voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:20

DarGwen schreef:
Ik ga volgende keer maar weer allerlei lengtes proberen.

Ik had dus mijn beugels altijd heul erg lang, zo lang dat ik er bijna geen steun aan had. Vorig jaar werd ik daar op gewezen en heb ze nu 1 a 2 gaatjes korter, zit uiteindelijk toch beter. Maar vond het zelf eerst ontzéttend kort en opgefrommeld.
Dus t is echt wennen, maar wel erg bevorderlijk :3

Nachtlampje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:22

Daarnaast, nog iets. Ik heb nu harde inlages + zachte inlages op mijn ronde IJslander, met een BF cheyenne maat 2 met vps er op, pommel xxxl hard.
Als ik mijn hand onder de pommel probeer te schuiven en hij licht aangesingeld is, zit daar best wel wat druk. Mag/kan dat wel? (ben beetje huiverig met 1 inlagestel korter knippen zodat de pommel zweeft,, voor hetzelfde geld werkt dat niet > 20 euro kwijt > ik erg blut door plotseling werkverlies) Overigens met vlag en wimpel geslaagd met de halstertouwtest :D staand met mijn toch wel veel kilootjes in het zadel kon ik m er nog steeds soepeltjes onderuit trekken, dus daar ben ik helemaal happy over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:38

Als de pommel op zich goed past dan geeft een beetje druk op zich niet hoor....trek maar eens sportschoenen aan , maak je veters goed vast...en probeer dan je hand tussen je voet en de schoen te stoppen , dat is ook niet echt comfortabel voor je hand...... maar het geheel beweegt wel mee tijdens het lopen waardoor het voor je voet niet vervelend aanvoelt.

In het zadel is de pommel wel een wat steviger materiaal maar de pommel en het leren zakje waar deze in zit kan gewoon met de rest van het zadel mee bewegen , zie ook op het Barefoot-filmpje :

http://youtu.be/hzspb2dewu0

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:50

DarGwen schreef:
Vandaag voor het eerst met BF Cherokee testzadel (maat 1) gereden.
Eerst dacht ik hoe kan iemand hier lekker op zitten? toen kwam ik er achter dat de wrongen verkeerd om zaten -__-.
Daarna vond ik het heerlijk zitten (alhoewel ik zonder zadel toch fijner vind).
had een beetje moeite met hakken uitdrukken dat wel.
[]http://i43.tinypic.com/2wrhvs2.png[/img]

Wat eventueel zou kunnen doen is als je erop zit. Been naar beneden laten hangen en dan kijken waar je beugels dan hangen. Ze zouden dan ongeveer boven je voet moeten hangen. Maar ik vermoed dat ze tussen je voet en knie in zullen vallen.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:54

pmarena schreef:
Als de pommel op zich goed past dan geeft een beetje druk op zich niet hoor....trek maar eens sportschoenen aan , maak je veters goed vast...en probeer dan je hand tussen je voet en de schoen te stoppen , dat is ook niet echt comfortabel voor je hand...... maar het geheel beweegt wel mee tijdens het lopen waardoor het voor je voet niet vervelend aanvoelt.

In het zadel is de pommel wel een wat steviger materiaal maar de pommel en het leren zakje waar deze in zit kan gewoon met de rest van het zadel mee bewegen , zie ook op het Barefoot-filmpje :

http://youtu.be/hzspb2dewu0

Het lijkt mij dat als een pommel goed past er geen druk is. Ik had een leenzadel en mijn merrie gaf toch duidelijk aan niet blij te worden van de pommel terwijl deze voor het oog mooi lag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 20:55

Uiteraard is er druk :j

Zodra je een zadel stevig vast singelt op het paard ligt het er helemaal stevig rond omheen , net zoals die sportschoen overal stevig rondom je voet zit. Maar ondanks dat alles stevig en strak op het paard getrokken is , kan het nog wel flexibel mee bewegen :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:07

@pasdedeux, heb je de pommel al eens uit het zadel gehaald en dan zo op je paard gelegt.
Ik dacht namelijk ook dat de pommel goed lag op mijn paard, maar ik schrok me dood toen ik de pommel los op mijn paardje legde, hij was echt veel te klein, heb een maat groter gekocht en paard liep als een zonnetje, terwijl hij dat echt niet deed met die te kleine pommel, je kon gewoon merken dat er druk was.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:27

Nou, ik heb vanavond de eerste binnen hoor:

"Tja, maar hoe ligt dat boomloze zadel dan? Want het is wel opvallend, er gaat een ander zadel op het paard en nu is ie kreupel. Ik kan me voorstellen dat zo'n zadel toch op de ruggengraat drukt."

Voìla. Weer 'n kwartier uitleggen ipv met m'n paard bezig zijn.

Voor de duidelijkheid: het paard dat ik nu 2,5 week heb heeft waarschijnlijk zichzelf in de paddock een schop tegen z'n been gegeven, en is nu, linksom in de bocht, kreupel op linksachter als de ondergrond hard genoeg is %)

Ik ben trouwens druk aan het knutselen aan m'n HKM pad, hij was namelijk niet echt nuttig voor een Cheyenne. De vastmaaklussen zijn namelijk lang, voor aan singelstoten. Maar die zitten daar niet met de cheyenne (of andere barefoots dacht ik?). En om ze nou om de beugelriemen te doen :+
Dus ik heb ze afgeknipt en er een extra stukje klittenband opgezet zodat ze op de ringetjes passen. En 't afgeknipte stuk heb ik achter op de vouw vastgenaaid, zodat ik 'm daar ook aan het ringetje vast kan maken. Nu alleen nog de veel te grote memoryfoam inlages op maat knippen. Want zo kan 't zadel nog niet eens normaal op de zadelbeugel, omdat de "kamer" van onderaf afgesloten wordt door de inlages...
Zeg maar zo:
zadel: / \
pad:...\ /
Memoryfoam is wel vet grappig trouwens, ik blijf erin knijpen en zien hoe 't weer terugkomt :))

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:40

Kent iemand dit zadel? http://link.marktplaats.nl/522923160
Zou het iets zijn om tijdelijk op een paard te gebruiken.
Dit is wat de verkoper erover schrijft:
Er zitten verstelbare inlages in het zadel.

Het originele dekje zit met kittenbandjes vast, maar ik denk als je handig bent, je er ook wel een ander dekje bij kan gebruiken. Het zadel was nieuw €500
Kan ik er dan ook een ander dekje extra onder doen of werkt dat bij boomloos niet zo?

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 15:56

Volgens mij is dat gewoon een ouder model Cherokee zonder VPS? Maar ik zie 't verschil tussen de echte en de nepperts niet zonder veertje eraan :o dus dat kan pmarena beter bevestigen denk ik.

Andere dekjes is geen probleem, zolang het maar wel speciale boomloos-dekjes zijn. Dus je keuze wordt wel beperkter... En dan zitten de verstelbare inlages dus in het dekje. Op de foto ligt er nog tweede extra dekje onder (die van premiere), deze hoort er niet onder in principe.

Veearts is geweest, 't paard is op rechtsvoor kreupel en dan alleen linksom in de bocht op linksachter :+

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:18

Ik heb vandaag van Kraemer mijn boomloze pad binnen gekregen die ik als test had gekocht. Ze zijn daar namelijk erg goedkoop!
Voor 36 euro kan ik geen miskoop doen dacht ik, aangezien al mijn andere dekjes veel duurder waren :')

Tot nu toe ziet hij er erg goed uit! Goede inlages, die je eruit kunt halen en ook los verkrijgbaar om er extra bij te stoppen. Dekje lijkt van goede kwaliteit, maar dat moeten we morgen maar zien wanneer ik er een x mee ga rijden :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:34

@ kailonne, vogens mij is het een bronco zadel, een goedkoop namaak merk van barefoot.
een kennis van mij heeft toevallig van de week een bronco gekocht, maar dan western, volgens haar zit ie wel lekker.
Maar ik vind hem qualtitief niet zo goed als barefoot, vind ze een beetje in elkaar zakken zeg maar.

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:21

Vandaag een lange buitenrit gemaakt, en jeetje wat is het een heerlijk zadel ik wil nooit meer iets anders!
Ik weet zeker dat ik er een ga kopen.
Dit keer beugels langer.
Ik kan niet zonder mijn zadel bontje dus heb toch een manier gevonden hem op dit zadel te krijgen.
Hier foto's:

Wat langer maar was uiteindelijk net iets te lang voor verlichte zit enzo:
Afbeelding

1 gaatje korter zat beter:
Afbeelding
Moet nog wel even sparen haha.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:27

Ik vind je nog vrij kort zitten en je been zo ver naar achter :o oefening baart kunst.....hihihihi fijn dat het zadel zo lekker zit!!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:32

Haha ik vind je wel nog wat kort zitten idd! Haha, wel heeeel leuk dat het bevalt!
Het zit ook echt super lekker, helemaal mee eens!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:34

Zelfs met deze lengte kan ik nog verlichtte zit doen.
Afbeelding

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:34

je zit er trouwens heel stevig in zelfs zonder beugels.
Het komt wel met die lengte ;).

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:38

Ik heb eigenlijk niet echt een idee van hoe lang ze nou eigenlijk moeten zijn voor het beeld.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:43

Nu moet ik zeggen dat ik in mijn dressuurzadel langer zit als in mijn boomloze zadel. In het begin moest ik erg wennen aan het feit dat je er weinig steun aan had :)

Ik zit nu op deze lengte:
Afbeelding
Dit is een slag erin en dan op zijn hoogste gaatje.

In mijn dressuurzadel zit ik zo:
Afbeelding

DEZELFDE beugelriemen, en dan op het derde gaatje van boven, zonder slag :)

haha bizar eigenlijk he.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:47

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:47

@Jolindaa volgens mij is jouw dressuur zadel te klein voor jou.

Ik heb totaal geen last van weinig steun maar ben ook gewent zonder zadel te rijden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:49

Haha ik rijd niet meer met dit dressuurzadel :) Was nog van voor dat ik mijn boomloze zadel kocht!

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:52

oh oke snap het.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:54

Wilde alleen het verschil aangeven in beugellengte.
Bizar groot eigenlijk :)

Ik denk dat je lekkerder zit als je iets korter zit in je boomloze zadel, maar als je ze te kort doet, kukel je naar voren omdat je op je tenen gaat staan, *DENK IK*.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:55

Ik had ook het idee dat ik in mijn London de beugels veeeel korter moest doen om nog fatsoenlijk te kunnen zitten en mijn hakken te kunnen uitdrukken. Ik vind dat degene op de vorige pagina (ik ben je naam kwijt, sorry) dus ook helemaal niet extreem kort zit. Ik vind wel dat op de foto's hierboven mensen vrij lang zitten - je ziet de hak omhoog komen.