Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:17

Saaams schreef:
Spenk schreef:
Dank! Ja mijn paard is rondgeribt en breed met schoft :D extra wijde boom zit er in.

Met lange singels heb ik totaal geen ervaring. Volgens mij is deze singel een 130 die er aan zit. Zat ook een 155 bij die was te lang. Zal even kijken op welk gaatje die zat.

Waarom laat je er geen dressuur/lange stoten aan zetten?
Hier ook zo’n type en dan kan je dezelfde singel gebruiken maar in mijn geval heb ik minder risico dat het zadel schuift (re-li)

Ja dat zou wellicht ook nog wel kunnen ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:24

Ook een tonnetje hoort niet rechts links te schuiven als je zelf in balans zit bij een spring vzh zadel?
Want dan past je zadel niet.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:38

Saaams schreef:
Spenk schreef:
Dank! Ja mijn paard is rondgeribt en breed met schoft :D extra wijde boom zit er in.

Met lange singels heb ik totaal geen ervaring. Volgens mij is deze singel een 130 die er aan zit. Zat ook een 155 bij die was te lang. Zal even kijken op welk gaatje die zat.

Waarom laat je er geen dressuur/lange stoten aan zetten?
Hier ook zo’n type en dan kan je dezelfde singel gebruiken maar in mijn geval heb ik minder risico dat het zadel schuift (re-li)

Dat zou ik juist niet adviseren, korte singel stoten betekend een langere singel, die de druk beter over een grotere lengte/oppervlakte kan verdelen en veel minder risico van verhoogde druk onder de gespen op gevoelige plekken. Het is alleen een kwestie van de juiste singel vinden

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:49

DuoPenotti schreef:
Ook een tonnetje hoort niet rechts links te schuiven als je zelf in balans zit bij een spring vzh zadel?
Want dan past je zadel niet.

Helemaal mee eens maar met een XW/XXW rond paard is het soms wel prettiger voor meer stabiliteit.
Hier is het altijd geadviseerd en ook zo gehouden. Werkt goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:22

Hier 2 (voorheen nog 1) xxxw paarden. Die ik alle reed met een vzh zadel. Maar nooit die tip gekregen en ook nooit over gedacht dat te gaan doen.
Er is helaas wel minder keuze in lange singels naar mijn idee. Maar ik vind het juist wel fijn dat de gespen hoog zitten en niet snel bij de ellebogen komen

LisaaSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:13

DuoPenotti schreef:
Hier 2 (voorheen nog 1) xxxw paarden. Die ik alle reed met een vzh zadel. Maar nooit die tip gekregen en ook nooit over gedacht dat te gaan doen.
Er is helaas wel minder keuze in lange singels naar mijn idee. Maar ik vind het juist wel fijn dat de gespen hoog zitten en niet snel bij de ellebogen komen

Wat voor zadels vond jij fijn voor je xxxw paarden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:33

Ik heb er nu Massimo op liggen op beide.

Zou graag de gfs monarch cob eens willen passen.

Veel merken gaan maar tot een boommaat 36 (ja weet dat het niet precies te vergelijken is)
Maar dat is veel te smal.

Maar dat is voor hier nogal off topic :)

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 22:35

LisaaSophie schreef:
DuoPenotti schreef:

Wat voor zadels vond jij fijn voor je xxxw paarden?

Stille meelezer: ik heb sinds kort een gfs monarch cob voor m'n haflinger. Speciaal voor korte ronde paarden. Geloof 14 verschillende kopijzers.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:14

MarjanB schreef:
Een pad van edix zelf en afhankelijk van hoe het ligt die met of zonder wol. Is echt even puzzelen. Bij die pads zitten ook goede passende inlages waardoor je het zadel ook passend kan maken. Dit zadel heeft geen kussens die gelijk zijn aan boom zadels

Dankjewel! Ik heb voor nu die met wol geprobeerd om het verschil met traditionele pads te zien. Ik vind mijn zadel dan echter erg hoog liggen, dus wellicht dat die zonder wol beter is in dit geval. Op de foto zitten de grote inlages er in, en de korte aan de voorkant.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:21

RachelVos schreef:
MarjanB schreef:
Een pad van edix zelf en afhankelijk van hoe het ligt die met of zonder wol. Is echt even puzzelen. Bij die pads zitten ook goede passende inlages waardoor je het zadel ook passend kan maken. Dit zadel heeft geen kussens die gelijk zijn aan boom zadels

Dankjewel! Ik heb voor nu die met wol geprobeerd om het verschil met traditionele pads te zien. Ik vind mijn zadel dan echter erg hoog liggen, dus wellicht dat die zonder wol beter is in dit geval. Op de foto zitten de grote inlages er in, en de korte aan de voorkant.
[ [url=m/e3VLu2.jpg]Afbeelding[/url] ]

De pad hoort onder je dekje en in jouw geval zou ik de dunne achter en dikke voorin doen.

Sterrenpony

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:53

Hoe ligt je zadel los op je paard zonder pad of dekje er onder? Ik weet dat de pad er onder hoort bij de Edix voor de drukverdeling, maar het zadel hoort (in mijn ogen) ook zonder iets er onder netjes in balans te liggen. Wanneer het zadel dan netjes in balans ligt gebruik je dus de pad voor de juiste drukverdeling of kleine correcties uit te kunnen voeren, maar als het kaal al niet goed ligt gaat de pad je er in mijn ogen niet bij helpen.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:58

MarjanB schreef:
De pad hoort onder je dekje en in jouw geval zou ik de dunne achter en dikke voorin doen.

Ik had hem even zo voor het passen ivm de haren :)

Voor de 6 vakken, zaten er voor ieder vak 3 hele dunne inlages bij, en voor de gehele pad 2 dikkere. Dus je bedoelt 3 aan de voorkant, en 1 aan de achterkant (van de dunne)?

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:59

Sterrenpony schreef:
Hoe ligt je zadel los op je paard zonder pad of dekje er onder? Ik weet dat de pad er onder hoort bij de Edix voor de drukverdeling, maar het zadel hoort (in mijn ogen) ook zonder iets er onder netjes in balans te liggen. Wanneer het zadel dan netjes in balans ligt gebruik je dus de pad voor de juiste drukverdeling of kleine correcties uit te kunnen voeren, maar als het kaal al niet goed ligt gaat de pad je er in mijn ogen niet bij helpen.

Hij kantelt wat voorover. Ze is breed gebouwd, maar heeft nagenoeg geen schoft en schouders.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:02

RachelVos schreef:
MarjanB schreef:

Ik had hem even zo voor het passen ivm de haren :)

Voor de 6 vakken, zaten er voor ieder vak 3 hele dunne inlages bij, en voor de gehele pad 2 dikkere. Dus je bedoelt 3 aan de voorkant, en 1 aan de achterkant (van de dunne)?

Ik zou dan eerst kijken met de twee volledige over de hele lengte en dan 1 paar dunne voor. Als dat niet lekker ligt 2 voor en 1 achter.

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:41

Gezien dit toch wel een singelvraagje is. Wat is nu écht een fijne longeersingel.

Ik heb nu een Lammert Haanstra maar de onderkant daarvan is gewoon veel te kort en komt steeds tegen de elleboog aan. En daar is die van mij uiteraard niet over te spreken :')

Ik zoek bij voorkeur een van leer, met kussens bij de schoft en 2 singelstoten zodat ik mijn eigen singel eraan kan doen als die erbij zit niet bevalt of te kort is.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:44

Igniss schreef:
Gezien dit toch wel een singelvraagje is. Wat is nu écht een fijne longeersingel.

Ik heb nu een Lammert Haanstra maar de onderkant daarvan is gewoon veel te kort en komt steeds tegen de elleboog aan. En daar is die van mij uiteraard niet over te spreken :')

Ik zoek bij voorkeur een van leer, met kussens bij de schoft en 2 singelstoten zodat ik mijn eigen singel eraan kan doen als die erbij zit niet bevalt of te kort is.

Die van barefoot?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 17:21

Ik had al eens in een ander topic over longeersingels een wat uitgebreider stuk informatie geplaatst aan de hand van een super interessant artikel dat ik gelezen had.

[HAR] Longeersingel met vrije schoft

Zal het even kopiëren:

Iets om rekening mee te houden als je een longeersingel zoekt:

Door de druk op de wervels T10 - T11 - T12 kan een longeersingel zorgen dat een paard de rug holt in plaats van bolt. In combinatie met bijzetteugels wordt de druk op de wervels nog hoger.

Afbeelding

Fairfax heeft samen met dr. Russell Guire een longeersingel ontwikkeld om de druk weg te halen van de wervels en te verdelen over een groter oppervlakte.

Afbeelding

https://fairfaxracing.com/products/fair ... ing-roller

Helaas nog niet in NL te krijgen, maar toch iets om te overwegen als je een longeersingel kiest. Een singel die vrij ligt van de wervels is echt een must.

Hier het hele artikel over drukverdeling onder longeersingels, inclusief de wetenschap er achter:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0265/4958/3934/files/trainer-yearling-roller.pdf?v=1616768305

In dat topic heeft een bokker de singel via haar zadelmaker kunnen bestellen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 20:00

Igniss schreef:

Ik heb de Sabro singel besteld een tijd geleden en ben daar echt super blij mee! Het was nogal een investering (ik heb wel gewacht tot een actie met iets korting) maar lijkt het tot nu toe helemaal waard :')

De LH trok hier ook tegen de elleboog, deze blijft gewoon netjes liggen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:42

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 12:03

Bedankt allemaal! Ik ga even naar alle opties kijken.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 18:18

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:30

Ik stof het topic weer even af; ik twijfel of ik toch niet op zoek moet naar een andere singel. Ik heb nu 2 a-symmetrische singels van Mattes, eentje in 85cm die ik heb gekocht toen hij bijna 2 maanden stil stond na een wond vlakbij de singelplek. Ik denk dat die nu te lang is geworden, dus rijden we met de 75 cm. Dit is echter t oudere type waarbij de hoes aan de singel vastzit met klittenband. Die rand is vrij hard vind ik en hij had vorige week een wat kale plek daar omdat de wol niet helemaal over die rand zit maar er onder komt te zitten. Ook lijkt er met aansingelen meer druk op de achterste gesp te liggen. Na het rijden zitten de gespen wel gelijk maar kan niet helemaal bepalen of de druk ook gelijk is. Ik ben verder wel heel tevreden over de singel, maar vraag me af of ik misschien niet beter een maanvormige singel kan nemen en dan liefst eentje die niet zo hard is bij de gespen. Is er iemand die hierin kan adviseren? Of iemand kan aanraden die mee kijkt?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:37

Als je een kale plek ziet vormen dan zou ik wel stoppen met het gebruik van die singel. Voor je het weet ligt het weer open..

Nou zit je wel precies nu in de verharingsperiode dus zijn afgebroken haren en kale plekken wel wat sneller gevormd dan normaal, maar toch geeft het aan dat er op die plek toch net teveel wrijving zit.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 21:52

@ pallatin je bevestigt waar ik dus bang voor ben met oude model mattes. Nu weet ik dus zeker dat ik sws voor nieuwe model ga en niet voor een 2de hands je oud model :o

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:34

Celebi schreef:
Als je een kale plek ziet vormen dan zou ik wel stoppen met het gebruik van die singel. Voor je het weet ligt het weer open..

Nou zit je wel precies nu in de verharingsperiode dus zijn afgebroken haren en kale plekken wel wat sneller gevormd dan normaal, maar toch geeft het aan dat er op die plek toch net teveel wrijving zit.

Ik heb zo’n paard die al plekjes heeft als je te lang naar een plek kijkt :') Ik heb beide singelhoezen gister weer gewassen zodat iig de wol weer mooi fluffy is. En gebruik nu idd even de lange variant zonder klittenband.
Dit is overigens een heel andere plek dan waar het toen open is geweest, de wond zat onder bij z’n linker voorbeen, deze nieuwe plek zit waar de singel boven de gespen rond wegloopt, bij z’n schouder zeg maar…

@Sandra: ik heb idd t vermoeden dat t van dat klittenband komt maar weet t niet 100% natuurlijk. Nadeel van de nieuwe variant vind ik dat plastic gedeelte bij de gespen: ook dat is vrij hard.