk of de lijn van de kussens overeen komt met de lijn van zijn schouders), maar goed om te horen dat die methode in praktijk ook werkt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:06

Het was wel even zoeken hoor :+ Toen ik die kussens onder de dekensingel schoof, was het lastig om ze juist te plaatsen. Zeker zonder enige referentie eigenlijk. Maar na het bekijken van mijn zadel en een beetje in te schatten hoe ze er standaard op plakken, is het uiteindelijk wel gelukt.

Klopt wel dat je paard netjes moet kunnen stilstaan. Gelukkig is dat voor mijn onsensibele Tinker geen enkel probleem _O-

De Trekkers zijn idd zooo fijn qua aanpasmogelijkheden. Het spijtige eraan is echter dat je al enig verstand moet hebben van hoe het allemaal werkt en dat schrikt mensen af, heb ik de indruk.. Maar als je je research doet, is er zo veel te vinden over het aanpassen van de Trekkers, dat het eigenlijk wel meevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:16

Ik had de allereerste keer ook wel even een paniekmomentje toen ik vergat welke kant opdraaiende voorboog nou smaller of breder maakte. 8-)
Maar als je dat eenmaal in het langtermijngeheugen hebt, dan heb je het moeilijkste al gehad. 8-) En als je het niet op het oog durft te doen dan kun je ook altijd nog bijvoorbeeld de Barefoot schoftmeet-patronen uitprinten en een paar vingers achter de schouderbladen neerzatten om te kijken hoe breed de voorboog ruwweg moet staan. Dan is de rest vooral een kwestie van finetunen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:40

Otti1977 schreef:
Ik wil een leren singel. Is voor mij makkelijker schoon te houden met de modder in het bos.

Leren singel vind ik dan juist onhandig, haha. Ik heb een leren singel, lijkt wat op fairfax aan het dressuurzadel.

Ik heb overigens ook nog een oude Barefootsingel echt zo fijn, kon hem tweedehands kopen.
Al gebruik ik hem nu niet, zit aan de BBP die weinig wordt gebruikt.

xyzutu2, ziet er netjes uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:02

xyzutu2 schreef:
Ik had de allereerste keer ook wel even een paniekmomentje toen ik vergat welke kant opdraaiende voorboog nou smaller of breder maakte. 8-)
Lefty loosey, righty tidy ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:16

Dat hangt er bij zo'n horizontale draaistang van af of je links of rechts van het zadel staat - daar kwam ik toen ook achter. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:22

Pommelvraagje: hoe vinden jullie deze op pony? (voor zover dat kan via foto)
Ik heb er zo mijn idee over, maar weet niet of ik daar zo blij mee ben :+

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking op mijn andere pony (en neen, die is niet blauw :P was gewoon even snel)

Afbeelding

Afbeelding

Is een smallere versie echt nodig? Of kan het nog net? Of kan ik er op een andere manier wat aan doen?

Hier nog even het zadel, dacht er te laat aan (nu pas :P) dat met dekje misschien ook handig was geweest ;)

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:26

Mijn idee bij de foto's is vooral dat je de pommel veel te ver naar voren op de schoft houdt. :)
Ook bij de foto met zadel lift de pommel te ver op de schoft en schouderbladen en daar hoort het niet. De pommel hoort 1-3 vingers achter de achterrand van het schouderblad te liggen. Als je hem daar houdt zul je misschien ook minder het probleem hebben dat de schoft tegen de onderkant van de pommel duwt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-10-16 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:31

Hmm, nu ben ik over de foto's aan het twijfelen .. had eerst foto's omdat ik in mijn hoofd had dat de pommel boven het hoogste punt van de schoft moest liggen, maar dat leek mij zo raar want dan ligt die op de schouder :+ Heb 'm dan ook achter de schouder gelegd maar misschien niet ver genoeg? De andere foto's vind ik niet duidelijker dus ik weet niet wat ik gedaan heb := Ligt het zadel op zich wel goed? Of moet dat ook verder naar achter?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:45

Het is lastig te zien als je niet het hele paard fotografeert.
Je kunt zelf heel makkelijk voelen waar de schouderbladen eindigen: als je je hand bovenop de schoft legt dan voel de dat de schoft uit een hoge richel in het midden bestaat (de schoft zelf) en links en rechts daarvan wat lager nog 2 benige ribbels te voelen zijn: de bovenkant van de schouderbladen. (vaak zit er een deukje tussen bovenkant schoft en bovenkant schouderblad). Vervolgens volg je de rand van dat schouderblad (rood op het plaatje) naar achteren toe, richting de ribben. Je moet soms even prikken met je vingers, maar dan voel je wel verschil tussen de zijkant van de ribben en de rand die daar aan de voorkant overheen loopt bij het begin van de schouderblad.
Afbeelding

Op die achterrand van het schouderblad kun je even een plakbandje op plakken om dat punt te markeren, en daarna leg je het zadel (of de pommel) 1-3 vingers daarachter op de rug. Dan kun je zien of de hoek van de pommel klopt met de hoek van de rug daar, en of het zadel vanaf die plek niet te ver naar achteren uitsteekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:52

Dus ik kan nog eens opnieuw? -O-
(bedankt wel voor je uitleg ;) ).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 20:57

Op zich zie je ook wel dat de pommel los op de schoft naar voren kiept, in het zadel kiept hij niet zo schuin naar voren en geeft hij daardoor veel meer ruimte aan de schoft..... dat zie je ook duidelijk aan de zadel-foto dat de pommel daar niet op de schoft steunt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:10

Hier zie je heel mooi een Barefoot zadel dat echt achter het schouderblad ligt: http://boktimg.nl/img/m/3wpEiT.jpg
Je ziet dat er voor de rand van het zadel nog een 'bolling' zit; dat is het schouderblad. :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:43

Bedankt voor de tip Xyzutu2 ;) Ik ga eens knutselen met de Barefoot print dan om te controleren of hij nu juist staat. Maar denk op zich dat hij nu niet verkeerd ligt.

En dat vergeten welke kant je moet opdraaien had ik ook vandaag _O- Zeker bij deze nieuwe is de boel nog lekker stroef, dus dan is het altijd wat zoeken.