Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:37

een eerder bericht daarover

DuoPenotti schreef:
https://www.fairfaxsaddles.com/girths/girth-fitting

Citaat:
Dont mind the gap
It is not uncommon for there to be a gap at the front edge of the girth between the leather and the horse’s sternum, particularly when the horse is standing still.

This is part of the design and the front edge of the girth is not supposed to fit tightly against the horse’s skin. The girth has a Prolite cushioned ‘buffer zone’ which ‘floats’ and allows the muscles of the chest to move, instead of being blocked by a hard edge of a normal girth.

Gap showing at front edge of girth
Don't mind the gap

Gap showing at front edge of girth
Don't mind the gap

Very often when the horse is in movement and the body posture has changed there will be less gap at the front and at certain points throughout the stride, when the muscle bulk is under the girth, the gap may appear to have disappeared altogether.

The gap at the front does not mean that pressure is being transferred to the back edge of the girth. We have conducted thorough scientific trials on pressure under the girth (on horses in motion) and have proven that the Performance Girth reduces pressure. http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3313003651

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:42

Ja ik blijf dat toch gek vinden. Je neemt toch juist zo'n flap voor extra verdeling. Anders is een rechte net zo goed zegmaar, want die heeft oppervlakte technisch net zoveel aansluiting.

Maar het is denk ik ook wel de mate waarin het afstaat. Als er maar een klein stukje van de singel aansluit en alle druk komt daarop als de spieren niet helemaal aangespannen zijn dan moet dat toch enigszins oncomfortabel zijn? Ik merk het ook wel met mijn crescent dat die in rust stand perfect ligt maar aangespannen zou een rechte singel nu ook prima zijn. Maar deze soepele crescent blijft dan eigenlijk nog prima liggen en sluit altijd goed aan dus voor ons op dit moment de perfect fit. Een klein stukje afstaan en tijdens het werken perfect is dan ook niet heel gek. Het is allemaal situatie afhankelijk maar idealiter zou ik denken: als recht of crescent beter past en daarme dan niet afstaat: waarom niet. :j

Sky_As

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:40

Vanuit Fairfax werd zelfs altijd gezegd dat het af stond om juist druk van het ik meen borstbeen af te halen. En zij hebben er schijnbaar echt drukonderzoeken naar gedaan.... Ik weet er niet genoeg van af om er iets zinvols over te zeggen, dan zou ik graag zelf met een drukmeetsysteem meten.
En dan nog, het paard bepaalt uiteindelijk wat hij fijn vind.

Het is ook niet zo dat hier op bokt enkel waarheden verteld worden. Iedereen gaat toch uit van zijn eigen ervaringen en visie op bepaalde dingen. Maar een hele hoop is niet bepaald wetenschappelijk onderbouwd.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:48

Precies dat.
Het paard bepaald.

Maar om bij die singels zo direct te zeggen: zit niet goed. Dat vind ik bijzonder.
Voor mij voelt het net zo goed tegenstrijdig. Maar zij hebben de onderzoeken gedaan. Niet ik.
Dus omdat zo aan de kant te leggen...?

Dan zou ik het bij de vorm houden. En waar zitten de singelstoten en de rest aan het paard over laten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:36

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 05:11

Daarom moet je singels ook in de beweging testen. Het liefst ook filmen, of iemand met kennis mee laten kijken. Blijven de “oksels” vrij, raakt de elleboog de gespen, wat doet de singel, hoe spant het paard de rug en buikspieren aan…

Bedenk ook dat Fairfax als eerste de asymmetrische singel heeft ontwikkeld samen met Dr. Russel McKenzie voor het Britse Olympisch dressuur team. Die paarden waren in top conditie en spannen hun spieren correct aan.

Wat je veel ziet is dat deze singel gebruikt wordt bij te dikke paarden die niet goed over de rug met aangespannen buikspieren gereden worden.
Dan krijg je dus ongelijke drukverdeling en blijft de singel afstaan.

Maar goed, ik adviseerde laatst in een passessie voor iemand op de poestsplaats nog een 80 cm asymmetrische singel, maar tijdens het rijden spande het paard de buikspieren dusver aan dat die bijna naar athletico model zou moeten. We zijn uiteindelijk gesetteld op een mooie brede anatomisch rechte Stübben van 75 cm.

9 van de 10 keer zie je toch dat als een asymmetrische singel al afstaat op stand dat die ook afstaat tijdens het rijden, maar een enkele keer niet en een enkele keer past een singel perfect op stand en met rijden niet.

Maar over het algemeen klopt wat je in stand ziet doorgaans ook onder het zadel. Alles ligt aan hoe een paard zichzelf draagt tijdens het rijden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:48

Daphara schreef:
Akshay schreef:

Mijn voorste singelstoot komt iets ''korter'' uit omdat deze door het zweetblad is gestoken om het zweetblad vast te leggen. Ik wil hem daar eigenlijk niet uit halen omdat ik dat stugge op de beugelriemen zelf erg prettig vind.

Wat betreft lengte echt al veel beter, deze singel is assymetrisch en niet crescent en ik denk wel dat je een crescent nodig hebt, omdat hier je achterste gesp lager ligt dan de voorste, een teken van ongelijke drukverdeling. Ik zou simpel beginnen met bijvoorbeeld een Crescent Kerbl singel van Agradi en in ieder geval 5 cm langer, omdat die singel de gespen op het uiteinde heeft heb je daar de ruimte voor. Kijk eens hoe dat ligt en hoe je paard die singel bevalt, mocht dat goed bevallen dan kun je verder kijken naar duurdere/betere kwaliteit singels in crescent vorm.

Bedankt voor je reactie.
Met betrekking tot die singelloop korter, die komt al ongelijk uit het zadel zoals ik beschreef.

Grappig deze singel kwam naar boven op de zoekterm crescent. Ik ga eens verder zoeken. Ik wil alleen leren singels dus die Kerbl is geen optie.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 09:40

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 12:30

Iemand ervaring met deze singel van Quittpad? Ik heb een onderlegger van dit merk gehad en vond het super fijn materiaal. Uiteindelijk toch verkocht omdat hij te dik was en daar was geen ruimte voor.

Lijkt mij een fijne singel vanwege het materiaal, omdat hij op maat gemaakt kan worden (lengte), de gespen helemaal aan het eind liggen en super zacht is naar het paard.
Ik twijfel alleen erg over het brede middenstuk, ik vrees dat mijn ijslander met grote beweging daar tegenaan komt. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Ik overweeg een mailtje te sturen naar Quittpad of ik hem kan bestellen met smaller/kleiner middenstuk.

https://quittpad.com/produkt/quittpad-s ... elfoermig/

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:18

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:30

Ben je niet bang dat de singel dan weer te kort wordt?

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:32

Celebi schreef:
Ben je niet bang dat de singel dan weer te kort wordt?

Nu zit hij over m'n zweetblad heen en met mijn vorige zadel zat hij er net tegen aan dus is denk niet anders. Ze heeft gewoon niet zoveel ruimte onder haar buik blijkbaar.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:43

Er bestaan natuurlijk ook zadels met kortere zweetbladen voor de wat compactere pony's. Maar dat is misschien een beetje een knuppel in een hoenderhok. :o In ieder geval even opletten met anatomische singels want als je die te kort neemt dan zit de uitsparing niet op de juiste plek en dat kan weer meer wrijving veroorzaken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-23 19:46

Ja, ik neem dezelfde singel weer alleen maat kleiner.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:13

Vraagje nog, de edix crescent singel is dat echt elastiek daartussen of niet? Ben zelf altijd bang dat ik die dan te strak aan singel of is dat niet het geval met dit elastiek?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:16

xxxmh schreef:
Vraagje nog, de edix crescent singel is dat echt elastiek daartussen of niet? Ben zelf altijd bang dat ik die dan te strak aan singel of is dat niet het geval met dit elastiek?

Ja is elastiek, heel sterk elastiek

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:22

xxxmh schreef:

Dit elastiek is 3 lagen dik, waarbij de vezels in het middelste stuk de andere kant op liggen. Het is niet met de hand te rekken. Het zorgt dus niet voor rek in de singel, maar voor flexibiliteit tijdens de beweging van het voorbeen. Bij wijze van kan het middenstuk onafhankelijk van de zijstukken meebewegen.

3 lagen elastiek, dat je niet met de hand kunt rekken, is het enige goede soort elastiek aan een singel. Wetenschappelijk onderzoek heeft al aangetoond dat elastiek dat wel in de lengte rekbaar is, zorgt in bijna alle gevallen voor een verhoogde ademhaling en hartslag bij een paard.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:38

Ah okee dat is fijn! Twijfel tussen de edix en de kramer die ik nu heb maar alleen een maatje kleiner.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:54

xxxmh schreef:
Ah okee dat is fijn! Twijfel tussen de edix en de kramer die ik nu heb maar alleen een maatje kleiner.

Zijn wel echt 2 verschillende singels :j

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 23:22

Oh dacht van niet omdat ze beide een crescent/maan singel zijn.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:22

xxxmh schreef:

Ja maar allen crescent singels toch altijd weer net anders, alleen al het elastiek maak pasvorm verschil. Maar de edix is wel echt een super fijne singel. Aan mijn vorige zadel de perfecte oplossing, aan zadel die ik nu heb totaal niet.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 08:52

SandraWierda schreef:
xxxmh schreef:

Ja maar allen crescent singels toch altijd weer net anders, alleen al het elastiek maak pasvorm verschil. Maar de edix is wel echt een super fijne singel. Aan mijn vorige zadel de perfecte oplossing, aan zadel die ik nu heb totaal niet.

Ah okee. Mijn paard heeft een bolle buik en een normale rechte singel die schuift naar voren.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:50

xxxmh schreef:
Ah okee. Mijn paard heeft een bolle buik en een normale rechte singel die schuift naar voren.

Misschien is dit wel een geschikte singel voor je maar niet hetzelfde als wat je nu hebt. Dus als wat je nu hebt goed bevalt en alleen te lang, kun je misschien beter die maatje kleiner kopen. De Edix geeft geen garantie dat het voor jou de geschikte singel is, maar proberen kan natuurlijk altijd. Is wel echt fijne singel als hij past.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:25

SandraWierda schreef:
xxxmh schreef:

Misschien is dit wel een geschikte singel voor je maar niet hetzelfde als wat je nu hebt. Dus als wat je nu hebt goed bevalt en alleen te lang, kun je misschien beter die maatje kleiner kopen. De Edix geeft geen garantie dat het voor jou de geschikte singel is, maar proberen kan natuurlijk altijd. Is wel echt fijne singel als hij past.

Ik had eerst een simpele rechte singel die te kort was en toen heb ik nav dit topic de kramer maansingel gekocht (lijkt op de edix maar is anders heb ik geleerd) maar die past niet onder m'n nieuwe zadel. Dus twijfel tussen de edix crescent 70 cm of die van Kramer die ik wel fijn vind in 70 cm. Kan namelijk de edix op marktplaats kopen in 70 cm.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 11:45

xxxmh schreef:
Ik had eerst een simpele rechte singel die te kort was en toen heb ik nav dit topic de kramer maansingel gekocht (lijkt op de edix maar is anders heb ik geleerd) maar die past niet onder m'n nieuwe zadel. Dus twijfel tussen de edix crescent 70 cm of die van Kramer die ik wel fijn vind in 70 cm. Kan namelijk de edix op marktplaats kopen in 70 cm.

Als je hem leuk tweedehands op de kop dan tikken zou ik de edix zeker uitproberen :j