voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:15

mijn moeder heeft ook barefoot veiligheidsbeugels, wel zo'n veilig gevoel. je zal toch blijven hangen :wow:
heb ook nog een setje barefoot veiligheidsbeugels van barefoot te koop eventueel met bruine beugelriemen van barefoot.

zien er mooi uit die dekjes, jammer dat ze er niet in "zadel vorm" zijn

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:29

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:58

-
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 07:59

Goede ervaring dus met de HKM dekjes. Inlages zijn ook voldoende voor onder een zadel met VPS?
Ze zijn nogal een stuk goedkoper van die van BF/Grandeur en geen dik pak wol eronder *\o/* Daar gaat het me om, ik heb anders echt oververhitte ruggetjes in de zomer.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:50

_Liz89_ schreef:
Excuus als dit al eerder is gevraagd. Maar heeft iemand ervaring en/of meer informatie over onderstaand zadel?
Vind hem er namelijk wel fijn uitzien, maar staat op zich niet veel informatie in de advertentie. Heb op internet en hier al gezocht op de naam Booijmans, maar kan niks vinden. Zou fijn zijn als er een website van bestaat :=

Zit voorzichtig aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen (onderstaand heeft flexibele boom, I know) en ben nog allerlei informatie aan het inwinnen. Het gaat vooral om een comfortabel zadel voor wat langere buitenritten, doorgaans is dit maar één keer per week. In eerste instantie zat ik te denken aan de BF Cheyenne Drytex, maar de prijs van onderstaande advertentie sprak me ook wel weer aan ;) Een BF + alle benodigdheden vind ik nog wel aardig wat kosten, en aangezien ik niet zo vaak kan rijden (muv vakanties enzo natuurlijk), twijfel ik nog.

http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... zadel.html?

Het lijkt mij op de FreeMax en die heeft geen BOOM ook niet Flexibel :n het is gewoon een stuk schuim, dus echt niet zonder goed pad met inlages te gebruiken.
Bovenaan staat ook kunststof en in de omschrijving staat suede :?
Dit is weer zo'n geval, lekker makkelijk geld verdienen :r

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 09:52

Berdien schreef:
Goede ervaring dus met de HKM dekjes. Inlages zijn ook voldoende voor onder een zadel met VPS?
Ze zijn nogal een stuk goedkoper van die van BF/Grandeur en geen dik pak wol eronder *\o/* Daar gaat het me om, ik heb anders echt oververhitte ruggetjes in de zomer.

Ze kunnen wel erg schuiven op een rond paard, mijn merrie heeft een flinke schoft maar ook op haar ging ik alle kanten op toen ik dit dekje gebruikte.
Maar ieder paard is weer anders dus...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 12:55

Shyla schreef:
Het lijkt mij op de FreeMax en die heeft geen BOOM ook niet Flexibel het is gewoon een stuk schuim, dus echt niet zonder goed pad met inlages te gebruiken.
Bovenaan staat ook kunststof en in de omschrijving staat suede
Dit is weer zo'n geval, lekker makkelijk geld verdienen

Afgaand op het plaatje is het wel gemaakt door de firma die ondermeer de Freemax zadels produceert.
Er staat bij "kunststof zadel" Het afwasbaar suède is dan weer een domme opmerking evenals "geen speciaal dekje nodig" Want dat hangt toch echt een beetje van de ruiter en het paard af - soms kan het echter wel (mits,indien, onder de voorwaarden dat...enz.)
Een Dubbeldikke Polypad zou echt wel kunnen met dit model zadel. Ik heb er wel kopietjes van gezien en gevoeld, die ik beter vond dan de Freemax zelf. (En Freemax is weer gepikt van Freeform)

Dus niet altijd allemaal afkraken als het niet van een "bekend merk" is. Vaak zijn die zgn bekende merken al kopietjes van het originele ding. (bijvoorbeeld - Torsion was er eerder dan de Barefoot) Oftewel - ondergoed van de HEMA is soms van de zelfde kwaliteit als een dure Sloggy. En een overhemd van dezelfde stof en snit als (bijvoorbeeld) een Tommy Hilfiger, maar zonder merkje, kan net zo prettig dragen en blijft even lang mooi - er staat alleen geen Hilfiger op.
Dat de MP adverteerder zijn informatie ongelukkig formuleert en bovendien geen kaas heeft gegeten van het fenomeen boomloos, wil nog niet zeggen dat dit product niet goed zou kunnen werken voor een aantal mensen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:00

-
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 15:30

Dergelijke zadeltjes zijn meestal uit volledig "schuimplastic" gegoten , dus hebben geen interne versteviging maar zijn van zichzelf erg stevig. Ik vond de Freemax net een stuk piepschuim in zadelmodel...mijn idee van "boomloos" is het niet : veels te vormvast en stijf. Heb een paar Freemax zadels gezien en daarvan was er niet 1 recht... en dan is deze van Marktplaats nog namaak er van.

Dergelijke zadeltjes krijgt vrijwel elke (boomloze) zadelverkopers regelmatig via mail aangeboden door producenten uit het verre oosten die graag deze zadeltjes willen leveren. Voor een appel en een ei kun je ze inkopen...en dus ook weer verkopen.

Over het algemeen is de kwaliteit van dergelijke producenten nou niet om jubelend enthousiast van te worden.....

Neemt niet weg dat als je toevallig een symmetrisch zadeltje treft en je paard / pony er toevallig onder past , en je zelf niet echt op zoek bent naar een typisch soepel boomloos zadeltje...je hier best een leuk zadeltje aan kunt hebben.

Maar het komt allemaal voort uit Freeform , dat merk is de "echte" en is van hele mooie kwaliteit....en die zijn al moeilijk te verkopen door de kritische pasvorm.

Ik ben dus ook bang dat een dergelijk zadeltje eerder niet goed past , dan wel.... àls het al recht is.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:33

Heb een vraagje over inlages gebruik in de barefoot pad. Ik ga mijn Cherokee gebruiken op een paardje die nog erg weinig bespiering op de rug heeft en een dus wat uitstekende ruggengraat. Daarnaast is ze ook nog wel wat mager maar er word allemaal hard aan gewerkt. Nu was mijn vraag welke combinatie van inlages dan het beste te gebruiken is.
-een enkele zachte, een dubbe zachte of een zachte plus een stevigen en dan welke onder?
Het moet dus effiecient ophogen en geen drukkingen gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:34

pmarena schreef:
Maar het komt allemaal voort uit Freeform , dat merk is de "echte" en is van hele mooie kwaliteit....en die zijn al moeilijk te verkopen door de kritische pasvorm.

Zou je misschien kunnen uitleggen waarom je de pasvorm van Freefrom kritisch vind?

Puur nieuwsgierigheid hoor :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 16:56

Dapneeeej : heeft je Cherokee VPS ? Op zich moet een pad zoals ze nu verkocht worden van Barefoot , met een zachte inlage er al in , en dan een stevigere inlage er bovenop , wel een goed startpunt zijn voor een wat mager bespierd ruggetje. Is het echter een heel erg spits ruggetje dan is dat misschien niet genoeg....maar dat is een kwestie van proberen :)

Blijheid : tja zie mijn post. Heeft weinig met "vinden" te maken....het IS gewoon zo. Al zal vast niet iedereen het er mee eens zijn :)

Deze zadels zijn gewoon vrij stug / vormvast. En als er zoals bij de gekleurde zadels verder geen schoftuitsparing is , dan hebben ze ook weinig schoftruimte. Probeer maar eens een dergelijk zadel te verkopen , als je al een geïnteresseerde vindt dan krijg je hem vaak weer terug omdat hij toch niet helemaal netjes wil liggen.

Freeforms zijn werkelijk waar hele mooie zadels en als ze passen dan zijn ze geweldig , maar ze staan niet voor niks vaak zo lang te koop... het is gewoon een wat moeilijker zadel qua pasvorm dan bvb. een Ghost of Barefoot-achtig zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:03

@Pmarena: Juist omdat niet iedereen het er mee eens zal zijn zeg ik ook 'vinden' :+
Maar je uitleg is duidelijk, dankjewel :) Ik heb nog nooit zo'n zadel vastgehad, dus ik kende het verschil ook niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:16

Snap ik :)

Maar of een ander het er nu mee eens is of niet... het blijft een feit dat ze vrij moeilijk verkoopbaar zijn en vaak toch "net niet lekker" liggen... dat is niet voor niets.

Wel super zonde want ze zijn ZO gaaf :j

Ik heb er zelf ook een aantal ingekocht een paar jaar geleden , geweldige zadels , maar ik raakte ze aan de straatstenen niet kwijt jongens....wat een drama.
En nu ook nog , als je er 1 te koop ziet staan is er niks vreemds aan als die na een half jaar of jaar nog steeds niet verkocht is :=

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:17

@pmarena: het is een zadel met vps. Met alleen vps inlages is in de pad zonder iemand er op was het net aan met de ruggengraat. Maar ben dus erg bang dat met er op zitten te ver doorzakt en het gaat drukken. Dan ga ik nu wachten op mijn stevige inlages en dan uitproberen. (de ruggengraat is best wel extreem, maar daarnaast is de rug wel erg breed)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:04

uudje schreef:
Jolindaa schreef:
Ik heb op mijn arabisch volbloed nu ook mijn barefoot london liggen, maar bij het rijden duwt zijn schouder het zadel enorm naar achter...
Is het nu zo dat dit zadel daarom gewoon niet geschikt is voor zijn lichaamsbouw of valt hier iets op aan te passen?

Heb je het zadel dan niet te ver naar voren liggen, als hij die met zijn schouder wegdrukt, want dat is meestal het probleem als een zadel te veel op de schouder drukt en dus te ver naar voren ligt.

Nee ik heb juist het idee dat het veel te ver naar achteren ligt als hij eenmaal naar achter is geschoven.
Kort ruggetje, dus dan komt hij al snel op de lendenen te liggen.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:06

-
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:19

Nouja , als je een paard hebt waar zoiets wel goed op ligt , dan kun je er best een leuk zadeltje aan hebben natuurlijk.

Wat de Freeform betreft zijn er ook niet veel mensen die er 1 hebben , maar degenen die er 1 hebben (al een tijdje) zijn er wel vaak erg enthousiast over :)

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:43

-
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:46

En het is een goede investering, dan heb je over een paar jaar geen spijt dat je toch geen andere gekocht hebt :)
Ik zag mijn zadel ook als een investering: dikke kans dat hij op al mijn (bijrijd)paarden gaat passen in de toekomst, en het is sowieso een fijn zadel om achter de hand te houden.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:59

-
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:37

Hallo allemaal weer een vraagje over inlages. Heb zojuist mijn HKM pad met inlages binnen gekregen. Hier zitten schuim achtige inlages in, ze worden soepeler als ze warm worden. Wil voor extra ruggengaat vrijheid de stevige barefoot inlages er bij doen, deze zijn anatomische gevormd en die HKM inlages niet. Wat is het best: de barefoot inlages boven of onder de HKM inlges?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:53

Ik zou zeggen: de HKM onder, dan vormt het toch optimaal mee metd e rug.

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:41

En is het wat Daphneeeej? Ik zit er ook over te denken om deze pad aan te schaffen voor onder de Barrydale (heb ook wel de originele Barrydale-pad, maar die lijkt me voor de zomer zo warm).

Veronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:12

Hier een Freeform gebruiker en ik ben er super tevreden over. Mijn zadel past op verschillende paarden en het zit fantastisch. Helaas is het zadel nu te koop omdat ik door een handicap niet meer kan rijden, maar anders was het zadel nooit weggegaan. Dus.....wie interesse heeft!