Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 09:36

Hoi allemaal, Ik heb een iberica plus en nou heb ik de inlages eruit gehaald voor het wassen van de pad. maar nou heb ik echt geen idee hoe ze er in zaten... :') Moet de afgeronde kant op de rug van het paard of juist de vlakke kant?

Shirley

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 10:43

Ronde kant aan de de onderkant :j

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:45

Welk model en maat raden jullie aan voor iemand van 1.90m en 60 kilo?

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:13

Fjordengek93 schreef:

Dat is net waar je eigen keus naar gaat.
Zelf heb ik iberica eens geprobeerd, maar hou ik het toch liever op het " normale"model

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:55

Is inderdaad heel persoonlijk, niet echt gebonden aan je postuur.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:11

Hoi!

Ik heb een Christ Iberica van iemand over kunnen kopen, dolbij mee! Want zocht er al heel lang 1. Nu zitten er alleen dubbele inlages in. Ik vroeg mij af welke inlages er standaard inhoren?

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:11

kvika schreef:
Fjordengek93 schreef:

Dat is net waar je eigen keus naar gaat.
Zelf heb ik iberica eens geprobeerd, maar hou ik het toch liever op het " normale"model

Denk jij dat ik met maat 27 en 1.90m in een premium maat pony pas? Las dat jij die ook hebt

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 17:31

Sorry ik kom hier even binnen vallen.

Mijn pony heeft een enorm lastige rug. Al een hoop zadels geprobeerd. Heb ook een barefoot airizona hangen prachtig ding maar ik kan er niet mee rijden ;(

Nu is mijn oog gevallen op een iberica. Is dit te vergelijken met een boomloos qua zit?
Het is volgens mij niet verstandig om beugels te gebruiken wel?

Nog iets waar ik absoluut op zou moeten letten ?

Sorry heb niet het hele topic doorgespit :o

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:04

Een christ komt niet in de buurt van boomloos. Dan zou je moeten kijken aar de grandeur, grandeur heeft wel een soort kussen systeem in zijn barebackpads. Komt dichter in de buurt van boomloos dan de Christ.
Mijn paard heeft ook lastige rug, vooral toen ik hem net had toen er geen spieren op zaten was de rug nog erger. Ben toen beginnen met trainen op de grandeur fellsattle en heb er zelfs met beugels mee kunnen rijden. Gebruikte wel een pad met extra goede inlages en mooie inlages in de vlakken van de grandeur (die heeft meerde lagen inlages). Dit is bij de christ allemaal niet echt, daar is ruimte voor een enkele inlage maar is verder ook wel echt zo 'slap' als een barebackpad. Maar wel een fijne kwaliteits barebackpad verder.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:13

Ik kan juist niet rijden met boomloos kan er maar niet aan wennen.
Hmm ik twijfel echt enorm mss toch maar niet doen en maar weer voor de zoveelste keer naar de zadelmaker..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:23

Tyrcanol schreef:
Hmm ik twijfel echt enorm mss toch maar niet doen en maar weer voor de zoveelste keer naar de zadelmaker..

Wat voor boomloos heb je geprobeerd? er is groot verschil in zit gevoel binnen verschillende type boomloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 09:35

Ah balen zeg, je hebt hem toch al een hele tijd...wat is het hem precies dat niet werkt voor je?

Een Fellsattel is op zich wel fijn maar ook dat moet je maar net "passen" zeg maar, dat je het fijn vindt.
En het ligt er ook een beetje aan hoe intensief je het wilt gebruiken.

Fjordengek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:39

Tyrcanol schreef:

Je kunt hem ook testen he

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:36

Ik vind de Christ Iberica ook niet te vergelijken met boomloos. Het voelde eerlijk gezegd bij mij gewoon alsof ik links en rechts een stuk mooigummi/Heavy Duty op de rug legde en daar op ging zitten: erg vormloos en slap, met geen enkele ruggengraatvrijheid als je paard een wat hoger liggende ruggengraat heeft. Drukverdeling vond ik ook minimaal aangezien die 100% wordt bepaald door de inlagen die je erin schuift: daaromheen gaan gewoon een kussensloop van schaap en dat is alles aan stabiliteit.
Als je dat niet erg vindt dan kun je er prima mee rijden (zonder beugels), maar drukverdelend is het niet en als ruiter ga je al snel in de stoelzit wat betekent dat je gewicht meer achterop de rug geconcentreerd wordt en dat is dressuurtechnisch niet heel handig.

Mocht je toch voor schaap gaan; de (nieuwe) Grandeur Fellsattels zijn compleet anders. Je kunt alle inlagen eruit halen (en dat zijn er 3 op elkaar) en alsnog blijft het zadel behoorlijk stijf omdat het opgebouwd is uit stevig kunstvilt en er inwendig twee kunststof platen van voor naar achteren lopen voor stabiliteit, drukverdeling en ruggengraatvrijheid. Ik vond hem net zo stevig als een moderne Barefoot, dus daar kun je prima met beugels mee rijden.
Qua zit kan het een nadeel zijn dan je dus ook echt zoveel lagen inlagen op elkaar hebt en je dus vrij breed zit.

Daar tussenin zit als je het mij vraagt de Filzsattel (filzsattel.de); die is ook opgebouwd uit lage van (echt) vilt en dus behoorlijk vormvast, maar doordat de viltlagen anatomisch gevormd zijn naar de ruiterzit hangen je benen recht omlaag waardoor de rug van je dijbenen op de bovenrug verminderd en blijf je als ruiter recht boven het zwaartepunt zitten, in plaats van door de stoelzit naar achteren te schuiven. Cavallo heeft een paar maand geleden verschillende (top)merken barebackpads vergeleken en daar kwam deze als winnaar uit als het ging om hoeveelheid druk, drukverdeling en de zit van de ruiter. Je kunt er alleen geen beugels aan hangen. Ook kun je de inlagen niet veranderen, maar je kunt er wel een boomloze pad onder doen als je nog meer drukverdeling wilt.

En zo heeft alles zijn voor- en nadelen. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 14:49

De Christ Fellsattel vond in ook te slap, maar met nog een Christ pad met HD inlages er onder vond ik hem zeker wel degelijk genoeg om gewoon met beugels mee te rijden, dankzij de HD inlages :j

Voor mij bleef wel het probleem van de beugelophanging te ver naar voren.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 18:45

Ik weet het niet pmarena. Ik zit er niet stabiel op.. Maar moet zeggen dat ik hem op mijn merrie nog niet echt goed geprobeerd heb dus wellicht toch weer eens stug doorzetten :).
Wat voor maat pommel zit er standaard in eigenlijk?

Heb trouwens besloten niet voor de iberica te gaan..

Vorig jaar heb ik 600 km gereden en dat wil ik dit jaar sowieso evenaren en het liefst er overheen :D.
Dus dan is een "echt" Zadel toch beter denk ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:03

Normaal zit er standaard een maat L fork in de Arizona maar ik weet niet meer het verhaal van jouw zadel of die gewoon standaard nieuw aangekocht was? Mooi streven minstens 600 km +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:41

Zijn er mensen die de grandeur pad ook daadwerkelijk hebben??
Het " zadel" dus..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:45

Anoniem schreef:
Zijn er mensen die de grandeur pad ook daadwerkelijk hebben??
Het " zadel" dus..

Ik heb de oude versie gehad. Hij was toen al super in gebruik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:26

Ik heb de nieuwe gehad, maar kocht hem voor ik mijn paard gekocht en aangezien die erg onhandig gebouwd is met een te hoge schoft heb ik hem helaas zelfs zonder te passen weer door kunnen verkopen. Erg jammer dat hij niet paste, want ik vond het een geniaal ding. :j
Een half jaar nadat ik de mijne kocht kwam er ook een versie uit voor paarden met een hoge schoft, zul je net zien... :')

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:09

Ik heb het Grandeur velzadel. Wij gebruiken hem af en toe, niet als dagelijks zadel. Zit heel fijn en zeer stevig. Ik heb de nieuwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 10:38

Maar ook met beugels dan?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 16:17

Even een schopje in dit topic:

Ik heb een Christ Iberica. Ik rij er nu met een dun dekje onder. Maar zit erover te denken om een bijpassende te kopen. Wat is jullie ervaring met deze combi??

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:03

izzy1985 schreef:

Ik heb een Christ Iberica. Ik rij er nu met een dun dekje onder. Maar zit erover te denken om een bijpassende te kopen. Wat is jullie ervaring met deze combi??

er zit al een dekje onder, dat het de schapenvacht die aan de onderkant zit. zelf rij ik zonder iets eronder.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:58

kvika schreef:
izzy1985 schreef:

er zit al een dekje onder, dat het de schapenvacht die aan de onderkant zit. zelf rij ik zonder iets eronder.

Dat wast zo lastig uit. Er zijn namelijk 'dekjes' speciaal voor eronder. Misschien dat dat de druk ook een beetje van die band afhaalt. Heb toch het idee dat er, ook zonder beugels, druk op staat..
https://www.artofriding.nl/nl/zadeldek- ... -plus.html