Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:35

Icrack, beter is het niet perse. Maar ik waardeer de veelzijdigheid van het hoofdstel. Mijn pony die last heeft van headshaken deed dat hiermee een stuk minder. Daarnaast gebruikte ik hem met bit, zonder bit en als kaptoom. Een goede ponymaat kaptoom vinden die niet heel grof is valt ook niet mee, dus voor mij perfect.

Nouvel, zonde dat het paard last heeft van een ringetje. Hier gelukkig nooit problemen mee.

Janouk, volgens mij zit die wel goed. Qua jukbeen kan misschien een gat lager ook, maar kom je ook lager op de neus. En als ze er goed mee loopt zou ik niet veranderen.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 10:09

@Janouk, lijkt mij ook prima zitten. Ik zou hem ook niet hoger doen, dan kom je inderdaad in de knoop met zijn jukbeen, zo te zien.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:49

Ik heb er nu een weekje mee gereden.
Heel bijzonder dat de lengtebuiging een stuk beter gaat.
Maar hij zwaait meer met zijn hoofd en is onrustiger op het bit....

Iemand ervaring met het laatste?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:34

Ja, het schijnt dat het kinriempje nog wel eens tegen het bit aan kan duwen, wat niet erg prettig is in de mond. Hebben sommigen helemaal geen last van, anderen vonden het reden om het hoofdstel weer van de hand te doen. Je zou eens kunnen proberen de neusriem wat losser te doen om te zien of het daar aan ligt. Ik heb hem nu erg los omdat ik mijn pony stukjes wortel voer onder het rijden (lang verhaal :D ) en geen problemen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:58

Nouvel: je zou kunnen kijken of je er bv een kinketting beschermer om heen zou kunnen doen, of iets in dat principe, dan blijft het ringetje vrij op de neus (als het goed is tenminste) en kan je het gewoon gebruiken.
Hier kan je goed zien dat, dat stuk vrij blijft:
http://www.prolitepads.com/bridle-rolle ... in-cushion
Alleen zit je dan met de vraag hoe je het er om gaat krijgen, dat kan met deze zo niet :o , je hebt wel iets nodig met bv klittenband om het er om te kunnen krijgen en dat het vast blijft zitten.
Hier zie je veel mogelijkheden = http://www.google.nl/search?q=kinkettin ... 4#imgdii=_
Zag dat Nickyskeet een echte wollen heeft: http://www.nickyskeet.nl/Neusriem-onderlegger-echt-wol

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:09

ja aan zoiets zat ik inderdaad ook te denken!
heb wel 2 van die onderleggers, maar daar zitten helemaal geen elastiekjes ofzo aan, ben bang dat dat er onderuit komt, zo strak trek ik 'm niet aan...

maar eens even vogelen! :D

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 21:56

Voor degene waarbij het keelriempje drukt bij het bit; ik heb daar ook last van gehad, maar ben er wel gewoon mee door blijven rijden en heb de riempjes veel ingevet om het soepeler te krijgen. Nu zit alles veel losser en soepeler en past het een stuk beter.
Ook heeft een ander bit bij mij erg geholpen. Ik had een zware bustrens van k&k en daarbij probeerde m'n paard steeds z'n mond open te sperren en de teugels uit m'n handen te trekken. Ik heb nu een lichtere en iets dunnere bustrens van Trust en m'n paard is meteen veel makkelijker nageeflijk te rijden en neemt het bit makkelijker aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:33

Het zal best al eens gevraagd zijn in dit topic, maar ik heb niet zo'n zin om 154 pagina's door te worstelen. :n
Onze pony neemt niet makkelijk aan. Hij is te los in de mond zeg maar. Een luxe probleem, ik weet het, maar nu hij 7 is en toch echt aan de bak moet is een beetje aanleuning wel gewenst :)) Vaak gaat het heel goed, maar hij kan ook zo lekker in een krulletje lopen. Ziet er spectaculair uit (volgens sommige mensen) maar je hebt er niks aan. Zeker niet met een kort model pony. Hoe is jullie ervaring met dit hoofdstel met dat betreft? Ik weet dat sommige bitten juist wel uitnodigen tot aannemen of loslaten, hoe zou dat met dit hoofdstel zijn? Kortom: zou ik er baat bij hebben?

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:57

Ik ga m morgen halen :) twijfel alleen heel erg tussen de competitie en multi bridle, k vind zwart mooier op m'n fries, en volgens mij is de competitie zwart en de multi bridle bruin. De competitie is duurder terwijl je er minder mee kan??? Das raar vindt ik. Ik wil wel wedstrijden gaan rijden, maar twijfel dan of ik die met een gewoon hoofdstel ga rijden of met het Rambo hoofdstel. Dit mag namelijk niet met de multi bridle... Ik rij eigenlijk zelden biatlons maar vind het wel leuk soms. Iemand tips voor mij welke ik t beste zou kunnen kopen? Anders bepaal ik morgen in de winkel welke ik wil haha. Alvast bedankt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:00

Er zijn ook zwarte Multi's Kim1987kim, en als je het neusringetje er van af haalt mag je er ook KNHS mee starten.

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:05

Oh dat wist ik niet. Dan neem ik die denk ik. Ik weet dat t mag als je het ringetje eraf haalt, maar is dat te doen zonder t hoofdstel te slopen?
Wat is t voordeel van de competitie? Alleen dat t ringetje daar al af is? Waarom is die dan duurder?

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:11

Iets mooier afgewerkt vond ik. Je kan ook via ebay of engelse ruiter sportshop bestellen. Scheelt soms aanzienlijk!

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:15

Bij epple jeck kan je ze nu nog kopen met sticker koring van 25 procent, dan kost t rond de 120 euro geloof ik. K heb ze nog niet goedkoper gezien

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:16

Kim1987kim schreef:
Oh dat wist ik niet. Dan neem ik die denk ik. Ik weet dat t mag als je het ringetje eraf haalt, maar is dat te doen zonder t hoofdstel te slopen?
Wat is t voordeel van de competitie? Alleen dat t ringetje daar al af is? Waarom is die dan duurder?

Kijk dit was mijn Multi waarvan het ringetje was afgehaald, je ziet er niets van:
Afbeelding
Als je in dit topic naar blz. 61 gaat zie je mijn Multi en Competion naast elkaar.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:36

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:23

Nobel01 Er zijn ook mensen die voor de zekerheid de pagina uitprinten van de KNHS reglementen, helaas zijn er ook juryleden die de regels niet bij gelezen hebben. Dit is inmiddels al geen hot-news meer.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:38

Staat dit in de reglementen dan? Ik heb er nooit iets over kunnen vinden, maar ik ben ook niet echt een wedstrijdruiter, dus wat weet ik... Iemand linkje? Wat staat er over?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:46

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:57

Dat waardeer ik ;)

Had er trouwens op de site van de KNHS al eens op gezocht, maar kon toen niets duidelijks vinden.

Er staat niet specifiek bij dat het ringetje niet mag toch? Moeten we dat puur uit de tekeningen afleiden?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:30

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik enkele berichten verwijderd. Het is niet toegestaan om op het forum te adverteren. Hiervoor kan je terecht op de BoktMarkt. Graag hier in het vervolg rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:30

Ja staan er al een paar

Mag je trouwens alleen met de competition starten of ook met die andere? Omdat bitloos ook mag?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:32

Je mag gewoon met de Competion KNHS starten en ook met de Multi als je daarvan het neusringetje af haalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:33

Oké dan zet ik een ad voor beide

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:29

Succes!!!! Op E-bay zijn er nog tobacco's te vinden. Maar als maat Full hetzelfde is als Standard Horse, geef ik je weinig kans van slagen. Ik heb me rot gezocht naar een competition SH in die kleur. Uiteindelijk heb ik van een mede bokker (die zich ook suf had gezocht naar het hoofdstel) overgekocht.

Maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 12:00

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt