voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:24

Gaaf zadel, Rijerijerije! Veel plezier ermee!
Ik had bij mijn Barefoot ook meteen het gevoel ' thuis' te komen. Geen moment van onbalans of wiebelbenen. En nu, bij mijn jonge paard, ben ik er weer opnieuw blij mee. Hij kan groeien en het zadel beweegt mee door de flexibiliteit. Ik hoefde er alleen een andere boom in te doen en geen dubbele inlages meer in mijn pad. Hij heeft een verzonken ruggegraat, mijn vorige paard had een meer opliggende ruggegraat en een flinke schoft.
Kan ik hem komend voorjaar/zomer lekker door gaan rijden en les nemen. Zonder zadelgedoe dat ik bij andere jonge paarden vaak zie. Ik verheug mij erop!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:35

izzy1985 schreef:
Bedankt Trijn, heb je al terug ge pbt!

Is dit wat ik me voor moet stellen bij een banaansingel?
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... -soft?N=15

En aan welke kant komen dan de voorbenen?

Ja is een banaan/ antomische singel, van je plaatje uitgaant, komt de onder kant van die singel aan de kant van de voorbenen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:40

Ik had vandaag de Ros gehaald[tijdschrift] en daar stond een stukje in over de onhafhankelijke zit.
Dit stukje kwam uit het boek van Lisanne Thomas.
Ook staan er een aantal foto's bij van haar op een lexinton, maar ik vind het zo jammer dat iemand die zo met de houding van een ruiter bezig is, niet aan het paard denkt, want ze rijd dus[ net als op de foto's van de de site van pmarena, waar ze op een barydale rijd]zonder dekje met inlages. Terwijl er altijd zo duidelijk bij gezegt word dat je wel met die pads moet rijden, erg jammer dus.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:22

Maar dat zie je bizar veel hoor. Internet wordt erover vol gespamd dat er pads met inlages bij moeten, maar ik zie heel veel mensen met boomloos rijden met gewoon een anky-pad eronder. Zonde van het hele boomloze aspect, want de paarden worden er slechter van en dan heeft het boomloze zadel het gedaan ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:30

Ik ben bezig met een bijrijder voor een van mijn paardjes, rij boomloos, maar hoe zit het met dat er een ander zwaarder (+\- 20 kg.) man persoon (ik ben vrouwtje) op mijn boomloosje gaat rijden? Heeft dit invloed op hoe het zadel nu naar mij ingereden is?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 18:53

@aikon:
Valt volgens mij wel mee. Ik heb voorheen zelf een paardje bijgereden, en die eigenaressen was zelf ook wel 30 kg lichter(zij heel slank en ik wat stevig) zij had er nooit last van na dat ik wat vaker ging rijden dan zij. Het zou natuurlijk wel wat kunnen maar denk dat je dat verschil dan heel lichtjes merkt.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:12

Ik moest eigenlijk een beetje lachen om dat stuk op de Parelli - eh, Paralelli site :D

Proberen wij hier iedereen uit te leggen dat de verhalen van de drukverdeling en andere narigheid nergens op slaan, komt meneertje ik-heb-verstand-van-het-één-maar-zal-de-wereld-wat-vertellen-over-het-ander even langs :+

Zo zie je maar weer, Anky kan geweldig dressuren maar met 'n western-superknol redt ze 't niet, Parelli kan leuk paarden snappen, maar van zadels (zowel boom als boomloos, als ik dat zo lees) heeft ie echt de ballen verstand.

Erg jammer dan ook dat hij wel besluit zich er zo kortzichtig, stellig en gedateerd over uit te laten.

[edit] Ik zag in de reclamebalk eventjes een linkje naar Interhippique, dus ik dacht, even lachen :D Ik vind 't wel heel creatief hoe ze van elk populairder type boomloosje een neppert weten te verzinnen! Ik dacht nog heel eventjes dat ze dan misschien ook wel spotgoedkope boomloos-pads zouden hebben, ik bedoel, zolang de inlages goed zijn maakt de kwaliteit van de pad niet zo veel uit toch?
Maar het enige zadeldek waar je wat in kan stoppen heeft geen ruggengraatvrijheid, je zou er één inlage in moeten stoppen die dan dus over de ruggengraat vouwt. Right... :+
Laatst bijgewerkt door Hester op 14-02-12 19:45, in het totaal 2 keer bewerkt

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 19:19

Het is alleen niet parelli maar de site heet Paralelli, voordat we daar een nieuwe discussie over openen :-P Maar je hebt zeker gelijk, vind eigenlijk dat dat stukje of eraf moet of aangepast want wat er in 2006 was is voor nu niet meer relevant.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:11

Net als DivaBurga al zegt Hester, Het is niet parelli dit verteld, want Parelli is wel een voorstander van boomloos namelijk, En het is een stuk uit 2006 toen de zadels ook anders waren, dus laten we weer lekker over over de boomloos nu kletsen.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:01

@ Hester

Was benieuwd welke pad je op de interhippique site had gevonden, dus ben maar is gaan kijken. Maar wat een raar ding, kan het me ook niet voorstellen dat zoiets zin heeft. En dan die vouw op de ruggengraat Nee lijkt me idd geen aanrader haha
En idd geweldig hoe er vanalles wel namaaksels gemaakt worden!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:26

Beter goed gejat dan slecht verzonnen :+

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:29

Nog even een vraag:

Met het opstijgen schuift mijn zadel altijd nog een stuk naar beneden, verder met rijden hier geen last. Ik stap eigenlijk altijd via een opstapje op dan gebeurt het ook niet. Nou is alleen het nadeel dat ik tijdens een buitenrit ook wel is af moet stappen en dan weer opstappen (jong paard) maar dat kan alleen met hulp een persoon of een paal, bankje etc.
Kan dat aan de singel liggen? Zadel heeft pas 10 keer op het paardje gelegen daarvoor altijd op een ander paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:37

Hallo DivaBurga, ik heb even in je profiel gespiekt en eigenlijk zou het zadel niet moeten schuiven - je hebt geen ronde Fjord oid.
Het kan zijn dat een andere singel een zadel beter op zijn plek houdt - maar ook de manier van aansingelen scheelt. Jouw paard zal zich nog spannen met aansingelen en dan kan je soms beter eerst een paar minuten wachten eer je opstapt en voor die tijd steeds om en om 1 gaatje hoger aansingelen. En als je er onderweg af moet, dan toch even het zadel controleren - kan zomaar 1-2 gaatjes schelen!

We zijn bezig met het ontwikkelen van een opstaphulp voor dergelijke "gevallen" maar dat zal nog een paar maandjes duren eer dat op de rit is.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:44

Ok, zou een foto van zadel op paard misschien handig zijn? het zadel heeft voorheen op een quarterone merrie gelegen die een vrij ronde rug had. Maar meestal laat ik me paard voor het rijden nog even grondwerk doen en dan idd aansingelen, heb er buiten nog niet naar gekeken of het zadel dan nog goed zit, zal dat ook even gaan bekijken en dan opstappen.
Zo'n hulpje zou wel erg fijn zijn.
Ik hoop dat het zadel ook nog meer moet vormen, want bij de quarter gebeurde het niet. Heb echt alleen nog maar korte stap ritjes gemaakt dus we gaan het zien na wat meer gebruik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:53

Ik denk dat je huidige paard een beetje groter is dan de Quarter? Dan stap je vermoedelijk ook anders op - het is even een kunstje om "boven te komen" zonder je aan het zadel op te trekken :) En stap eens aan de andere kant op.... :)*

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:03

Ja das wel waar hier sta ik iets langer in de beugel. Ik zou graag willen proberen om aan de andere kant op te stijgen maar helaas gaat dat voor mij erg lastig, een van mijn enkels is daar niet sterk genoeg voor komt door oude blessure. (maar ga het wel proberen wordt het vanzelf weer wat sterker)
Maar wat je zegt het is even oefen en wie weet is het schuif probleem zo verdwenen, het is gelukkig alleen met op stappen en niet met rijden.
Bedankt voor de tips

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:35

Veel mensen kunnen niet aan de andere kant opstappen omdat dat "niet in hun systeem zit" Maar dat kan je jezelf aanleren - maar een kapotte enkel is dan weer een ander verhaal! :(:)
Ik hoop dat we dat opstaphulpje snel kunnen leveren - het lijkt me dè oplossing voor heel veel mensen

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:37

Heb dan wel weer het voordeel dat ik het zie als een uitdaging, en als het lukt geeft je dat dan toch een goed gevoel. Vind het voor me paard ook wel fijn dan is links en rechts gewoon gelijk zeg maar.
Nou ik ben benieuwd naar het opstaphulpje. Nou dat wordt even een paar maandjes afwachten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:55

Tja ik ben net zo'n dwarsligger als mij fjord en behoor tot de categorie die standaard opstijg aan de verkeerde kant. Heb trouwens het bizare dat als ik aan de goede kant opstijg heel makkelijk het zadel verschuif. Maar aan de verkeerde kant opstijgen lig het zadel als een huis.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:06

Bij Bram moet ik rechts opstappen en dan blijft een zadel goed liggen - bij Appie schuift het dan juist makkelijker en die kan ik dan weer beter links benaderen - maar ik wissel het wel af. Of ik stap de ene kant op en de andere af.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:06

Ik pak met opstappen een stuk manen ipv de voorkant van het zadel vast en dan schuift hij niet met opstappen. Achterkant pak ik wel gewoon vast.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:54

Mijn zadel schoof ook, tot ik zag dat de pommel die ik toen ik mijn zadel had zitten te klein was, een maatje groter gekocht en probleem opgelost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:27

Buitenzinnig schreef:
Bij Bram moet ik rechts opstappen en dan blijft een zadel goed liggen - bij Appie schuift het dan juist makkelijker en die kan ik dan weer beter links benaderen - maar ik wissel het wel af. Of ik stap de ene kant op en de andere af.

Vergeet er bij te vertellen dat het ook scheelt welk zadel, welke pad, etc. ik gebruik.... :o

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:44

Vandaag voor het eerst met BF Cherokee testzadel (maat 1) gereden.
Eerst dacht ik hoe kan iemand hier lekker op zitten? toen kwam ik er achter dat de wrongen verkeerd om zaten -__-.
Daarna vond ik het heerlijk zitten (alhoewel ik zonder zadel toch fijner vind).
had een beetje moeite met hakken uitdrukken dat wel.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:46

ik denk dat je beugels wel wat gaatjes langer mogen,zodat je je been beter kan laten afhangen.
dan zakken je hakken ook gelijk een stuk en zit je wat stabieler...