[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:04

Ik heb een vraag over de Hidalgo zadels en alle andere merken met een lederen boom erin.
Een stalgenoot heeft ook een zadel gepast met leerboom (Deuber geloof ik). Zij heeft zich overigens ook verdiept in de fysiologie etc van het paard (studie, masseert paarden, doet veel handwerk etc en geeft daar ook instructie in. Het is dus neit zo maar een leek op paardenruggengebied). Nu heeft zij na het testen (ruim een week) besloten niet voor een lederen boom te gaan omdat:

Het leer vormt zich naar het lichaam van het paard. Als jezelf scheef zit, dan wordt de leerboom ook scheef waardoor je zowel de rug van je paard als de boom op den duur vernield / niet meer recht te krijgen is. Dus kan het alleen als je zeker weet dat jezelf recht zit.
Eveneens met een scheef paard: dan trekt de boom scheef en vormt zich naar het paard. Waardoor het paard niet wordt uitgenodigd/gestimuleerd om recht te lopen maar juist in de foute houding blijft voortgaan. Zeker als de bedoeling is lange buitenritten te maken raadde zij het af, omdat je dan door je eigen vermoeidheid en dat van het paard niet de gehele tijd recht blijft lopen, maar in je voorkeurshouding gaat zitten op den duur. (of paard neemt voorkeurshouding bij het voortgaan aan) Waardoor dus wederom het zadel scheef wordt.

Zij raadt het daarom alleen aan bij: een recht gaand paard met een recht zittende ruiter en alleen voor bak-gebruik.

Wat vinden jullie hiervan? Wat is jullie ervaring/theorie over lederen bomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:17

Ik denk dat ze voor een deel gelijk heeft, het leer zal zich gaan vormen naar je paard en dus zal je bij een scheef paard de boom ook wat scheef maken.
Maar, ik denk dat dit met alle zadels gebeurd, scheef worden. Bij een boomzadel word de boom misschien niet scheef, maar de vulling van de kussens wel, of het zadel zakt in zijn geheel scheef op het paard.

Het voordeel van een boomloos of leren boom zadel, is dat het zich ook weer aanpast. Ik geloof niet in een leren boom die vernield word, of niet meer recht te krijgen is. Hij zal weer rechter worden als je paard ook rechter word, die ruimte is er :j Al weet ik niet in hoeverre je de flexibiliteit van de deuber zadels met de Hidalgo's kan vergelijken. Mijn Hidalgo komt uit de II serie, en die is ook veel flexibeler dan de special serie, er zit dus best wel wat verschil tussen de ene leren boom en de andere.

Maar, dat ben ik als leek :Y)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:22

Ik ga met de redenering van blijheid mee, dit is namelijk ook wat mijn schoonzus zegt (die hidalgo zadels verkoopt). Ook de special serie schijnt gewoon mee te veranderen, gezien leer altijd blijft werken en mee blijft veranderen.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:57

lammie2701 schreef:
Ik ga met de redenering van blijheid mee, dit is namelijk ook wat mijn schoonzus zegt (die hidalgo zadels verkoopt). Ook de special serie schijnt gewoon mee te veranderen, gezien leer altijd blijft werken en mee blijft veranderen.

Hee Annemieke, jij ook hier :D .

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:36

Alvast dank voor deze input allemaal. Meer ervaring / zienswijze hierop blijft welkom :D

vandaag stoute schoenen aan getrokken }> Paard "gezadeld" met slechts een dekje en dekensingel, neckrope om zijn nek voor evt steun (niet nodig gehad, braaf paard), en een bitloos hoofdstel in elkaar geknutseld van een niet gebruikt kopstuk met bakstukken, een frontriem die ik nog had liggen, stel springteugels en de Zirco-bitloos-roosjes-neusriem-sing die ik al een tijdje terug bij Don had gekocht. Via de opstaphulp te paard gegaan. Eerst in de longeerbak geprobeerd. dacht: als hij het in zijn bol krijgt of niet te stoppen is is de oppervlakte klein en zacht :D
Ging goed, dus daarna in de rijbak. Waren nog 2 anderen bezig dus veel gestapt en gestopt en wendingen gedaan. Eindelijk had ik de moed om een drafje te vragen. Dat waren eerst 3 pasjes en weer terug. En nogmaals. Toen wist ik dat de rem het deed ;) en ben ik de bak rustig, doorzittend, rond gegaan. Jippe werd wel steeds heftig bij de balen kuil. Altijd al een eng plekkie van de bak en nu zat ik natuurlijk letterlijk en figuurlijk hem te knijpen dus bleef hij me in de zeik nemen daar. Tot ik besloot mijn paard te vertrouwen. En me dus beter ontspande en toen ging het best goed. Tot een ander paard daar steeds in galop maf ging doen. Toen was ik er wel klaar mee. Al met al was ie best braaf zo bitloos en zadelloos (dus boomloos :D ) Bleef ook erg goed stil zitten op hem vond ik zelf :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:39

_Dribbel schreef:
lammie2701 schreef:

Hee Annemieke, jij ook hier :D .

Hey rianne! Wat leuk!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:57

Ideale situatie is uiteraard dat alles en iedereen recht is, maar dat zijn we nu eenmaal niet. De meeste zadels met een vaste boom volgt de beweging/verandering van het paard niet zo goed als een boomloos/lederboom zadel. Daardoor is het lastiger om het paard recht te maken, want daar waar het paard bijv. hoger is, zal het zadel niet meegeven en de spieren afknellen. Boomloos volgt de houding, ook als het paard daar weer betere bespiering krijgt. Bij boomzadels kun je wel het één en ander aan de vulling doen, maar de boom verbreden, daar zal je op tijd mee moeten zijn bij de zadelmaker. Evengoed als met de vulling.
Als je zelf lekker in het bos rondhobbelt en er weinig aan doet om je paard recht te maken kun je niet van je paard verwachten dat hij zelf recht wordt. Je moet er dan op letten dat je je paard zo min mogelijk in de weg zit. De boomloze zadels of lederboom zadels volgen de beweging van je paard.
Een zadel van een duur merk wil niet zeggen dat het zadel correct gebouwd is voor jouw paard en jouw zit (geldt ook voor boomloos/lederboom!) Heb je lange benen, of juist korte, een dikke kont en ronde dijen of ben je super slank, dat maakt allemaal uit! Waar en hoe zitten de singelstoten, waar zit de beugelophanging, hoe lang zijn de zweetbladen en waar zitten de wrongen. Dat heeft allemaal invloed op jou en je paard.
Ik ben van mening dat, als je daar voor open staat, je regelmatig met passende instructie "moet" rijden. Om jou te helpen het paard recht te maken en houden en jezelf ook. Of desnoods regelmatig jezelf laten filmen zodat je dat zelf terug kunt kijken.
Een scheve ruiter op een boomzadel kan ook de vulling aan één kant weg laten zakken. De manier van opstappen van ruiters kan ook de boom scheef trekken.
Het blijft natuurlijk altijd lastig. De leren boom zal zich steeds weer aanpassen. Daarom kun je hem ook gebruiken op meerdere paarden (als het past) of met meerdere ruiters. Net als wat de mensen hierboven al zeggen, sluit ik mij ook bij aan.
Uiteindelijk willen we allemaal het beste voor ons paard, met zadels, de manier van rijden etc.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:24

Via bokker pmarena heb ik al het een en ander aan info gekregen over BareFoot. Voor het beleren mijn jonge merrie met weinig/geen schoft en een korte rug leen ik na zeer slechte ervaringen met een boomzadel nu een BF Barrydale van een vriendin. Mijn gevoelige merrie reageert hier erg goed op. Daarom wil ik zelf een BF aanschaffen, in eerste instantie een tweedehands. Ik zoek een Barrydale, Cherokee of Cheyenne maat 1 met VPS. Op Boktmarkt staat nu een Stella. Ik kan hier verder geen info over vinden, was volgens mij een limited edition. Wie kan mij meer vertellen over de Stella? Waarvoor geschikt, type paard etc?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:26

Even snel: de Stella is eigenlijk gewoon een soort Cheyenne-plus zeg maar, dus met wrongen.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:31

Bedankt Bianca!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 12:51

Niemand ervaring met de Notting hill?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:36

Die is vrij nieuw geloof ik dus ik denk niet dat veel mensen die al hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:38

De Notting Hill is er nog niet zo lang, en is ook nog niet erg populair volgens mij, dus ik denk dat je weinig ervaringen gaat vinden.

De enige die ik kon vinden (in dit topic en het vorige) die hem gehad heeft is LadyDaily. Misschien een PBtje aan wagen?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:55

Weet iemand wat ik aan onderstaand probleem kan doen.

Ik heb een drytex Cheyenne gekocht (via bokt) ik heb er de Wi-pommel in zitten. Als ik de pommels los op mijn paard (fries) past dan past de wi perfect en de Mi draagt niet volledig. Die Wi heb ik dus in het zadel gedaan.
Als ik in het zadel op mijn paard aansingel dan is er geen ruimte tussen de schoft van het paard en de pad(grandeur) en het zadel, terwijl ik wel mijn hand onder de pommel kan duwen. De pad en het zadelgedeelte onder de pommel drukt dus op de schoft.

Wat kan ik er aan doen dat het zadel en de pad in de holte van de pommel blijft, zodat de schoft vrij ligt.
Achter ligt de ruggegraat overigens wel vrij.

Het zadel zit en rijdt heerlijk, het paard ontspant ook beter zijn spieren.[/quote]

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:01

Kan er nog een vinger tussen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:03

Dikkere inlages is in dit geval bij mij de truc.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:12

Nee, er kan geen vinger tussen.
De pad en het zadel trekt strak over de schoft. terwijl ik mijn hand tussen het zadel en het zakje van de pommel door kan schuiven.

Ik heb er dikke stevige inlages in zitten ook heeft het zadel het VPS systeem. Kunnen er bv ook drie inlages in het dekje?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:42

Dan maak je de boel alleen maar smaller! Maak eens foto's van het geheel en mail die eventueel naar pmarena, zij is de Barefootvrouw hier.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:50

Ik heb er 2 inzitten en ik had ook een fysiopad, daarvan zit nu het gedeelte van de halfpad er ook nog extra tussen. Maar je kunt ook een bontje o.i.d. gebruiken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 15:50

Als je foto's kan maken en plaatsen: graag :j

Stel bvb. dat je het zadel simpelweg te ver naar voren legt dan is de situatie (en oplossing) heel anders dan hoe we nu zitten te denken over inlages :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 16:39

Hmmm.. ik heb mijn cheyenne nu net max 3 weken. Tweedehands via MP gekocht, maar was nog helemaal nieuw.. tenminste 1x op een paard gelegd. Zaten verder ook totaal geen gebruikerssporen op..
Maar nu: Heb een paar keer de seatsaver los gehaald en zie nu dat het klittenband dat aan de cantle vast zit los begint te raken.. hoe kan ik dit weer netjes repareren?? Garantie heb ik denk ik niet, ik heb namelijk geen aankoopbon.. grmpfff -O-

dodootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 17:28

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:06

Hoi bokkers :wave:

Ik zit met een klein dilemma. In het komende jaar wil ik een nieuw zadel voor mijn paard aanschaffen en ik ben nog erg aan het twijfelen tussen een trekker of een barefoot. Mn paard heeft een vrij spitse rug (niet super spits, maar wervel is zichtbaar). Heb al eens een barefoot geprobeerd van iemand anders, maar had niet het idee dat ze daar direct lekkerder onder liep. Iemand ervaring met beide type zadels? In de loop der tijd wil ik zowieso beide gaan testen en consult aanvragen.

Ben benieuwd *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:31

@Dodootje: Geen ervaring met die pad, wel met een andere van FRA en die is prima :j Voor die prijs zou ik het zeker durven proberen :j

@Loba1: Trekker heb ik wel eens getest, barefoot heb ik gehad. Algemeen; Beide mooie zadels. Trekker zit wat smaller en je zit wat hoger boven je paard, barefoot zit je wat breder maar wel dichter bij je paard. Hoe het bevalt is toch heel persoonlijk, dus testen is zeker verstandig :j
Zelf kreeg ik trekker niet goed passend, óf de pommel was te breed waardoor het op de schoft lag, of de schoft was wel vrij maar het kneep bij de schouders. Barefoot wel, dus die heb ik uiteindelijk gekocht. Pony liep er heel fijn mee, maar uiteindelijk ben ik toch overgestapt op wat anders (Hidalgo) omdat de barefoot voor mij zelf te breed was :)

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

@ Blijheid: oké! bedankt voor het delen van je ervaringen _/-\o_