Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosvanBlue

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:24

Yamcha schreef:
Roosje1987 schreef:
Sterker nog, een paard berijden en zijn eigen wil ontnemen is ook dwang, hoe je het ook wendt of keert.

En waarom zou iemand dat willen? Wat heb je aan een geestelijk dood paard?
Die kun je beter direct afmaken, scheelt een lange lijdensweg Boos!

Maar waarom wil je niet geloven dat een bit net zo vriendelijk kan zijn als een bitloze optoming?

Ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil geloven. Goed lezen Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:25

Roosje1987 schreef:
runningkawa schreef:
Waarom het niet mag
Omdat je als ruiter moet kunnen laten zien dat je met een bit om kunt gaan.
Dat je dan nog steeds de harmonie niet verstoort.

Net als dat je vanaf de M1 sporen moet dragen.
Om te laten zien dat je ermee om kunt gaan.

Soort van examentjes zijn de proeven.
Vind je de examen eisen niks, ga je toch wat anders doen?

Ik ben geen tegenstander van bitten maar dit klinkt wel heel vreemd. Als je dus goed met een paard kunt samenwerken zonder dwangmiddelen, moet je die er maar wel bij gaan gebruiken omdat je moet laten zien dat die dwangmiddelen de samenwerking zonder dwangmiddelen niet in de weg zitten?? HUH? Dus je bent een betere ruiter als je een paard mét bit en sporen kunt rijden dan wanneer je hetzelfde zónder dwangmiddelen kunt? Hoe bedoel je omgekeerde wereld...

Onzin... bij bitloos voer je ook druk uit op de neusbrug, en eventueel ook achter de oren. Dus dan is dat ook een dwangmiddel.
Even als zo'n 'rope' om de hals, die voert ook dwang uit... om een paard op zijn achterhand te krijgen moet er nou eenmaal iets begrenst worden. Het maakt mij niet uit hoe het gebeurt... bit/bitloos/touw oid als het maar doordacht, goed en vriendelijk gebeurt. Lachen
Het hele kuddegedrag van paarden hangt samen met respect en dwang, helaas zijn er mensen die dit op oneerlijke wijze gebruiken tegen het paard.
De verplichte sporen vind ik een ander verhaal, aan de ene kant goed omdat je moet laten zien dat je ze goed en beheerst kan gebruiken. Aan de andere kant vind ik iemand die het zonder bereikt niet mag verplichten ze om te doen. (Maarrrrr een goede ruiter kan met sporen rijden zonder zijn/haar paard er een milimeter mee aan te raken Knipoog ) Dus dat vind ik een heel ander punt dan wel/niet met bit Haha!

Maar om een lang verhaal kort te maken... je gebruikt met het rijden dwangmiddelen, of je nu met of zonder bit rijd.
Zelfs als je zonder iets rijd gebruik je geestelijke dwangmiddelen om het paard iets te laten doen wat je wil. Knipoog

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:25

Roosje1987 schreef:
superwoman schreef:

Whaha
Een paard is een kuddedier die z'n leider wil volgen....
Dressuur is ook en vorm waarbij gevraagd wordt om te zorgen dat het paard voor je WIL werken.
Al jij geen goede leider bent, WIL het paard niet voor je werken en zal je niet de beste dressuurproef neer kunnen zetten.

En je bent geen goede leider als je geen bit en sporen gebruikt?

Waar staat dat?

Maar leider zijn heeft niks met harnachent te maken, en dat is iets wat het hele topic door al wordt gezegd, mar wat blijkbaar niet wil doorkomen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:27

oogkleppen is duidelijk iets wat prima samengaat met bitloos rijden ROFL

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:27

c_alsemgeest schreef:
Maar om een lang verhaal kort te maken... je gebruikt met het rijden dwangmiddelen, of je nu met of zonder bit rijd.
Zelfs als je zonder iets rijd gebruik je geestelijke dwangmiddelen om het paard iets te laten doen wat je wil. Knipoog

JUIST! Helaas zijn daar sommige mensen het nog niet over eens.... een bit is in jullie ogen een dwangmiddel... waarom is een bitloos hoofdstel dan geen dwangmiddel???? Je oefent ook druk uit: op de neus en achter de oren... is dat dan geen dwang?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:28

zap schreef:
Zullen we de vraag eens omdraaien? Ben je geen goede leider als je een bit en sporen gebruikt? Geef daar maar eens antwoord op Knipoog..

Er is hier niemand die suggereert dat je een slechte leider bent als je geen sporen en bitten gebruikt (dit suggereer je hoogstens ZELF).. het gebeurt eerder andersom door jezelf Lachen Knipoog

Om nog even antwoord op je vraag te geven: natuurlijk kan je ook dan een goede leider zijn!

Geef je ook nog antwoord op mijn vraag?

Lees even de quote terug waar ik op reageerde en de afgelopen berichten, daar kun je wel een antwoord uit halen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:29

Dat is vriendelijke dwang! Knipoog

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:29

Haha jullie zijn echt heel grappig. Ik heb NERGENS gezegd dat ik een bitloos rijder ben en dat ben ik dus ook niet....Maar oh wee als iemand er anders over denkt, dan moeten we die AANPAKKEN. Jeetje zeg...Ik hoop niet dat jullie in het echt ook op deze manier discussies voeren...

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:30

WinBinChes schreef:

Nee, dat scheelt een hoop Tong uitsteken

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:31

c_alsemgeest schreef:
Onzin... bij bitloos voer je ook druk uit op de neusbrug, en eventueel ook achter de oren. Dus dan is dat ook een dwangmiddel.
Even als zo'n 'rope' om de hals, die voert ook dwang uit... om een paard op zijn achterhand te krijgen moet er nou eenmaal iets begrenst worden. Het maakt mij niet uit hoe het gebeurt... bit/bitloos/touw oid als het maar doordacht, goed en vriendelijk gebeurt. Lachen
Het hele kuddegedrag van paarden hangt samen met respect en dwang, helaas zijn er mensen die dit op oneerlijke wijze gebruiken tegen het paard.
De verplichte sporen vind ik een ander verhaal, aan de ene kant goed omdat je moet laten zien dat je ze goed en beheerst kan gebruiken. Aan de andere kant vind ik iemand die het zonder bereikt niet mag verplichten ze om te doen. (Maarrrrr een goede ruiter kan met sporen rijden zonder zijn/haar paard er een milimeter mee aan te raken Knipoog ) Dus dat vind ik een heel ander punt dan wel/niet met bit Haha!

Nou, dat ben ik dus helemaal met je eens! Haha!

c_alsemgeest

zap schreef:
c_alsemgeest schreef:

JUIST! Helaas zijn daar sommige mensen het nog niet over eens.... een bit is in jullie ogen een dwangmiddel... waarom is een bitloos hoofdstel dan geen dwangmiddel???? Je oefent ook druk uit: op de neus en achter de oren... is dat dan geen dwang?

precies... ik snap dat punt echt niet...
Dwang is dwang, waarmee je het ook uitvoert.
Je moet kijken naar hoe het gebruikt wordt ipv iedereen te willen bekeren naar het gene wat jou het beste lijkt Knipoog

Ik zie 100x liever iemand die zijn paard met S&T in pure harmonie en zachte hand de bak rondstuurt dan een die-hard natural die continu aan de neus loopt te rukken... en die het dan goed praat omdat dit dè vriendelijkste manier van rijden is Huilen van het lachen

Anoniem

Roosje1987 schreef:
Yamcha schreef:
Waarom niet zonder? Omdat ik niet een paard op de voorhand wil laten sjokken, maar wil laten verzamelen, zodat ie mij beter kan dragen... is gezonder voor ze Lachen
Ja, hoor het kan ook op beenhulpen en stem. En ja, ik heb ook wel eens gereden met alleen een halstertouw.
En dat vind ik heel prima voor even, maar om te trainen is het niet genoeg imo.
En met die hulpmiddelen kan ik mijn hulpen verfijnen en zo klein mogelijk maken. Vinden paarden fijn Lachen

Ik ben het wel met je eens hoor. Maar laat ik even teruggaan naar de quote waarop ik reageerde. Dat was namelijk iemand die vertelde dat je in de dressuur met bit en sporen moet rijden om te laten zien dat je zélfs daarmee de harmonie nog in stand kan houden, als zou je zonder hetzelfde kunnen. Dát vind ik een heel vreemde gedachtengang. Dat mensen middelen gebruiken ben ik niet tegen, mits het goed gebruikt wordt. Maar ik blijf van mening dat het wel dwang is.

Ik begrijp jou wel.
Maar dat zij op een halstertje een Z- parcours rondkomt, vind ik razend knap.
Maar daarom moet je nog wel laten zien dat je dat op een bit ook kan.

Veel mensen kunnen namelijk helemaal neit goed met bitten (of wat voor optoming dan ook) en sporen overweg. Toch is dit wel een vereiste in de dressuur Lachen

De kunst is namelijk om ze NIET als dwangmiddel te gebruiken Knipoog
En in proeven beoordelen ze dat.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:32

c_alsemgeest schreef:

En die opmerking was dus nergens voor nodig...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:34

Yamcha schreef:
Ik begrijp jou wel.
Ik ook!
Tsja en dat snap ik dus niet, wat de reden was waarom ik reageerde.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:37

WinBinChes schreef:

Ja tuurlijk... Rolleyes een bitloos hoofdstel kan ook flink hard inwerken. Zeker als een onkundige ruiter het in handen heeft.
Imo gaat er even veel druk mee gepaart op de neus/oren alsmede op de kaak/lagen als bij een bit.

Om even terug te pakken op het onderzoek waar deze hele discussie op terug grijpt... ze laten een heel mooi plaatje zien van de gepijnigde zenuwen bij bitgebruik. Maar ze hebben ook heel mooi de aangedane zenuwbanen weggelaten bij bitloos gebruik.
De aangezichtszenuwen bevinden zich nl in even grote mate op de neusbrug Knipoog Dus het aangedane gebied zal qua grote en impact weinig afwijken van het bitdragende gebied. Lachen
Het enige is dat een bit doorgaands van staal is... maar staal wat eveneens met goede mate wordt ingezet hoefd geheel niet harder aan te komen als een stuk leer of touw op de neusbruk Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:38

Roosje1987 schreef:
zap schreef:
Zullen we de vraag eens omdraaien? Ben je geen goede leider als je een bit en sporen gebruikt? Geef daar maar eens antwoord op Knipoog..

Er is hier niemand die suggereert dat je een slechte leider bent als je geen sporen en bitten gebruikt (dit suggereer je hoogstens ZELF).. het gebeurt eerder andersom door jezelf Lachen Knipoog

Om nog even antwoord op je vraag te geven: natuurlijk kan je ook dan een goede leider zijn!

Geef je ook nog antwoord op mijn vraag?

Lees even de quote terug waar ik op reageerde en de afgelopen berichten, daar kun je wel een antwoord uit halen.

Ik kan daar helaas je antwoord niet uit halen nee! Dus als je nog zo vriendelijk wilt zijn Haha!

Je reageert op een quote waarin aan wordt gegeven waarin het gaat om dressuurrijden (volgens die persoon..of je het er nou mee eens bent of niet Knipoog) . Als je vervolgens daarop reageert met de vraag of je een geen goede leider bent als je geen gebruik maakt van sporen en/of bitten dan vraag ik me eigenlijk af wat voor een conclusies je trekt! Je reageerde ook nog op de 'dwangmiddelen' in de dressuur (sporen en bitten) dat je die moet laten zien... Maar wie zegt dat hoe hoger je komt je een betere ruiter bent? Wie zegt dat hoe hoger je komt je een betere leider bent?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:38

Roosje1987 schreef:
c_alsemgeest schreef:

En die opmerking was dus nergens voor nodig...

En de opmerkingen over martelingen ook niet... maar deze worden toch ook gemaakt? Haha!
Deze uitspraak bevat mijn mening... en ik vond het zeker nodig om deze te plaatsen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:40

Even offtopic dan maar. Ik vind het echt verbazingwekkend hoe hier gereageerd wordt. Op een normale manier discussies voeren is blijkbaar ook een kunst. Ik uit mijn mening over de gedachtengang in een bepaald aspect van de paardensport en de alarmbellen gaan rinkelen hoor! "Ooooh daar heb je zo'n die hard natural, zo'n bitloos mens! Afmaken die hap!" En dan zo sarcastisch mogelijk op alle manieren proberen diegene onderuit te halen en je eigen mening te laten gelden. Wordt vast allemaal niet zo bedoeld, maar zo komt het wel op mij over! En ik ben niet eens tegen bitten, gebruik het zelf nog notabene Verward

Mogen mensen nog wel een mening hebben die afwijkt van de norm?

En als er niets verdedigd hoeft te worden, waarom wordt er dan zo hard geschreeuwd...Denk ik dan...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:42

c_alsemgeest schreef:
En de opmerkingen over martelingen ook niet... maar deze worden toch ook gemaakt? Haha!
Deze uitspraak bevat mijn mening... en ik vond het zeker nodig om deze te plaatsen.

Niet door mij in ieder geval!?

Lees het voorgaande stukje even.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:42

Roosje1987 schreef:
Yamcha schreef:
Ik begrijp jou wel.
Ik ook!

Ik vind dit overigens ook onlogisch hoor! Waarom moet je sporen gebruiken en waarom moet je met een bit rijden op wedstrijden. Ik vind ook dat dat niet heel netjes is.. maar aan de andere kant, bij elke wedstrijd horen regels en deze regels gelden er nou eenmaal. Vind je het niks of pas je niet in het plaatje, dan rijd je toch geen wedstrijden? Wat natuurlijk niet wegneemt dat de verplichting van deze dingen IMO niet reeël is, ik vind eerder dat de ruiter een keuze kan en mag maken. Wie weet wat de toekomst ons brengt, je moet niet vergeten dat het bitloos rijden en boomloos rijden 'een hype' is van de laatste jaren!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:43

zap schreef:
Ik kan daar helaas je antwoord niet uit halen nee! Dus als je nog zo vriendelijk wilt zijn Haha!

Je reageert op een quote waarin aan wordt gegeven waarin het gaat om dressuurrijden (volgens die persoon..of je het er nou mee eens bent of niet Knipoog) . Als je vervolgens daarop reageert met de vraag of je een geen goede leider bent als je geen gebruik maakt van sporen en/of bitten dan vraag ik me eigenlijk af wat voor een conclusies je trekt! Je reageerde ook nog op de 'dwangmiddelen' in de dressuur (sporen en bitten) dat je die moet laten zien... Maar wie zegt dat hoe hoger je komt je een betere ruiter bent? Wie zegt dat hoe hoger je komt je een betere leider bent?

Nee, ik wil niet meer zo vriendelijk zijn. Er wordt hier immers ook niet vriendelijk met elkaar omgegaan...

Edit, woeps, voordat ik een aanval krijg. Niet zo zeer door jou Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:45

Roosje1987 schreef:
Yamcha schreef:
Ik begrijp jou wel.
Ik ook!

Ik weet ook niet hoe ik dat moet uitleggen, duidelijker dan dit...

Overigens probeer ik beleefd te discussieren, hoor Knipoog

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:48

zap schreef:
Ik vind dit overigens ook onlogisch hoor! Waarom moet je sporen gebruiken en waarom moet je met een bit rijden op wedstrijden. Ik vind ook dat dat niet heel netjes is.. maar aan de andere kant, bij elke wedstrijd horen regels en deze regels gelden er nou eenmaal. Vind je het niks of pas je niet in het plaatje, dan rijd je toch geen wedstrijden? Wat natuurlijk niet wegneemt dat de verplichting van deze dingen IMO niet reeël is, ik vind eerder dat de ruiter een keuze kan en mag maken. Wie weet wat de toekomst ons brengt, je moet niet vergeten dat het bitloos rijden en boomloos rijden 'een hype' is van de laatste jaren!

Mee eens, maar dat betekent niet dat het slecht is. Hoewel boomloos naar mijn idee niet zo fantastisch is voor de rug van je paard. Je kan ook te ver gaan in het natuurlijk zijn. Stoppen met roken is ook een hype van de laatste jaren, maar ook zo slecht nog niet Tong uitsteken

Maar nogmaals, ik reageerde niet omdat ik iedereen wil overtuigen om bitloos te gaan. Wel omdat ik die regel tegenstrijdig vond. Dat heb ik geweten ook...

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:49

Yamcha schreef:
Ik weet ook niet hoe ik dat moet uitleggen, duidelijker dan dit...

Overigens probeer ik beleefd te discussieren, hoor Knipoog

Dat zie ik, maar niet iedereen helaas. Ik denk ook niet dat dit uitgelegd hoeft te worden. Ieder zijn mening.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:50

Roosje1987 schreef:
Mogen mensen nog wel een mening hebben die afwijkt van de norm?

Natuurlijk mogen mensen meningen hebben... maar dan moeten mensen deze wel kunnen onderbouwen vind je niet? Mensen roepen dat bitten dwangmiddelen zijn en dat bitten uit de paardenmond moeten (zeg jij niet... maar in dit topic wordt dit door velen wel beaamd) en dat bitloos een mooie oplossing is, want dan is immers de grote boosdoener uit de paardenmond.

Vind je dit ook niet een beetje dubbel? In het artikel wordt al niet de normale versie van een ruiter+paardenmond weergegeven en dan worden er door veel mensen de conclusie getrokken dat een bit dus maar 'slecht' is en vervolgens klakkeloos zeggen over te willen stappen op bitloos.
Als je vervolgens vraagt waarom dat dan geen dwangmiddel is, komt er vervolgens geen antwoord.

Natuurlijk mag iedereen een andere mening hebben, kan je dat goed onderbouwen dan ben ik de eerste die ervoor openstaat. Maar door alleen maar te roepen van 'een bit is slecht' 'een bit is een dwangmiddel' daar kom je niet ver mee bij mij. Bekijk dan eerst ook eens je alternatieven en bekijk dan eens waarom dat dan géén dwangmiddel is. Ik heb in dit topic nog geen antwoord gevonden..!?

Andere meningen: prima.. maar wel onderbouwd en daar schort het hier aan! Dus kom maar op met die argumentatie en graag een goede documentatie: oftewel een goede weergeving van de WERKELIJKHEID!