voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:23

trijn schreef:
En is het wat Daphneeeej? Ik zit er ook over te denken om deze pad aan te schaffen voor onder de Barrydale (heb ook wel de originele Barrydale-pad, maar die lijkt me voor de zomer zo warm).

Ik vind het dekje er heel goed uitzien. Super licht, luchtig dunner dekje. (zo een normaal katoenen dekje) Ziet er stevig uit en gewoon lekker simpel. Schrok wel even van de inlage omdat het gewoon heel anders is dan de barefoot pads. Het is een schuim inlagen die op warmte reageert (hij was super hard toen ik hem uit de doos haalde door de kou haha) nette singel lusjes en ook lusjes aan de voorkant (zoals normale dekjes)

zaterdag ga ik hem uitproberen onder mijn cherokee

uudje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:00

Ben ook erg benieuwd hoe het dekje onder je cherokee ligt.
Als je de inlage er uit haalt he, zou je er dan een barefoot inlage in kunnen doen of pas dat niet?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:31

Donderdag wordt mijn toekomstig paardje gekeurd, mijn tweede aanwinst in een half jaar tijd! Absoluut niet geplant, maar kom. Als dit paardje wordt goedgekeurd ga ik voor haar hoogstwaarschijnlijk een barefoot zadel kopen. Ik heb één keer op een barefoot London gereden en die zat echt super goed! Nu gaat mijn oog uit naar de cherokee omdat deze meer veelzijdig is! Nu ga ik op 4 maart naar Flanders Horse expo en blijkbaar heeft barefoot er een standje! Erg leuk om inlichtingen te vragen (al heb ik al heel wat afgelezen over de zadels).

Nu vroeg ik mij af met hoeveel dekjes jullie zijn begonnen? Ik dacht om er eentje aan te schaffen in het begin aangezien ze best wel duur zijn. Ik heb ook gezien dat er een halfpad is waarbij je normale dekjes kan gebruiken. Is dit goed? En hoe dik mogen de dekjes die je er bij gebruikt dan maximum zijn?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:25

Ik heb 2 originele barefoot dekjes. Kun je ze afwisselen of drogen als ze erg nat zijn.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:59

uudje schreef:
Ben ook erg benieuwd hoe het dekje onder je cherokee ligt.
Als je de inlage er uit haalt he, zou je er dan een barefoot inlage in kunnen doen of pas dat niet?

Ja dat kan! Ik heb er nu dan zelfs een extra stevige barefoot inlagen er bij in gepropt. Dat past net, dus verwisselen kan sowiezo! Ik zal zaterdag anders ook wel wat foto's maken van op het paard en van het dekje alleen (inlages enzo)

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 01:19

Oh, fijn Daphneeeej. Dan kan ik een beetje de verhouding zien van het dekje en het zadel. Mag ik ook weten waar jij het dekje vandaan hebt? Ik heb twee online winkels ontdekt waar 'ie te koop is, maar ik ben natuurlijk altijd op zoek naar het voordeligste adresje ;)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:16

@ trijn, op www.nickyskeet.nl staan ze te koop en ook nog andere boomloos dekjes.[Ze zijn sowieso een stuk goedkoper dan barefoot dekjes dus dat scheeld al]
Leuk Daphneeeej, ik ben benieuwd hoe ze liggen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:50

@ pmarena,Ik wil dus graag over een paar jaar een my barefoot cherokee bestellen.
En zag dus op jou site dat de kleuren anders zijn dan de kleuren die je invoerd op de computer.
Nu kijken waarschijnlijk jou foto's ook weer anders dan in het echt, en ik vroeg me af of je bij jou stalen kunt bestellen van de kleuren, zodat je echt kunt zien hoe de kleuren zijn.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:54

Even snel : ik heb een stalenbundeltje liggen , maar die komen ook niet overeen met de kleuren die geleverd worden :P

Zie de foto met het blauwe zadel , daar ligt het stalenbundeltje op en geen 1 kleur blauw komt overeen met de stalen....

Nu is dit wel een bundeltje van enkele jaren oud. Ik zit al enkele maanden te wachten op een aantal mooie stalen-boekjes die ik besteld heb bij Barefoot , waarin van veel verschillende materialen en kleuren stukjes gebundeld zijn. Hopelijk gaan die kleuren wel goed overeen komen.

Ik heb een heel aantal van deze boekjes besteld zodat de wederverkopers er ook gebruik van kunnen maken voor de klanten , of het bij testzadels kunnen mee sturen enzo :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:55

Nou dan wacht ik toch nog even, duurt toch nog een paar jaar voor ik met Fimke kan rijden, dus tegen die tijd zul je vast wel nieuwe stalen hebben, in ieder geval alvast bedankt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:59

De ellende met kleurtjes is ook dat ze het leer er vaal speciaal voor inkopen / kleuren , waardoor elke partij weer net iets anders is. En doordat het nubuckleer is kleurt het ook weer anders dan glad leer.

Mensen die dan bvb. een stel knalrood leren "glimmende" schoenen hebben , hebben die kleur in gedachten voor hun zadel...maar dat ziet er dan heel anders uit bij het zadel , meer roze bijvoorbeeld. En blauw meer grijzig...

Helaas is dat niet alleen bij Barefoot , speciale kleurtjes leveren is altijd gedonder , vaak ontvang je toch iets anders dan je had verwacht.....

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:21

Het scheeld dat ik geen knal rood of vel blauw wil hihi.
Wil graag een heel bruin zadel maar dan donker en lichtbruin of lichtbruin met congnac kleur.
Heb je eigenlijk een voorbeeld van een zadel in cognac kleur? lijkt me namelijk ook mooi.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 17:22

Die staat er volgens mij ook op op de website , in 3 kleuren bruin ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:05

Goeiemiddag :)
Ik ben inmiddels aan het testrijden met de Trekker true talent. Vandaag pas voor de tweede keer gereden, maar het bevalt tot nu toe goed :j Pony en ik gaan komende week nog lekker verder rijden, wennen, en zien of het echt wat voor ons is.

Een ding wat ik me afvroeg. Is hier iemand met een trekker zadel die ook wel eens een sprongetje maakt?
Ik hoef echt geen meter hoog te springen, maar een hupje van 50 cm zo op zijn tijd vind ik wel leuk :j Ik vraag me alleen af of dat gaat met de pommel van de trekker? Dus mocht iemand er al eens mee gesprongen hebben, graag een reactie!

Voor de liefhebbers, een foto, hier nog zonder beugelriemen er aan.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 19:44

oehhh!!die ziet er stiekem toch wel heel gaaf uit...doe je er nog fenders aan,of rijd je met gewone beugelriemen??
ik heb de gewone trekker maar vind dit ook wel heel leuk...

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:11

pmarena schreef:
Die staat er volgens mij ook op op de website , in 3 kleuren bruin ?

oke ga even kijken

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 20:56

Blijheid schreef:
Goeiemiddag :)
Ik ben inmiddels aan het testrijden met de Trekker true talent. Vandaag pas voor de tweede keer gereden, maar het bevalt tot nu toe goed :j Pony en ik gaan komende week nog lekker verder rijden, wennen, en zien of het echt wat voor ons is.

Een ding wat ik me afvroeg. Is hier iemand met een trekker zadel die ook wel eens een sprongetje maakt?
Ik hoef echt geen meter hoog te springen, maar een hupje van 50 cm zo op zijn tijd vind ik wel leuk :j Ik vraag me alleen af of dat gaat met de pommel van de trekker? Dus mocht iemand er al eens mee gesprongen hebben, graag een reactie!

Voor de liefhebbers, een foto, hier nog zonder beugelriemen er aan.
Afbeelding

In Engeland hebben ze er al veel meer van verkocht dan ik hier en die zijn daar erg van "de hupjes" over de stammetjes in de natuur.... Dus een hupje van 50cm mag geen probleem zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:09

Anoniem schreef:
oehhh!!die ziet er stiekem toch wel heel gaaf uit...doe je er nog fenders aan,of rijd je met gewone beugelriemen??
ik heb de gewone trekker maar vind dit ook wel heel leuk...

Ik heb er de gewone beugelriemen aan :j
De fendersheb ik wel geprobeerd maar vind ik minder prettig omdat je tot onderaan je kuit een extra kussentje tussen je been en je paard hebt. Ik vind het fijne van dit zadel juist het directe contact, en dat gaat met fenders toch wat verloren voor mijn gevoel.

@Buitenzinnig: Bedankt voor je reactie :j
Al zou ik nog steeds graag reacties horen van mensen die het daadwerkelijk geprobeerd hebben, want ook jou reactie is uit tweede hand, en niet uit eigen ervaring :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:59

Blijheid - ik kan hooguit voor je informeren, maar dan blijft het uit de 2e (of zelfs 3e) hand.

Op de site van Trekker zelf staan mensen die er endurance mee rijden, daar zit soms ook een huppeltje in - of open het als topic hier op Bokt? Niet iedereen met een Trekker komt ook in dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 11:01

@Buitenzinnig: Dat begrijp ik :) Ik zal wel even een topic openen, dat is een goed idee :j

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:42

Phew... Ik had maar één week nodig om weer bij te lezen :+ Ik was namelijk ongeveer ter hoogte van pagina 74...

Een half jaar geleden vroeg iemand hoe ik de Freeform vond :o, beter laat dan nooit:
De freeform is een erg mooi zadel. De voordelen ervan vond ik de verplaatsbare beugelophanging, waardoor ik niet in stoelzit gedwongen werd. Ook de T-beugelriemen waren erg nuttig! Nadeel vond ik dat de seatsaver vrij stug was, en hierdoor was het wel heel belangrijk voor de symmetrie, maar wat lastig om na het verplaatsen van de beugelophanging de seatsaver weer precies recht terug op het zadel te krijgen.

Onder het zadel zaten klittenband kussens. Ik vind dit systeem mooier dan het VPS van de barefoots, omdat het zadel an sich dus al een kamer heeft. Hoewel de barefoot natuurlijk ook de ruggengraat vrij houdt!!! is dat bij dit zadel "beter te zien." (Het schaap van de barefoot is vlak van onder.) Helaas kleeft er aan deze kussens ook weer een nadeel: het is heel lastig om ze precies symmetrisch op te klitten. En persoonlijk vond ik het heel lastig te bepalen hoe ver ze nou precies uit elkaar moesten. Natuurlijk is dit even trail-and-error, maar met één week testen (3 dagen rijden voor mij, was een deeltijd paard) heb ik niet genoeg tijd gehad om het goede standje te vinden.

Ik heb toendertijd een Barefoot London getest, en de Freeform Elite. De London was zachter (maar dit kan best gekomen zijn door hoe vaak ze gebruikt waren al) en de Elite wat smaller. Elite gaf veel meer vrijheid dan de London. Overall denk ik dat de Elite veel nuttiger is voor dressuurmiepjes, omdat het "in cognito" boomloos is. Maar de London is meer close-contact doordat de Elite dus die leren (¿zeg ik dat goed?) 'semiboom' heeft.

Ik denk dat je met de London wat beter "zelf kan klussen" en dat je voor de Elite misschien beter een kennersoog erbij kan vragen. Gelukkig heeft bijvoorbeeld Buitenzinnig ook een voorrij/test/consult-optie.

Volledig off-topic maar ik wilde het toch even zeggen: ik zag een aantal foto's langskomen van paarden/pony's met behoorlijke onderhalsjes en een hoop stijfheid in het lichaam. Ik denk dat de methode in m'n onderschrift een hele hoop verlichting kan brengen en de omgang/het rijden een heel stuk makkelijker kan maken. Het is niet mijn bedoeling iets op te dringen, maar bekijk de website even of je je in de theorie kan vinden. Niet geschoten is altijd mis!

Momenteel rijd ik met een Cheyenne maat 2. Ik ben 1.85 met maatje 38 op de heupen, en de maat 2 is dus echt veel te groot voor mij. Maar goed, dan wordt m'n zit maar een beetje extra onafhankelijk :+ terwijl ik op zoek ga naar een dressuurmiepjesboomloossuperduperzadel waar mijn superdupernieuwe paard z'n hoge schoft ook blij mee is. Overigens zijn we vandaag behoorlijk gezakt voor de halstertouwtjestest dus volgende keer een extra inlage erin. Bah, want ik had net de klittebandjes van 't HAF pad vast weten te pielen ;) maar meteen een mooie kans om de HKM pad te testen.

Sorry voor de lange post maar ik wil toch ook nog wat kwijt ten aanzien van de wat kortzichtigere reacties die af en toe tussendoor verschijnen.

Een boomloos zadel geeft de ruiter de mogelijkheid om zelf te beïnvloeden hoe het zadel past. Dit geeft dus ook de mogelijkheid eenvoudig te schakelen bij seizoensveranderingen of groei, maar ook de verplichting en verantwoordelijkheid om altijd op te blijven letten. Hoewel een ruiter dezelfde verantwoordelijkheid heeft bij een boomzadel, is het voor een boomzadel eenvoudig en gebruikelijk de zadelmaker de schuld te geven.
Voor houding, zit en evenwicht wordt bij een boomloos zadel ook de verantwoordelijkheid gelegd bij de ruiter. Het zadel zorgt voor de drukverdeling, maar niet voor een goede houding of een correctie van een scheve zit. Hoewel een boomzadel vaak meer dwingt naar de juiste houding of een verkeerde houding compenseert, moet een ruiter vaak inleveren op de onafhankelijkheid van de zit. En zonder onafhankelijke zit kom je imo onherroepelijk op een bepaald punt in de training te stagneren.

De ruiters die liever niet de fout bij zichzelf zoeken en de oorzaak van een probleem makkelijker afschuiven op paard, zadelmaker, instructie, voorgeschiedenis of voor mijn part de postbode of de buurman, zullen denk ik niet snel een boomloos zadel naar hun zin vinden. Maar wil je actief aan de gang met wat het beste is voor je paard, dan wil je na 2 weken oefenen op een boomloosje nooit anders meer :) en hetzelfde geldt voor je paard.

Ter illustratie: mijn verzorgpaard van 17 is vanaf het inrijden met hetzelfde zadel gereden. Deze was te klein geworden (duh) en dus gaf dit liefste paard ter wereld bij het opzadelen aan het liever niet te hebben: slaan met de staart, happen naar eigen schouder en heup van mens, stampen met voet tot aan gericht met hoef op voet van mens gaan staan. Na ampel beraad is besloten een nieuw zadel te kopen. Deze paste veel beter, maar met 2 maanden was de beschikbare ruimte opgevuld en ook het nieuwe zadel weer te krap.
Het nare gedrag met opzadelen is nooit weggetrokken. Hoewel dit door andere verzorgmeisjes werd toegeschreven aan gewoonte (dat doet ie altijd met opzadelen! dus betekent niets), karakterfout van paard (gemene rotbok) en eerdere nare ervaringen (dat-en-dat meisje singelde zo gemeen aan!) besloot ik toch weer op zoek te gaan naar een andere oplossing. En met 2 weken onder de barefoot London was al het nare gedrag tijdens het opzadelen verdwenen.

En omdat de andere verzorgmeisjes echt niet konden rijden met dat klote boomloze zadel, is er toch doorgereden met het te kleine boomzadel, en het duurde toch weer bijna twee weken voordat hij weer naar begon te doen met opzadelen.

Youry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:10

_Liz89_ schreef:
Excuus als dit al eerder is gevraagd. Maar heeft iemand ervaring en/of meer informatie over onderstaand zadel?
Vind hem er namelijk wel fijn uitzien, maar staat op zich niet veel informatie in de advertentie. Heb op internet en hier al gezocht op de naam Booijmans, maar kan niks vinden. Zou fijn zijn als er een website van bestaat :=

Zit voorzichtig aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen (onderstaand heeft flexibele boom, I know) en ben nog allerlei informatie aan het inwinnen. Het gaat vooral om een comfortabel zadel voor wat langere buitenritten, doorgaans is dit maar één keer per week. In eerste instantie zat ik te denken aan de BF Cheyenne Drytex, maar de prijs van onderstaande advertentie sprak me ook wel weer aan ;) Een BF + alle benodigdheden vind ik nog wel aardig wat kosten, en aangezien ik niet zo vaak kan rijden (muv vakanties enzo natuurlijk), twijfel ik nog.

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... zadel.html?

http://www.equitotaal.nl/boomloos-zadel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:55

Gebruiken jullie gewone stijgbeugels of de veligheids steigbeugels aan een Barefoot?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:33

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

Ik heb verende kunststoffen stijgbeugels, zit echt héérlijk :D