Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:08

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:19

Neehoor, staat een 90cm bij!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:49

Celebi schreef:
Neehoor, staat een 90cm bij!

Oh haha, ik zie het! Hele goede optie, dankjewel!
Maar voor het mooie mag het nog iets langer. Mocht ik dat niet vinden dan is dit wel een hele goede en dan zal er een review volgen ;)

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:12

Ben ik weer!

Ik heb een tijdje terug het advies gekregen om een banaansingel te gebruiken.
Ik heb deze aangeschaft, maar mijn zadel wordt helaas nog steeds naar voren getrokken doordat haar singelplek direct achter haar voorbenen zit, nog voorbij het begin van haar schouders.
Al voor ik de zadelplaats uit ben, trekt de singel al naar voren.

Dit is voor het rijden:
Afbeelding

En dit is na het rijden:

Afbeelding

Ik gebruik nu de Mattes Slim Line Crescent.
Ik begin langzaam aan echt te neigen naar een staartriem, gezien ook bareback pads, longeerssingels ect. allemaal naar voren schuiven.

Maar mocht iemand nog iets weten, hoor ik het graag!
Laatst bijgewerkt door RachelVos op 24-12-23 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:29

Het zijn 2x dezelfde foto's :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:32

Op deze foto lijkt het of je zadel voorover ligt (en dus te breed is aan de voorkant).
Je singel kan nooit een zadelprobleem oplossen, zowel het zadel als de singel moeten passen.

Maar omdat de foto iets schuin en van boven is genomen, is het ook niet heel denderend te zien en de na-foto ontbreekt nog, dus echt vergelijken is ook nog niet mogelijk.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:33

Sintara schreef:
Het zijn 2x dezelfde foto's :P

Aangepast!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:34

Marije_jiplover schreef:
Op deze foto lijkt het of je zadel voorover ligt (en dus te breed is aan de voorkant).
Je singel kan nooit een zadelprobleem oplossen, zowel het zadel als de singel moeten passen.

Maar omdat de foto iets schuin en van boven is genomen, is het ook niet heel denderend te zien en de na-foto ontbreekt nog, dus echt vergelijken is ook nog niet mogelijk.

Dit was ook mijn eerste gedachten, dit zadel ligt voorover.
Maar dit is een boomloos edix toch? Is dat aanpasbaar? Je zou eens kunnen testen met een inlage of het dan wel op zijn plek blijft.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:36

Saaams schreef:
Marije_jiplover schreef:

Maar dit is een boomloos edix toch? Is dat aanpasbaar? Je zou eens kunnen testen met een inlage of het dan wel op zijn plek blijft.

Marije_jiplover schreef:

Het klopt inderdaad wat hij wat kantelt. Ik gebruik daarvoor de Tripad van Prolite voor de voorkant. Helaas heeft ze deze breedte echt nodig. Ze loopt bijna vierkant af, en anders wordt deze te smal. Ik heb alle kopijzers met de zadelmaker geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:39

Dan is dit zadel toch gewoon niet het juiste zadel? Ik ken het dat je de breedte nodig hebt maar dat betekend helaas niet dat elk zadel er dan maar zo breed op moet passen.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:40

Saaams schreef:

Klopt! Het kleinere kopijzer is echter weer te smal. Ik leg hem daarom nu recht met de Prolite met inlages.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:44

Spenk schreef:
Dan is dit zadel toch gewoon niet het juiste zadel? Ik ken het dat je de breedte nodig hebt maar dat betekend helaas niet dat elk zadel er dan maar zo breed op moet passen.

Ik snap heus wel dat een breed zadel niet automatisch op een breed paard past hoor.

Ik heb dit zadel ook niet zomaar aangeschaft. Dit is uiteraard door een zadelmaker aanbevolen.

Wanneer het zadel, weliswaar met pad, op haar rug ligt, is het nagenoeg onmogelijk om het over haar schouders te duwen.
Echter na aansingelen, trekt de singel het zadel naar voren.

Ik ben daarom opzoek naar advies over singels voor paarden met een singelplek direct achter de benen, niet naar advies over zadels.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:45

Je hebt geen geschikte pad onder het zadel, zou daar mee beginnen want zo gaat je zadel nooit blijven liggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:47

Nouja een zadelprobleem ga je met geen enkele singel oplossen helaas... En ik denk je hier een zadelprobleem hebt jammer genoeg.

Zijn er hier nog mensen met advies voor een lange singel?
Ik heb sinds heel kort een springzadeltje erbrij voor af en toe springen. Er zat gewoon een rechte wintec singel bij die heb ik er even aan gehad gewoon.

Met dressuur heb ik een licht crecente singel.

Afbeelding

Ik dacht eventueel aan de prolite.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:49

Ik heb een prolite liggen. Maar vind de horka anatomic toch fijner. Zelfde pasvorm.
Vind leer bij singels toch fijner dan kunststof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:51

DuoPenotti schreef:
Ik heb een prolite liggen. Maar vind de horka anatomic toch fijner. Zelfde pasvorm.
Vind leer bij singels toch fijner dan kunststof.

Die is ook in veelzijdigheid?

Ik heb de prolite wel een jaar of 5 gehad in dressuur dat beviel verder wel prima.

De singel zal denk ik poeh eens 2/3 keer per maand gebruikt worden. Dus ik hoop eigenlijk er dan 1 op marktplaats te kunnen scoren :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:55

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 12:07

Ik heb ook een horka anatomic liggen van het oude vzh zadel. Vond het echt een hele fijne singel met veel okselvrijheid.

Dat Edix zadel hierboven vind ik helaas ook niet zo denderend liggen. Mocht je singels gaan proberen. Neem een langere, smallere singel met hele duidelijke kromming. Hoe ronder hoe beter denk ik in dit geval. Maar het zadel probleem ga je er niet mee oplossen ben ik bang.

Hoe zit het trouwens met die twee vergelijkings foto's? De eerste zie je die pad liggen en een singel met bont. De tweede zie je geen pad en ook een singel zonder bont. Is dan toch niet volledig vergelijkbaar?

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:19

MarjanB schreef:
Je hebt geen geschikte pad onder het zadel, zou daar mee beginnen want zo gaat je zadel nooit blijven liggen..

Wat voor pad zou je aanraden dan?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 13:29

RachelVos schreef:
MarjanB schreef:

Een pad van edix zelf en afhankelijk van hoe het ligt die met of zonder wol. Is echt even puzzelen. Bij die pads zitten ook goede passende inlages waardoor je het zadel ook passend kan maken. Dit zadel heeft geen kussens die gelijk zijn aan boom zadels

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 17:54

RachelVos schreef:
MarjanB schreef:

Kifra heeft ook goede pads voor onder boomloze zadels

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 00:47

Spenk schreef:
Nouja een zadelprobleem ga je met geen enkele singel oplossen helaas... En ik denk je hier een zadelprobleem hebt jammer genoeg.

Zijn er hier nog mensen met advies voor een lange singel?
Ik heb sinds heel kort een springzadeltje erbrij voor af en toe springen. Er zat gewoon een rechte wintec singel bij die heb ik er even aan gehad gewoon.

Met dressuur heb ik een licht crecente singel.

[ [url=m/dG0mfD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik dacht eventueel aan de prolite.

Jou paardje is toch redelijk rond geribt, waardoor je vaak had dat de achterste gesp ging trekken?
Recht lijkt me niet fijn, maar echt heel crescent hoeft misschien ook niet, hier wat opties….

Asymetrisch:
https://www.agradi.nl/collegiate-singel ... -zwart.htm

Met veel elleboogvrijheid:
https://www.agradi.nl/horka-singel-veel ... zilver.htm

Asymetrisch neigt naar crescent:
https://www.agradi.nl/br-singel-poly-an ... -zwart.htm

Licht crescent, zonder breed middenstuk
https://www.agradi.nl/rambo-singel-mick ... -130cm.htm

Wat je ook kiest, zorg dat je aan beide zijden op de bovenste 3 gaatjes zit met de gespen, zodat de druk niet op de rand van de latissimus komt.

Ik zou voor de 2e of laatste gaan denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-23 01:11

Dank! Ja mijn paard is rondgeribt en breed met schoft :D extra wijde boom zit er in.

Met lange singels heb ik totaal geen ervaring. Volgens mij is deze singel een 130 die er aan zit. Zat ook een 155 bij die was te lang. Zal even kijken op welk gaatje die zat.

RachelVos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:36

Celebi schreef:
Ik heb ook een horka anatomic liggen van het oude vzh zadel. Vond het echt een hele fijne singel met veel okselvrijheid.

Dat Edix zadel hierboven vind ik helaas ook niet zo denderend liggen. Mocht je singels gaan proberen. Neem een langere, smallere singel met hele duidelijke kromming. Hoe ronder hoe beter denk ik in dit geval. Maar het zadel probleem ga je er niet mee oplossen ben ik bang.

Hoe zit het trouwens met die twee vergelijkings foto's? De eerste zie je die pad liggen en een singel met bont. De tweede zie je geen pad en ook een singel zonder bont. Is dan toch niet volledig vergelijkbaar?

Je hebt gelijk

Ik heb met mijn domme hoofd de verkeerde foto gepakt.
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:03

Spenk schreef:
Dank! Ja mijn paard is rondgeribt en breed met schoft :D extra wijde boom zit er in.

Met lange singels heb ik totaal geen ervaring. Volgens mij is deze singel een 130 die er aan zit. Zat ook een 155 bij die was te lang. Zal even kijken op welk gaatje die zat.

Waarom laat je er geen dressuur/lange stoten aan zetten?
Hier ook zo’n type en dan kan je dezelfde singel gebruiken maar in mijn geval heb ik minder risico dat het zadel schuift (re-li)