Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jowien schreef:Ik zit met een vraag over een singel. Ik heb een rechte dressuursingel nodig. Mijn eisen: er moet in het midden onderaan een ring zitten, en de gespen moeten van RVS zijn. Ik vind op internet de Barefootsingel, de FRA superdresuursingel en de Westip.
Heeft iemand hier ervaring met de FRA en de Westip?

uudje schreef:Hoorde ook dat als je eenmaal de sitting hebt losgehad, hij moeilijk weer netjes recht op zijn plaats is te krijgen.
En skyriding, geen een zadel kun je zo uit het rek trekken en op een paard leggen, zeker een boomzadel niet.
Dat zou een zadel verkoper toch moeten weten.

"Hij loopt voor geen meter" of "hij schiet er om de haverklap vandoor, dus hang ik er maar een slofteugel aan" zijn veel gehoorde kreten. Het paard krijgt nog meer pijn, gedraagt zich nog narriger en wordt uiteindelijk als ongeschikt verkocht. Ik zie ze dagelijks zo voorbij komen vanaf mijn stalletje. Paard met de neus op de borst, zagende en neerploffende ruiter en dan zo'n heerlijk, diep zadel er op
Buitenzinnig schreef:Helaas "denken" veel mensen nog in termen van een boom zadel en gaan de 2 soorten met elkaar vergelijken - willen ook graag dat ze er uitzien zoals een boomzadel, "want anders rijden ze voor gek" volgens hun meer traditioneel ingestelde vriendjes. Wat andere mensen van je denken is kennelijk nog steeds heel belangrijk.
Reken je mijn mening nou niet dubbel?
maar de meer "alternatieve" zadels komen, ben ik bang, toch wat minder makkelijk door een jurysport. Het zou niet uit mogen maken... Maar maakt het ook niet uit?
zodat tijd geen reden is om in te leveren op één van m'n eisen.

) en met dat niet geheel conventionele boomloze zadel de sterren van de hemel loopt? Waarom moet men het dan verbieden om er mee te starten???
) Qua leer is de Torsion beter dan de Barefoot - en kost daarom een bom duiten meer. En ik denk dat de makers van Torsion niet alleen naar het Bardella zadel hebben gekeken, maar ook naar de Bob Marshall. En om een bekend voorbeeldje aan te halen; je hoofdpijn gaat net zo goed over van Ibuprofen als van het veel duurdere merkproduct Nerofen. Een namaak MEXX shirtje kan net zo lekker zitten en net zo lang mee gaan als zijn dure echte broertje.Buitenzinnig schreef:Berdien schreef:Je mag toch gewoon starten met de meeste boomloze zadels in de basisklassen van de dressuur?
Ja, dat mag - maar zodra je de M voorbij bent, gaan ze eisen stellen.
Buitenzinnig schreef:Berdien schreef:Je mag toch gewoon starten met de meeste boomloze zadels in de basisklassen van de dressuur?
Ja, dat mag - maar zodra je de M voorbij bent, gaan ze eisen stellen.
Citaat:Het paard dient te zijn opgetoomd met een goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend Engels, of hierop lijkend, (dressuur)zadel, hoofdstel en bit. Het rijden met een westernzadel is niet toegestaan. Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt.