[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 00:22

Ik ga weer op mijn handen zitten - die jeuken - wat een leuke foto's komen er voorbij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:25

Zit wel heel hoog lijkt het zo, die ghost?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:40

Die ghost is nieuw en moet nog ingereden worden en zich vormen.
Je ziet ook dat Rachel daar zelf iets omhoog komt met haar zit, zo zie je ook dat het belangrijk is een boomloos zadel nooit zonder ruitergewicht te beoordelen, zeker als ze nieuw zijn en in beweging.
Andere voordeel, door de flexibiliteit kan het paard er netjes onderdoor bewegen. Met de tijd zal een nieuw ghost zadel zich mooi vormen naar het paard.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 08:56

Buitenzinnig schreef:
Die ghost is nieuw en moet nog ingereden worden en zich vormen.
Je ziet ook dat Rachel daar zelf iets omhoog komt met haar zit, zo zie je ook dat het belangrijk is een boomloos zadel nooit zonder ruitergewicht te beoordelen, zeker als ze nieuw zijn en in beweging.
Andere voordeel, door de flexibiliteit kan het paard er netjes onderdoor bewegen. Met de tijd zal een nieuw ghost zadel zich mooi vormen naar het paard.

Klopt. Ghost is spik-splinter nieuw :) Ik sta een beetje overdreven op deze foto om Femme de hoek door te helpen in galop. Maar vind 't zo'n gaaf plaatje :D

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:08

Mijn Ghost is binnen! Helemaal blij.

Alleen de pad past echt precies eronder, hou niks over zeg maar, zou het een piccolo pad zijn? Want op andere foto's zie ik ruimte over... En er zat een mega kras in. Maar ik hoop dat die wel verdwijnt met de tijd.

Ook zitten de kussens zo goed als tegen elkaar en heb ik een breed 'bespierde' fjord, lijkt mij een beetje smal! Hoort dat zo of moet ik ze breder zetten?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:35

Rachel_x schreef:
Jaaaa we kunnen weer rijden! (met zadel :D)

[ Afbeelding ]

Hier een foto van ons eerste ritje met zadel na 6 weken. Wel is waar nog een leen Roma Piccolo en dan binnenkort mijn eigen. Zwart vetleer met de zitting in zwart Nubuck. Het valt me op dat ik zó veel fijner zit. Het gevoel van een dressuurzadel, maar de flexibiliteit van een boomloos zadel :)

(ik zit iets wat ongemakkelijk want galop is nog moeilijk voor ons beide in de bak :) )

Rachel - mogen we je mooie foto gebruiken voor Facebook? En eventueel de site? :) Het is zo'n prachtig plaatje!

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 10:40

Kwetal schreef:
Rachel_x schreef:
Jaaaa we kunnen weer rijden! (met zadel :D)

[ Afbeelding ]

Hier een foto van ons eerste ritje met zadel na 6 weken. Wel is waar nog een leen Roma Piccolo en dan binnenkort mijn eigen. Zwart vetleer met de zitting in zwart Nubuck. Het valt me op dat ik zó veel fijner zit. Het gevoel van een dressuurzadel, maar de flexibiliteit van een boomloos zadel :)

(ik zit iets wat ongemakkelijk want galop is nog moeilijk voor ons beide in de bak :) )

Rachel - mogen we je mooie foto gebruiken voor Facebook? En eventueel de site? :) Het is zo'n prachtig plaatje!
Ja hoor dat mag!

Ik vroeg mij nog wat af. Ik heb deze beugels bij de Ghost: http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .43001004/ Denk dat meerdere van jullie deze gebruiken wat ik op de foto's zie. Op het voetstukje staan pijlen. Moeten deze nou juist naar de achterkant van het paard wijzen of naar de voorkant? Zou wel iets met de demping te maken hebben, dus lijkt me handig dat ik ze dan naar de goede kant heb :Y)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 13:21

Dankjewel Rachel! _/-\o_

Even over je vraag: volgens mij moet de pijl naar het hoofd van het paard wijzen, maar ter controle - slechts 1 kant van die zool beweegt op en neer (als ik me goed herinner) daar waar je hem naar beneden kunt duwen, moet je voet in. Vroeger stond dat ook op de website van Compositi, maar sinds ze een Nederlands-talige site hebben wordt daar met geen woord over gesproken, terwijl ze wel die pijl heel duidelijk in beeld brengen :\

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:09

Euhm zo als ik in de link lees hoort de reflector aan de buitenkant. Zal dan maar 1 reflector op zitten denk ik dan?

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:35

Bij beide beugels een reflector en idd pijl naar voor hier

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 15:44

Ik heb de reflector aan de binnenkant :P.

Ben benieuwd vanavond maar gelijk naar de les met de nieuwe Ghost!

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:02

Hey

Ik heb een vraag voor de barefoot experts in het topic. (de andere mogen ook zeker hun gedacht zeggen)

We hebben onlangs het zadel van mijn man, bf arizona maat 2 met L pommel, op mijn jonge fjord gelegd.
Fjord is 3 jaar jong, nog niet degelijk gestart met zadelmak maken.
Nu wil ik weten of dit plaatje ok is.
Ik wil het weten voor de lengte van het zadel, is de rug lang genoeg voor dit zadel?
Ik vraag dit omdat ik geen zadels ga kopen terwijl ze niet of mogelijks niet passen/te lang zijn ...
(ik weet van Teteltee, maar enkel zadelpassen bij een paardje terwijl je niet op dat paardje kan rijden, vind ik ook maar niets en dus zonde van het geld)
Dit zadel hebben we, dus konden we al eens proberen.
Als het plaatje ok is kan ze hiermee ingereden worden (lees 3 keer dit jaar mee rijden en dan vanaf volgend jaar aan de bak want ze is nog heel iel)

Dus hierbij foto van fjord met zadel
Afbeelding

Dit is een beeld van 15min later. (ze neemt alles super op en is te werkwillig in mijn ogen, we zouden haar anders hee lsnel kunnen overvragen)
Afbeelding

Zinook

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:26

Wat een mooie zadels zitten ertussen zeg! Ik ben nog steeds heel tevreden met mijn BF London, dus kan alleen maar verlekkerd kijken naar al die mooi gekleurde zadels.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:44

MaricoGraphy schreef:
Euhm zo als ik in de link lees hoort de reflector aan de buitenkant. Zal dan maar 1 reflector op zitten denk ik dan?

Ah ja klinkt logisch! Maar even omdraaien dan :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 16:59

Keandra schreef:
Hey

Ik heb een vraag voor de barefoot experts in het topic. (de andere mogen ook zeker hun gedacht zeggen)

We hebben onlangs het zadel van mijn man, bf arizona maat 2 met L pommel, op mijn jonge fjord gelegd.
Fjord is 3 jaar jong, nog niet degelijk gestart met zadelmak maken.
Nu wil ik weten of dit plaatje ok is.
Ik wil het weten voor de lengte van het zadel, is de rug lang genoeg voor dit zadel?
Ik vraag dit omdat ik geen zadels ga kopen terwijl ze niet of mogelijks niet passen/te lang zijn ...
(ik weet van Teteltee, maar enkel zadelpassen bij een paardje terwijl je niet op dat paardje kan rijden, vind ik ook maar niets en dus zonde van het geld)
Dit zadel hebben we, dus konden we al eens proberen.
Als het plaatje ok is kan ze hiermee ingereden worden (lees 3 keer dit jaar mee rijden en dan vanaf volgend jaar aan de bak want ze is nog heel iel)

Dus hierbij foto van fjord met zadel
[ Afbeelding ]

Dit is een beeld van 15min later. (ze neemt alles super op en is te werkwillig in mijn ogen, we zouden haar anders hee lsnel kunnen overvragen)
[ Afbeelding ]

Naar mijn gevoel ligt het zadel wel erg op de schouder. Ook op de rij foto duidelijk te zien. Weet niet of het te lang wordt als je hem meer naar achter zou leggen

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:14

Dat idee had ik ook.
Ze liep er wel heel los onder, had er niet echt last van.
Dat is het ook he, de arizona is het langste zadel dacht ik van bf.
En fjord is nog maar 3 ...
Mss dat als het nog iets naar achter ligt...

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:23

Vandaag de Ghost Quilty Piccolo gepast op een IJslandse merrie met (voor een IJslander) een hele korte rug. Wat vinden jullie van de lengte?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:33

Ik vind het prima staan Hinkewal :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 17:37

Nog belangrijker, Hinkewal, het past - tenzij jij gezellig op de cantle zit :)
In principe komt jouw gewicht niet verder dan dat nageltje waarmee het zweetblad aan de zitting vast zit. Juist die achterkant met cantle ligt heel losjes

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:01

Voor de liefhebbers, ik heb 2 roze Kifra-pads met een flinke korting in de koopjeshoek staan, weg=pech :D

Nog even een vraagje voor alle bokkers omdat ik weer bezig ben met nieuwe pads ( mag ook, liever zelfs ;) per PB)
Welke kleuren vinden jullie leuk?
Gaat de voorkeur uit naar een volledige schapenvacht onderzijde, of een onderzijde met sympanova waarbij het laatste stuk aan de achterzijde schapenvacht heeft, zoiets als dit:

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie voorkeuren :o

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:26

Vind het zo'n twijfelgevalletje :P Ik zal binnenkort een foto maken met mij erop. Voor mijn gevoel zit ik helemaal niet op de cantle maar geen idee hoe dat er van een afstandje vanuit ziet ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:31

Ik zou echt NOOIT sympanova kiezen in ieder geval, heb je over het algemeen veel meer ellende dan plezier van :=

Ik vind persoonlijk die half/half onderkant al helemaal een no-go, onder de zitting van het zadel moet je dingen als randjes, stiksels en materiaal-overgangen zoveel mogelijk vermijden om irritatie tegen te gaan. Vandaar ook geen sympanova, daar zit toch een structuur in die in de huid duwt en deze kan over-stimuleren daardoor.

Beetje in de categorie massage-slippers die een jaar of 20 geleden ineens hip waren, dat voelde wel lekker en luchtig aan als je ze af en toe even aantrok om naar de tuin te lopen, maar daar kreeg je toch een partij zere poten van als je daar echt een poosje op rond banjerde...stond die hele structuur nog een uur lang in je huid afgedrukt ook :P

Maargoed, wat Sympanova betreft heb ik ook een trauma opgelopen destijds met de Grandeur pads met van dat plasticerige Sympanova er onder....dat gaf bij een aantal paardje witte plekken in de vacht en helaas heeft dat Barefoot in Nederland toch wel de kop gekost bij Endurance-ruiters, want net daar zaten er natuurlijk tussen die zo'n pad kozen, door over-stimulatie van het Sympanova onder de pads witte haren kregen, en tot op de dag van vandaag zeggen mensen daarover dat Barefoots niet geschikt zijn voor endurance omdat paarden die er mee gereden werden er drukplekken van kregen... terwijl dat dus simpelweg irritatie was door de structuur van dat Sympanova *\o/*

Bij de HAF-pads en onder de Ghost wordt wel de zachtere en gladdere Sympanova-soort gebruikt, dat scheelt wel hoor :j

Maar ook daarbij zie je de structuur in de vacht gedrukt staan na een goede rit...ik moet er persoonlijk niks meer van hebben :=

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:36

pmarena schreef:
Ik zou echt NOOIT sympanova kiezen in ieder geval, heb je over het algemeen veel meer ellende dan plezier van :=

Ik vind persoonlijk die half/half onderkant al helemaal een no-go, onder de zitting van het zadel moet je dingen als randjes, stiksels en materiaal-overgangen zoveel mogelijk vermijden om irritatie tegen te gaan. Vandaar ook geen sympanova, daar zit toch een structuur in die in de huid duwt en deze kan over-stimuleren daardoor.

Beetje in de categorie massage-slippers die een jaar of 20 geleden ineens hip waren, dat voelde wel lekker en luchtig aan als je ze af en toe even aantrok om naar de tuin te lopen, maar daar kreeg je toch een partij zere poten van als je daar echt een poosje op rond banjerde...stond die hele structuur nog een uur lang in je huid afgedrukt ook :P

Maargoed, wat Sympanova betreft heb ik ook een trauma opgelopen destijds met de Grandeur pads met van dat plasticerige Sympanova er onder....dat gaf bij een aantal paardje witte plekken in de vacht en helaas heeft dat Barefoot in Nederland toch wel de kop gekost bij Endurance-ruiters, want net daar zaten er natuurlijk tussen die zo'n pad kozen, door over-stimulatie van het Sympanova onder de pads witte haren kregen, en tot op de dag van vandaag zeggen mensen daarover dat Barefoots niet geschikt zijn voor endurance omdat paarden die er mee gereden werden er drukplekken van kregen... terwijl dat dus simpelweg irritatie was door de structuur van dat Sympanova *\o/*

Bij de HAF-pads en onder de Ghost wordt wel de zachtere en gladdere Sympanova-soort gebruikt, dat scheelt wel hoor :j

Maar ook daarbij zie je de structuur in de vacht gedrukt staan na een goede rit...ik moet er persoonlijk niks meer van hebben :=

Bedankt voor je feedback +:)+ Dit was bij mij ook wel bekend, maar toch krijg ik zo nu en dan nog weleens mensen die zweren bij sympanova... zodoende mijn vraag :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:45

Ik zou nooit voor een sympanova onderkant kiezen, ik heb dezelfde mening als pmarena.
Persoonlijk vind ik de pads ook wel prijzig, ik zou er niet snel een kopen tenzij het niet anders kan.. :o

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 19:50

Ik zou zowiezo niet kiezen voor een half schaap of half sympanova..Alleen sympanova zou ik eerder doen denk ik..Ik heb vroeger een hafpad gehad en nooit problemen gehad met de gevoelige huidjes van mijn paarden eigenlijk..Het is ook wel heel handig schoonhouden natuurlijk al is lamsvel denk ik ook wel erg prettig voor de paarden..Kleuren knalrood en koningsblauw..