[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:26

Helene83 schreef:
Er zijn hier een paar mensen met de burioni fleece..
Hoe houdt deze zich ten opzicht van haren, vuil en zweet?
Mijn bf pad begint helemaal te vilten.. voornamelijk al die combinaties in de winter zorgen al snel voor een dikke koek..
Paard is echt een beertje in de winter, dus zoek iets wat niet te veel gaat vilten. :o

Is er ook iemand met een bruine burioni fleece onder een bruine cheyenne maat 1? Ben erg benieuwd hoe dat staat...

Iemand ervaring met onderhoud van deze pad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:05

little_birdy schreef:
[***] schreef:
Klein vraagje: is er een max. aan inlages wat je in een pad kan doen? Gewoon een barefoot-pad. Zitten nu 2 verschillende inlages in (gewoon de barefoot en ??? Is steviger) maar heb het idee dat er toch wat weinig ruimte is door wat verlies aan spieren. Zou ik daar tijdelijk nog wat kunnen tussenduwen? Heb er nog in mijn andere barefootpad zitten..

er passen bij mij met wat moeite ook shimps bij aan de voorzijde bij dubbele inlages.
lijkt mij dat dat over de hele lengte ook moet lukken dan

Ok, ga het morgen eens proberen .. zal snel genoeg merken of het lukt of niet, haha :+
Wordt dat vaker gedaan, zo'n "massa" inlages? Of zijn er nog andere opties? Al het materiaal wat ik heb is 'oud' dus er zal vast veel verandert zijn ondertussen, moet mij nog eens terug gaan inlezen :Y)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:10

TinePine schreef:
Oryani schreef:
Heeft iemand ervaring met deze pad als halfpad?
https://www.divoza.com/nl/rossner-xchange-pad
Leek me misschien wel interessant!

Ik heb hem gebruikt. Werkt prima. Ik heb hem te koop voor 40 euro. Had hem als reserve wanneer grandeur pad nat is of gewassen moet worden. Maar dat blijkt maar 2 keer per jaar ofzo voor te komen.
Er zitten al inlages in.

Thanks om je ervaring te delen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:35

Helene83 schreef:
Helene83 schreef:
Er zijn hier een paar mensen met de burioni fleece..
Hoe houdt deze zich ten opzicht van haren, vuil en zweet?
Mijn bf pad begint helemaal te vilten.. voornamelijk al die combinaties in de winter zorgen al snel voor een dikke koek..
Paard is echt een beertje in de winter, dus zoek iets wat niet te veel gaat vilten. :o

Is er ook iemand met een bruine burioni fleece onder een bruine cheyenne maat 1? Ben erg benieuwd hoe dat staat...

Iemand ervaring met onderhoud van deze pad?

ik heb hem nu een tijdje. Wat ik zie is dat hij wat plakkerig wordt door het zweet, maar blijft wel lekker zacht, je kan hem gewoon wassen in de wasmachine blijkbaar, maar dat moet ik nog testen .

Swift

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 20:43

Ik heb op de ene ijslander nu een Trekker Luxus en op de andere een Barefoot Just Adjust (maar daar nog niet 100% tevreden over, nog maar een paar keer mee gereden en nog even puzzelen met de ligging).
Ik heb ook nog een Karslund kontakt liggen maar die geeft voor mijn dochters (9 en 6) te weinig steun waardoor die momenteel ongebruikt is.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:07

Dank je wel Duhelo.. gewoon een beetje plakkerig vind ik niet zo erg.. als er maar niet snel van harde koeken onstaan. Heb ik nu al snel aan de randen van de pad ik de winter.. en van al dat wassen lijkt die ook niet echt mooier te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 21:40

Zie net een Barefoot London te koop staan.. had al een mailtje gedaan maar zie nu op de andere foto's dat het wel heel erg oud/gebruikt uit ziet :+ Zal ook wel eentje zonder VPS zijn gok ik zo (kan je dat zien op foto's?) dus zal wel niks worden. Wat zijn de verschillen tussen een Stella en London? Kan het bv wel iets waard zijn om alsnog voor een London zonder VPS te gaan omdat het bv smaller zit, of meer steun geeft, of meer het dressuurzadelgevoel of .... Ik noem maar wat ;)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:16

Is een Stella niet meer een cheyenne met kniewrongen? Dus in vergelijking meer VZH-model dan een London? Zoiets staat me bij.

Ik heb een poosje een London zonder VPS gehad 'in between saddles' en vond dat eigenlijk best een fijn zadel. Flexibeler en inderdaad nét wat minder breed qua zitgevoel, wat meer paard onder je. En met een goede pad eronder ging dat prima.

Een oud model zonder VPS kost ook een heel stuk minder dan een nieuwer model, wel goed om te weten natuurlijk, voor je er teveel voor neerlegt.

Helene83 schreef:
Dank je wel Duhelo.. gewoon een beetje plakkerig vind ik niet zo erg.. als er maar niet snel van harde koeken onstaan. Heb ik nu al snel aan de randen van de pad ik de winter.. en van al dat wassen lijkt die ook niet echt mooier te worden.

Helene, ik heb mijn burioni pad nog niet zo lang, dus de langere termijn weet ik niet. Wat me wel opvalt is dat hij echt minder snel nat is en niet zo klef en zwaar wordt als wol.
Haartjes blijven er wel wat in hangen, als we straks van winter- naar zomervacht gaan ben ik vast blij dat ik er eentje heb in ongeveer dezelfde kleur als mijn paard :') :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:20

Zijn er eigenlijk mensen met een BF Virginia Rose of Missoula Nut? Ik wil graag met mijn ruin verder in de westernsport, maar een passend zadel vinden kon nog wel eens een uitdaging worden. De Freemax paste niet ;( Nou heb ik goede ervaring met Barefoot (oude zadel wordt 12 dit jaar :+: ) en vooral de service van Bianca vind ik echt waanzinnig fijn. Dus wat dat betreft zou een BF wel weer passen. Maar dit zijn bedragen om mee te gokken :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:28

raya00 schreef:
Is een Stella niet meer een cheyenne met kniewrongen? Dus in vergelijking meer VZH-model dan een London? Zoiets staat me bij.

Ik heb een poosje een London zonder VPS gehad 'in between saddles' en vond dat eigenlijk best een fijn zadel. Flexibeler en inderdaad nét wat minder breed qua zitgevoel, wat meer paard onder je. En met een goede pad eronder ging dat prima.

Een oud model zonder VPS kost ook een heel stuk minder dan een nieuwer model, wel goed om te weten natuurlijk, voor je er teveel voor neerlegt.

Ik denk dat het iets in die richting is :j Geen idee waar het juist op gebaseerd is maar het zadel lijkt inderdaad op een cheyenne met kniewrongen (gelukkig afneembaar :P). Ik kom nu van een dressuurzadel (boomzadel) en dat is toch wel een verschilletje :Y)

Qua prijs ziet het er redelijk uit, je hebt weinig advertenties voor londons en de rest is allemaal een stuk duurder (en ouder dus misschien al weg) en hier zitten ook veel toebehoren bij. Maar even afwachten wat voor reactie ik krijg, wie weet is het wel eentje met vps maar gewoon héél intensief gebruikt ;)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:42

Je kunt het onder andere zien aan de rits op de cantle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 22:46

Wat zou je dan moeten zien? Misschien dat ik het van een foto kan afleiden ofzo.. :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:09

raya00 schreef:
Helene, ik heb mijn burioni pad nog niet zo lang, dus de langere termijn weet ik niet. Wat me wel opvalt is dat hij echt minder snel nat is en niet zo klef en zwaar wordt als wol.
Haartjes blijven er wel wat in hangen, als we straks van winter- naar zomervacht gaan ben ik vast blij dat ik er eentje heb in ongeveer dezelfde kleur als mijn paard :') :D

Haha.. dat wordt voor ons dan een saaie bruinschimmel kleur..

Bedankt voor je reactie.. dat er haartjes in blijven zitten maakt me niet uit.. dat is wel te verwachten.
Maar fijn om te horen dat hij minder snel nat en zwaar wordt!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:58

Laat maar foto zien.. ook moet er een serie nr opstaan dan weet je welke maat hoe oud en offie vps heeft..

Heb zelf ook de londen had er super veel mazzel mee qua prijs hij is 2 j r oud en als nieuw

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 23:59

Twijfel tussen barefoot walnut of een fra kaakgekruisd

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 06:20

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:23

Oh ok, dat is makkelijk te zien, haha :+
Serienummers ed ga ik niet kunnen afleiden van de foto denk ik. Ik kijk wel even :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:06

xyzutu2 schreef:
Mariett schreef:
Na de rit van gisteren heb ik het zadels zoeken/vinden compleet opgegeven. Marietje wordt onrustig met een zadel en ik kan alleen maar met die beugels zitten klooien.
Dus wij gaan voor een goede barebackpad! Kan de singel een stuk losser, zit ik stabieler etc.

Welke barebackpad zouden jullie mij aanraden? Mijn ideale zou een barokke look pad zijn, die de druk erg goed verdeeld (moeten/mogen geen beugels aan maar geschikt voor lange afstanden, wel met pad), en dan het liefst nog met een stoere ruwe langharige (goede kwaliteit en biologisch gelooid met aandacht voor de schaapjes) schapenvacht erop, zoals die ene die de nieuwe Ghostjes ook hadden :)
Nog nooit zoiets gevonden!

Welke zadels had je ook alweer geprobeerd? En wat voor geklooi heb je met de beugels? Rio werd bijvoorbeeld onrustig van de Ghost omdat de zadelbasis voor hem te rond was aan de onderkant (hij heeft een hele rechte rugspier en als je daar een zadel met een ronde onderkant oplegt dan zorgt dat voor puntdruk en gekiep van het zadel). Hij is wel erg blij met zijn platte boomloosje Trekker, maar er zijn nog meer platte boomloosjes te vinden. Ook een verschil dat misschien iets kan uitmaken: sommige boomloosjes hebben een stevige zadelbasis met daaronder zachte kussens zoals de Ghost en Barefoot waardoor het zadel erg vormvast is, andere zadels hebben juist een slappe zadelbasis met daaronder stevige kussens (wel zacht naar het paard toe). Het kan zijn dat een voorgevormde zadelboom de rug van je paard net in een vorm drukt die hij van nature niet heeft.

De Grandeur pad zou ik zeker niet ongezien kopen maar echt eerst testen aangezien je daarbij een vaste ruggengraatvrijheid hebt en die is niet ruim. Bij Rio hoefde ik hem er bijvoorbeeld niet eens op te leggen omdat ik zo al zag dat hij met zijn hoger liggende ruggengraat zichzelf af zou knellen als hij zichzelf in die ruggengraat/schoftvrijheid moest knellen.

Als je echt in de knutselmood bent :D dan zou je eens kunnen kijken naar gaucho / criollo zadel: die hebben links en rechts van de ruggengraat gewoon een worst opgevuld met wol liggen en daaroverheen (en eronder, maar dan opgetrokken tussen de worsten voor ruggengraat/schoftvrijheid) vilten/wollen doeken. Tussen de 2 worsten zit een leren veter geregen waardoor je als je de veter ruimer maakt er meer afstand tussen de worsten komt en als je hem aantrekt ze dichter op elkaar komen te zitten. Als je het opdeelt in 2 veters dan zou je zelfs de voorkant bredere schoftvrijheid kunnen geven. Over de twee worsten lopen de singel en de beugelriemophanging. Door de worsten zit je wel vrij breed (maar dat heb je ook bij barebackpads).
Soms kun je deze zadels ook op Marktplaats vinden, misschien heb je geluk!

Een hele tijd terug maar nu ga ik er toch even op reageren :P Was nog een klus om hem terug te vinden!

Ik heb Ghost, barefoot, hidalgo (die ging nog best lang goed), merkloos zelf etc. geprobeerd. Alleen ik vind het echt heel erg lastig om met beugels te rijden, en Marie reageerde op alle (test) zadels weer anders. Zo stond bij de Ghost volledig de handrem erop, en moest ik veel meer met mijn benen doen (waar ik sowieso al een hekel aan heb) in plaats van met mijn zit. En verder merk ik gewoon kleinere dingetjes, minder voorwaarts, meer singelnijd (heeft ze een lange tijd extreem gehad, maar nu is het minder, en met barebackpad is het totaal verdwenen) etc. En ik vind het dus lastig om met beugels te rijden, ik kan het niet zo goed uitleggen, maar met beugels voel ik me onveiliger. Als ik naar rechts glij normaal, dan glij ik gewoon van haar rug af en dan is het oké. Alleen met zadel kan het zadel mee glijden, door die beugels. En ze heeft niet echt een schoft waar het zadel mooi achter blijft steken ofzo :+

Dus vandaar uiteindelijk de keuze: Ik moet gewoon een fijne, goede pad hebben waarmee ik ook een beetje langere ritten kan maken. Waarmee ik dicht op mijn paardje zit, alle bewegingen goed voel en die de druk mooi verdeeld.

Ik heb nu al een beetje een basis bedacht voor mijn pad! Alleen nu zit ik te bedenken hoe ik de singelstoten eraan ga maken. Ik wil natuurlijk dat die druk het best mogelijk wordt verdeeld. Maar hoe?
De bevestiging komt sowieso op de inlages/het schuim/de basis van de pad te liggen. Deze is bijvoorbeeld van grandeur, even voor het voorbeeld:
Afbeelding

Maar dat is één band die over de rug gaat. Je ziet ze ook wel eens met drie punten bevestiging. Of twee, zoals de zoutewelle lijkt te hebben (fotootje van hun facebook):
Afbeelding

Maar wat is nou het beste? Door haar singelnijd gaat de singel niet onwijs strak zijn, maar ik wil eigenlijk niet dat hij te veel op één plek zou gaan drukken.
En van welk materiaal maak ik singelstoten? Het is zo moeilijk allemaal :+

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:10

Een vriendin van mij verkoopt haar Ghost Roma. Mocht iemand interesse hebben, mail mij maar even :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 10:19

Je zou evt voor die singelstoten bijvoorbeeld een soort V ophanging kunnen maken van beugelriemen 1 die schuin uit de voorkant komt en 1 schuin van achter ofzo. Als je dan ook nog een soort inlagen in/onder de pad doet verdeelt dat ook extra.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:24

Berber, is een westernsingel een idee? Dan kun je misschien zelf de singelophanging maken die over de rug zo breed is als je zelf wil, en naar de zijkanten/de singel toe smaller wordt voor de singel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:31

galaxyfizzy schreef:
[***] schreef:
Wat zou je dan moeten zien? Misschien dat ik het van een foto kan afleiden ofzo.. :)

Een Barefoot met een rits op de cantle heeft geen vps.

Even hierop terugkomen .. mijn Stella heeft ook geen rits besef ik ineens, maar kan me niet voorstellen dat daar vps in zit .. of is dat weer een uitzondering omdat dat een speciaal/tijdelijk model was?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:18

Het VPS zat er al in toen de eerste DryTex zadels gemaakt werden, dus er bestaan geen kunstlederen Barefoots zonder VPS volgens mij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:33

Dus mijn Stella zou wel vps hebben? Of begrijp ik je verkeerd?
Kan ik dat verder nog ergens aan zien? Buiten dan dat er geen rits in de cantle zit ;)
Heb op de site van barefoot belgie een foto gezien van de achterkant van de london, maar daar zie je echt kussens onder zitten zeg maar. Dat heeft mijn stella totaal niet ... Of heeft dat niks met vps te maken? Wel toch?

Zal vanmiddag even foto's maken van mijn stella, heb deze 2 even snel bij de hand maar weet niet of dat dingen duidelijker maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:43

Is er nog iemand die van zijn/haar Barefoot Barrydale mt 2 af wil? M'n collega heeft net een nieuw paard waar haar zadel niet op past, en ze is erg geintresseerd om met een Barrydale te gaan rijden. Alleen zijn ze nieuw niet meer op voorraad op de Barefoot-site, en wil ze eigenlijk (net als ik) wachten op de WELLington. Maar tot die tijd heeft ze verder niets om mee te rijden. Zijn 2e hands niet te vinden...