Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimli_

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:01

Dat Afghaanse zadel is gaaf zeg!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:53

Dat Turkmeense zadel (uit Afghanistan; voordat mensen verward raken) is inderdaad erg gaaf.

Ik word hebberig van zo'n mooi zadel...
Hoe zoiets er dan aangekleed en wel uitziet
Nog een
Bovenaanzicht
Links een Turkmeens zadel uit Iran Het rechter is een handgemaakt racezadel.
Een van de varianten van een Turkmeens zadel uit Turkmenistan

Dame te paard op antiek Turkmeens zadel.
Achteraanzicht
Silouet

Turkmeens dzhigitovka zadel

Tot slot, voor de liefhebbers wat anders: een Turks cirit zadel.
Tot zover weer mijn nuttige bijdrage... *kruipt weer onder steen*

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:09

Mooie foto's JoSav.
Zal even zoeken, er stond nog wat anders op Ebay.de ook. werd geadverteerd als 'Marokkaans' zadel maar op de foto stond alleen een doos met opgevouwen stof dus kon er niks van maken. Maar voor de verzamelaar misschien interessant om op te bieden om te zien wat er nog meer in die doos zit ;) (of gewoon even te mailen voor meer foto's :P )

Gevonden: http://www.ebay.de/itm/Original-Marokka ... 2c6f8eebc0

En ook nog wel leuk, een zwitsers leger-pak-zadel: http://www.ebay.de/itm/original-Schweiz ... 3a817d976f (hmm, zoiets in maatje Pippa zou mooi zijn voor m'n trektocht naar Polen)

Dan dit aparte ding... Kan iemand me uitleggen wat dit voor 'zadel' is? pakzadel staat er maar dat lijkt me niet... http://www.ebay.de/itm/Sattel-Silettsat ... 3369ec9bd4

Oude legerzadel: http://www.ebay.de/itm/Militarsattel-de ... 5d3fe9e68f

En nog een oude maar erg mooie Orthoflex. http://www.ebay.de/itm/Original-ORTHO-F ... 41740d5363 (echt zó jammer dat ik dit geld niet heb...)

Nou, da's wel weer een leuk lijstje (in Duitsland vind je zoveel meer 'aparte' zadels dan hier ;) )

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:32

volgensmij is dat aparte ding een schoffie van een tuig,

er staan mooie zadels in duitsland inderdaad,

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 08:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:40

wat een achterlijke opmerking.

ik vind het ook prachtig,dergelijke uitdossing. dat hoort bij de cultuur,en ongetwijfeld ook een stuk geschiedenis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:01

Anoniem schreef:
wat een achterlijke opmerking.

Dat is een niet acceptabel waardeoordeel.

Citaat:
ik vind het ook prachtig,dergelijke uitdossing. dat hoort bij de cultuur,en ongetwijfeld ook een stuk geschiedenis.

Prima, zet het in een museum.
Ik vind het ook práchtig. De historie van ruitercultuur is een specialiteit van me en het paardrijdeninstijltopic ben ík begonnen :)*
Heeft alleen níets met paardgerichtheid, diervriendelijkheid van doen; die twee mag je niet door elkaar halen.
Anno nu zouden we in staat moeten zijn om een 21ste eeuwe bio-ethiek waarin dierenwelzijns-rechten zwaar wegen in de praktijk te brengen.
Dat de ruiterij ´schittert´ met een 19de eeuwse exploitatiementaliteit is beschamend, geen argument.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:10

Afbeelding

Begrijp je het nú?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:16

Zoiets, HC? :D

Eeuwenlang was dit het hoofdvervoermiddel - en het volledig uitdossen voorbehouden aan khans voor speciale gelegenheden. :j
circa 1850
Eveneens 19e eeuw.
Ook voor de dames...

Maar waarom zou ik een pop kopen als zo'n antiek zadel ook heel mooi op de bok kan hier in huis? :)* Ik heb nl. een prima zadel voor mijn paard. Daar kan uiteraard een mooie, functionele pad onder, bijv. een Turkmeense. :j
Een Scythisch zadel met uitdossing zou ik immers ook niet op een paard leggen, hoewel ik het waanzinnig mooi vind en eveneens van historische waarde. Als ik zo'n Scythische uitdossing laat zien wordt er niet bij gepost "koop dan een pop", maar misschien had je het verder helemaal niet tegen mij en was het een algemene opmerking?

Het is namelijk een prachtig object dat voor mij toegevoegde historische waarde heeft aangezien ik zelf zo'n paard heb en me verdiep in de (cultuur)geschiedenis van deze regio. En dat kale zadel wilde ik graag illustreren met wat plaatjes op een paard, zodat de liefhebbers van niet-Engelse zadels er een verder beeld van krijgen. (Wat ik ook al eens in eerdere posts gedaan heb, trouwens) :) :)
Als ik dan ter illustratie foto's plaats van hoe deze paarden historisch gezien uitgedost werden en tegenwoordig voor speciale gelegenheden bij tijd en wijle nog steeds worden uitgedost moet er maar een pop gekocht worden? Nu geef je een waardeoordeel aan mijn post en wellicht ook wel aan mijn eigen "wil ik hebben" of bedoel je mij niet met 'je' en is het een algemeen waardeoordeel over de cultuur(geschiedenis) van Turkmenen en het aldus uitdossen van Akhal-Teke - om wat voor achterliggende reden dit uitdossen dan ook is? In dat geval voel ik me verder niet aangesproken, sowieso hoef ik me niet aangesproken te voelen, want mijn paard loopt er niet zo bij, ook niet bij tijd en wijle trouwens. :D

En, ter illustratie (wat HC ongetwijfeld al weet): paarden hadden historisch gezien, zéker in de negentiende eeuw, voor de Turkmeen meer waarde dan de vrouwen. Of dit dan de nadruk moet leggen op de lage positie van de vrouw of juist de hóge positie van het paard laat ik aan eenieder zelf over om te oordelen, het was immers historisch gezien een paardencultuur pur sang.

Het meisje in kwestie dat je toont is trouwens Berbers (Amazigh?) - NIET Turkoman. Voor trouwerijen werden/worden Turkmeense meisjes historisch traditioneel als volgt uitgedost (off topic, dus tik me gerust op de vingers).
Grote verschil? Goud ipv zilver. Goud is in de Amazigh cultuur niet gewenst en bij de Turkoman wordt zowel goud als zilver gebruikt ter versiering. De gouden sieraden zitten dan onder de witte sluier bij een huwelijk. Ze wordt, net als de paarden, omhangen met kamelenharen bandjes en sliertjes ivm het boze oog, een geloof dat ook breed vertegenwoordigd is onder de Amazigh trouwens. Tegenwoordig wordt deze outfit bij de verdere ceremonies snel vervangen door een Westerse trouwjurk. :j De tradities staan hoog in het vaandel bij de president, vandaar ook dat meisjes met lange vlechten naar school moeten. Verdere tradities rondom het huwelijk, zelfs de paardenraces, zijn eveneens off topic dus laat ik allemaal verder achterwege.
Je verdere mening over paarden- en vrouwenwelzijn kan ik alleen maar beamen, want comfort voor het paard (en vrouw) dient ten allen tijde voorop te staan. Een vrouw kan dan nog, afhankelijk van de cultuur en samenleving, de KEUZE maken mooie, maar oncomfortabele hakjes of kledij aan te trekken ook al weet ze qua welzijn en bio-ethisch wel beter. :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:11

JoSav schreef:
Je verdere mening over paarden- en vrouwenwelzijn kan ik alleen maar beamen, want comfort voor het paard (en vrouw) dient ten allen tijde voorop te staan. Een vrouw kan dan nog, afhankelijk van de cultuur en samenleving, de KEUZE maken mooie, maar oncomfortabele hakjes of kledij aan te trekken ook al weet ze qua welzijn en bio-ethisch wel beter. :j

En een mooi zadel met historische achtergrond kan je inderdaad GRAAG willen hebben om tentoon te stellen of voor een speciale gelegenheid met mitsen en maren.
Idem spectaculaire dames- én herenuitdossing:
Ik ben voor morgenavond voor een gewichtige opening als armornament meegevraagd. Inclusief kleding´verzoek´ :roll: ;) Ik ga voor míjn welzijn niet verder dan gemoderniseerd Miami vice achtig :P
Niet omdat ik me voor een uitzondering niet formeler wil kleden, maar omdat het dan niet bij een uitzondering blijft.

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 19:20

Ik lees even mee!
Ben bíjna zover om mijn paard ook iets klassieks (barok) te laten aanmeten, maar heb zelf nog helemaal geen ervaring met zulke zadels. Mijn oog is gevallen op de Deuber Barock modellen (Classica in 't bijzonder), met de hoop dat ik daar ook prettig genoeg in zit en het mijn paard perfect ligt.
Mensen hier deze zadels kennen en/of er mee rijden? Dan hoor ik graag ervaringen!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:31

Huertecilla schreef:
Ik ben voor morgenavond voor een gewichtige opening als armornament meegevraagd. Inclusief kleding´verzoek´ :roll: ;) Ik ga voor míjn welzijn niet verder dan gemoderniseerd Miami vice achtig :P
Niet omdat ik me voor een uitzondering niet formeler wil kleden, maar omdat het dan niet bij een uitzondering blijft.

Foto's :D :D !! :o

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 01:27

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 01:33

JoSav schreef:
Dat Turkmeense zadel (uit Afghanistan; voordat mensen verward raken) is inderdaad erg gaaf.

Ik word hebberig van zo'n mooi zadel...
Hoe zoiets er dan aangekleed en wel uitziet
Nog een
Bovenaanzicht
Links een Turkmeens zadel uit Iran Het rechter is een handgemaakt racezadel.
Een van de varianten van een Turkmeens zadel uit Turkmenistan

Dame te paard op antiek Turkmeens zadel.
Achteraanzicht
Silouet

Turkmeens dzhigitovka zadel

Tot slot, voor de liefhebbers wat anders: een Turks cirit zadel.
Tot zover weer mijn nuttige bijdrage... *kruipt weer onder steen*

Jaaa prachtig!!! (Maar dan moet je wel een akhal teke erbij hebben)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 08:58

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:14

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:17

Nog even over het cirit zadel dat ik eerder postte...
Voor diegenen die zich afvragen waar dat nu voor gebruikt wordt (cirit dus, letterlijk "speer" oftewel speerwerpen te paard):

In Istanbul wordt dit ook gemengd gespeeld, en hebben ze een dames en heren team.

Nationale team; iets ander niveau.

Bekende cirit zadelmaker die er inmiddels mee is opgehouden (omdat hij voornamelijk nog aanvragen kreeg voor Engelse zadels en daar zag hij het nut niet zo van in, want die kunnen makkelijk gekocht worden).
cirit zadels
cirit zadel in de maak
Bij de plaatselijke zadelmaker is geloof in het boze oog ook goed vertegenwoordigd (10 punten voor diegene die het cirit zadel als eerste spot!)
Cirit paard bij de hoefsmid.
Tot slot nog een lokale zadelmaker met zadel in de weer.

Babootje schreef:
Jaaa prachtig!!! (Maar dan moet je wel een akhal teke erbij hebben)
(Laat dat nou net geen probleem zijn) :D

Cambiar schreef:
Huertecilla schreef:

Foto's :D :D !! :o

Eens. Ssshhht off topic, niks zeggen. :Y) Maar wel een oprechte opoffering, Miami Vice achtig de straat over. _/-\o_ *stelt zich uiteraard ontzettend hip en functioneel wit pak voor* Hopelijk hebben jullie daar minder regen gehad dan hier, anders is het niet goed gekomen met dat witte pak - of juist wel, afhankelijk van het perspectief.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:51

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 10:48

JoSav schreef:
Nog even over het cirit zadel dat ik eerder postte...
Voor diegenen die zich afvragen waar dat nu voor gebruikt wordt (cirit dus, letterlijk "speer" oftewel speerwerpen te paard):

De zoekfunctie zou daar meer over moeten geven. Daar habe ik járen terug al eens een paar keer wat over gepost. Ook nav experimentele archeologie hier op La Huertecilla mbt Xenophon en diens schrijven over speerwerptechniek te paard. Exáct zoals cirit indien goed uitgevoerd.

Citaat:
Miami Vice achtig de straat over. *stelt zich uiteraard ontzettend hip en functioneel wit pak voor*

Off white linnen met wit of celeste overhemd. Zou het zelf nooit zo up market gekocht hebben, maar eerlijk is eerlijk, het stáát :wow:

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:05

Huertecilla schreef:
Off white linnen met wit of celeste overhemd. Zou het zelf nooit zo up market gekocht hebben, maar eerlijk is eerlijk, het stáát :wow:

Ha! Mogen we ook oordelen, of zijn er geen foto's van :D ?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 01:48

Kijk nog eens op het topic paardrijden in stijl en gebruik je fantasie ;)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:21

Even kort vraagje over viltpad. Ik heb nog een correctorsok liggen en heb nog een corrector besteld. Voor onder correctorpad wil ik viltpad leggen. Ik heb vandaag 3 staaltjes toegestuurd gekregen van de viltmannen.
Hoe dik moet een vilten pad ongeveer zijn als je al met correctorsok? Deze van 1 cm dik (de dikste) lijkt me goed, of ga ik beter naar 0,5 cm als correctorpad er nog op ligt?
Nog interessant artikel over pads:http://prairie.messageboard.nl/forum/viewtopic.php?t=2836&
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 01-07-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 21:24

kdenk dat het merendeel van de oude cultuurruiters beter reden dan de huidendaagse ruiters.
Goede mooie passende zadels of niet.
Lui vroeger waren echt niet gek! Ze waren afhankelijk van hun dieren, dus er trots op.
Naast dat ze zichzelf mooi uitdoste, deden ze dit ook met hun trots. Niets mis mee!
Kvind de eerder opmerking dan ook erg ongepast.!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:19

Cambiar schreef:
Even kort vraagje over viltpad. Ik heb nog een correctorsok liggen en heb nog een corrector besteld. Voor onder correctorpad wil ik viltpad leggen.

Onder een Corrector in een viltsok hoef je eigenlijk niets te leggen. Ik leg er (soms) wat óp als extra demping onder een zadel zonder enige vorm van vulspul onder de panelen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:28

Thx! Het zou wellicht te dik worden dan.