voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:49

Je HOEFT het niet met me eens te zijn - maar ik heb het over het gezeur van de KNHS en consorten die iemand dwingen om een zadel te hebben dat qua uiterlijk aan bepaalde eisen voldoet, maar in sommige gevallen het paard in de weg kan zitten. Neem het - voor veel mensen sublieme - dressuur bolwerk van de Spaanse rijschool in Wenen - die rijden op zadels die niet zijn toegestaan bij de KNHS - hoezo niet? Omdat het niet aan het plaatje voldoet? Ik wil niet perse een westernruiter op een dressuurzadel zien of omgekeerd - ik zeg alleen dat ze eens moeten ophouden met punten inhouden/mensen weren omdat het zadel in de ogen van de jury niet aan hun idee is aangepast.

Blijheid - ik geloof je -ik doe niet aan wedstrijden ;)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:04

izzy1985 schreef:
Heb inmiddels het barrydale testzadel binnen. Hetis een maat 1, ik ga em vandaag opleggen. Maar voor mijn gevoel lijkt het zweetblad zo kort. Ik ben 1.75 met lange benen en ben bang dat het randje van mn laars erachter blijft haken. Ik zal het vanmiddag zelf wel zien maar heeft iemand om die reden een maat twee genomen? En ging dat wel beter?

En hoe zat het? Zijn de zweetbladen korter dan de london dan?

Safiera

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 01:02

Hoi mensen ben ik weer :)

heb alles bijgelezen. Op mijn pony al een hele tijd geen zadel meer gehad. Kreupelheid lijkt te verbeteren, maar nu heeft ponylief het bokken uitgevonden lijkt het wel :+ En dan aan de dubbele longe, wel te verstaan. Ik denk nu zelfs over een BF longeersingel, omdat de singel die ik nu heb niet fijn gevonden wordt door paardje (ben ik bang). Opleggen en aansingelen vind hij niks, terwijl dat eerder geen probleem was.
Alleen zijn die dingen ongelofeloos duur vind ik!

Iemand hier die de BF longeersingel heeft?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:26

pasdedeux schreef:
izzy1985 schreef:
Heb inmiddels het barrydale testzadel binnen. Hetis een maat 1, ik ga em vandaag opleggen. Maar voor mijn gevoel lijkt het zweetblad zo kort. Ik ben 1.75 met lange benen en ben bang dat het randje van mn laars erachter blijft haken. Ik zal het vanmiddag zelf wel zien maar heeft iemand om die reden een maat twee genomen? En ging dat wel beter?

En hoe zat het? Zijn de zweetbladen korter dan de london dan?

Nee volgens mij zijn de maten hetzelfde.

Gister op mijn jonge paard gelegd en wat me opviel was dag het los veel stabieler lag dan mijn boomzadel van mijn oude trekpaard. Toen op het paard van een vriendin gelegd voor mezelf om uit te proberen. Het schoof wel iets met opstappen, we hadden dan ook geen stoel oid bij de hand, stom stom. Wat opviel was de schoudervrijheid bij het paard. In het begin zat het voor mijn gevoel heel breed in mijn liezen maar geen last van met rijden. Heb alleen toch het idee dat mijn bovenbeen te lang is voor de wrongen. In stilstand en stap zit het minder fijn omdat mijn knie over de wrong dreigt te schuiven. In draf met lichtrijden vond ik het heel comfortabel en had ik dat probleem niet.

Dus; ik wil graag een maat 2 proberen. Met de kans dat die wat te lang is voor de rug van mijn jonge paard. En ik ga denk ook de london testen omdat daarvan onder de wrong wat te verstellen is (toch? )

Foto's volgen!

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 09:46

Millanka schreef:
Ik ben echt specifiek op zoek naar de voor en nadelen van boomloze zadels.

Dus niet het verschil tussen bepaalde zadels of wat je van een bepaald zadel vind maar echt specifiek de voor en nadelen. De grootste nadeel wat mensen vinden blijkbaar is dat de dekjes duur zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat het enige is?

Overigens heb ik een cheyenne drytex besteld en kan ik die hopelijk eind volgende week ophalen :D

Ik heb een boomloze trekker waar alle gewone dekjes onder kunnen daarvoor heb ik jarenlang tot tevredenheid barefoot gehad.
Een groot voordeel van boomloos is denk ik ook wel het minieme gewicht van de zadels . Til maar is een westernzadel op en dan een western van barefoot. Als je dan bedenkt dat daar ook nog iemand op gaat zitten.... ik vind dat dus ook een groot voordeel.
Je kunt het boomloze op meerdere paarden gebruiken uiteraard wel goed kijken naar de rug ivm pommel maat.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:06

Torgil, je vergeet het belangrijkste voordeel van boomloos t.o.v. boomzadels - het beweegt mee met het paard en vormt zich naar de rug van het paard. Een boomzadel is star en moet exact aansluiten, ook in de beweging, om het paard zich vrij te laten bewegen. Sommige paarden kunnen alleen hun hoofd naar de grond brengen (en dus hun rug omhoog welven) als er geen zadel op ligt. Ook zal de flexibiliteit van een zadel het schoudergebied meer vrij laten en aan de achterkant minder in de lendenen drukken bij de galop.
Het is natuurlijk nog steeds van belang dat het boomloze zadel past - ook een te groot of verkeerd gekozen boomloos zadel kan problemen opleveren.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:19

@ Safiera, is er niet iets meer met je pony aan de hand dan simpel een singel die niet lekker zit.
Eerst je paardje kreupel nu weer bokken met longeren, misschien heeft ze last van haar schouder?

@ buitenzinnig, snap je stand punt hoor, maar ik denk dat er ook een lijn getrokken moet worden, als het KNHS alles maar moet goed keuren, komt Jan en alle man maar met een of ander zadel[goed of niet goed] aanzetten.En dan is het einde zoek. Je kunt gewoon niet iedereen maar met een zadel laten rijden die hij of zij lekker vind zitten, of waar het paard lekker op loopt, je kunt je eigen ook verdiepen als je bijv dressuur wilt rijden, om een goed dressuur zadel te koop waar jij lekker mee rijd en wat goed ligt op het paard.
Ik vind gewoon dat je voor dressuur een dressuur zadel moet hebben, zeker als je hoger op gaat, maar dat mag natuurlijk met of zonder boom, dat vind ik dan weer wel. En als mensen het niet mee eens zijn dan kun je misschien beter geen wedstrijden rijden en gewoon lekker genieten van je paard en lekker thuis lessen nemen en lekker ritten gaan maken. Doe ik ook, maar niet omdat ik het niet eens ben met de KNHS, maar gewoon omdat ik niks heb met wedstrijden rijden, maar heb dat wel gedaan, tot ik er achter kwam dat dit niet iets voor mij is.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:55

Uudje - ik rijd ook geen wedstrijden - ik vind het de toestanden niet waard.... :o

Ik zeg ook niet dat de KNHS ALLES maar moet goedkeuren? Ik nam als voorbeeld de zadels van de Spaanse Rijschool - dat zijn Spaanse zadels en die zijn door de eeuwen hen gebruikt als zadel om oorlogen in te voeren, maar ook om de hoge school dressuur in te kunnen rijden. Met zo'n zadel wordt je de ring uit gestuurd...dat vind ik idioot!!! Want alle grote voorbeelden van de hedendaagse dressuur zijn ontleend aan die stroming(en) en reden op dergelijke zadels.

De Pommel en Cantle van een Torsion/Barefoot zouden ook geen probleem moeten zijn en het boogje op een Startrekk/Trekker ook niet.

Overigens gaat het zelfde op voor western - daar krijg je ook pas punten wanneer je een mooi bewerkt zadel hebt en uitbundige show-kleding...maar waar gaat het nu om? Dat je paard zich mooi kan bewegen, toch???

Dat de ruiter in geen van beide disciplines uit moet zien als een clown of een vogelverschrikker is goed en dat het zadel niet op een patchwork dekentje moet lijken in tig kleuren, vind ik ook best....maar dat gezeur over een pommel, boogje etc...... :n

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:54

De KNHS zou anders naar de optoming moeten kijken. Het is inderdaad veel belangrijker om een zadel op je paard te hebben dat past, dan een specifiek soort zadel. En zo ook hoofdstel en bit, natuurlijk. Hetzelfde geldt voor Western, bling is leuk, maar niet belangrijk. Dat je je netjes kleedt en je paard en harnachement verzorgd zijn op een wat voor wedstrijd dan ook, is een kwestie van respect.
Maar het passend harnachement, dat zou een hoofdzaak moeten zijn.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:21

Ik ben het met je eens, Jetta. Maar de KNHS doet andere dingen dan ze zegt. "het welzijn van het paard staat voorop" Maar waarom mag je dan al starten met een 4 jarige? Of vinden ze het prima dat er paarden rijden met duidelijke sporenplekken op de flanken. Vergeet niet de dichtgesnoerde neusriemen en andere martelwerktuigen die het paard dwingen iets te doen wat het niet kan vanwege slecht passend zadel, niet prettig zittend bit of een ruiter die niet kan rijden. Maar dat is off topic.

Om terug te komen op zadels:
Dit mag dus volgens de KNHS NIET:
Afbeelding
Wat mij betreft te veel "show" maar de man is netjes gekleed, het zadel past bij het plaatje, dus zou dit van mij de ring in mogen....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:02

Ik ben dan ook geen KNHS-fan. Regeltjes om de regeltjes, daar heb ik niets mee. Ik ben het dus met je eens, Buitenzinnig. De KNHS keurt dingen goed die ik afkeur en de KNHS keuren dingen af die ik goedkeur....dus passen we niet bij elkaar. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:43

Hier in Nederland mag je bij de KNHS tenminste nog met (redelijk op een dressuur / VZ-zadel lijkend) boomloze zadels starten , in Duitsland schijnt het helemaal niet te mogen bij de FN :=

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:21

NIET!!??, nou dan hebben we hier al een streepje voor.
Een spaans zadel is geen gewoon dressuur zadel, maar word voor hoge school gebruikt.
Ziet er inderdaad netjes uit buitenzinnig, maar helaas mag hier niet en wat ik al zei, dan komt Jan en alleman maar met een zadel aanzetten.En is het einde zoek.
Ik snap je standpunt wel hoor, maar zo het nu eenmaal en och wij rijden toch geen wedstrijden, dus waar maak je je druk om joh. Wel vind ik inderdaad dat er wel eens wat beter gelet mag worden op goed passende zadels en de omgang met de paarden :j , want soms zie je dingen die echt het daglicht niet kunnen verdragen. daarom hoeft van mij die wedstrijden niet zo en geniet ik lekker van mijn paard en mijn boomloosje. :D

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:08

Buitenzinnig schreef:
Ik ben het met je eens, Jetta. Maar de KNHS doet andere dingen dan ze zegt. "het welzijn van het paard staat voorop" Maar waarom mag je dan al starten met een 4 jarige? Of vinden ze het prima dat er paarden rijden met duidelijke sporenplekken op de flanken. Vergeet niet de dichtgesnoerde neusriemen en andere martelwerktuigen die het paard dwingen iets te doen wat het niet kan vanwege slecht passend zadel, niet prettig zittend bit of een ruiter die niet kan rijden. Maar dat is off topic.
De spoorplekken van mijn paard zitten ter hoogte van m'n kuit :+ Dus ik hoop dat, mochten ze met de volgende rui niet wegtrekken, de jury wel inziet dat ik ze niet veroorzaakt heb. Overigens kreeg 'n bekende van me wel puntaftrek (L2) vanwege de spoorplekken :j die overigens haar moeder veroorzaakt had.

Maar ligt hier niet precies het probleem mbt de jury? Sporen, gecombineerde neusriemen, dat is allemaal bekend. Een bit is ook gewoon (en dat een bit ook pasvormen heeft, dat is dan weer niet bekend) en een boomzadel is ook gewoon. En wat gewoon is, dat is veilig. Geaccepteerd.

En boomloze zadels, die kent menig jury niet. En de verhalen erover, die kent iedereen. Elke zoveel pagina's van dit topic komt er weer iemand met "ze verdelen de druk niet goed, dierenmishandeling etc."

Maar goed, voorlopig heb ik nog nooit een officiele wedstrijd gereden, boom of boomloos. Dus het is meer mijn verwachting dan ervaring dat ik denk dat boomloze zadels niet populair zullen zijn.
En 't paard is nu stokkreupel dus of we uberhaupt ooit zullen gaan starten...

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:46

Paardensport barst van de tradities, dat hoeft geen probleem te zijn. Het probleem is, dat de sport niet in staat is om op het fundament van die tradities aan modernisering te bouwen. Het is de kunst om tradities in de moderne tijd te plaatsen en de hernieuwde kennis en materialen daarin mee te nemen.
We weten immers veel meer over paardenwelzijn en het paardenleven dan pakweg 50 jaar geleden.
Ik doe niet aan wedstrijdsport, omdat het mij niet interessert om mijn vorderingen met anderen te meten en een willekeurige jury te laten oordelen over wat ik in een kort moment laat zien. Ik vind wel, dat de ruiter zelf moet weten met welk passend zadel hij rijdt en als de jury daar vragen over heeft, dat ze dan in gesprek gaan met de ruiter en niet zomaar kunnen zeggen: dat hoort niet, dat mag niet.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:03

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:09

Pff, ik kwam gisteren op de site van Paralelli, en schrok wel over de uiteenzetting over boomloos rijden. Het voelde opeens zo hufterig om met een boomloos zadel te rijden, zeker met een jong paard. Het druisde helemaal in tegen wat ik aan positieve redeneringen had gelezen.
Hoe staan jullie hier tegenover?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:13

Ik rijd momenteel mijn arabisch volbloed (4jaar oud) met een BF London tot ik de mogelijkheid heb om een trekker aan te schaffen, maar ik ben er juist erg blij mee. Ik kan precies voelen welke spieren er gebruikt worden en hoe en wat ik kan doen om welke spieren te activeren.
Bovendien kan zijn bespiering er goed in groeien zonder dat ik 800 keer een zadelmaker langs moet laten komen om het aan te laten passen. Ik merk aan paard niets anders dan positieve indrukken, terwijl het zo'n lastpak is met zijn rug :)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:14

Misschien een link?
En ik denk eigenlijk bij voorbaat.. Onzin. Boomloos is in principe alleen maar béter voor een jong paard, omdat het nergens knelt en mooi meevormt met een jong paard.

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:41

http://www.paralelli.eu/boomloos.htm

Ik denk dat dit weer per individu verschilt. De ene heeft goede de ander slechte ervaringen. Vergeet ook niet dat boomloos grote stappen heeft gemaakt wat betreft drukverdeling en alles. Ook licht aan het merk, echt of namaak, goed of minder goed passend. Meestal zijn mensen die negatief denken ook de mensen die het idee hebben dat je Bin boomloos nergens op hoeft te letten.
Maar ach de discussie boom versus boomloos zal altijd blijven bestaan. Maar kies wat voor jou en je paard goed is en goed voelt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:50

@ Uudje: ik ben bang dat je gelijk zou kunnen hebben. Wie denk je dat er het eerst naar zou moeten kijken? Fysio, ostheo, iets anders? DA ben ik niet zo'n fan van, die kan hoogstends zeggen wat ik al weet: hij loopt niet goed. Of hebben jullie andere ervaringen?

(sorry, offtopic)

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:22

Nog even voor de info dat artikeltje komt uit 2006, neem aan dat er in die toch ook wel heel wat punten verbetert zijn bij bijna alle boomloze modellen. Dat zet voor mij wel de vraagtekens hoe realistisch dit stukje tekst dan nog is, moet wel zeggen dat ik het met sommige punten wel eens ben bij zowel de positieve als negatieve.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:14

DivaBurga schreef:
Nog even voor de info dat artikeltje komt uit 2006, neem aan dat er in die toch ook wel heel wat punten verbetert zijn bij bijna alle boomloze modellen. Dat zet voor mij wel de vraagtekens hoe realistisch dit stukje tekst dan nog is, moet wel zeggen dat ik het met sommige punten wel eens ben bij zowel de positieve als negatieve.

Denis Teirlinck gaat uit van een Barefoot van 6 jaar geleden en staat geheel niet open voor boomloos. Ook zijn zonen zijn er (uiteraard) geen voorstander van.... Hij kwam wat problemen tegen (of veronderstelde dat die problemen er zouden zijn) ...de problemen ten gevolge van een boomzadel worden gemakshalve vergeten.

En dan kom ik weer met mijn statement: eigenlijk hebben we niets te zoeken op de rug van het paard, maar we vinden het zo leuk. Dus vinden we een zadel uit waar WIJ comfortabel in kunnen zitten. Tot zover ook nog steeds niets aan de hand. Maar.... van alleen een zadel op zijn rug heeft een paard geen last - het gaat pas fout wanneer er een ruiter op gaat zitten. (en er niets van bakt)

Zolang heel veel paarden zich prettiger voelen met boomloos, zal het mij een gigantische worst zijn of het de druk wel of niet verdeeld - het paard voelt zich er fijn bij.....daar gaat het MIJ om. Soms is druk verdelen niet goed genoeg. Puntdruk is ook flauwe kul - wij bewegen bij elke stap van het paard en onze druk/gewicht komt dan steeds op een andere plek. Uiteraard gaat het fout wanneer de ruiter langdurig of zwaar in de beugels gaat staan. Zeker wanneer die plek smal is en niet voldoende is onderlegd. Maar veel boomzadels hebben de beugelophanging te ver naar voren zitten ten opzichte van het dieptepunt van het zadel. Dat veroorzaakt OOK problemen - eveneens te veel druk op de voorkant van de boom op de momenten dat de ruiter zijn gewicht in de beugels zet. Ook zal de ruiter NOOIT in staat zijn om op een dergelijk geconstrueerd zadel correct en gebalanceerd te rijden - hij zit "achter" het zwaartepunt en kan niet met de beweging meegaan. Tel daar overdreven sta-zit bewegingen op bij het licht rijden, waardoor de ruiter in het zadel zal ploffen en bij elke keer staan, al zijn gewicht in de beugels ramt... enig idee hoeveel schade dat veroorzaakt?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:32

Nou ik ben zeer tevreden over mijn boomloosjes, en mag zeggen dat paardlief dat ook is.
Maar idd het heeft zeker meer te maken met de ruiter dan alleen het zadel maar ook dat heb jij bij een boom, das ook 1van de punten uit het artikeltje waar ik het wel mee eens de onafhankelijke zit en dat het het niet op ieder paard even goed ligt. Daarom sluit ik me ook aan bij wat jij zegt Buitenzinnig. Maar wat ik bij mijn andere stukje al zij de discussie boom versus boomloos zal altijd blijven.
Het is alleen zo jammer dat sommige mensen er gelijk zo tegen kunnen zijn vanwege een verkeerd ervaring of van horen zeggen. Terwijl er toch redelijk wat testen zijn gedaan waar de boomloze merken toch erg goed uitkomen. Maar weet uit ervaring dat als mensen eenmaal een mening hebben deze moeilijk te veranderen is.
Naja ik blijf bij mijn favoriete uitspraak : Kies wat voor je paard en jou goed voelt en goed is!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 01:30

Tja.. over de link.. Ik vind het týpische onzin die mensen schrijven wanneer ze zich op geen enkele manier hebben verdiept in boomloos.
Schuiven van het zadel? 1 boomloos tegenover 100 boomzadels. Probeer een andere pommel, een schone pad, andere inlages, een goede singel.. Vaak kan het probleem dan ook al opgelost worden.
Overigens kan het ook zo'n flut 150 euro zadeltje zijn van mensen die een gat in de markt zien..

Dat vind ik toch een heel groot hekelpunt; honderdduizend boomzadels die verschrikkelijke problemen veroorzaken, en enkele keren een boomloos die gewoon niet goed bij het paard past, en gelijk wordt het hele boomloos afgekeurd..