[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:03

oke, ik heb ze ook gehad de heavy duty maar met het vorige BF zadel mee verkocht (dom) ...

Ik vond de hd inlages idd precies zoals jij zegt een beetje plankerig , en was zelf een beetje bang dat deze in combinatie met de 3 lagen vps de rug dan wat minder goed volgen. Mijn paardje heeft een lichte holling in haar rug en een hoge schoft dus daar moet ik dan voorzichtig mee zijn.

Het zadel is nieuw en nog erg stug. ik ben er toch wel heel blij mee , het is iets wat tussen mijn oren zit maar ik voel me er prettiger op door de 3 lagen vps.. Ik vind trouwens dat het Notting Hill zadel nog steeds een heel fijn close contact gevoel heeft maar ik kom ook van een boomzadel af. Ik denk dat ik de HD toch weer ga proberen omdat ik het smalle zitten zelf wel fijn vind vanwege heupproblemen.

Kirsha

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:49

Heeft hier iemand misschien een idee voor mijn toren-Arizona :P

Hij heeft VPS en er zit nog een Barefoot-pad onder met enkele inlages. Maar wat ligt hij hóóg, ook nu hij ingereden is. Met alleen het zadel zelf heb ik al ruggengraatvrijheid, dus daar hoef ik het niet voor te doen... Dekje er onder uit laten komt waarschijnlijk de drukverdeling niet ten goede of wel? Weet iemand anders misschien een fijne pad die er wat minder 'op' ligt?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:53

Kan je er niet gewoon een inlage uithalen en kijken of het dan fijner ligt?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:55

Uit de Barefoot-pad? Volgens mij wordt het juist aangeraden om dat niet te doen (ook niet met wassen), omdat je ze snel stuk trekt? Dan kan ik er net zo goed en andere pad zonder inlages onder leggen lijkt me :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:19

Hoe lang heb je het zadel al, en hoe vaak rij je ermee?

Of anders gezegd, wat vind jij 'ingereden'?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:20

Ollytje schreef:
oke, ik heb ze ook gehad de heavy duty maar met het vorige BF zadel mee verkocht (dom) ...

Ik vond de hd inlages idd precies zoals jij zegt een beetje plankerig , en was zelf een beetje bang dat deze in combinatie met de 3 lagen vps de rug dan wat minder goed volgen. Mijn paardje heeft een lichte holling in haar rug en een hoge schoft dus daar moet ik dan voorzichtig mee zijn.

Het zadel is nieuw en nog erg stug. ik ben er toch wel heel blij mee , het is iets wat tussen mijn oren zit maar ik voel me er prettiger op door de 3 lagen vps.. Ik vind trouwens dat het Notting Hill zadel nog steeds een heel fijn close contact gevoel heeft maar ik kom ook van een boomzadel af. Ik denk dat ik de HD toch weer ga proberen omdat ik het smalle zitten zelf wel fijn vind vanwege heupproblemen.

Nou, Hoooo.... ik vind de HD inlages absoluut niet plankerig hoor :oo
De Notting Hill wel trouwens...voor mij persoonlijk is dat triple VPS echt een beetje "too much" zeg maar :o

Had je wel echt HD inlages dan, gezien je "plankerig" er wel bij vindt passen...? Waren het geen oudere Dubbeldikke of Flex inlages wellicht? :)

HD zijn juist superfijn :j Ik gebruik ze bij die van mij, is nu een jaar of 20 met een wat diepere rug en schoft die er wat meer uitkomt en daarvoor zijn ze ook echt super +:)+

Ze zijn nog steeds heel soepel en veerkrachtig, maar dan wel met een extra drukverdelend plaatje erin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:23

Kirsha: ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar eerlijk...?

Als ik zelf een paardje zou hebben waarop een VPS-Barefoot zonder speciale pad echt al prima ruggengraatvrijheid zou hebben, dan zou ik ook gerust zonder pad met inlages gaan rijden hoor :o

Alleen ik zou wel graag het zadel schoon houden aan de onderkant. En dan dus alsnog een dekje er onder doen. En tja dan trekt daarvan weer snel de rugnaad strak over schoft / ruggengraat en om dat te voorkomen wil ik er dan dus alsnog inlages in...en dan zit je toch weer met een pad met inlages :P

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:47

Blijheid schreef:
Hoe lang heb je het zadel al, en hoe vaak rij je ermee?

Of anders gezegd, wat vind jij 'ingereden'?

Hij ligt hier nu bijna twee maanden. Heb het niet bijgehouden hoe vaak ik ermee heb gereden, maar er zitten al aardig wat uren in en ik merk op zich ook wel dat het naar mijn paard is gevormd. Het was sowieso een tweedehands, daarvoor is er al 1,5 jaar mee gereden, dus hij was niet meer zo stug als een nieuwe.

Pmarena, zoiets dacht ik dus ook al :o Maarja ik ben dan ook weer bang dat paardlief er straks toch wel weer last van blijkt te hebben ofzo, ik ben echt een zeikerd af en toe. Maar ik zou er dan inderdaad alsnog wel een pad onder willen, en inderdaad, wel iets wat niet strak trekt. Daarbij, als je naar westernpads zoekt, kom je toch al snel op vrij dikke pads uit heb ik het idee... Dus of het veel uithaalt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:54

Ah, oke, dan zou hij wel ingereden moeten zijn inderdaad :j

Dan heb ik ook zo gauw geen ideeën meer.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:57

Mocht je een foto hebben voor de beeldvorming dan ben ik sowieso wel benieuwd hoe het eruit ziet :j

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:10

Kirsha schreef:
Uit de Barefoot-pad? Volgens mij wordt het juist aangeraden om dat niet te doen (ook niet met wassen), omdat je ze snel stuk trekt? Dan kan ik er net zo goed en andere pad zonder inlages onder leggen lijkt me :)

Dat word idd geadviseerd, maar er zijn hier genoeg mensen in dit topic die de inlages er juist uithalen met wassen bijvoorbeeld. Ik heb ook 1 set van de inlages uit mijn dekje eruit gehaald omdat daarmee het zadel wat beter lag (de dubbele inlage was ook niet nodig mbt de ruggengraadvrijheid). Je moet ze er gewoon voorzichtig uithalen, niet te hard aan trekken en dan gaat het wel goed :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:13

Bij de Barefoot-pads valt het echt niet mee om de VPS-inlages er zonder scheuren uit te trekken hoor, ik krijg het niet voor elkaar in ieder geval :o

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:24

Oké, als je ruggegraadvrijheid hebt met een vps zadel zonder er een dekje onder te doen. Je doet er dan een gewoon dekje onder om het zadel schoon te houden, dit trekt dan strak. Maar hoe zit dat dan bij een gewoon zadel? Dan gebeurt toch eigenlijk hetzelfde?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:29

Ik ga het maar niet proberen, het zou echt weer iets voor mij zijn om de boel kapot te trekken :o

Yvonne, denk dat dat hem er ook in zit dat je bij een boomzadel meer ruimte hebt. Ik heb wel ruggengraatvrijheid met de Arizona maar ook weer niet zoveel ruimte als bij een boomzadel :P

Ik zal morgen bij daglicht even een goede foto proberen te maken :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:41

Ja, bij een boomzadel gebeurt 9 van de 10 keer hetzelfde :j
Daarom vind ik dat persoonlijk ook niet handig...

Soms blijft een dekje dat je goed omhoog trekt tussen de kussens van een boomzadel wel netjes omhoog staan, maar meestal trekt het toch strak.

Dat hoeft niet direct een probleem te zijn natuurlijk, maar de paarden-fysio's van Barefoot zijn er nogal op gebrand om de schoft en ruggenwervels gewoon lekker vrij van druk te houden :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:57

Ik heb inlages van dat hele slappe spul (de standaard inlages sinds de vps) en ik heb een rubber-achtige, ruim een cm-dikke inlageset. Die kwam mee met de physiopad, ik dacht dat daar 2 sets bij zaten, maar daar zat alleen die in. Het verleggen van de inlages is nu al zo vaak gebeurd, dat ik het ondertussen vrij vlot kan. Het liefst wel met zijn tweeën. Maar of ik er nu 2 op elkaar moet doen, of het in een andere pad (ik heb een gewone grandeurpad en een fysiopad, wat hij nodig heeft wisselt), nooit problemen mee. Gewoon een beetje beheerst en dan is het goed te doen.

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 16:54

Vanochtend heeft iemand bij ons uit het dorp op mijn merrie gereden en dus ook op mijn BF cheyenne.
Ik heb nu voor het eerst gezien hoe fijn beeld dat geeft, ze zat zo mooi en ontspannend in het zadel en mijn merrie liep zo fijn relaxed.
Het gaf een heel natuurlijk beeld, je kon gewoon zien dat er niets knelt e/o in de weg zit.

Ik ben nu echt helemaal om en er komt geen boomzadel meer op mijn merrie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

Je heb westernpads in verschillende diktes ook alleen dat zijn wel vaak de betere merken en dan ook vaak met een aardig prijskaartje eraan.

Ik haal de dunne VPS inlages er ook uit de pad past dan ook makkelijker in de wasmachine.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:17

pmarena schreef:
Ollytje schreef:

Nou, Hoooo.... ik vind de HD inlages absoluut niet plankerig hoor :oo
De Notting Hill wel trouwens...voor mij persoonlijk is dat triple VPS echt een beetje "too much" zeg maar :o

Had je wel echt HD inlages dan, gezien je "plankerig" er wel bij vindt passen...? Waren het geen oudere Dubbeldikke of Flex inlages wellicht? :)

HD zijn juist superfijn :j Ik gebruik ze bij die van mij, is nu een jaar of 20 met een wat diepere rug en schoft die er wat meer uitkomt en daarvoor zijn ze ook echt super +:)+

Ze zijn nog steeds heel soepel en veerkrachtig, maar dan wel met een extra drukverdelend plaatje erin.

Daar begin ik dan idd aan te twijfelen want dat wat ik had waren best plankjes.

Binkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:27

Hallo allemaal.

Ik ben van plan ook een barefoot cheyenne aan te schaffen voor mijn hafmerrie. Alleen vroeg ik mij af of de maat 1 wel op haar rug gaat passen aangezien haar rug erg kort is. Nu zag ik dat er ook een maat 0 bestaat maar ik denk niet dat mijn billen daarin passen.

Misschien dat iemand hier ook een paard met een korte rug met dit zadel rijd... En of het heel erg is dat het zadel misschien iets op haar lendenen ligt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:35

Ik heb net mijn Cheyenne maat 1 verkocht aan iemand die een paard heeft met een erg korte rug... Op haar paard lag het zadel goed. Je kunt natuurlijk altijd een testzadel aanvragen, dan zie je het gelijk en zit je ook niet met een verkeerd zadel als het niet blijkt te passen.

Hier staat ook een hoop informatie:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Korte-ruggen/

Binkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:44

Thanks ik ga er meteen kijken. Helaas kan ik niet veel 2de hands barefoot zadels vinden. Neem aan dat er dus veel mensen erg blij zijn met hun barefoot *D hoop binnenkort ook bij de groep gelukkige barefoot rijders te horen hihi

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:03

ik heb ook maat 1 voor mijn fjord met korte rug

ik weet nog een barefoot stella drytex maat 1 te koop :D

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:06

Binkster schreef:
Thanks ik ga er meteen kijken. Helaas kan ik niet veel 2de hands barefoot zadels vinden. Neem aan dat er dus veel mensen erg blij zijn met hun barefoot *D hoop binnenkort ook bij de groep gelukkige barefoot rijders te horen hihi

Haha ja en tweedehands zijn ze volgens mij redelijk gauw verkocht. Boktmarkt & marktplaats goed in de gaten houden. Ook op de site van Barefoot worden spullen van klanten etc aangeboden.

Binkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 23:18

Ja ze zijn allemaal vrij snel verkocht!!! Maar ik hou 'markten' goed in de gaten. :o