Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:41

Volgens mij heb ik die zadels op marktplaats zien staan,ben wel benieuwd naar de kwaliteit..

Die pads lijken zo op het eerste gezicht op die cavallo pads qua uiterlijk(de bovenste) en die bestaan ook uit 3 lagen..Zijn er veel goede recensies te vinden van deze pads?Het lijkt qua systeem wel anders dan de corrector,maar ik had deze nog nooit gezien dus kan het mis hebben :o

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:53

De corrector heeft sleuven langs de rand dus 'anders' is het zeker, maar het idee - een extra gewichtverdelende laag die met het paard mee beweegt, is wel het zelfde.

(zadel stond hier op Bokt te koop, voor zover ik weet niet op MP. Het leer is geen dik 'harness leather' maar dunner gladder leer, dus in dat opzicht zeker anders dan een traditioneel stocksaddle, maar goed, ik heb al wel meer (behoorlijk dure) merken in handen gehad die van dergelijk dunner leer gebruik maken, wil niet zeggen dat het zadel 'niks is').

Edit, ik was nog aan't zoeken naar berichten over die pad, maar er is weinig te vinden, meeste gaan over Skito en andere merken.
Vond wel deze http://www.youtube.com/watch?v=Q6TI6Nht0pE en daaruit blijkt het dus geen hard plastic te zijn maar toch een neopreen/memoryfoam achtig materiaal... jammer.
Laatst bijgewerkt door Francis op 22-05-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:01

Ik zeg ook niet dat het slechte kwaliteit is,maar ben toch wel benieuwd naar de kwaliteit en waar het zadel gemaakt is..Ik heb dat zadel wat ik mijn hoofd heb ook op de bokt markt gezien..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:12

toch nog een reactie gevonden (nou ja, soort van want dit gaat wel over de BBP van dezelfde maker, met dezelfde panelen er in):
Citaat:
I thought I would update this. I spent untold hours reviewing treeless saddles and various bareback options. I wanted to retain my close contact that I get from riding bareback. Also, the simplicity. I found that a lot of people with round horses like mine had experiences with the treeless saddles rolling. So now you are looking at breast collars, tight cinching and a crupper to hold the saddle in place. I got a taste of this instability with my bareback pad over a Skito pad with extra inserts where my thighs were. My thighs could not get that tight grip around her, and I was moving around. I solved this my using a Thinline pad which held the Skito pad in place.

However, my ultimate solution was an Equalizer Bareback pad from the Australian Stock Saddle Company.

http://www.aussiesaddle.com/bareback_pad.html

I ordered it in black sheepskin, and it looks really sharp with my black Friesian. It has D rings all around. The cinching system is much better than a normal bareback pad and attaches in a way that I don't think I have a narrow pressure point going over the back. I can feel the plastic in the pad which does a better job of distributing the weight, and yet doesn't sacrifice the close contact with the horse. The extra padding where my seat and thighs goes does not cut into me or the horse like my other solution. I put my Thinline pad underneath to protect the bareback pad as well as stick to the horse, and I feel totally solid with this. So I have a solution that does a better job of spreading my weight around, and yet isn't a major departure from my 30 years of bareback riding. I'm VERY happy.

I'll try to get a picture and post it.

Tja, ik weet verder ook niet veel van 't zadel, daarom ga ik em ook ophalen en laat ik em niet opsturen. Wil het toch eerst voelen en zien.
Zadel is in ieder geval stevig, niet 'dubbel te vouwen' en de koper van het andere zadel (ze had er twee) is laaiend enthousiast (heb een mail aan haar na z'n proefrit mogen lezen). Hij had bij aanschaf ook z'n vraagtekens bij de kwaliteit van het leer (had een 'aussie' verwacht en ja, dat is het dus qua leer niet) maar paard loopt er beter onder dan onder de barebackpad en geen geklapper of geschuif dus koper vond dat hij de beste koop ever had. Of dat voor mijn paard ook geldt is afwachten, maar zijn enthousiasme en het feit dat het qua maten en afmetingen precies is wat ik nodig heb (vergeleken met echte aussies dus), kort in de kussens maar voldoende ruimte tussen poley en cantle zodat ik m'n lange benen kwijt kan, in combinatie met de prijs, maakt dat dit voor mij - op dit moment - een heel goede optie zou kunnen zijn. En als hij het qua kwaliteit geen 50 jaar vol houdt is dat, zeker voor dit geld, ook geen ramp, want er komt toch echt nog wel een trekkingzadel mét boom t.z.t. maar dan is de kans wat groter dat ik die niet na een half jaar alweer weg kan doen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:19

Wel fijn dat de andere koper zo positief is,dan is het zeker de moeite waard om te gaan kijken :j

Ken je de cavallo pads?Qua uiterlijk lijken ze er precies op en werken ook perfect tegen schuivende zadels..Ik vind die equalizer pad(van aussiesaddle)met de suede aan de bovenkant ook wel heel mooi zo,die ziet er weer wat anders uit..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:25

Francis schreef:
Vond wel deze http://www.youtube.com/watch?v=Q6TI6Nht0pE en daaruit blijkt het dus geen hard plastic te zijn maar toch een neopreen/memoryfoam achtig materiaal... jammer.

En dat verdeelt geen gewicht inderdaad. Lijkt dus fundamenteel níet op de delrin panelen met sleuven voor extra flexibiliteit.

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 21:33

tot die conclusie was ik idd ook gekomen HC, vandaar mijn 'jammer' er achter ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:35

Blech... twijfels...
Op zich ligt het los op d'r rug goed, zakt gelijk naar de goede plek en ligt daar stabiel. Maar zodra ik aansingel trekt het naar voren en als ze gaat lopen helemaal. Raya heeft de singelplek heel ver naar voren vergeleken met de zadelplek (singel moet ter hoogte van de voorkant van't zadel). Tel daar d'r bolle buik bij (afvallen gaat gewoon niet zo snel momenteel - overigens was het ook nog niet de bedoeling om 'nu' of 'snel' al te rijden, dit zadel was 'voor als we zover zijn') en dan heb je een probleempje. Nu sta ik daar niet heel raar van te kijken, ik wist dat dit een lastig punt wordt en op zich is het vrij eenvoudig op te lossen door de singelstoten te verplaatsen. De voorste singelstoot moet vooraan het zadel komen en eigenlijk wil ik dan de achterste nog iets verder naar achteren en er dan een Y-rigging van maken zoals Malibaud en McClelland zadels hebben. Dan kan ik em net daar hangen waar ze'm nodig heeft (mits 't voorste punt ver genoeg naar voren zit uiteraard)
Op zich is dat met dit zadel denk ik goed te realiseren, wil alleen de zadelmaker die het zadel gemaakt heeft daar naar vragen of dat idd kan en wat me dat gaat kosten.

Dan heb ik nog een 'issue' met de kussens aan de achterkant. Die zijn net niet zo horizontaal als ik zou willen. Kan ze wel platter drukken maar de hoeveelheid kracht die daar voor nodig is wil je niet op de rug van je paard, ookal zou dat met mij in het zadel gaan lukken. Nu was ik al van plan om een corrector onder het zadel te gaan gebruiken, gewoon ter compensatie van het boomloze en om eventuele lichte bridging op te vangen waar ik bij Raya ook altijd wel last van zal hebben, ik vraag me alleen af of het voldoende zal zijn.

Ik twijfel dus nog. Moet het goed genoeg kunnen krijgen om hem te gebruiken en anders gaat'ie er uiteraard gewoon weer uit.
Pest is alleen dat ik dan niet weet 'wat dan wel'. Ik heb gewoon niet de centen om iets te kopen wat wel zou kunnen, dat zijn allemaal dure oplossingen. Dan ben ik over 3 jaar nog niet aan't rijden.
Een andere oplossing, iets echt slaps boomloos, wil en durf ik niet. Ten eerste denk ik dat Raya gewoon iets stevigs nodig heeft met haar toch al niet te sterke rug, en ten tweede heb ik natuurlijk m'n val met Ben nog wel in m'n geheugen staan en dit boomloze zadel was eigenlijk al 'een drempel over' omdat ik gewoon geen zin heb in weer zo'n schuiver.
Maar nu een passend boomzadel kopen betekent dat het een zadel moet zijn die haar ruglijn volgt en dat betekent automatisch dat ze geen ruimte meer heeft om rechter te worden. Een zadel voor een holle rug geeft een paard geen ruimte om z'n rug rechter te maken (en ik ben er van overtuigd dat ze met training rechter kan/zal worden). Neem ik een boomzadel dan moet ik dus óf elke paar maanden een nieuw zadel, of een zadel wat bridget. Een boomloos zadel geeft ruimte voor verandering, maar dan wil ik wel een stevig genoeg zadel wat mij voldoende zekerheid geeft. En die zijn gemiddeld duurder dan de 200 euro die dit zadel gekost heeft.
Ik wil dus toch eerst proberen of ik dit zadel dusdanig aan kan laten passen en op een drukverdelende ondergrond (de corrector dus) kan leggen, dat het het toch kan werken zonder haar in de weg te zitten.

Op zich is het zadel gewoon een net zadel, geen 'stocksaddle leer' maar gladder, maar zeker kwalitatief goed en goed gemaakt. Ik zit er zelf ook prima in, heb em hier op de rugleuning van de bank gelegd om er op te zitten :D Er zit een heel mooie singel bij en mooie brede stijgbeugels en het zadel is an sich zéker die 200 euro meer dan waard. Als het moet, moet ik het er dus ook wel weer voor kunnen verkopen.

Sorry, nu ben ik natuurlijk wel vreselijk off-topic met m'n boomloze... :P (maar ik weet ook dat er wat mensen meelezen die nieuwsgierig waren naar dit zadel ;) )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:03

:?
Francis schreef:
Sorry, nu ben ik natuurlijk wel vreselijk off-topic met m'n boomloze...

Inderdaad en daarbij is er een plethora aan boomloos onderwerpen dus :?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 19:19

Hmm, zullen we dan de berichten over jacht, brood bakken, wapens, horloges en wat is er in't verleden nog meer langs gekomen, ook achterwege laten? Daar hadden we nl. het slow-life topic voor geopend.

Volgens mij zitten we altijd nog met een leuk groepje mensen in een interessant topic en heeft mijn bericht altijd nog met 'niet engelse zadels' te maken aangezien dat toch is waar ik naar op zoek ben en nu een tijdelijk alternatief probeer te vinden zodat ik geen 3 zadels in 1 jaar hoef te kopen.
Ik heb iets geschreven hier over een zadel wat ik op ging halen als alternatief voor waar ik naar op zoek ben, mensen hebben daar geïnteresseerd op gereageerd en dus schrijf ik hier nu ook het vervolg van't verhaal. Ik zoek geen 'boomloos' advies/tips maar advies/tips voor de rug van mijn paard in combinatie met het type zadel waar ik naar op zoek ben en de rijstijl die ik wil. Dat hoort in mijn ogen dus wel in dit topic thuis.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:02

Als je 'm laat aanpassen en het bevalt nog niet, zou je 'm dan ook weer zo kunnen verkopen?
In dat geval zou ik namelijk zeggen 'doen' en dan evt nog met corrector eronder rijden, maar zou dat nodig zijn gezien de opbouw van de kussens, of klopte dat toch niet helemaal?

Mijn zadelmaker is momenteel een zadel aan het bouwen voor mij, ook boomloos, opgebouwd uit lagen vilt, soort recado stijl.
Vrijblijvend, wanneer het paard & mij bevalt kan ik 'm kopen, zo niet dan niet.
Ik ben érg benieuwd, heb op de kale kussens een stukje gereden en Gimli liep er prima mee weg.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 23:14

Er is iemand heel erg geïnteresseerd in het zadel die het graag wil kopen, dus ik doe het weer weg. Nu kan ik em kwijt, of dat ook zo is nadat ik hem heb laten verbouwen moet ik maar afwachten, net als dat ik maar moet afwachten of dat verbouwen überhaupt gaat helpen qua ligging. Nu ik iemand heb die hem dus graag zo wil hebben ga ik niet gokken en verkoop ik hem dus gewoon weer.
Voorlopig alle zadelwensen maar weer even in de ijskast.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 06:29

Jammer hoor dat het zadel niet optimaal lag..Ik heb zelf ook een zadeltje gehad met leren boom en kussens waar ik mijn corrector onder wou doen, maar dat was een slechte combi met mijn zeer ronde arabieren..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:29

Gimli_ schreef:
Als je 'm laat aanpassen en het bevalt nog niet, zou je 'm dan ook weer zo kunnen verkopen?
In dat geval zou ik namelijk zeggen 'doen' en dan evt nog met corrector eronder rijden, maar zou dat nodig zijn gezien de opbouw van de kussens, of klopte dat toch niet helemaal?

Mijn zadelmaker is momenteel een zadel aan het bouwen voor mij, ook boomloos, opgebouwd uit lagen vilt, soort recado stijl.
Vrijblijvend, wanneer het paard & mij bevalt kan ik 'm kopen, zo niet dan niet.
Ik ben érg benieuwd, heb op de kale kussens een stukje gereden en Gimli liep er prima mee weg.

Als je het zadel hebt, kun je dan eens een foto plaatsen aub? Ik ben ook met zo iets bezig:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1707062

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:32

Zal ik zeker doen Cambiar! :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:25

Merci ;-), dat zou heel fijn zijn.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 22:27

zoiets?cambiar..
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:24

Neen, zit tussen recado, startrekk espanola en Iberica pad in. Op de recado zat ik teveel in stoelzit. Ben benieuwd wat gimli gaat maken. Er zit meer vorm in dan in de recado.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:45

Ik wou nog even een opmerkelijk verhaal toevoegen.
Mijn vriendin rijdt met mijn Spaanse merrie, op een espanola startrekk. Elke keer ze gedaan heeft met rijden heeft ze stekende pijn in haar linker schouder, zodat ze die zelfs niet meer kan opheffen.
Ze bracht haar eigen zadel mee met boom en vroeg of ze eens mocht proberen met haar zadel, maar daar het een Engelse boom was, heb ik gevraagd of ze niet met de Malibaud ecuyer wou rijden (ik had zelf nog niet met het zadel gereden omdat er geen singelstoten aanhangen. Heb even met 6mm touwhalster koord de singel vastgeknutseld.
Het was een bewogen ritje, met bokjes en jumps, maar het zadel bleef liggen als een huis.
http://www.mijnalbum.be/Album=TDL7KSIO
Ze mailde me zopas dat ze nu helemaal niets van pijn heeft, dus ergens moet het aan de espanola gelegen hebben. Paard zelf loopt er nochtans goed onder, maar blijkbaar moet er toch iets zijn dat niet ok is.
Heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Kussens die niet recht liggen bvb (alhoewel me dat niet opvalt).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:53

Kan zijn dat haar houding niet was in de startrekk en ze haar nek teveel spande waardoor ze last van haar schouder kreeg..Kan ook wat anders zijn maar je hoort vaak dat een vastzittende nek(daar hoef je je niet eens van bewust te zijn)schouderklachten veroorzaakt..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:56

Misschien wel, ze zat ook niet zo graag op dat zadel. Moeilijk zadels, past het op het paard, dan misschien niet voor de ruiter....
Die Malibaud is toch goud waard, ik zou voor de mijne ook graag eentje hebben.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:11

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 11:21

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 18:57

Ik denk dat je dat even moet navragen Cambiar, is vanaf de foto moeilijk te zien.
Ik heb alle maten op mijn paard gepast (nog steeds huilen als ik eraan denk dat 't geen geschikte zadels voor mijn paard zijn :') ) en de open en wijd verschillen maar 0.5 cm, alleen is de open meer 'van de schouder weg' om 't zo even uit te drukken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:23