Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hesterve

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 22:19

Ik heb nog 2 sets kussens over maat 1 . Zal morgen even kijken of dat DD is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 06:59

Mijn man heeft de 5 U boom bij iemand in België gehaald, zij schijnt echt een grote voorraad onderdelen te hebben. Liniac Saddlery. In de buurt van Brussel zit ze.

Ik heb gisteren voor het eerst zelf met het zadel gereden. Ligt heel mooi en zit heerlijk. Ze loopt er ook heel fijn mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:02

_suus19_ schreef:
Aan de hand van bovenstaande.. wat zijn jullie ervaringen met wow op oudere paarden? Ik kreeg vandaag helaas het slechte nieuws dat mijn paard zoveel bespiering op zijn bovenlijn verloren is, dat zijn zadel niet meer pas gemaakt kan worden.

Verlies bespiering bovenlijn komt heel vaak door eiwittekort. Wist je dat ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 10:28

Maris schreef:
_suus19_ schreef:
Aan de hand van bovenstaande.. wat zijn jullie ervaringen met wow op oudere paarden? Ik kreeg vandaag helaas het slechte nieuws dat mijn paard zoveel bespiering op zijn bovenlijn verloren is, dat zijn zadel niet meer pas gemaakt kan worden.

Verlies bespiering bovenlijn komt heel vaak door eiwittekort. Wist je dat ?

Dit, maar ook agv van teveel druk en een soort van negatieve spiraal waar je in terecht kan komen - smaller wordend paard en dan je zadel smaller laten maken ... dat geeft weer druk op de spieren en die kunnen zich dan terugtrekken. Ik heb met wow op minder /slechter bespierde ook oudere paarden goede ervaring met spieren die weer terug konden komen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:10

Goede aanvulling Knollentuin !
Kan een sportmassage dan bijdragen in beter/eerder herstel van de spieren ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 11:49

Absoluut, ik ben vooral fan van de jack meager methode , ik kan alleen helaas hier in de regio randje noord- Zuid-Hollandse niemand meer vinden die dat nog doet

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:05

SusanH schreef:
Mijn man heeft de 5 U boom bij iemand in België gehaald, zij schijnt echt een grote voorraad onderdelen te hebben. Liniac Saddlery. In de buurt van Brussel zit ze.

Ik heb gisteren voor het eerst zelf met het zadel gereden. Ligt heel mooi en zit heerlijk. Ze loopt er ook heel fijn mee.

Dat is ook altijd mijn zadelpasser geweest, hele lieve en deskundige vrouw! Zij komt zaterdag kijken of mijn oud zadel (10j) passend te maken is op het paard dat ik rij van een vriendin. Ben benieuwd hoor!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 16:16

Ja mijn man vond het bezoek ook zeer leerzaam. Jammer dat het best een eindje rijden was voor ons. Maar goed, hebben uiteindelijk ook ruim 2 uur gereden om het zadel passend te krijgen haha :') . Is het wel waard uiteindelijk. En hebben het niet passende zadel volledig het geld terug gekregen dus dat is ook super netjes.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 23:14

Bedankt voor de tips!
Mijn fitter blijkt ook nog een set kussens te hebben liggen, maar vraagt er mijn inziens nog wel een hoop geld voor. Daarbij komt dat mijn zadel eigenlijk ter reparatie van een schroefgat opgestuurd moet worden naar de UK. Als ik hem straks 1-2 maanden kwijt ben, dat gaat mijn paard ook geen goed doen. Dus ik ben nu toch aan het twijfelen om een volledig zadel aan te schaffen tweedehands met de juiste kussens. Dan kan mijn huidige zadel rustig naar de UK ter reparatie en als het terug is kan ik de kussens omdraaien van de zadels en zadel 2 gewoon weer doorverkopen. Lijkt me de beste en voordeligste oplossing.

Ik rij dit paard al 16 jaar met wow. Dus dat gaat geen verschil meer maken voor zijn bespiering helaas. Misschien iets als het zadel weer beter ligt, maar denk dat het vooral in voeding zit idd.
Paard valt echt snel af, tot 2 maanden terug zag hij er echt prima uit, maar nu richting einde weideseizoen gaat het ineens heel hard. We zijn alweer begonnen met er flink veel voer in stoppen :) dus hopelijk helpt dat ook iets, maar het gaat nooit snel bij hem.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 06:50

Dan zou ik een voer met goed eiwit geven, pavo topsport , bodybuilder van mijten is dat geloof ik of myo flakes van agrobs , dat laatste moet je weken en hier eten ze dat niet graag

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:15

Fitter had seniores priores aangeraden, maar ik zie inderdaad dat er haast dubbel zoveel zit in wat jij noemt.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 09:54

Coolstance Copra en Esparcette werkt ook goed voor eiwit. Mijne kan ik er nu ook mooi mee op gewicht houden en idd de genoemde myoflakes zijn fijn
Mijne kan slecht tegen granen en Lucerne is helemaal niet te doen. Kuil gaat ook niet. Blijft puzzelen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 10:22

_suus19_ schreef:
Fitter had seniores priores aangeraden, maar ik zie inderdaad dat er haast dubbel zoveel zit in wat jij noemt.

seniores priores is fijn voer, maar wel met te weinig eiwitten ( voor oudere paarden). Dus die moet je er dan aan toevoegen.

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:53

@SusanH
Weet je dat Mariska van Oest / Zadelhulp bij jou in de buurt zit? Misschien wel bij jouw stal "om de hoek"?
Tenminste... uit topics opmakende waar je ongeveer zit...
Ze heeft haar werktijden en actieradius wat aangepast maar ik vind haar kennis en kunde (en hulp!) wel de moeite waard om eens kennis te maken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 14:52

Kijk dat is handig om te weten.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 18:04

Topper is Mariska, gister nog geweest