Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 15:15

Francis schreef:
Nah Ruga, dat je dat dan nog niet bedacht had :P

Euh nee dus := :roll:
Maar daarvoor hebben we dit topic, extra brainpower :D

Citaat:
En als de bespiering dan terugkomt kan je die er gewoon weer uithalen.

Dat zal niet meer gebeuren vrees ik. Ach ja, je kan altijd hopen natuurlijk.. :)

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:34

Nee, denk niet dat daar nog bespiering terug gaat komen, gebeurt zelden bij deze soort atrofie (daar is niet 'onontwikkeld of 'geslonken' spierweefsel door voedingstekort maar zijn echt afbraak van spiercellen, die zijn dus echt 'weg') en al helemaal niet op deze leeftijd. Maar dat geeft op zich niet, als je met zo'n aangepaste pad de boel weer comfortabel passend krijgt is het probleem ook opgelost en hoef je geen apart of extra duur of speciaal zadel aan te schaffen.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:46

Toch kunnen spieren meer herstellen dan je denkt, ook bij oudere paarden.
Ik heb een voorbeeld van een ouder paard waar je niet echt blij werd van de rug, en die is toch nog redelijk bijgekomen.

Zeker als je het weefsel goed los laat masseren zodat alle verklevingen weer wat minder worden en de doorbloeding verbeterd kan er toch echt nog wel wat gebeuren!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 21:42

Moragh schreef:
goed los laat masseren

Dat gaat hij graag horen :z

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 21:44

Mwah, zijn niet echt de lekkerste massages hoor ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 22:16

Ik dacht dat prolite een speciale mini pad in het assortiment had juist voor dit probleem.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 09:52

Ja dat had ik ook gezien. Eerst maar eens aan de slag met extra vulling in de Grandeur.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 09:58

In de Grandeur kan je ook vullen waar nodig is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:29

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:12

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:29

Moragh schreef:
In de Grandeur kan je ook vullen waar nodig is

Jep dat is dus gelukt :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:34

Nah, is dat effe lekker opgelost :D Scheelt je een boel verschillende zadels uitproberen want op die manier was het je waarschijnlijk nooit gelukt. Kan opa weer een bermschuifeltje maken. :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:36

Francis schreef:
Nah, is dat effe lekker opgelost :D Scheelt je een boel verschillende zadels uitproberen want op die manier was het je waarschijnlijk nooit gelukt. Kan opa weer een bermschuifeltje maken. :D

Inderdaad, dat lost niks op want geen enkel zadel is voorzien op zo'n schouder opvullen.
Ik raak er maar niet aan gewoon dat hij geen jong ding meer is waar ik alles kom op gooien -O-

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:52

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:47

Dat Egyptische zadel kwam ik hier op Bokt ook al tegen, echt gaaf!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:29

Nog even een ander aspect.

De hier veel genoemde McClellan is niet voor niets zo sterk gemodelleerd op het ´boogschiet´zadel van de aziatische ruitervolken; het diende geschikt te zijn voor het gebruik van een meerschots-karabijn; schietend on-the-fly.

Onder meer om die reden is het tot in de moderne tijd voor bereden cavalerie-inzet het zadel van keuze:

Afbeelding
Afbeelding

Zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... ead#unread

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:35

Wauw die onderste foto. Ga jij soms everzwijnen schieten in Spanje op die manier?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:39

Cambiar schreef:
Wauw die onderste foto. Ga jij soms everzwijnen schieten in Spanje op die manier?

Nah, die ga ik met een flink mes te lijf (serieus).

en deze is heel realistisch illustratief mbt het rijden wat het zadel moest ondersteunen

http://flickriver.com/photos/world_armies/4610961799/

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:48

De recado staat nu ook op de bokt markt..Incl het hoofdstel 350 euro..Valt wel mee qua prijs toch!?Een poosje geleden heb ik er ook over gedacht zo'n zadel te proberen,maar gezien de beugelophanging die erg ver naar voren zit en de singel die erg naar achteren zit zeg maar is het niets voor mij..Lijkt me trouwens wel erg lekker zitten..

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:03

Huertecilla schreef:
Cambiar schreef:

Nah, die ga ik met een flink mes te lijf (serieus).

en deze is heel realistisch illustratief mbt het rijden wat het zadel moest ondersteunen

http://flickriver.com/photos/world_armies/4610961799/

Wild :D ...lijkt me daar het echte natuurleven!
Hier komen ze ze voeren met zo'n jeep met voederdispenser op, ook op toerischtische plekken en dan klagen dat er teveel zijn ...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:19

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:18

Cambiar schreef:
Wild :D ...lijkt me daar het echte natuurleven!

Zoek maar eens op youtube naar ´rehala jabali monteria´.
De honden drijven de zwijnen en de strategisch opgestelde ´jagers´ (ahum :roll: ) schieten er dan met een kanon op.
Regelmatig, zeg 1 op 5, stellen de honden een zwijn. Dat is levensbedreigend voor de honden want zo´n zwijn haalt ze zó geheel open met:
Afbeelding

Daarom rennen er verschillende rehaleros pal met de meute mee en duiken er dan met een mes tussen om het zwijn door hart en long te steken.
Hier moet je dan tussen duiken met een mes:
Afbeelding
Het is hier héél ruig terrein in kartsgebergte en ze zwijnen zijn ook niet gek dus kiezen graag afwaterings-geulen waar overdadig wilde braam groeit. ´Interessant´ := om dáár een gesteld zwijn te doden.

Dit weekeinde is hier trouwens de Feria de Perros de Archidona; http://feriadelperroarchidona.blogspot.com.es/
Daar zijn typisch spaanse gebruiksrassen zoals die nog gewoon echt gebruikt worden voor het doel waarvoor die rassen bestaan. Zoals bv de ruigharige podencos en de alanos van de rehalas welke exact, maar dan ook exáct, zijn als vijf en meer eeuwen geleden omdat ook hun gebruik nog als eeuwenlang.
Typische rehala; podencos met alano;
Afbeelding

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 00:00

Pff...gezond vlees...ik was al vergeten dat het bestond...op FB vind je er blijkbaar filmpjes over terug.
Tja, dat doden, niet twijfelen is de boodschap als je zo iets moet doen (wellicht worden ze ook deels voor een goede doorbloeding door honden opgejaagd?) . Dat vlees is echt verdiend in vergelijk met pakjesvlees die hier aan de bomen groeit -O- . Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee om te zien in vergelijk met de manier waarop dieren hier gehouden en gedood worden. Daar word ik pas misselijk van.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:09

Cambiar schreef:
Pff...gezond vlees...ik was al vergeten dat het bestond...op FB vind je er blijkbaar filmpjes over terug.
Tja, dat doden, niet twijfelen is de boodschap als je zo iets moet doen (wellicht worden ze ook deels voor een goede doorbloeding door honden opgejaagd?) . Dat vlees is echt verdiend in vergelijk met pakjesvlees die hier aan de bomen groeit -O- . Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee om te zien in vergelijk met de manier waarop dieren hier gehouden en gedood worden. Daar word ik pas misselijk van.

Een paar héél mooie fotos gemaakt vandaag van de traditionele rehalero die een Trabuco afschietend met zijn rehala ter start van de Feria de Perros door de straten van Archidona liep.

Kijk snel want er zal vast weer een correcte dame op de rode knop drukken wegens off topic ....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:15

Zo, we gaan weer even terug naar zadels, ok? Niet helemaal 'on topic' aangezien ik hoogstwaarschijnlijk vrijdag met een boomloos zadel thuis ga komen. Ik lijk nu iets gevonden te hebben wat voorlopig wel even gaat werken hoop ik.
Met boomzadels moet ik nu gewoon te veel risico nemen of te veel geld uit geven, met de grote kans dat het over een half jaar toch niet meer past en daar heb ik de bankrekening niet voor.
Dus het roer om en toch maar wat anders... ik vond een heel betaalbaar boomloos stocksaddle, geen merk, is voor de verkoper in tweevoud custom gemaakt vertelde ze (daar probeer ik vrijdag meer over te weten te komen) en dit zadel is net zo kort als het korte stocksaddletje wat ik had, maar met een seat als op een grote. Ik kan er dus gewoon in en hij past nog steeds op Raya's rug. Lijkt perfect. Ik heb een reactie gelezen van de koper van het tweede exemplaar en die was helemaal happy eindelijk iets anders dan een BBP te hebben. Klinkt vooralsnog goed dus.

Maar goed, m'n vraag gaat niet over 't zadel of 'boomloos', maar over iets waar we't hier wel al vaker over hadden, nl. de Corrector, of in ieder geval over een mogelijk alternatief voor de Corrector.
Ik ben natuurlijk alvast een beetje naar een échte aussiepad aan't zoeken en komt dit tegen: http://www.aussiesaddle.com/products/Sa ... _pads.html Nu heb ik hier op Bokt al op Equalizer gezocht maar dan gaat het altijd over 'die andere', die van een soort 'memoryfoam' is gemaakt en dat is deze dus niet.
Hier zitten kunststof platen in, wat - voor zover ik het nu dus kan beoordelen - vergelijkbaar functioneert als de Corrector.
Kennen jullie deze pad/dit systeem, heeft iemand dit van dicht bij gezien of zelfs ervaring mee? Want het lijkt me een mooie optie om als extra stevigheid onder m'n boomloze zadel te leggen, ze kunnen alle vormen op maat maken en ik zie de puur vilten versie wel zitten waarbij de platen er bovenop genaaid worden met een afdekking van suede (iets naar beneden scrollen, zwarte pad met lichtbruine 'platen', vorm kan op bestelling naar de vorm van het zadel gemaakt worden, dat geldt overigens voor alle versies). Hij is ook met Merino-vacht te krijgen maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan en de vilten versie lijkt me prettiger in gebruik, ook vanwege hogere dichtheid dan een vacht, dus - ga ik van uit - betere demping. Kan eventueel twee lagen vilt overwegen, boven en onder met de platen er tussen, die versie hebben ze ook (dus met vilt bovenop i.p.v. neopreen). Maar omdat het zadel ook gewoon kussens en ruggegraatvrijheid heeft (en ik wil nog even uitgebreid babbelen hoe hij van binnen in elkaar zit, het zou een 'leren boom' hebben) lijkt me een extra dikke pad niet nodig als die kunststofplaten er al onder zitten.
Afbeelding

Wat denken jullie? Een goed alternatief voor de corrector? (al mooi ingebouwd in een pad.. vind ik wel een voordeel boven iets wat los ligt of waar ik zelf iets voor moet fröbelen)