Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3423
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 15:34

Ik heb Edix soft mono beugelriemen. Bevallen ook goed.

Als je lange benen hebt, zijn dan flappen voor langere benen (+1 of +2) niet beter passend?
Ik heb mijn springbladen -2 voor mijn korte pootjes..

SilvanoN
Berichten: 210
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:10

Aan Nouvelle en pantharhei:
Welke knieblokken gebruiken gebruiken jullie met je lange benen? Ook een kort dik blok voor je dijbeen?

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:26

Nouvel schreef:
Ik heb movable blocks met klittenband, ideaal voor mijn lange benen, je kunt erin doen wat je wilt en op de manier die je wilt.


Dit is wel de meest 'safe-flap' die ik toentertijd aanraadde.

Je kan, als fitter, elke flap laten voelen dmv de (klittenband)wrongen, en hiermee de klant laten bepalen.

Maar, de moveable-block flap voelen een stuk zachter, ongeacht de wrong die eronder zit, dan de strenge wrongen van andere flap.

Over het algemeen verkozen ze de moveableoblock boven de vaste wrong, omdat dat meer gevoel/eenheid gaf. En dat is dan weer precies de MO van wow, gevoel/eenheid :D

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 20:28

SilvanoN schreef:
Aan Nouvelle en pantharhei:
Welke knieblokken gebruiken gebruiken jullie met je lange benen? Ook een kort dik blok voor je dijbeen?

Ik heb een wat langere smalle, zweetbad valt erover dus schuine kant creëer je zo

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-24 21:42

SilvanoN schreef:
Aan Nouvelle en pantharhei:
Welke knieblokken gebruiken gebruiken jullie met je lange benen? Ook een kort dik blok voor je dijbeen?


Ik heb wat kortere dikkere hogere nu er in zitten

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 20:04

Nouvel schreef:
Ik heb wat kortere dikkere hogere nu er in zitten

Arie had je toen toch ooit de high-tight-block tweedehands verkocht? Toch een blijvertje :D :o ?

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 21:39

Nielojram schreef:
Nouvel schreef:
Ik heb wat kortere dikkere hogere nu er in zitten

Arie had je toen toch ooit de high-tight-block tweedehands verkocht? Toch een blijvertje :D :o ?


Mijn eerste oude wow zadeltje bedoel je?
Die heb ik ook nog inderdaad, maar die heeft geen klittenband wrongen.
Dat is jarenlang nog mijn strand zadeltje geweest voor mijn lusitano toen ik een nieuwe wow had gekocht om mee te dressuren, die nieuwe heeft wel klittenband wrongen op advies van mijn fitter.

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:41

Mijn wow-zadel gaat de markt op, ik heb besloten geen paard meer te kopen/zoeken.


Afbeelding

Spoiler:
( nieuw:
Afbeelding )


Bij interesse :PB

xLeticia
Berichten: 84
Geregistreerd: 05-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:39

Is er iemand in de groep die weet of een 17 inch zitting op 18 inch kussens past?

En indien ja, dan ben ik op zoek naar een zwarte 17 inch extra diepe zit. Evt dus te ruilen met mijn 18inch extra diepe zit.

Overigens zoek ik ook een kopijzer 0V, als iemand er toevallig een heeft

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:08

Ja dat past staat wel wat bijzonder

dieseltje09

Berichten: 1877
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 12:33

Ok voor de 2e keer WOW eigenaar in mijn paardenleven. Op advies van fitter opzoek gegaan naar juiste zweetblad en zitting met gedachte de kussens (maat 0 of 17 short, 1,5” gusset en dwg zonder tab met stitch) ga je toch bijna niet tegenkomen dus daar niet van laten afhangen.

Dat resulteerde in een retourtje duitsland voor “mijn” droom zadel, hij klopt helemaal. Grand prix seat met lak en piping, de goede flappen etc.

Nou haal ik hem gister uit elkaar en wat ik toen tegenkwam was op zijn zachtst gezegd “bijzonder” _/-\o_

Aan slechts 1 kant een balance strap achter maar wel aan beide kanten voor de point strap, kussens scheef “gevuld”, schroeven zien eruit alsof ze door een wals zijn gehaald en als klapper van de week is de headplate gebroken! Zitting is direct door zadelmaker (ook wow dealer) vanmorgen nagekeken en die kan verder geen schade vinden gelukkig.

Laat zeggen, ik vind het niet vreemd dat ze het zadel weg heeft gedaan met in de advertentie de melding dat haar paard er niet lekker op reageerde >;) arm dier!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 16:34

Je zou denken dat er mee gevallen is

Nouvel

Berichten: 28584
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:29

pantarhei schreef:
Je zou denken dat er mee gevallen is


Daar moest ik ook gelijk aan denken. ..

Goed dat je ‘m open hebt gemaakt zeg!

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:30

pantarhei schreef:
Je zou denken dat er mee gevallen is

Dat is ook mijn eerste gedachte...

Alhoewel ik wel mijn twijfels heb bij de voorsingel die maar aan een kant bevestigd is, dit kan wel echt een ding worden, als de rest niet past.

Dit type zadel (carbonfiber-boom, geen boomtakken, lucht als demping) is zo gemaakt op de beweging van paard en ruiter, dat luistert zo nauw voor de fitter, alles moet kloppen, als het niet klopt, is het te repareren, maar dan moet er echt wel vinger aan de pols worden gehouden, dus niet, ' voor nu kan je ermee rijden, ik zie je weer over 6 maanden'.

Ik heb het merk zelf gedeald, en gereden, mijn laatste paard is in 6 maanden van headplate 2 naar een mooie volle 5 gegaan, ik wist zelf hoe ik het moest aanpassen, en deed dat zo ongeveer om de 3 weken... maar ik snap best dat je als je wowzadel-bezitter iedere x een x-bedrag wil betalen in een korte tijd, dat je denkt, dan maar een custom, oid..

Daarnaast is het als dealer een enorme investering als je dit merk wil verkopen, dus snap het vlieg-en kunstwerk wel een beetje ( Je wil ruiters helpen, snapt dat het duur is, dus je doet wat water bij de wijn..)

Ik heb altijd het idee gehad met dit merk dat de bedenker té ver voor is in de tijd, vanwaar wij staan als paardenbezitters...

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:34

Mijn merrie wil alleen onder goed afgestelde wow lopen en niet onder wol

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 20:58

pantarhei schreef:
Mijn merrie wil alleen onder goed afgestelde wow lopen en niet onder wol

Stel je je zadel dan zelf af, of laat je iedere keer iemand komen?

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:11

Ik ga regelmatig naar de fitter

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 21:26

pantarhei schreef:
Ik ga regelmatig naar de fitter

Doe je goed :)

dieseltje09

Berichten: 1877
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 22:40

Tja wat er gebeurt is met een zadel is natuurlijk nooit te achter halen als je hem 2e hands koopt.

Maar hoe deze is “opgebouwd” verzin je zelf niet, daar heeft iemand aan zitten kloten die dacht te weten wat ze deden maar compleet de boot heeft gemist.
Overigens zie je die duitsers wel vaker rare dingen doen, die vullen veel vaker scheef om mee te gaan met de scheefheid van een paard.

het zijn trouwens alleen de 2 bouten die zo mishandeld zijn de rest is wel goed. Dus of het val schade is? Er zit verder geen kras of plek op het zadel namelijk

knollentuin
Berichten: 10415
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-24 23:35

dieseltje09 schreef:
Tja wat er gebeurt is met een zadel is natuurlijk nooit te achter halen als je hem 2e hands koopt.

Maar hoe deze is “opgebouwd” verzin je zelf niet, daar heeft iemand aan zitten kloten die dacht te weten wat ze deden maar compleet de boot heeft gemist.
Overigens zie je die duitsers wel vaker rare dingen doen, die vullen veel vaker scheef om mee te gaan met de scheefheid van een paard.

het zijn trouwens alleen de 2 bouten die zo mishandeld zijn de rest is wel goed. Dus of het val schade is? Er zit verder geen kras of plek op het zadel namelijk


Niet alleen Duitsers vullen zadels scheef op hoor ,ik zie het hier in Nederland ook gebeuren...

dieseltje09

Berichten: 1877
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 01:03

knollentuin schreef:
dieseltje09 schreef:
Tja wat er gebeurt is met een zadel is natuurlijk nooit te achter halen als je hem 2e hands koopt.

Maar hoe deze is “opgebouwd” verzin je zelf niet, daar heeft iemand aan zitten kloten die dacht te weten wat ze deden maar compleet de boot heeft gemist.
Overigens zie je die duitsers wel vaker rare dingen doen, die vullen veel vaker scheef om mee te gaan met de scheefheid van een paard.

het zijn trouwens alleen de 2 bouten die zo mishandeld zijn de rest is wel goed. Dus of het val schade is? Er zit verder geen kras of plek op het zadel namelijk


Niet alleen Duitsers vullen zadels scheef op hoor ,ik zie het hier in Nederland ook gebeuren...


Oow zeker, maar in Duitsland lijkt het veel gebruikelijker. Niet alleen met WOW maar ook gewoon met wol zadels.

germie

Berichten: 26115
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wow zadel, echt zo wow? Deel je ervaringen! Deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:34

Ik weet dat men vaker scheef vult met het idee het scheve paard te compenseren. In mijn ogen is dat onjuist.

Overigens is zelf een wow/flair vullen een fluitje van een cent. Je moet wel even weten wat je doet, maar het is geen rocketscience.

Toch zou ik denken dat er met het zadel gevallen is. Als zomaar zo'n stuk breekt, dan vind ik het geen goede kwaliteit. Ook verwacht ik niet dat bouten er door normaal gebruik zo uit gaan zien, dan is er echt verkeerde spanning.

pantarhei

Berichten: 9095
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 07:54

Die headplates zijn echt dik en stevig, als je gaat proberen te buigen breekt het wel denk ik
Bij die schroeven lijkt het erop dat er scheef is ingedraaid en kracht op is gezet, dan draai je de schroefdraad stuk, vermoed dat het moer gedeelte dan ook beschadigd kan zijn. Misschien met trapje je weer beter te krijgen, maar wordt dan vaak te ruim

bulck

Berichten: 4234
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:06

knollentuin schreef:
dieseltje09 schreef:
Tja wat er gebeurt is met een zadel is natuurlijk nooit te achter halen als je hem 2e hands koopt.

Maar hoe deze is “opgebouwd” verzin je zelf niet, daar heeft iemand aan zitten kloten die dacht te weten wat ze deden maar compleet de boot heeft gemist.
Overigens zie je die duitsers wel vaker rare dingen doen, die vullen veel vaker scheef om mee te gaan met de scheefheid van een paard.

het zijn trouwens alleen de 2 bouten die zo mishandeld zijn de rest is wel goed. Dus of het val schade is? Er zit verder geen kras of plek op het zadel namelijk


Niet alleen Duitsers vullen zadels scheef op hoor ,ik zie het hier in Nederland ook gebeuren...


Dat scheef vullen heeft soms ook echt te maken met de asymmetrie van ruiter en of paard of veelal van beiden. Dat is juist een sterk punt van dit type zadels. Daarom dat je zo'n zadel op je paard dient af te stemmen.
Ik heb ook wel headplates gehad die gebroken waren, er is een tijdje een mindere kwaliteit geweest van headplates met een bepaalde 'metaalmoeheid' of iets (kom niet op de juiste benaming denk ik)
En die braken dan vaak ook, wederom langs de voorkeurskant, van het paard en dus opnieuw gelinkt aan de natuurlijke scheefheid.

Nielojram

Berichten: 7878
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 21:02

bulck schreef:
Dat scheef vullen heeft soms ook echt te maken met de asymmetrie van ruiter en of paard of veelal van beiden. Dat is juist een sterk punt van dit type zadels. Daarom dat je zo'n zadel op je paard dient af te stemmen.
Ik heb ook wel headplates gehad die gebroken waren, er is een tijdje een mindere kwaliteit geweest van headplates met een bepaalde 'metaalmoeheid' of iets (kom niet op de juiste benaming denk ik)
En die braken dan vaak ook, wederom langs de voorkeurskant, van het paard en dus opnieuw gelinkt aan de natuurlijke scheefheid.

Herkenbaar :j
Alleen bij niet asymmetrisch afvullen van het zadel altijd wel aangegeven dat het dan op zeer korte termijn, kon wel een maand zijn, ik ( de fitter) weer terug moest komen.

Alleen de fitter komt niet gratis.

En ziehier het probleem.

( De repliek' het is maar lucht' vervaagde blijkbaar de kennis die je bezat, en wat ik altijd zo bijzonder daarin vond, een zadelmaker/passer kon 10 kilo gekaarde wol kopen, voor nog geen honderd euro. Daar kan je zeker 25 zadels compleet mee vullen)