Onzin... bij bitloos voer je ook druk uit op de neusbrug, en eventueel ook achter de oren. Dus dan is dat ook een dwangmiddel.
Even als zo'n 'rope' om de hals, die voert ook dwang uit... om een paard op zijn achterhand te krijgen moet er nou eenmaal iets begrenst worden. Het maakt mij niet uit hoe het gebeurt... bit/bitloos/touw oid als het maar doordacht, goed en vriendelijk gebeurt.

Het hele kuddegedrag van paarden hangt samen met respect en dwang, helaas zijn er mensen die dit op oneerlijke wijze gebruiken tegen het paard.
De verplichte sporen vind ik een ander verhaal, aan de ene kant goed omdat je moet laten zien dat je ze goed en beheerst kan gebruiken. Aan de andere kant vind ik iemand die het zonder bereikt niet mag verplichten ze om te doen. (Maarrrrr een goede ruiter kan met sporen rijden zonder zijn/haar paard er een milimeter mee aan te raken

) Dus dat vind ik een heel ander punt dan wel/niet met bit

Maar om een lang verhaal kort te maken... je gebruikt met het rijden dwangmiddelen, of je nu met of zonder bit rijd.
Zelfs als je zonder iets rijd gebruik je geestelijke dwangmiddelen om het paard iets te laten doen wat je wil.