Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:27

Probleem bij scheef vullen is dat leer van het kussen mee oprekt en dus niet meer terugkomt in oorspronkelijke vorm, daarom vaak blijvend scheef zadel

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:36

pantarhei schreef:
Probleem bij scheef vullen is dat leer van het kussen mee oprekt en dus niet meer terugkomt in oorspronkelijke vorm, daarom vaak blijvend scheef zadel

Dat leer kan je aardig rechttrekken of oprekken op de velcro(maar daar dien je de pannels wel voor af het zadel te halen, wat je eigenlijk altijd best doet bij het nakijken ook voor die luchtpijpjes goed te leggen zodat als je met lucht vult er geen 'knoppen of pijpjes gedraaid zij (vaak een ergernis als je die opgevuld terug moet duwen ;-) ) Echt zo hard uitgerokken heb ik nooit meegemaakt, het is ook niet dat je ene kussen bijna plat kan staan en het andere, ff zwart wit, helemaal hard (wat nooit mag)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:08

Geldt niet alleen bij lucht maar vooral ook bij wol

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:44

pantarhei schreef:

Zeker bij wol ben je dan te laat.
Oftewel, de scheve vulling zit er dan te lang in, en samen met het onderhoud van het leer, kan je het inderdaad goed verpesten..

( Waarom hebben alle oude stubben/passiers/kieffers op mp zo'n smal tussenkanaal? Teveel dikke kontjes erop, en geen onderhoud, zowel in- als extern aan het zadel..Ik heb ooit een stubben parcival van 17 jaar oud kunnen verkopen met een dik 4-vinger-breed tussenkanaal, eigenaar had er goed voor gezorgd)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 09:14

Omdat veel zadels elke keer maar gevuld en gevuld worden zonder er eens volledig oude wol uit te halen en nieuwe in te doen .
Dan gaat het kussen volledig uit model .

Erg jammer want een kussen hoor veerkrachtig te zijn en geen bijna beton .

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:41

Zinzi_jewel schreef:
Omdat veel zadels elke keer maar gevuld en gevuld worden zonder er eens volledig oude wol uit te halen en nieuwe in te doen .
Dan gaat het kussen volledig uit model .

Erg jammer want een kussen hoor veerkrachtig te zijn en geen bijna beton .

Met dat verschil dat normaliter per aanpassissing bij een wow alle lucht dient uitgelaten te worden en dan aangepast.
Bij een grote controle ook de panels eraf halen, zorgen dat alles terug goed op zijn plek zit (vooral opnieuw die luchtpijpdraden) en dus ook de kussen goed aantrekken.

Ik heb hier een wow van bijna 16 jaar, op heel wat paarden gelegen, maar ik kan niet zeggen dat mijn kussens uitgerokken zijn of niet meer goed vallen.

RockyMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:28

Voor mijn jonge paard en voor mijzelf heb ik voor een Wow zadel gekozen. Sinds dit jaar rij ik op hem en vorige week ben ik op cursus geweest en begonnen met het intölten. Ik heb toen de kans gekregen om de Wow free space singel te gebruiken.

Ik zit eraan te denken om deze singel aan te schaffen. De theorie erachter staat mij wel aan maar ik ben zo lang uit de paardensport geweest (inmiddels 20 jaar) dat ik niet goed op de hoogte ben welke mogelijkheden er aan singels zijn tegenwoordig.

Wie heeft er ervaring met de free space girth/singel van Wow en zou je deze singel wel of niet aanraden?
En de reden waarom

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:29

Heb je een linkje toevallig ?

RockyMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 15:40

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 16:38

Had hem gevonden inderdaad !
Er zijn meer singels die dit zouden bewerkstelligen .
Heb ze nog niet geprobeerd zelf dus weet het niet echt .

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:06

Ik heb de free space sinds een paar weken in gebruik en ik vind het een geweldig ding! Ik gebruikte altijd een h-singel. Die zorgde voor een stabiele ligging, maar zit overal om de buik even strak. Deze singel heeft echt alleen contact op het borstbeen. Je kunt onder de stoten doorkijken tijdens beweging. Bij mijn paard merk ik dat ze een ruimer voorbeen heeft en dat ze makkelijker en sneller reageert op een halve ophouding en de schoft wat lift.

Ik weet trouwens ook dat er paarden zijn die er totaal niet mee willen lopen dus het niet voor elk paard fijn/de oplossing.

RockyMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 13:00

Mrijn schreef:
Ik heb de free space sinds een paar weken in gebruik en ik vind het een geweldig ding! Ik gebruikte altijd een h-singel. Die zorgde voor een stabiele ligging, maar zit overal om de buik even strak. Deze singel heeft echt alleen contact op het borstbeen. Je kunt onder de stoten doorkijken tijdens beweging. Bij mijn paard merk ik dat ze een ruimer voorbeen heeft en dat ze makkelijker en sneller reageert op een halve ophouding en de schoft wat lift.

Ik weet trouwens ook dat er paarden zijn die er totaal niet mee willen lopen dus het niet voor elk paard fijn/de oplossing.

Dank je wel Mrijn! Altijd fijn om de ervaring van een ander te lezen.

Ik heb er twee dagen mee kunnen rijden tijdens het intölten. Hij tölte als een speer maar ik weet niet of dat zo zeer de singel of meer zijn aanleg was. In ieder geval liep hij er er top mee :D

Inmiddels de film met uitleg ook aan mijn man laten zien en dit was zijn reactie: Goede film en goed over nagedacht. Blijft wel individueel per paard anders en je moet het wel dagelijks controleren.
Ik heb dit ook vaak gedacht. Singels storen de werking van veel grote onderlijn stabiliserende spieren en de beweging van de voorbenen.

Inmiddels is er een juist formaat Free Space singel voor mij besteld *\o/*

ps mijn man is dierenarts die "toevallig" ook iets meer weet van en over paarden

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 14:47

Een stalgenootje van mij heeft ‘m ook en is er ook erg over te spreken.
Ik heb er eentje van mijn fitter mogen proberen, die was voor het mooie net te lang, dus dat was jammer, ik had ook niet het idee dat mijn paard er beter op reageerde, eerder bozer met aansingelen, maar dat kan ook toeval geweest zijn…

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:52

Here goes my baby.
Voelt alsof ik de navelstreng doorknip, maar hoop dat ik er iemand nog blij mee kan maken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:17

Nielojram schreef:
Here goes my baby.
Voelt alsof ik de navelstreng doorknip, maar hoop dat ik er iemand nog blij mee kan maken :o

Verkocht.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 23:20

Mijn wow blijft wiebelen op mijn ronde pony's. Paar jaar terug al eens na laten kijken maar niet echt tot een oplossing gekomen en toen ander niet wow zadel gekocht.
Nu op mijn jonkie weer exact het zelfde probleem. Ze is erg rond. Zit nu een uu3 in maar hij blijft zo hoog liggen voor. Eigenlijk zou ze nog een maat kleiner moeten hebben. Maar het zadel blijft er erg bovenop liggen. Zou een sdwg of sdxwg panel een oplossing zijn ipv de dwg wat ik nu heb. Gaan ze dan war meer over de schoft heen zakken. Of zou een MKII panel iets zijn in sdwg.

Pony is een connemara met 0 schoft. En met een goed rond gevormde rug.

Ik ben al bezig met de aankoop van een H singel om te kijken of dat scheeld. Er zit al een point strap en foregirth aan

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:02

Heb je die H singel al kunnen proberen ?
Want mijn paard vond het helemaal niets, hji wilde er geen stap mee verzetten. En dan is het een dure aankoop voor niets.

RockyMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:35

koetjeboe schreef:
Mijn wow blijft wiebelen op mijn ronde pony's. Paar jaar terug al eens na laten kijken maar niet echt tot een oplossing gekomen en toen ander niet wow zadel gekocht.
Nu op mijn jonkie weer exact het zelfde probleem. Ze is erg rond. Zit nu een uu3 in maar hij blijft zo hoog liggen voor. Eigenlijk zou ze nog een maat kleiner moeten hebben. Maar het zadel blijft er erg bovenop liggen. Zou een sdwg of sdxwg panel een oplossing zijn ipv de dwg wat ik nu heb. Gaan ze dan war meer over de schoft heen zakken. Of zou een MKII panel iets zijn in sdwg.

Ik ben al bezig met de aankoop van een H singel om te kijken of dat scheeld. Er zit al een point strap en foregirth aan

Heb je het zadel via een goede Wow fitter aangeschaft? Mijn grote motivatie dat ik voor een Wow zadel heb gekozen is juist omdat het uit onderdelen bestaat die helemaal op maat aan te passen zijn aan je paard (en jezelf). Mijn paard is nog jong (4 jaar) en ben ik aan het inrijden. Hij veranderd nu snel qua spieropbouw. Het zadel is de afgelopen 8 maanden al drie keer nagemeten en aanpassingen aangedaan. Komt mede omdat ik bij de eerste passing nog niet op mijn paard zat.

Ik kan je helaas geen advies geven wat onderdelen betreft. Al die termen :oo , dat laat ik dus aan de professional over. Ik heb wel aangegeven wat mijn wensen waren voor een zadel. Zo wilde ik namelijk een vrije zit hebben.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 10:43

Jij hebt Mariska toch koetjeboe?
Bij mijn extreem ronde helpt de free space goed, mijn andere paard vind het niet echt wat.
Wat voor boom heb je?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 13:31

En een ruimere headpkate?
Als ‘ie voor te hoog blijft liggen zou je denken dat ‘ie te smal is aan de voorkant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-24 20:13

koetjeboe schreef:

Heb je een kussen met tab?

DXWG is meer voor paarden met een magere ruggengraat, door de breedte van die kussens en de headplate, geeft het de rug genoeg ruimte.
Bij een goedgevuld paard zou ik nooit XWG doen, de maat van de DWG-panels icm een HP van dik 3,4 of 5, en een panel zonder tab ( SDWG is een hele goede optie) sluit het goed aan.

Je kan je DWG-panels met een airbags maat S, vooraan laten vervangen. Dan moet de fitter wel de kundigheid hebben om er wat wol omheen te plaatsen, zodat de demping goed blijft. Zodat jij niet op kosten wordt gejaagd om nieuwe kussens te kopen. ( Alhoewel je huidige maat interessant is om in te ruilen..)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 21:04

Mijn dame is in paar maanden van boom 2 in februari naar 3 eind juni naar 3UU nu gegaan. Echt zoveel verschil, normaal ga ik niet zo snel al weer maar ze liep net niet helemaal lekker, snap ik als er weer bredere boom in moet na 5-6 weken
Die 2 was na het afvallen en stress van de verhuizing daarvoor langere tijd 3 en tijd terug zelfs een 4

Is een slank gebouwde KWPN merrie met brede schoft basis

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:47

Even geleden. H singel nog niet uitgeprobeerd. Ik vis elke keer achter het net bij het zoeken van een 2e hands exemplaar. Zadel ook al te koop gezet en weer uit de verkoop gehaald
Ik heb idd Mariska als fitter. Net een appje gedaan om een afspraak te maken.
Heb nu dwg panels met Tab en stichline. Hoor hier panels zonder tab voorbijkomen maar tab is toch juist voor die ronde dieren met weinig schoft.
Ze heeft nu boommaat 3uu al zou als ik zelf meet 2uu beter zijn. Maar dan ligt hij voor heel hoog en word het nog onstabieler.
Maar ik ga maar gewoon samen met Mariska even verder puzzelen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 15:54

Nielojram schreef:
koetjeboe schreef:

Heb je een kussen met tab?

DXWG is meer voor paarden met een magere ruggengraat, door de breedte van die kussens en de headplate, geeft het de rug genoeg ruimte.
Bij een goedgevuld paard zou ik nooit XWG doen, de maat van de DWG-panels icm een HP van dik 3,4 of 5, en een panel zonder tab ( SDWG is een hele goede optie) sluit het goed aan.

Je kan je DWG-panels met een airbags maat S, vooraan laten vervangen. Dan moet de fitter wel de kundigheid hebben om er wat wol omheen te plaatsen, zodat de demping goed blijft. Zodat jij niet op kosten wordt gejaagd om nieuwe kussens te kopen. ( Alhoewel je huidige maat interessant is om in te ruilen..)

Ik stuur je ff privé bericht. Het bericht was al ff geleden. Maar heb idd kussens met tab. Mariska van oest is mijn fitter.
Als ik zelf pas kom ik op een 2uu uit kwa boom niet eens mega breed maar er zit zo weinig schoft op. Het schommelde alle kanten op. Heb nu een 3uu erin ondanks dat ik denk dat het wat te breed is lijkt dat beter te passen.
Maar tab is toch juist voor die ronde paarden met weinig schoft
Afbeelding

Afbeelding

Dit monster gaat het dus om.
Zal morgen eens foto's maken hoe het zadel nu ligt.

Gr kim

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 16:41

Ik zoek een set dressuur zweetbladen met movable block in zwart, idealiter iets verlengd