voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:49

Bedankt voor de reacties ?!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:42

Nou, stelt me wel gerust dat het artikel met een korrel zout te nemen is!

Izzy, het lijkt op de juiste plaats te liggen, meer kan ik er nog niet over zeggen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:51

Wendy_Chewie schreef:
Nou, stelt me wel gerust dat het artikel met een korrel zout te nemen is!

De beste man is wel leraar op een instituut in België dat te vergelijken is met "ons" Deurne - hij weet heel erg veel van paarden, maar helaas zijn zijn inzichten op dit punt wel wat kort door de bocht. Kan gebeuren....
Citaat:
Overigens kan het ook zo'n flut 150 euro zadeltje zijn van mensen die een gat in de markt zien..

Er rijden ook mensen op een barebackpad - dan zeurt niemand over de drukverdeling en of het wel kan op dat arme paard. het maakt geen drol uit wat voor zadel je er op legt - het gaat pas fout wanneer de ruiter er dingen op doet die niet kunnen. Ook op dat "flutzadeltje van 150 euro" kan je prima rijden, zolang je maar kùnt rijden....

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:05

Inderdaad Buitenzinnig, de 'titel' van de schrijver is toch indrukwekkend. Vandaar mijn initiële ongerustheid!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:06

Tsja, boom of boomloos... als het maar goed bij je paard en bij jou past. Een schuivend zadel past niet of wordt niet goed gebruikt. Een drukkend zadel past niet of wordt niet goed gebruikt. 't Is allemaal hetzelfde eigenlijk...

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:31

ik rij sinds een paar maanden ook boomloos. ik heb mijn pony nu een jaar en ik had altijd gezeur met zadels, echt werkelijk elk zadel schoof naar voren. zelfs met ingebouwde voorsingel(wat trouwens een groot nadeel was voor mijn pony, ze vond dat echt helemaal niet lekker zitten). ik had echt heel veel geprobeerd en mn pony begon steeds meer hekel te krijgen aan aansingelen en rijden enzo. ik had ook niet echt een groot butget om een zadel voor te kopen, dus dat maakte het nog moeilijker. de zadelmaker wist ook niet meer wat ie er mee aan moest. toen zei iemand dat ik eens boomloos moest proberen en na een week met een testzadel was ik er heel zeker van dat dat de oplossing was. dus ik een cheyenne drytex gekocht en ik ben er nog steeds heel blij mee. als ik um goed aansingel schuift ie helemaal niet naar voren, maar als ik um iets minder aangesingeld heb wel een beetje maar dat maakt dan niet zo veel uit omdat er dan alsnog geen druk is op de schouders. springen is wel moeilijker met dit zadel, je hebt echt bijna geen steun aan je zadel, maar dat is wel goed voor ej evenwicht en je spring houding. met lichtrijden heb ik trouwens helemaal nergens last van. ik ben echt heel blij met dit zadel, vooral met lange buitenritten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:57

Een schuivend zadel kan door diverse dingen veroorzaakt worden
1. een ruiter die niet in balans zit
2. dan ook nog eens een rond paard heeft
3. geen correcte accessoires gebruikt of die op incorrecte wijze heeft aangebracht. Sommige paarden hebben nu eenmaal een satijnen vachtje waar bepaalde materialen overheen glijden als water van een eendenrug.
4. zadel te lang en/of paard overbouwd, waardoor de stuwende beweging van de achterhand het zadel naar voren duwt.
5. een ruiter die mee zit te roeien en daardoor zelf het zadel naar voren duwt.

Deze problemen komen voor bij zowel boom- als boomloze zadels. Voordeel van boomloos is dat het zo flexibel is, dat het meestal de bewegingen niet hindert.

Iets wat voordelig, maar tegelijkertijd nadelig kan zijn, is dat een boomloos zadel betere communicatie toelaat tussen paard en ruiter. Wanneer de ruiter slecht communiceert en/of niet begrijpt wat het paard communiceert, kan beter een zadel nemen die dat een beetje dempt. Een paard voelt een vlieg landen, dus voelt zeker wanneer de ruiter zijn spieren spant. Je moet je als ruiter dus bewuster zijn van wat je uitstraalt op een boomloos zadel.
Ook moet menig ruiter zijn draai (willen) vinden op het nieuwe boomloze zadel.

Wat ik meestal "meegeef" aan beginnend boomloze ruiters is dat ze moeten ophouden met nadenken, op hun kont moeten gaan zitten en lekker ontspannen meegaan met je paard. Verstand op nul, blik op oneindig en gaan met die banaan! Denken leidt vaak tot verkrampen en dat moet je niet doen. Ontspannen is het toverwoord.

Wanneer het paard zich ook kan en wil ontspannen en niet meer met de oren in de nek gaat staan zodra jij met een zadel aankomt, moet dat voor jou het teken zijn dat je op de goede weg bent. Niet het gezemel van je traditionele vriendjes/stalgenoten/instructeurs/therapeuten die overal problemen zien.

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:58

Oooh ik heb eindelijk op mijn nieuwe zadel 'gereden'!! *\o/* *\o/* *\o/*
Het zadel is natuurlijk nog stijfjes van nieuwheid enzo maar ik ben helemaal in de wolken!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:38

Inderdaad, Bz. En... op boomloos moet je je eigen spieren weer eens gebruiken, je zit niet "in de wrongen", zeg maar. Vrij en blij!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:49

Ik heb sinds kort een geweldig boomloos Bob Marshall westernzadel en ik vind het heeeerlijk!

Afbeelding

Ik voel alles: als ze zich spant, maar ook als ze uitademt, haar spieren tijdens de overgangen, alles.

Ik heb geen moment last gehad van balansverlies of lastig kunnen zitten :n En hij ligt ook nog eens geweldig, want het dressuurzadel schoof altijd naar voren, deze blijft gewoon liggen waar ik hem neerleg. Zelfs bij een onverwachte sprong opzij of ongepland sprintje gaat ie nergens heen!

Alleen maar positieve ervaringen tot nu toe.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:58

Hij is leuk R3!!! Veel plezier er mee :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:59

Dankje, dat komt goed, ik ben er zo ontzettend blij mee :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:25

Mooi zadeltje man ! +:)+

Fijn ook , zo'n pad met uitsparing :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:28

Izzie : wat een grote Shetlander die zwarte :P

Zadel staat wel gaaf +:)+

Lijkt het maar zo of ligt het zadel iets voorover ?

Een banaansingel is sowieso geen slechte investering denk ik met die buikjes , om het zadel wat minder ver naar voren te laten trekken :)

Zou je lekker zitten met de beugelriemen iets langer ?
Met een wat rechter been zou je wat lekkerder zitten denk ik , nu zit je toch vrij ver achterin het zadel :)

Anders kan ik me inderdaad ook voorstellen dat je een maat 2 wilt proberen :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:34

Ik ga nog een andere pad kopen, maar die schoftuitparing blijft. Voor een tonnetjeronde Arabier heeft ze toch nog aardig wat schoft.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:36

Nou ik bedoelde vooral de uitsparing bij de fenders , dat scheelt echt enorm qua breed zitten :)

Is het een Old Mac pad ?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:42

Bedankt PMarena, beugels hadden idd wel langer gekund denk ik maar de beugel riemen waren niet lang genoeg daarvoor ;) vond dat mijn bovenbeen wel naar achter werd gedrukt door de wrongen maar het paard is natuurlijk breder dan gemiddeld..

Wat moet ik me bij een banaansingel voorstellen?
Het zadel lijkt op het jonge paard iets voor over te hellen, de singel die erbij zat was maar 65 cm. Heb de pommels op de blote rug gemeten en ik kwam voor Lindy uit op maat L, terwijl ik er alvast een xxl er in had gedaan voor het test paard.

Ik wil er heel graag meer testen, weet iemand een testzadel barrydale maat 2 of een london?

Edit: trekpaard en shetlander verschillen idd niet zoveel van elkaar, alleen de grootte ;)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:48

pmarena schreef:
Nou ik bedoelde vooral de uitsparing bij de fenders , dat scheelt echt enorm qua breed zitten :)

Is het een Old Mac pad ?

Oh die beenuitsparingen ja! Ik zit nog steeds wel breed, maar pony is ook vrij breed. Het is een Cavallo, maar ik wil toch nog iets anders...

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:01

Ik vind het een lastige keuze. Ik heb altijd met een boom-zadel gereden, alleen kreeg mijn pony last van haar rug. Helemaal nalaten kijken door DA, masseur e.d., conclusie: mijn huidige zadel er niet meer op! Hij lag voor het oog goed, maar dat was het dan. Ben toen met een barefoot gaan rijden van mijn vriendin en sindsdien loopt ze weer super..

Maar ben nu zelf een beetje aan het kijken.. zoveel verschillen.. en ook zoveel verschillende verhalen. Maar ik denk dat ik toch over wil op boomloos, omdat ze nogal een moeilijke bouw heeft (hoge/smalle schoft, brede schouders, wat overbouwd). Ik rij overigens eigenlijk alleen nog buiten, soms in de bak.

Maar hoe nu kopen? Wat voor merk? Hoe weet ik dat het past? Hebben jullie misschien tips?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:15

Als de BF van je van je vriendin goed bevalt, waarom dan geen BF?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:19

Safiera schreef:
@ Uudje: ik ben bang dat je gelijk zou kunnen hebben. Wie denk je dat er het eerst naar zou moeten kijken? Fysio, ostheo, iets anders? DA ben ik niet zo'n fan van, die kan hoogstends zeggen wat ik al weet: hij loopt niet goed. Of hebben jullie andere ervaringen?

(sorry, offtopic)

Saphira, als je nu even bij Hester hier kijkt, die heeft een hele mooie site onder haar profiel staan.
Is erg interesant om eens naar te kijken.
Er staan ook adressen bij aan het eind.

Ik denk dat jou paardje er al langer mee loopt namelijk, waarom?
Omdat als ik nu eens even naar je foto's terug kijk, van een paar pagina's terug, waar het verschil laat zien van boomzadel en boomloos zadel, daar reageerde ik ook al op, want je paardje liep daar niet lekker, met of zonder boomzadel.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:55

cynthiar schreef:
Als de BF van je van je vriendin goed bevalt, waarom dan geen BF?

Ik denk zelf ook aan een BF, maar misschien zijn er nog een aantal betere merken. Ik zie heel veel
op internet hele nieuwe van €180,- dat lijkt me niet echt super kwaliteit.

Ik denk zelf aan de cheyenne of london.. die van mijn vriendin is maat 2, voor mij iets te groot,
maar ligt op haar. Als ik een maat 1 zou nemen, zal t zadel dan anders kunnen vallen op mijn paard?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:18

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:22

@izzy1985: ik heb ook de Barrydale (zwart-grijs alleen) in maat 1 en ik ben 1.80 met behoorlijk lange benen. Bij het testzadel kwam ik prima uit met mijn benen en ik was eigenlijk snel verkocht.
Toen ik voor de eerste keer ging rijden met mijn eigen Barrydale-zadel, schrok ik toch wel: mijn knieen lagen voorbij de wrongen en het randje van mijn laarzen bleef hangen onder het zweetblad. Toen ik wat kritischer keek naar de beugellengte en de ophanging en deze twee iets had aangepast was er geen vuiltje meer aan de lucht. Ik ben blij met mijn maat 1, in de maat 2 zou ik te veel ruimte hebben en dat vind ik persoonlijk niet zo prettig.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:39