[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:56

Jackytje bij zo'n buik en rug denk ik aan cushing sorry off-topic. Y;( Maar ga heel hard hopen dat dit niet zo is. :j

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:29

Nog even reageren :)

Kifra pad gráág in (mint-, midden-, fel- of appeltjes-) groen, turqoise, misschien vierkant en misschien met leuk biesje.

Vind het lamsvel top. Heb ook een HAF-pad met sympanova die goed bevalt en die iets minder glad lijkt.

Onze pony zweet wel veel en het lamsvel is steeds best nat en inmiddels al zwart :+

En de HD inlages waren naar beneden gezakt in de inlage-vakken. -O- Opgezadeld, ruiter er op en toen was de schoft niet vrij. Alles er maar weer af en goed getrokken. Als het eenmaal te paard ligt schuift het niet, maar dus wel met opruimen van het zadel. Moet ik nog wat op verzinnen.

Oh, wat trouwens ook opvalt, bij barefoot, de oude grandeur die we hebben of de agradi pad, zitten de inlage-vakken dichter op de ruggegraat. Kifra heeft best een breed 'kanaal'. HAF heeft daar bijvoorbeeld amper ruimte

Maar met die andere merken pads nooit problemen gehad. Nu moet ik de HD echt tegen het middenste randje aan duwen, dan is het ok. En dan nog zitten ze vrij ver uit elkaar.
Persoonlijk vind ik de 'breder is beter' trend bij zadels/kussenkanalen niet zo denderend. Te smal is niks, maar heel breed moet de boel ook niet uit elkaar zitten want dan komen de doornuitsteeksels en/of de schoft in het geding (zadel zonder VPS of kussens)

edit: ik denk dat dit zadel icm ruiter voor de tinker niet geschikt is om eerlijk te zijn. Kussens graven echt in de rug en dat ziet er niet fijn uit. Als je een pad met inlages wilt gebruiken om dit op te lossen zou je al een stuk langere inlages moeten hebben dan de trekker. En waarschijnlijk ook vrij stevige. Om die puntdruk te balanceren. Wilde je dan kussens + inlages proberen, of enkel inlages?
Als ik dit zo zie zou je bij de eerste optie waarschijnlijk niet uit komen en bij de tweede wellicht heel veel inlages moeten gaan stapelen... Misschien is het dan beter om voor een ander zadel te kijken.
Kan van deze trekker de cantle niet af? Anders zou dat evt ook nog een optie zijn om uit te proberen. Maar misschien niet prettig voor je moeder om te rijden zonder steuntje achter de billen.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 23:38

Safiera schreef:
Nog even reageren :)

Kifra pad gráág in (mint-, midden-, fel- of appeltjes-) groen, turqoise, misschien vierkant en misschien met leuk biesje.

Vind het lamsvel top. Heb ook een HAF-pad met sympanova die goed bevalt en die iets minder glad lijkt.

Onze pony zweet wel veel en het lamsvel is steeds best nat en inmiddels al zwart :+

En de HD inlages waren naar beneden gezakt in de inlage-vakken. -O- Opgezadeld, ruiter er op en toen was de schoft niet vrij. Alles er maar weer af en goed getrokken. Als het eenmaal te paard ligt schuift het niet, maar dus wel met opruimen van het zadel. Moet ik nog wat op verzinnen.

Oh, wat trouwens ook opvalt, bij barefoot, de oude grandeur die we hebben of de agradi pad, zitten de inlage-vakken dichter op de ruggegraat. Kifra heeft best een breed 'kanaal'. HAF heeft daar bijvoorbeeld amper ruimte

Maar met die andere merken pads nooit problemen gehad. Nu moet ik de HD echt tegen het middenste randje aan duwen, dan is het ok. En dan nog zitten ze vrij ver uit elkaar.
Persoonlijk vind ik de 'breder is beter' trend bij zadels/kussenkanalen niet zo denderend. Te smal is niks, maar heel breed moet de boel ook niet uit elkaar zitten want dan komen de doornuitsteeksels en/of de schoft in het geding (zadel zonder VPS of kussens)

Staat genoteerd!
Vervelend dat de HD inlages zakken. Je zou, wanneer de HD inlages in je pad zitten, met naald en draad met een paar kleine steekjes ( die je niet hoeft te zien en simpel kunt verwijderen) de ruimte van het inlage vlak verkleinen.

Wat betreft de breedte van het rugkanaal; de plek waar de stof begint is niet altijd de plek waar de inlages beginnen :) zo lijkt het bij sommige pads alsof het rugkanaal in de pad heel smal is, terwijl het bij een andere pad weer anders lijkt :o Ik heb bewust gekozen voor deze breedte :)

Raamzicht

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 02:32

Bij de trekker op de tinker lijkt het wel alsof er de korte kussens onder zitten? Misschien kun je langere eronder doen dan graaft het minder in de rug? Goede pas sowieso aanrader

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:39

Ik heb een paar jaar geleden ook een trekker gehad en hem weggedaan omdat ik er zelf niet lekker op zat en vond dat er teveel druk achterop de kussens kwam..Volgens mij zijn er meer mensen geweest met het probleem van in de rug gravende kussens..Het lijkt me in elk geval absoluut niet fijn voor je paard..Zelf had ik en toen een skito pad onder met inlages,maar die worden vrij zacht als het wat warmer wordt..Kan je niet een goede pad lenen van iemand zoals een grandeur pad of een barefoot pad om te kijken of het probleem verholpen wordt met een pad?Ik ken pad niet die jij wil kopen maar is die qua stevigheid vergelijkbaar?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:16

Marcella schreef:
Jackytje bij zo'n buik en rug denk ik aan cushing sorry off-topic. Y;( Maar ga heel hard hopen dat dit niet zo is. :j

Oei.. dat is minder nieuws om te horen. :( Ze is nu 13, dus nog niet erg oud, maar zou niet de eerste keer zijn dat het bij jongere paarden voorkomt. Misschien toch maar eens bloedtestje laten doen dan.. (Was ik al deels van plan, omdat ze ook vermoedelijk pollenallergie heeft) Dit is overigens van waar we komen, de staat waarin we haar gekocht hebben http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... C01405.jpg, http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... C01410.jpg

Voor de Trekker is er een zadelpasser geweest, namelijk S*kyriding. Echter heb ik toen enkel gereden want mijn moeder was er die dag niet. Ik heb dus geen enkel probleem ondervonden zoals ik reeds zei. De Torsion pad is in mijn ogen juist héél erg dik. Je zat met de pad eronder echt eerder 'bovenop' je paard. Er zaten toen ook wel al inlages in, dus die zou ik er in laten. :j Ik vind vooral ook het materiaal fijn, dat spreekt me minder aan bij bv een HAF pad. Bij een Mattes of de Kifra pads vrees ik dan weer dat ze snel nat worden en niet snel drogen. Als je langere tochten rijdt en het giet of paardlief zweet veel, dan is het niet handig dat het dagen moet drogen. Dat probleem heb je dan weeral niet met een HAF pad denk ik.. Is lastig, pads. Ik heb ook nog stilgestaan voor een Pioneer pad, daar had je ook eentje met wollen onderkant, maar vreesde dat het te kort was voor mijn zadel en bovendien, wederom geen inlages...

Euhm tja, het probleem is dat ik dus nét een nieuw zadel heb gekocht en mijn moeder niet zo heel veel rijdt.. Ik denk niet dat mijn ouders tevreden gaan zijn als ik nu weer plots zeg dat het niet past := Al vreesde ik ook wel, na dit gezien te hebben, dat het misschien toch geen geschikt zadel was voor mijn moeder.. Met andere woorden moet ik dan haast 2 zadels hebben voor hetzelfde paard. Dat is wel een duur grapje. Tenzij ik er eentje tweedehands op de kop kan tikken, (want 2x 1000 euro betalen vind ik een beetje te veel van het goede.. ) maar dan zou dat een barefootje moeten zijn ofzo.

De cantle kan er in principe af, maar dan zit je op het systeem waarmee je de zitting kan vergroten en verkleinen. De kussens zijn - vermoed ik - de langste, want de velcro stopt ook gewoon waar het zadel stopt. Ik heb zelf al eens met dit zadel gereden met mijn merrie. Had er dan een schapenvel onder liggen. Paard leek geen problemen te ondervinden, maarja, ik zit dus niet op die cantle..

Om een idee te geven misschien. Dit ben ik op de Pro Endurance, waar ik haar eerder mee reed.
https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=55C18488
En gewoon te paard..
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 93149d9233

Edit: Een goede BBP is ook een idee natuurlijk, maar voor mijn moeder niet ideaal omdat ze het vertrouwen in paardrijden terug moet krijgen. Ze heeft dus wel iets stevigers nodig.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:27

Ik ben super blij met mijn Barefoot Cherokee en Notting Hill zadels. Sinds ik passende zadels heb voor mijn paardjes heb ik al veel buiten ritjes in de duinen gereden.

Ik ga een afspraak maken met Bokker Teteltee om voor controle van de zadels.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:39

Kitty_ schreef:
Staat genoteerd!
Vervelend dat de HD inlages zakken. Je zou, wanneer de HD inlages in je pad zitten, met naald en draad met een paar kleine steekjes ( die je niet hoeft te zien en simpel kunt verwijderen) de ruimte van het inlage vlak verkleinen.

Wat betreft de breedte van het rugkanaal; de plek waar de stof begint is niet altijd de plek waar de inlages beginnen :) zo lijkt het bij sommige pads alsof het rugkanaal in de pad heel smal is, terwijl het bij een andere pad weer anders lijkt :o Ik heb bewust gekozen voor deze breedte :)

Ja, dacht zelf ook aan steekje garen zodat het blijft zitten :) Of stukje dubbelzijdig tape ofzo.

Ik bedoelde eigenlijk hetzelfde als je zegt over de inlage-vakken. Bij onze HAF pad zie je bijv. geen echt extra kanaal, maar door de (plaats van de) inlages is wel de ruggegraat mooi vrij, niks te weinig ruimte.

Bij de Kifra gaat het zeg maar nét goed. Wanneer de HD dus zo veel mogelijk bovenaan liggen.
Goed te lezen dat je er bewust mee bezig bent geweest. Voor ons zou het dus wel evt smaller bij elkaar mogen :)

Jackytje: als jij geen enkel probleem had bij deze trekker of je vorige, zie ik geen reden om 'm niet te gebruiken. Alleen van de foto die je post is niet helemaal goed te zien of het zadel met jou er in niet ook (een beetje) ín de rug terecht komt.
Snap het probleem wel; zadels zijn duur... zo pas ik ook niet in het zadel waar mijn zusje wel heel fijn mee kan rijden op onze pony. En een tweede fatsoenlijk iets... ja, als het gratis was hadden we vast al wel 10 zadels voor één pony :+
Als je hier onder iets zou willen leggen wat voorkomt dat de achterkant zo in de rug terecht komt, kom je misschien uit bij een lange westernpad met HD inlages? Hoewel ik niet weet of de HD lang genoeg zijn en of die niet nog te veel in de rugspier kruipen.
Als je zou denken aan een tweedehands barefoot... dat zit wel heel anders dan de trekker natuurlijk, dus geen idee of je moeder zich daar zeker genoeg in zou voelen?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:43

@Jackytje: Het zou zo kunnen zijn dat je oudere Trekker Pro Endurance iets ruimer valt qua zitting dan de nieuwe Trekker. Bij mij zat er tussen mijn nieuwe Pro Arte op de ruimste zitmaat en mijn oude Pro Endurance ook een merkbaar verschil. Wellicht zou het een oplossing te zijn om je moeder met het oude zadel te laten rijden (het staat mij bij dat je die ook nog had voor een andere Tinker?) en dan zelf met dit zadel te rijden.
Wij hebben onze Tinker merrie in december in min of meer dezelfde staat als de jouwe gekocht, zij bleek ook nog drachtig te zijn (24 april bevallen van een gezond merrie veulen) en een flinke bloedworm besmetting te hebben. Zij is nu inmiddels helemaal bijgekomen en we moeten nu zelf oppassen dat ze niet te dik wordt :o Misschien dus wel iets om even uit te zoeken hoe het kan dat jou merrie zo'n opliggende ruggengraat blijft houden....

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:49

Een Barefoot zit idd heel anders. Ik ken gelukkig wel mensen die er eentje hebben waarvan ik bijna zeker ben dat ik het zou mogen passen en testen denk ik. Ik heb zelf één keer op een BF gereden en het enige vervelende vond ik dat je bij dat paard er haast in spagaat op zat _O- Als ik aan een model denk, denk ik eerder aan de Cherokee. Die sprak me al van in het begin erg aan. Maarja.. hoe leg ik dat nou weeral uit.. Ik heb zelf geen geld om het te kopen.. Ik werk in de vakantie maar dat is niet genoeg. In het jaar heb ik geen tijd ivm studies. Heel vervelend is dat. Want ik wil zo graag goed doen, en ik dacht nu hét zadel gevonden te hebben.. Maar blijkbaar heb ik toch weer naast de bal geslaan :( En dat is een rottig gevoel.

Ik ga eens goed nakijken wat de oplossing kan zijn. Eens zien of de kussens meer naar achteren kunnen, maar dan vrees ik dat het zadel op de schoft gaat drukken. Bij een BF vrees ik dan weer dat het gaat schuiven. (Maar dat valt op te lossen met een goede pad??) Alleszins is het niet voor direct, dat geld heb ik niet.

Dat is idd een idee :)* Een zadelswitch.. Moet ik ze wel even allebei aanpassen. Mijn ruin heeft een veel rechtere en stevigere rug. Dus wie weet ligt de Pro Endurance idd toch beter op mijn merrie.

Ah, Tink is erg koliekgevoelig. De foto's zijn na een week kliniek gemaakt. (Overigens ook na dracht) Normaal was ze onder het mes gegaan maar ging niet door. Ze kukelt vaak in de winter met haar darmen en spijsvertering. Echter is ze deze winter goed geweest!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 09:59

Er staat nog een groene barefoot cheyenne op de markt voor 185 euro jackytje!Het is een maat 2 zonder vps,maar als je moeder niet vaak rijdt lijkt het me nog een betere optie dan de trekker!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:06

Het hoeft trouwens geen cushing te zijn hoor..Je geeft zelf al aan dat je paard darmproblemen heeft en dat kan denk ik ook zon beeld geven..Misschien kan je naar algea vitalis kijken?Bevalt mij heel goed om de darmen te ondersteunen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:37

pleiada schreef:
Er staat nog een groene barefoot cheyenne op de markt voor 185 euro jackytje!Het is een maat 2 zonder vps,maar als je moeder niet vaak rijdt lijkt het me nog een betere optie dan de trekker!

die groene zag ik ook al....zou dat een eigen 'gevraagde'' kleur zijn?>

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:47

Die in de rug geduwde kussens is inderdaad een typisch beeld dat je krijgt bij een ruiter die teveel op de cantle zit, en dan natuurlijk helemaal i.c.m. een vrij stevig zadel met kussens er onder....dan kantelt het hele spul gewoonweg naar achteren.

Als je moeder bvb. met te korte beugels rijdt waardoor ze wat meer achterin het zadel komt te zitten en ze qua kontmaat best zou passen als ze wat meer naar voren / rechtop zou zitten dan valt het nog te proberen.

Je zou idd. wel flink lange en stevige inlages moeten hebben om dat achterste ingraafpunt een beetje op te vangen zonder dat de voorkant dan weer niet ondersteund wordt. Maar dan nog is het natuurlijk niet ideaal, het probleem blijft dan dat het meeste gewicht voorbij dat kantelpunt van het zadel komt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:27

Kom ook nog eens binnenvallen.
Vandaag ga ik de kussens vanachter toch wat verder uiteen leggen voor op d haflinger. Maar met de ghostpad en het pad met heavy dutty inlages lijkt het of de inlages te dicht bij de ruggengraat zitten want zonder pad is die wel mooi vrij.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:28

pleiada schreef:
Het hoeft trouwens geen cushing te zijn hoor..Je geeft zelf al aan dat je paard darmproblemen heeft en dat kan denk ik ook zon beeld geven..Misschien kan je naar algea vitalis kijken?Bevalt mij heel goed om de darmen te ondersteunen..

Heb druppeltjes van de groene os liggen :j Echter nog niet gebruikt, aangezien ze deze winter geen last heeft gehad.

Overigens, iedereen super bedankt voor de tips +:)+ Ik ga dus eerst proberen om de zadels eens te wisselen en zien welk effect dat geeft. Vervolgens denk ik dat ik toch een Torsion ga aanschaffen. Dat is niet echt verloren. Als dat niet goed is, dan moeten we echt zoeken naar een ander zadeltje.

Momenteel heb ik echter écht geen geld voor nog een zadel. Want als ik er een koop, moet het wel in orde zijn. Ik heb er samen met mijn moeder wat over gepraat en we gaan samen zien of we een oplossing kunnen vinden.

Het aanbod dat ik in PB kreeg is erg aardig, maar zou ook direct dure uitkomst zijn ivm ik niet in NL woon ;) En zou dus mijn 'last resort' zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 11:33

Jackytje lees anders even eerste pagina door van dit topic. Zou alleen niet reageren erin als het niet nodig is. Sfeer kan soms wat ongezellig zijn. :+ Maar er staat heel veel info. En de op liggende ruggengraad kan zoveel reden hebben, maar is wel een van de symptomen.
[MD] Centraal Topic Cushing/PPID

Geloof dat in oktober weer de gratis testen er komen. Hoef je alleen bezoek kosten da te betalen en niet de onderzoekskosten voor cushing.

*edit*
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UJDIICYF.jpg
16-11-2013
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-R3YDU3AP.jpg
28-09-2013

Achteraf zeg ik ook dat het testen van de Arizona nut in ongeveer de periode een vertekend beeld heeft geven. Zijn ook geen foto's waar ik trots op ben, want hij was toen behoorlijk mager. :j :=

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:18

Anoniem schreef:
pleiada schreef:

die groene zag ik ook al....zou dat een eigen 'gevraagde'' kleur zijn?>

Ik heb geen idee..Vind het wel een leuke kleur op zich!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:24

Barefoot heeft een zwart-groen zadeltje geleverd :j

Er is in 2005 ofzo eerst een Simply Red Limited Edition gemaakt, dat was de eerste L.E. :)

Daarna volgde de Simply Green, Oceans Blue en toen nog een Purple Rain (dacht ik hoor, ik kan de namen wat verbasterd onthouden hebben in de loop der jaren :P ) en weer later kwam de Caramello wat weer de voorganger was van de Amber in dezelfde kleuren waar toen niet alleen een Cheyenne maar ook een Arizona Limited Edition van gemaakt werd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:30

Hij is wel leuk. Alleen ben ik bang dat een nieuwe pommel in zo'n oudje helemaal niet oke gaat,haha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:42

Je weet het nooit :P :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 13:46

Nee das waar. Maar ga toch eerst teteltee laten komen.
twijfel erg tussen barefoot en ghost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 14:51

Jackytje schreef:
Momenteel heb ik echter écht geen geld voor nog een zadel. Want als ik er een koop, moet het wel in orde zijn. Ik heb er samen met mijn moeder wat over gepraat en we gaan samen zien of we een oplossing kunnen vinden.

Het aanbod dat ik in PB kreeg is erg aardig, maar zou ook direct dure uitkomst zijn ivm ik niet in NL woon ;) En zou dus mijn 'last resort' zijn.

Teteltee komt ook in België - voordeliger wanneer je een aantal mensen kunt vinden om zo'n passessie mee te delen. En Jokari heeft ghost in België -en die heeft een Agnello liggen.
Succes in elk geval

Groetjes
Don

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:36

Moonfish er staat weer een oud model ghost op Marktplaats..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:43

Ik heb gemaild! :D