Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 10:47

Ja kan wel industrieel wolvilt van een goeie dikte uit China laten komen zie ik. http://french.100woolfelt.com/china-nat ... 95868.html
Maar dan is de charme van een lokaal gemaakt eco product er wel vanaf en dan kan je even goed ergens ineens een pad aanschaffen.

Mijn tweedehands lederboom zadel is binnen gekomen. Zit nog een goeie Grandeur pad bij ook, erg leuk. Vanavond gelijk eens aanpassen op mijn paard, en dan kunnen we hopelijk starten met een combinatie van bejaardengym (voor hem) en lentefitness (voor mezelf) :D
Geen idee welk merk het is overigens, staat er nergens op, dat is misschien wel een leuke om hier eens uit te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 17-04-13 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 10:49

omdat het er hier ook gaat over meerdere lagen over elkaar. 4 keer 5 mm is ook 2 cm.
niet gelijk iets compleet afschrijven en afdoen als nutteloos als het niet gelijk in je straatje past.
en ik ben bekend met het concept van deze zadels. :)

Francis

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:33

Heeft niks te maken met 'af doen als het niet in je straatje past', het ging gewoon niet over dunne vilt maar over dikke, júist om niet met meerdere lagen (gevouwen deken) te hoeven werken. Natuurlijk kun je meerdere lagen op elkaar doen maar daar had ik het dus niet over en volgens mij de anderen die adressen noemde ook niet, het ging er om dat we adressen noemde die díkke vilt hebben. De dunne kun je overal wel krijgen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:45

Ruga schreef:
Dun vilt, voor kleding en zo, kan je makkelijk zelf maken in de wasmachine (check Google voor instructies ;) ).
Zo'n 1,5 cm viltpad voor onder een zadel is wel wat anders, zelfgemaakt kan dat denk ik alleen met laagjes dunne viltlappen op mekaar. Dat zal met die wasmachine techniek ook wel gaan hechten, maar ik heb geen idee hoe dik je dan zou kunnen gaan voor het niet meer lukt. Misschien nog wel een leuk experiment voor iemand die eigen schapen heeft hier.

door deze post kwam ik op het idee.

maar ruga heeft mij wel op goede plannen gebracht, heb nog verschillende lapjes liggen.
voor de mensen die geïnteresseerd zijn laat ik dan nog wel weten wat eruit kwam.
volgens mij kon het ook met gewoon kokend water of door viltdansen (met een clubje mensen in rondjes wol vervilten, erg grappig om te doen) en dan door een rollerpers.

cheer up, zo erg bedoel ik het niet. :D
bokt is om te leren en te inspireren.
no hard feelings verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:33

ik val even in...
zijn er plekken waar je malibaud kan testen,maar dan iets langer?
dus misschien een weekje ofzo....
heb er 1x even opgezeten(moragh is hier geweest),toen was pony nog niet in conditie voor zadel.
afgelopen november massimo gekocht,maar malibaud blijft mij trekken om toch eens wat langer te proberen...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:55

minikatje schreef:
Ruga schreef:
Dun vilt, voor kleding en zo, kan je makkelijk zelf maken in de wasmachine (check Google voor instructies ;) ).
Zo'n 1,5 cm viltpad voor onder een zadel is wel wat anders, zelfgemaakt kan dat denk ik alleen met laagjes dunne viltlappen op mekaar. Dat zal met die wasmachine techniek ook wel gaan hechten, maar ik heb geen idee hoe dik je dan zou kunnen gaan voor het niet meer lukt. Misschien nog wel een leuk experiment voor iemand die eigen schapen heeft hier.

door deze post kwam ik op het idee.

maar ruga heeft mij wel op goede plannen gebracht, heb nog verschillende lapjes liggen.
voor de mensen die geïnteresseerd zijn laat ik dan nog wel weten wat eruit kwam.
volgens mij kon het ook met gewoon kokend water of door viltdansen (met een clubje mensen in rondjes wol vervilten, erg grappig om te doen) en dan door een rollerpers.

cheer up, zo erg bedoel ik het niet. :D
bokt is om te leren en te inspireren.
no hard feelings verder.

Hahaha, viltdansen, de hobby clubs, naai en doe het zelf-ers zijn terug van weg geweest: naaicafé's, met nu ook een aparte dansvloer voor gezellig viltdansen! Gat in de markt +:)+
Ruga, heb je een idee welk zadel je gekocht hebt? Is het boomloos, of lederboom?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:01

Anoniem schreef:
ik val even in...
zijn er plekken waar je malibaud kan testen,maar dan iets langer?
dus misschien een weekje ofzo....
heb er 1x even opgezeten(moragh is hier geweest),toen was pony nog niet in conditie voor zadel.
afgelopen november massimo gekocht,maar malibaud blijft mij trekken om toch eens wat langer te proberen...

Kopen, proberen en als't niet past terug verpatsen. Zo zijn er hier al veel zadels van eigenaar veranderd :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:04

zag er al 1 hier op bokt.
ff twijfelen...is een 38W, pony heeft nu maat 34 van normaal zadel.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 23:24

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 00:12

Cambiar schreef:
Ruga, heb je een idee welk zadel je gekocht hebt? Is het boomloos, of lederboom?

Nee niet echt, lederboom dus, ik gok een hele oude Epona of Hidalgo? Of toch wat anders?
Valt onder het door jou genoemde systeem van testen :+
Morgen passen, en een paar foto's..

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:31

Anoniem schreef:
zag er al 1 hier op bokt.
ff twijfelen...is een 38W, pony heeft nu maat 34 van normaal zadel.

Gewoon vragen of je mag passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:55

Zadel is in zeeland te koop...passen is niet echt om de hoek dan.
Moragh jij een idee?
massimo 34 en dan een 38w? of toch een forty?die heb jij misschien wel?of niet te 'leen'. ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 08:56

Het zadel met lederboom past niet zo geweldig, overal ok, maar het komt me te dicht bij zijn schoft. Met de corrector eventueel wel goed te krijgen, maar toch..
Het is echt een beetje een probleem aan het worden, mijn oudje. Hij is 28 en ik wil hem graag een paar keer per week rustig rijden (en dat kan en wil hij ook ,-)). Maar hij heeft twee kuilen naast zijn schoft gekregen waar zadels dan in zakken met risico dat ze zijn wervel bovenaan gaan raken. Iemand een idee hoe dat op te lossen zou zijn? Ik zal vanavond eens foto's maken van zijn rug zodat jullie kunnen meekijken. Goeie kans dat een sterk teruggesneden Engels de oplossing gaat zijn (pfff voor mij, maar ok, ik heb eigenlijk alleen iets nodig waar de beugels aan hangen voor wat ik wil met hem).

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:26

De espanola biedt veel ruimte voor de schoft, meer dan andere boomloze zadels, want voor sommige paarden hier teveel ruimte. Daarbij kun je nog spelen met de kussens...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:37

Ruga, is een buildup pad onder het zadel geen optie dan? Of zelf een pad maken met extra vulling aan de onderkant die die plekken naast z'n schoft opvullen en dan de bovenkant flink terug snijden. Als het om af en toe een rustig hobbeltje gaat moet dat op die manier nog wel lukken toch?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:11

Hier is hij ,-)
Dat praat wat makkelijker..
http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-QRQ38GRR.jpg
De kuil naast de schoft is niet superduidelijk, maar het geeft een idee. Vroeger was daar een spier, nu is daar niks meer.

Het is wat, bejaarde paarden, daar zou ik ook beter eens een topic over openen :+
Tanden, voeding, slapen, lichaam wat totaal veranderd.. veel geleerd al de laatste twee jaar, tot 26 ging dat nog vrij vlot allemaal, maar nu is het echt nadenken over alles :=

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 12:33

Francis schreef:
Ruga, is een buildup pad onder het zadel geen optie dan? Of zelf een pad maken met extra vulling aan de onderkant die die plekken naast z'n schoft opvullen en dan de bovenkant flink terug snijden. Als het om af en toe een rustig hobbeltje gaat moet dat op die manier nog wel lukken toch?

Dat is een optie, en ik hou het nog even in gedachten. Ik heb vanmorgen ook nog een Premier (Engels dus) uitgeleend om eens te passen. Eens kijken hoe dat ligt. Die hebben een kamer die ver terug gesneden is.
Zelf een pad maken, dan zijn we weer terug bij vilt, dat zou daar wel geschikt voor zijn.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 13:31

Oh, die rug valt verder reuze mee, mooie rechte rug nog dus het is alleen de atrofie naast de schoft die het lastig maakt. Dan ging ik niet langer op zoek, pakte ik een zadel wat verder gewoon lekker ligt en comfortabel is voor beiden en maakte ik een pad met inlages voor hem. Die enkele keer dat je nog een bermschuifeltje met hem maakt... ik neem tenminste aan dat je zo'n ouwetje niet meer vreselijk traint en aan het werk zet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 13:38

Francis schreef:
Die enkele keer dat je nog een bermschuifeltje met hem maakt... ik neem tenminste aan dat je zo'n ouwetje niet meer vreselijk traint en aan het werk zet.

Nee een keer of twee per week zandbak, beetje rijden en wat grondoefeningen. En hopelijk in de zomer wat buitenritten.
Hij heeft nooit zadelproblemen gehad, inderdaad vrij probleemloos.. afgezien van de schoft nu.
Dat maken schrikt me wat af, ik ben niet zo handig met stof en leer en zo :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:01

Ik zou een pad nemen die al gemaakt is om inlages in te doen, dus met openingen, dan hoef je alleen van vilt of stevig schuim (veel merken hebben al bijgehorende inlages) een beetje ovale vorm uit te knippen en die op de plek naast de schoft in de pad schuiven om die holtes op te vullen. Randen wat afschuinen en eventueel met wat steken of klittenband vast zetten op de vulling van de pad zodat ze niet gaan schuiven binnen de pad. De vorm van de inlage zou ik bepalen door ze gewoon los in die holtes te leggen en kijken hoe je de holte zo mooi mogelijk 'opgevuld' krijgt. Wel zorgen dat de inlage dik/stevig genoeg is om de boel ook nog voldoende te vullen als er druk op komt.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:19

Ik heb hier een Prolite-pad gebruikt voor dat probleem, die heeft 3 vakken aan iedere kant die afzonderlijk opgevuld kunnen worden.
Werkte prima. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:32

Die bijvoorbeeld. Ook HAF, Barefoot, Grandeur en zo nog wel wat merken hebben pads geschikt voor inlages en leveren ook losse inlages die je desgewenst nog op maat knipt (sommige merken hebben ook diverse vormen inlages voor specifieke problemen, hoef je nog niet te knippen ook). Zo handig met naald en draad, leer enz. hoef je dus niet te wezen, hier is gewoon al vanalles voor 'op de markt' dus je kunt het zo simpel en goedkoop of uitvoerig (en duurder) maken als je wilt.
Goedkoopst is een oude maar goede pad nemen, bekleding op de rugnaad open maken (lostornen, knippen) en er een extra vullertje in schuiven en eventueel vast zetten. Voilá. Zou ik gewoon eerst proberen, werkt het goed en krijg je op die manier een passende combinatie van pad en zadel, kun je altijd nog voor een chiquere pad kijken.

Ik zou overigens die vulling wel aan de ónderkant van de pad maken, omdat je aan de 'paard kant' iets op wilt vullen, niet aan de 'zadel kant'. doe je het er aan de bovenkant in dan krijg je waarschijnlijk onvoldoende vulling van de 'deuk' maar wel extra druk op de randen rond de deuk omdat de vulling vanaf de bovenkant in de deuk gedrukt wordt (ok, die uitleg is niet helemaal helder maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 14:36

Maar ik heb een Grandeur! ik zou dan daar iets extra in kunnen zetten aan de voorzijde :)*

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 14:51

Ik heb een keer voor een klant een mooi "rondje" geknipt uit een stuk prolite wat precies in die kuilen viel zodat die mooi opgevuld werden. En als de bespiering dan terugkomt kan je die er gewoon weer uithalen. Het zadel lag daarvoor veel lekkerder. De randen wel afgeschuind zodat die niet gingen drukken. Die stukjes heb ik toen voorin in de Grandeur pad gedaan precies op de plaats van de kuilen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 15:11

Nah Ruga, dat je dat dan nog niet bedacht had :P (soms zien we de oplossing zelf niet omdat we er met onze neus bovenop staan ;) )