Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pantarhei schreef:Probleem bij scheef vullen is dat leer van het kussen mee oprekt en dus niet meer terugkomt in oorspronkelijke vorm, daarom vaak blijvend scheef zadel
pantarhei schreef:Probleem bij scheef vullen is dat leer van het kussen mee oprekt en dus niet meer terugkomt in oorspronkelijke vorm, daarom vaak blijvend scheef zadel
Zinzi_jewel schreef:Omdat veel zadels elke keer maar gevuld en gevuld worden zonder er eens volledig oude wol uit te halen en nieuwe in te doen .
Dan gaat het kussen volledig uit model .
Erg jammer want een kussen hoor veerkrachtig te zijn en geen bijna beton .
Zinzi_jewel schreef:Heb je een linkje toevallig ?
Mrijn schreef:Ik heb de free space sinds een paar weken in gebruik en ik vind het een geweldig ding! Ik gebruikte altijd een h-singel. Die zorgde voor een stabiele ligging, maar zit overal om de buik even strak. Deze singel heeft echt alleen contact op het borstbeen. Je kunt onder de stoten doorkijken tijdens beweging. Bij mijn paard merk ik dat ze een ruimer voorbeen heeft en dat ze makkelijker en sneller reageert op een halve ophouding en de schoft wat lift.
Ik weet trouwens ook dat er paarden zijn die er totaal niet mee willen lopen dus het niet voor elk paard fijn/de oplossing.
Nielojram schreef:Here goes my baby.
Voelt alsof ik de navelstreng doorknip, maar hoop dat ik er iemand nog blij mee kan maken![]()
koetjeboe schreef:Mijn wow blijft wiebelen op mijn ronde pony's. Paar jaar terug al eens na laten kijken maar niet echt tot een oplossing gekomen en toen ander niet wow zadel gekocht.
Nu op mijn jonkie weer exact het zelfde probleem. Ze is erg rond. Zit nu een uu3 in maar hij blijft zo hoog liggen voor. Eigenlijk zou ze nog een maat kleiner moeten hebben. Maar het zadel blijft er erg bovenop liggen. Zou een sdwg of sdxwg panel een oplossing zijn ipv de dwg wat ik nu heb. Gaan ze dan war meer over de schoft heen zakken. Of zou een MKII panel iets zijn in sdwg.
Pony is een connemara met 0 schoft. En met een goed rond gevormde rug.
Ik ben al bezig met de aankoop van een H singel om te kijken of dat scheeld. Er zit al een point strap en foregirth aan
koetjeboe schreef:Mijn wow blijft wiebelen op mijn ronde pony's. Paar jaar terug al eens na laten kijken maar niet echt tot een oplossing gekomen en toen ander niet wow zadel gekocht.
Nu op mijn jonkie weer exact het zelfde probleem. Ze is erg rond. Zit nu een uu3 in maar hij blijft zo hoog liggen voor. Eigenlijk zou ze nog een maat kleiner moeten hebben. Maar het zadel blijft er erg bovenop liggen. Zou een sdwg of sdxwg panel een oplossing zijn ipv de dwg wat ik nu heb. Gaan ze dan war meer over de schoft heen zakken. Of zou een MKII panel iets zijn in sdwg.
Ik ben al bezig met de aankoop van een H singel om te kijken of dat scheeld. Er zit al een point strap en foregirth aan
Nielojram schreef:koetjeboe schreef:Mijn wow blijft wiebelen op mijn ronde pony's. Paar jaar terug al eens na laten kijken maar niet echt tot een oplossing gekomen en toen ander niet wow zadel gekocht.
Heb je een kussen met tab?
DXWG is meer voor paarden met een magere ruggengraat, door de breedte van die kussens en de headplate, geeft het de rug genoeg ruimte.
Bij een goedgevuld paard zou ik nooit XWG doen, de maat van de DWG-panels icm een HP van dik 3,4 of 5, en een panel zonder tab ( SDWG is een hele goede optie) sluit het goed aan.
Je kan je DWG-panels met een airbags maat S, vooraan laten vervangen. Dan moet de fitter wel de kundigheid hebben om er wat wol omheen te plaatsen, zodat de demping goed blijft. Zodat jij niet op kosten wordt gejaagd om nieuwe kussens te kopen. ( Alhoewel je huidige maat interessant is om in te ruilen..)