Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:59

Akshay schreef:
Oke, ik ga eens kijken of ik het ook aandurf.

Ik heb een IJslander, die stilletjes aan onder het zadel is (6 jaar).
En het stukje ''singel'' zat mij al langer niet heel lekker. Ik heb een 60 cm leren barefoot singel, met elastiek, en anatomische vorm.
[ [url=m/W12dM0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar het ''voelde'' niet ideaal.
Gezien de bouw van mijn lieve paard leek me ook een crescent singel geen overbodige luxe. Die heb ik dus gisteren binnen gehad, 70 cm.
En ik dacht dat ik daarmee helemaal prima zat (paard reageerde er ook echt heel prettig en vrij op!).

[ [url=m/28p5c7.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AtnwqL.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5l6oGx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een Horka singel. Geen elastiek. Vind hem fantastisch soepel :+:

Tot ik vanochtend in dit topic de ''oksels met lijntjes'' tekeningen zag van Daphara..
Ik moet nog 10 cm langer of niet? Waarbij ik dus met mijn singel ga uitkomen op het dekje en mogelijk zelfs op de onderrand van het zweetblad?

Mijn voorste singelstoot komt iets ''korter'' uit omdat deze door het zweetblad is gestoken om het zweetblad vast te leggen. Ik wil hem daar eigenlijk niet uit halen omdat ik dat stugge op de beugelriemen zelf erg prettig vind.

Wat betreft lengte echt al veel beter, deze singel is assymetrisch en niet crescent en ik denk wel dat je een crescent nodig hebt, omdat hier je achterste gesp lager ligt dan de voorste, een teken van ongelijke drukverdeling. Ik zou simpel beginnen met bijvoorbeeld een Crescent Kerbl singel van Agradi en in ieder geval 5 cm langer, omdat die singel de gespen op het uiteinde heeft heb je daar de ruimte voor. Kijk eens hoe dat ligt en hoe je paard die singel bevalt, mocht dat goed bevallen dan kun je verder kijken naar duurdere/betere kwaliteit singels in crescent vorm.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 11:59

Deze vorm heb ik nu
Afbeelding
Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:05

Duhelo schreef:
Volgens de gaatjes zou je idd nog 10 cm langer kunnen. Toevallig geen stalgenootje waar je eentje van 75 of 80 kan uittesten?

Hier nog altijd bezig met de zoektocht.

Dus mijn tixerant was het net niet, zadel schuift wat naar voor ermee.

2 Mattes singels tweedehands gekocht.

De crescent was het ook net niet, omgekeerd bleef het in de piste liggen, maar na een pittige buitenrit zat het zadel in de nek.
Vorige week de anatomische getest, en die lijkt op zich wel ok.
Maar paard reageert door in de singel te happen, maar loopt wel fijn.
Paard komt met het voorbeen ver onder de massa dus dat stropt dan wel snel tegen de singel.

Dit was na het rijden.
[ [url=m/jmhryb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q1LKDZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

tweedehands een prolite op de kop kunnen tikken, voor het mooie iets te kort ook, maar de prijs was interessant genoeg.
Paard liep niét fijn. Kort, wilde niet voorwaarts, ik had ook niet de indruk dat het zadel beter bleef. Met de singelstoot naar voor te plaatsen wel iets beter.
[ [url=m/g5YMzs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/B0m6Ss.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ixq9f6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het ziet er wel goed uit, maar bij het naar achter zetten van het voorbeen knalt ze dus tegen die singel aan

Als ik mijn hand er tussen deed werd mijn vinger pijnlijk afgekneld.

De tixerant er weer even omgedaan, en daar gaat ze netjes over omdat die singel zo dun is.

[ [url=m/9B79r3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jo6lHl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb wel de indruk met de singelstoot eentje naar voor en de tixerant omgekeerd, dat het wel redelijk goed is zo. Paard loopt er ook gewoon fijn mee.
[ [url=m/g8M0lF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/73cuas.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6iDgyE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze mag volgens mij dan ook wel langer, de huidige is een 75, dus even zoeken of ik die in een 85 kan vinden.

Ik zou ook bij jou adviseren eerst een simpele crescent singel te kopen als de Kerbl. Een singel achterstevoren gebruiken is echt niet de bedoeling, tenzij je een super slank (atletisch) paard hebt.
Je ziet de singelstoten gewoon te sterk naar voren trekken bij die tixerant singel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:11

smurvaas schreef:
Deze vorm heb ik nu
[ [url=m/E8lL17.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/YRF1j6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Precies, dat is Assymetrisch en ik zou toch echt naar een crescent gaan, dus een singel met boog over de hele lengte, waarbij de gespen niet recht tegenover elkaar liggen.

Wat opties van goedkoop naar duurder:

https://www.agradi.nl/covalliero-singel ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/norton-dressuursi ... havana.htm

https://www.agradi.nl/kavalkade-singel- ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/waldhausen-singel ... -zwart.htm

https://www.agradi.nl/werner-christ-ban ... -bruin.htm

Marije_jiplover

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:20

Mijn persoonlijke ervaring met de Mattes singel is dat paard van smurvaas met de asymmetrische van Mattes best eens goed af kan zijn.
Bij Mattes loopt de achterlijn recht en niet zoals deze prolite in een bochtje naar voren.
Mijn pony is nu iets buikiger dan jouw paard en die kan nu de crescent net beter hebben, maar toen diens buik zo was als op jouw foto, zat de asymmetrische beter.
Enige nadeel van Mattes is wel dat de gespen niet heel erg op het uiterste van de singel liggen, maar bij mijn pony neem ik dat stuk voor lief.
De Mattes singel wordt door hem goed geaccepteerd, andere singels bij testrijden bij zadelmaker die in theorie beter liggen, gaf hij reacties op, terwijl hij dat met de Mattes niet doet.
En wat paard ervan vindt, vind ik leidend boven de theorie.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:43

Daphara schreef:
Duhelo schreef:
Volgens de gaatjes zou je idd nog 10 cm langer kunnen. Toevallig geen stalgenootje waar je eentje van 75 of 80 kan uittesten?

Hier nog altijd bezig met de zoektocht.

Dus mijn tixerant was het net niet, zadel schuift wat naar voor ermee.

2 Mattes singels tweedehands gekocht.

De crescent was het ook net niet, omgekeerd bleef het in de piste liggen, maar na een pittige buitenrit zat het zadel in de nek.
Vorige week de anatomische getest, en die lijkt op zich wel ok.
Maar paard reageert door in de singel te happen, maar loopt wel fijn.
Paard komt met het voorbeen ver onder de massa dus dat stropt dan wel snel tegen de singel.

Dit was na het rijden.
[ [url=m/jmhryb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/q1LKDZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

tweedehands een prolite op de kop kunnen tikken, voor het mooie iets te kort ook, maar de prijs was interessant genoeg.
Paard liep niét fijn. Kort, wilde niet voorwaarts, ik had ook niet de indruk dat het zadel beter bleef. Met de singelstoot naar voor te plaatsen wel iets beter.
[ [url=m/g5YMzs.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/B0m6Ss.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ixq9f6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Het ziet er wel goed uit, maar bij het naar achter zetten van het voorbeen knalt ze dus tegen die singel aan

Als ik mijn hand er tussen deed werd mijn vinger pijnlijk afgekneld.

De tixerant er weer even omgedaan, en daar gaat ze netjes over omdat die singel zo dun is.

[ [url=m/9B79r3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Jo6lHl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb wel de indruk met de singelstoot eentje naar voor en de tixerant omgekeerd, dat het wel redelijk goed is zo. Paard loopt er ook gewoon fijn mee.
[ [url=m/g8M0lF.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/73cuas.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/6iDgyE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze mag volgens mij dan ook wel langer, de huidige is een 75, dus even zoeken of ik die in een 85 kan vinden.

Ik zou ook bij jou adviseren eerst een simpele crescent singel te kopen als de Kerbl. Een singel achterstevoren gebruiken is echt niet de bedoeling, tenzij je een super slank (atletisch) paard hebt.
Je ziet de singelstoten gewoon te sterk naar voren trekken bij die tixerant singel.

ik heb de mattes crescent liggen, daarmee schuift die helemaal naar voor ...

Afbeelding

Afbeelding
Op de eerste foto had ik zoals aangeraden om, maar na rijden in de piste schoof het ook.
Daarna eens omgewisseld, was in de piste beter, maar onderste foto was na een aantal stukken pittige galop en dan was het helemaal dramatisch :P
Je ziet trouwens mooi waar de singel gestart is :P

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:51

Wat een interessant topic.
Ik moet ook een nieuwe singel, dus ik laat me graag adviseren. Deze singel had ik nog van mijn oude paard maar het past niet goed.

Dit is een anatomische bont singel van 65cm. Maar mag sowieso wel naar 80cm ? En andere vorm ? Want de gespen liggen niet op dezelfde lijn.

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:59

Duhelo schreef:
Daphara schreef:

ik heb de mattes crescent liggen, daarmee schuift die helemaal naar voor ...

[ [url=m/koLQSN.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/Hxqpom.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de eerste foto had ik zoals aangeraden om, maar na rijden in de piste schoof het ook.
Daarna eens omgewisseld, was in de piste beter, maar onderste foto was na een aantal stukken pittige galop en dan was het helemaal dramatisch :P
Je ziet trouwens mooi waar de singel gestart is :P

En toch ligt die singel het mooiste.

Het punt is alleen dat je probeert een zadelprobleem met een singel op te lossen en dat gaat je nooit lukken zonder dat je paard flink last van de singel gaat krijgen.

Feitelijk heb je gewoon een zadelprobleem en geen singelprobleem.

Een singel is bedoeld om een zadel van links en rechts in balans te houden, niet om het naar voren of achteren schuiven van het zadel op te lossen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:32

Het zadel is aangemeten door een zadelmaker en ligt prima. Schuift ook niet van links naar rechts.
Pony is gewoon nog te dik, waardoor het door de vetkussentjes meer ruimte krijgt om te bewegen, daarnaast is ze ook heel flexibel in haar gewrichten én heeft ze een dikke pens hangen waardoor de singel naar voor trekt.
We zijn hard bezig om gewicht te verliezen, maar daarvoor moet ze wel werken natuurlijk ...

De énige singel die dan kwa vorm goed ligt is die prolite, maar die is dan weer zo dik dat ze met haar elleboog ertegen komt, wat ze duidelijk niet leuk vindt.

Ik vraag me oprecht af welk zadel er niet naar voor zal schuiven als die singelplek simpelweg zo ver naar voor ligt?
Het zadel blijft met de tixerant op zich wel liggen, alleen ligt die singel te dicht bij de ellebogen.
De crescent ligt dan mss net iets mooier op de ellebogen, maar trekt het zadel in de nek.
Met mijn flexee gebeurt trouwens net hetzelfde, en dat zadel is een mooi flexibel zadel.
Mijn ghost blijft wel liggen (maar daar kunnen die singelstoten van bewegen).

Ik vrees dat ik sowieso beetje zal moeten kiezen tussen de pest en de cholera.
Zadel ligt prima, paard is hééél duidelijk betreft zadels en singels en loopt écht niet fijn als het zadel niet goed ligt.
Dus dan kiezen voor de crescent die het alsnog naar voor trekt, de prolite waar ze tegen knalt, of de tixerant die net iets te dicht in de elleboog ligt (maar waar ze al jaren zonder problemen mee loopt) ?
Op een bepaald punt weet ik het ook niet meer :+

Afbeelding

Afbeelding

dit is de crescent trouwens ná het rijden, op de goede manier gebruikt, zo ligt die na een training in de bak, zadel ligt weer iets naar voor getrokken, nu lijkt ze wel ruimte te hebben, maar als het been naar achter komt zit de singel ook in de elleboog, echter komt ze bij deze er wel niet zo tegen als de prolite.
Dit is dan prima/acceptabel.
Is deze kwa lengte ook oke, of moet die nog een stuk langer?

edit: ze zit wel net tussen twee boommaten in. De huidige is mss iets krap, de wijdere is dan weer te wijd. Zal een zadel door een net te krappe boom naar voor schuiven of net niet?
Met de wijdere boom had het zadel de neiging iets te gaan bewegen achteraan, maar eventueel wel de wijdere boom nemen met een pad met inlages eronder tot ze afgevallen is?

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:54

Dan past het zadel dus eigenlijk niet goed, als de boom of te krap, of te wijd is. Dat het vervelend is, kan ik me goed indenken, maar dat los je nu niet op met een singel.

De mijne is ook veel te dik en ik heb dus ook even moeten zoeken. Mijn zadel zelf past goed maar kon geen singel vinden die lekker lag tussen buik en voorbenen. Voor ons zijn de crescent van Christ en een rechte touwsingel het beste gebleken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:11

Duhelo schreef:
Het zadel is aangemeten door een zadelmaker en ligt prima. Schuift ook niet van links naar rechts.
Pony is gewoon nog te dik, waardoor het door de vetkussentjes meer ruimte krijgt om te bewegen, daarnaast is ze ook heel flexibel in haar gewrichten én heeft ze een dikke pens hangen waardoor de singel naar voor trekt.
We zijn hard bezig om gewicht te verliezen, maar daarvoor moet ze wel werken natuurlijk ...

De énige singel die dan kwa vorm goed ligt is die prolite, maar die is dan weer zo dik dat ze met haar elleboog ertegen komt, wat ze duidelijk niet leuk vindt.

Ik vraag me oprecht af welk zadel er niet naar voor zal schuiven als die singelplek simpelweg zo ver naar voor ligt?
Het zadel blijft met de tixerant op zich wel liggen, alleen ligt die singel te dicht bij de ellebogen.
De crescent ligt dan mss net iets mooier op de ellebogen, maar trekt het zadel in de nek.
Met mijn flexee gebeurt trouwens net hetzelfde, en dat zadel is een mooi flexibel zadel.
Mijn ghost blijft wel liggen (maar daar kunnen die singelstoten van bewegen).

Ik vrees dat ik sowieso beetje zal moeten kiezen tussen de pest en de cholera.
Zadel ligt prima, paard is hééél duidelijk betreft zadels en singels en loopt écht niet fijn als het zadel niet goed ligt.
Dus dan kiezen voor de crescent die het alsnog naar voor trekt, de prolite waar ze tegen knalt, of de tixerant die net iets te dicht in de elleboog ligt (maar waar ze al jaren zonder problemen mee loopt) ?
Op een bepaald punt weet ik het ook niet meer :+

[ [url=m/UDXF5H.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QPAQDP.png]Afbeelding[/url] ]

dit is de crescent trouwens ná het rijden, op de goede manier gebruikt, zo ligt die na een training in de bak, zadel ligt weer iets naar voor getrokken, nu lijkt ze wel ruimte te hebben, maar als het been naar achter komt zit de singel ook in de elleboog, echter komt ze bij deze er wel niet zo tegen als de prolite.
Dit is dan prima/acceptabel.
Is deze kwa lengte ook oke, of moet die nog een stuk langer?

edit: ze zit wel net tussen twee boommaten in. De huidige is mss iets krap, de wijdere is dan weer te wijd. Zal een zadel door een net te krappe boom naar voor schuiven of net niet?
Met de wijdere boom had het zadel de neiging iets te gaan bewegen achteraan, maar eventueel wel de wijdere boom nemen met een pad met inlages eronder tot ze afgevallen is?

Het is een K&M zadel toch? Dan zou ik eens overleggen met je zadelmaker of er (tijdelijk) korte singelstoten aan gezet kunnen worden en het eens gaan proberen met een lange crescent VZ singel.
Bij heel veel dikkere paarden blijkt dat toch de oplossing te zijn om toch ruimte te houden achter de oksel, zonder dat singel en gespen er dicht tegenaan gedrukt worden.
Door een langere singel te gebruiken heb je meer oppervlakte om druk op te vangen.

Daarnaast hoef je natuurlijk niet te rijden om het paard af te laten vallen, een goed dieet en veel grondwerk doen vaak ook al wonderen voor een paard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:17

K&m inderdaad, klopt!
De huidige boom zal passen als ze iets afvalt. Ze staat al enige tijd overdag op een kale weide, snachts op paddock met 4-5 kilo voordroog, een handje comfortmix en een vitaminebrok, in voer kan ik haar niet veel meer beperken vrees ik.

In de praktijk wordt ze 1-2 maal per week gereden en 1-2 maal gegrondwerkt, Met een fulltime job, drie paarden en een huishouden geraak ik niet aan meer. Ik wil ze ook niet teveel grondwerken ivm weke gewrichten en cirkelwerk.

singelstoten zijn idd makkelijk verwisselbaar, dus dat kan inderdaad een oplossing zijn. Even zien of dat ook voor mij werkt ivm bulten onder het zweetblad.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:32

Bij de mijne gaat het ook oprecht zoveel beter met korte singelstoten. Overigens niks te dik en geen schuivende zadels gehad, maar wel voormalige fokmerrie en gevoelig etc. Springsingels zitten gewoon comfortabeler

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:37

Hebben ze bij K&M niet iets als wiggen om een te breed kopijzer iets te versmallen? Bij een te smal kopijzer zal het zadel idd naar voren gaan. Ik zou het te brede kopijzer doen en kijken of die ene cm ergens opvuld kan worden, danwel met wiggen, extra vulling of een bontje eronder.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:39

heb je zelf geen last van de gespen onder het zweetblad?

zowel mijn paard als ikzelf zijn wel wat princes op de erwt. Ik heb ook mono beugelriemen omdat ik de gespen van de riemen niet kan verdragen, die bobbels onder het zweetblad lijken me dus ook gruwelijk.
Ik heb wel korte stoten besteld, we hebben verschillende lange singels dat ik eerst kan proberen voor ik nog geld uitgeef aan singels. (heb momenteel voor een goede 800 euro waarde liggen nl, aan dressuursingels alleen :+ )

@bielsje: dat zou ik eens moeten navragen. Ik heb wel pads dat ik kan opvullen om dat uit te testen :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 19:41

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:02

Zou iemand wellicht met mij mee kunnen kijken? Ik lees al een hele tijd mee om wat kennis op te doen maar een frisse blik zou ik altijd fijn vinden. Nadat ik dit topic heb ontdekt heb ik een grotere singel gekocht die tegen mijn dekje aan komt, ik weet echter niet of dit de juiste vorm is voor haar. Ik heb een anatomisch gevormde singel van LeMieux voor haar in maat 60. Eigenlijk heb ik nooit anders gehad dan deze vorm, of zo’n recht toe recht aan singel.

Ik heb bij de foto met ruiter even het hoofd eraf geknipt omdat mijn verzorgster erop zit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 23:10

Het is niet heel goed te zien zo vanaf deze schuine hoek, maar je paard heeft een redelijk rechte buik dus deze singel zou best een prima match kunnen zijn. Voor het mooie zou die nog iets langer kunnen zijn denk ik maar dat kun je eigenlijk zo op deze foto niet ideaal beoordelen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 00:14

Het is inderdaad niet een heel gunstige hoek voor de foto, kon even zo gauw niet iets anders vinden. Morgen ga ik even een betere foto maken. Dankjewel!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 06:13

Het lijkt of de voorkant afsteekt zo vanaf de foto, klopt dat?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:12

Avalanche schreef:

Hij staat een heel klein beetje los aan de voorkant, dit was ook een van de redenen van twijfel. Ik ga vanavond kijken of ik dit ook goed op de foto kan krijgen.

Edit: op de foto lijkt het wel erger te zijn dan het in de realiteit is moet ik zeggen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:53

Afstaan lijkt me nooit prettig. Dan zou een simpele rechte singel of een lichte crescent waarschijnlijk beter werken in jouw geval. Als je er dan ook nog eens eentje vindt met de gespen op het uiteinde kun je makkelijk een stukje langer gaan nog.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 13:35

mcjv schreef:
Avalanche schreef:

Hij staat een heel klein beetje los aan de voorkant, dit was ook een van de redenen van twijfel. Ik ga vanavond kijken of ik dit ook goed op de foto kan krijgen.

Edit: op de foto lijkt het wel erger te zijn dan het in de realiteit is moet ik zeggen.

Vandaar de vraag idd, een foto kan vreselijk vertekenen :)

Los aan de voorkant is niet goed idd, je wil eigenlijk voor en achter gelijke druk hebben :)

Ik ga met Celebi mee :)

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:31

Maar dat afstaan... Ik moest laatst even snel snel longeren, singel vergeten dus een andere gepakt. Ding stond enorm af aan de voorkant, echt enorm. Maar ik ga longeren, paard besluit zijn buikspieren te gebruiken en die singel zat ineens voorbeeldig. Tussendoor gevoeld, niets op aan te merken.

Dat was een singel die ik had afgekeurd want zat niet mooi. Maar paard was er altijd wel blij mee en nu snap ik waarom.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:33

Bielsje schreef:
Maar dat afstaan... Ik moest laatst even snel snel longeren, singel vergeten dus een andere gepakt. Ding stond enorm af aan de voorkant, echt enorm. Maar ik ga longeren, paard besluit zijn buikspieren te gebruiken en die singel zat ineens voorbeeldig. Tussendoor gevoeld, niets op aan te merken.

Dat was een singel die ik had afgekeurd want zat niet mooi. Maar paard was er altijd wel blij mee en nu snap ik waarom.

Dit is ook wat fairfax zelf op hun site schrijven dat afstaan dus niet erg is omdat het in beweging anders is.
Alleen bokt denkt daar anders over