Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 12:27

Afbeelding

Kan net qua lengte toch? Met 80cm zit ik op de rand van het zweetblad -O- dit is de horka

Oh en had perongelijk ongelijk aangesingeld.. dit is na het rijden

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:58

MarjanB schreef:
[ [url=m/BiXNf0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan net qua lengte toch? Met 80cm zit ik op de rand van het zweetblad -O- dit is de horka

Oh en had perongelijk ongelijk aangesingeld.. dit is na het rijden

Ligt prima lijkt mij, paard moet niet dikker worden, dan krijg je ongelijke druk. Ik zou alleen het dekje iets hoger in de kamer trekken.

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:11

Gisteren met opzadelen kwam ik tot de conclusie dat mijn paard langzaamaan te wat te atletisch aan het worden is voor zijn Kerbl Crescent singel. *\o/*

De achterste gesp ging namelijk met aansingelen iets hoger liggen dan de voorste. Nu was het na het rijden wel weer aardig recht, dus het zit er momenteel net tussenin, maar ik ben me dus nu wel aan het oriënteren naar een rechte singel. Heeft iemand tips?

Het moet smal en soepel zijn met aan beide kanten elastiek in maat 65. De Klimatex singel wilde ik eigenlijk bestellen, maar ik bedacht me dat daar veel stof boven de gespen zit en daar heb ik gewoon geen ruimte voor.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:33

Welke rechte anatomische singel raden jullie aan? Beetje budgetproof voor een gevoelige dame :D .

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:53

Daphara schreef:
xxxmh schreef:
Vraagje nog, de edix crescent singel is dat echt elastiek daartussen of niet? Ben zelf altijd bang dat ik die dan te strak aan singel of is dat niet het geval met dit elastiek?

Dit elastiek is 3 lagen dik, waarbij de vezels in het middelste stuk de andere kant op liggen. Het is niet met de hand te rekken. Het zorgt dus niet voor rek in de singel, maar voor flexibiliteit tijdens de beweging van het voorbeen. Bij wijze van kan het middenstuk onafhankelijk van de zijstukken meebewegen.

3 lagen elastiek, dat je niet met de hand kunt rekken, is het enige goede soort elastiek aan een singel. Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat elastiek dat wel in de lengte rekbaar is, zorgt in bijna alle gevallen voor een verhoogde ademhaling en hartslag bij een paard.

Daphara, wat vind jij dan van (het elastiek van) de supersingel van FRA?

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:24

Mag ik hier binnen vallen met een vraagje?

Ik heb gisteren een zadeltje getest op mijn jonge spring paard en ben totáál niet thuis in dressuur harnachement. Het zadel reed goed, beter als gedacht en bleef ook mooi liggen dus ik wil m’n dressuur trainingen hiermee gaan rijden. Maaar er moet wel een ander singeltje aan. Ik twijfel alleen welke maat (en vorm? Merk etc.) die er nu om zat is een 70cm simpele thorowgood, met echt énorm veel rek in het elastiek. Moet ik dan 70 cm aanhouden of misschien zelfs naar 75cm? Hopelijk heeft iemand hier tips :D

Had al wel een mooie van Lemieux gezien die in bruin leverbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil vooral een goede singel met mooi en zacht leer, en bruin is dus een eis. Budget is niet relevant.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:07

Omdat hier een aantal met de edix crescent zitten:

Staat de singel aan de voorkant bij jullie ook iets af? Paard stond wel vreselijk onderuitgezakt vanavond met passen, dus morgen weer even kijken. Alleen de middelste padding van de singel staat iets af van haar buik. Nu twijfel ik of het toch de juiste singel voor haar is. De gespen zaten echt heel, heel erg mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 07:49

Freyr schreef:
Omdat hier een aantal met de edix crescent zitten:

Staat de singel aan de voorkant bij jullie ook iets af? Paard stond wel vreselijk onderuitgezakt vanavond met passen, dus morgen weer even kijken. Alleen de middelste padding van de singel staat iets af van haar buik. Nu twijfel ik of het toch de juiste singel voor haar is. De gespen zaten echt heel, heel erg mooi.

Dit had ik ook.

Afbeelding

Dat bleef in beweging ook. Dus vooe hem niet de juiste. Afstaan hoort niet hoe mooi de gespen ook zitten. Dan verdeelt het de druk niet.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:27

Ik heb de edix gehad en aan dat betreffende zadel zat hij perfect, stond niet af.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:36

Bij mij stond de singel ook niet af, maar zadel bleef iets schuiven.
Mattes:
Afbeelding
Edix cresent 65
Afbeelding
Edix cresent 75
Afbeelding

Nu met de mattes cresent zijn alle problemen opgelost incombinatie met t zadel aanpassen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:59

Singels zijn ook niet bedoeld om het (naar voren of achter) schuiven van een zadel te voorkomen.

Dus als een singel mooi past: goede lengte, gespen recht en de elleboog vrij (ook in beweging) en je zadel schuift toch, dan heb je een zadelprobleem en niet een singel probleem.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:17

Daphara schreef:
Singels zijn ook niet bedoeld om het (naar voren of achter) schuiven van een zadel te voorkomen.

Dus als een singel mooi past: goede lengte, gespen recht en de elleboog vrij (ook in beweging) en je zadel schuift toch, dan heb je een zadelprobleem en niet een singel probleem.

Dat hoor je mij ook niet zeggen toch?

Wij als leken zijn afhankelijk van zadelmakers en als die zeggen dat het zadel past dan gaan we daar vanuit.

Mijn zadel leek in stilstand te passen maar tijdens de beweging gooide mijn paard het zadel naar voren. Uiteindelijk zijn we er achter gekomen wat het probleem was en hebben we dat opgelost. De edix singel bleek het zadel naar voren te trekken, ondanks dat het in stilstand allemaal goed leek te liggen.

Lengte zegt ook niet alles, stalgenoot haar paard bijv pikt (lees flipt) een juiste maat singel niet ondanks dat derest goed ligt.

Mijn paard geeft ook duidelijk voorkeur aan een wat kortere singel,ondanks dat hij qua ruimte nog een maat groter kan hebben.

Dus ik kijk niet meer naar lengte vd singel wat "moet" maar naar mijn paard.
Net als mijn zadel, als mijn paard fijn loopt vind ik het prima, hoe het zadel ook ligt.
Laatst bijgewerkt door JenniferU op 20-10-23 09:24, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:22

Tenzij door de singelplek en de singel het zadel naar voren getrokken wordt door de singel.
Bij een goed passende singel hoort het zadel idd stil te liggen en dekjes ook. Maar het verkeerde model kan het zeker wel laten schuiven.

Zonder singel of met hele losse blijft mijne keurig liggen, met goede model singel ook. Zodra ik verkeerde model eraan heb en aangingen probeert de singel het zadel naar vorennte trekken, singelstoten sluiten dan niet aan op plek van gespen van singel.

Een singel lost een slecht passend zadel niet op. Net zo min als een anti slip onderlegger := Maar ook de singel moet geschikt zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:31

MyWishMax schreef:
Tenzij door de singelplek en de singel het zadel naar voren getrokken wordt door de singel.
Bij een goed passende singel hoort het zadel idd stil te liggen en dekjes ook. Maar het verkeerde model kan het zeker wel laten schuiven.

Zonder singel of met hele losse blijft mijne keurig liggen, met goede model singel ook. Zodra ik verkeerde model eraan heb en aangingen probeert de singel het zadel naar vorennte trekken, singelstoten sluiten dan niet aan op plek van gespen van singel.

Een singel lost een slecht passend zadel niet op. Net zo min als een anti slip onderlegger := Maar ook de singel moet geschikt zijn.

Hier hetzelfde :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:01

JenniferU schreef:
Bij mij stond de singel ook niet af, maar zadel bleef iets schuiven.
Mattes:
[ [url=m/y7J1Vt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edix cresent 65
[ [url=m/NctUho.jpg]Afbeelding[/url] ]
Edix cresent 75
[ [url=m/PXwgyL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nu met de mattes cresent zijn alle problemen opgelost incombinatie met t zadel aanpassen.

Je mag zijn oksels wel eens scheren := :D

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 19:19

Ik probeer hem dat ook wijs te maken dat oksel haar uit de mode is maar hij wil helaas niks van t scheerapparaat weten |( :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 20:19

JenniferU schreef:
Ik probeer hem dat ook wijs te maken dat oksel haar uit de mode is maar hij wil helaas niks van t scheerapparaat weten |( :(:)

Veet? ( In de paardenwereld heet dit wellicht Hoof ;) )

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 10:50

Hier is mijn merrie in 4 maanden uit haar edix gegroeid :')

Afbeelding
Toen ik hem kocht

Afbeelding
Gisteren. Ze was was ook een stuk boter
Nu aan het twijfelen of ik hem een maat groter koop of dat ik voor nu bij de rossner blijf. Die is wel lang genoeg en loopt ze prima onder

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 11:25

Als ze er prima onder loopt zou ik niks wijzigen dus lekker bij de rossner houden totdat je weer wat veranderingen gaat merken.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 13:02

Voor de liefhebber heb ik nog een kerbl en een prolite singel over. De kerbl is 70 cm. De prolite moet ik nog even nameten, volgens mij hij 65 cm.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-23 14:54

Igniss schreef:

[ [url=m/3Z16QR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen ik hem kocht

[ [url=m/P3z8dw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Nu aan het twijfelen of ik hem een maat groter koop of dat ik voor nu bij de rossner blijf. Die is wel lang genoeg en loopt ze prima onder

Oh wat goed dat je die Comfort gehouden hebt, ik zou die inderdaad gebruiken. Prima singel, heb ik jaren lang voor mijn ruin gebruikt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 13:49

Heb nu een passier blue wave singel waar ik erg tevreden over ben, maar ik wil toch ook graag eens de edix singel in 80 cm willen proberen. Mocht hier iemand deze toevallig in het zwart 80 cm te koop hebben, dan hou ik me aanbevolen :)

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 13:05

Daphara schreef:
Igniss schreef:

[ [url=m/3Z16QR.jpg]Afbeelding[/url] ]
Toen ik hem kocht

[ [url=m/P3z8dw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh wat goed dat je die Comfort gehouden hebt, ik zou die inderdaad gebruiken. Prima singel, heb ik jaren lang voor mijn ruin gebruikt.

Ja ze vind die heel fijn, beweegt er ook mooi ruim onder.
Ze was wel even boos met aaningelen tot ze in de gaten had dat dit de andere singel was. Toen was alles weer dikke prima.

De gespjes zitten niet helemaal horizontaal, en 1 zit altijd een gaatje strakker. Maar dat ligt meer aan hoe mijn singelstoten lopen denk ik.

Afbeelding

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:47

Igniss schreef:
Ja ze vind die heel fijn, beweegt er ook mooi ruim onder.
Ze was wel even boos met aaningelen tot ze in de gaten had dat dit de andere singel was. Toen was alles weer dikke prima.

De gespjes zitten niet helemaal horizontaal, en 1 zit altijd een gaatje strakker. Maar dat ligt meer aan hoe mijn singelstoten lopen denk ik.

[ [url=m/LARQpw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Off-topic

Mooi geschoren :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 14:56

Ja en leuk paard :D fijne uitstraling ook