Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:05

wat het mij kan schelen... dat je simpel wordt van de topics op bokt
Verder trek ik me er niks van aan, want gisteren gewoon mijn paardjes in de bescherming gezet Lachen

En ondertussen kunde genoeg om te zien dat mijn paarden er baat bij hebben ipv last...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:07

runningkawa schreef:
wat het mij kan schelen... dat je simpel wordt van de topics op bokt
Verder trek ik me er niks van aan, want gisteren gewoon mijn paardjes in de bescherming gezet Lachen

En ondertussen kunde genoeg om te zien dat mijn paarden er baat bij hebben ipv last...

Dat jij er simpel van wordt, zegt meer over jezelf dan over een ander hoor!
Maakt je niet minder mens, alleen waarom wordt je er simpel van?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:08

Er zijn dingen in NH die ik wel kan waarderen. Maar er zijn uit alle "stromingen" wel van die dingen die ik goed vind. Ik beperk me niet tot 1 idee. Wat ik wel wil afweren, zijn fantasieverhaaltjes met geen enkele wetenschappelijke basis. En die kom ik hier gewoon snel tegen, als het om een discussie als deze gaat. En door dergelijke verhaaltjes krijgen mensen soms ideeën zonder dat ze eigenlijk een flauw benul hebben waarover ze praten. En ja, dat stoort mij.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:09

als je uit moet gaan van de vraag wat het beste voor je paard is moet je je deze vraag stellen:

neem ik, omdat de pezen anders te warm worden, het risico voor lief dat mijn paard zich in zijn pezen/ballen van de hoef snijt?

Mijn antwoord: nee.... als je veel met gangenpaarden bezig bent, zul je merken dat deze zich ontzettend vaak aantikken vanwege hun compacte bouw en het rommelen met de gangen als iets moeilijk voor ze is.....
ik heb al meerdere malen gezien dat paarden zichzelf daarbij hebben gesneden.... dat risico wil ik niet nemen... punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:09

omdat het opdringerig is, vol met nonzens

En zal best wat over mezelf zeggen... maar meer over het irri gedrag van andere
Simpelweg omdat ik niet de enige ben die zich daar aan stoort.
Als dat nu was...was het wat anders

Tienke verwoord het 100 keer beter dan ik Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:10

MISTRAL94 schreef:
Een zadel is ook geen noodzaak

Voor het rijden is een zadel met goede drukverdeling wel degelijk noodzakelijk.
Er zijn al genoeg verhalen van die boomloze zadels die drukplekken geven bij intensief gebruik. Ik neem dit als voorbeeld omdat veel van die naturals het boomloze zadel al bijna heilig hebben verklaard want met boom schijnt een soort van mishandeling te zijn.

Over de warmte onder de zadels kan ik in dit schapenvachtjes en ankypad tijdperk heel kort zijn. Ze zijn te gewoon te dik en houden teveel warmte vast(en verder zwijgen we maar wat ze doen met de pasvorm). Datzelfde geld voor de gelpads die ik in het verleden onder de zadels heb vandaan zien glijden van het zweet.

persoonlijk heb ik een hekel aan bandages omdat men in de regel niet vaak weet hoe ze om moeten en eigenlijk alleen voor de sier gebruiken. Ik heb menige kluns al voortijdig zien afstappen omdat de hele handel los hing. Dat was in de wedstrijdring(minst gevaarlijke plek naar mijn idee) maar ook midden in het bos(fijn die losstekende takken die achter je bandage blijven hangen) en op het strand (lekker met de hele handel de zee in waardoor klittenband loslaat).
Ook op de veewagen heb ik al eens een paard zien staan die samen met zijn buurman verstrikt zat . Ik heb ze zelf niet en zal ze ook nooit gebruiken ook.

Ik zie veel liever het gebruik van een goed ventilerende peesbeschermer als het echt strikt noodzakelijk is en dan het liefst in de lelijktste kleur zodat je ze niet vergeet af te doen(plukte vorige zomer een paard van het land dat al dik 24 uur met bandages omstond omdat ze ze vergeten waren, ze hadden dezelfde kleur als het paarden been nl.)

Verder zou er meer onderzoek en voorlichting moeten komen over het gebruik van deze atributen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:12

runningkawa schreef:
omdat het opdringerig is, vol met nonzens

En zal best wat over mezelf zeggen... maar meer over het irri gedrag van andere
Simpelweg omdat ik niet de enige ben die zich daar aan stoort.
Als dat nu was...was het wat anders

Tienke verwoord het 100 keer beter dan ik Ja

Dan heb je nu dus al een veroordeling en zolang je dat in stand houdt, blijf je dat terug krijgen van een ander!
Door groepen te vormen met mensen van jouw visie, kom je nooit tot een geheel en blijft het welles nietes verhaal in de wereld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:13

welke voeroodeling?
Dat het opdringerig gebracht wordt?
Is geen veroordeling maar een feit Lachen

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:13

Tieneke schreef:
Er zijn dingen in NH die ik wel kan waarderen. Maar er zijn uit alle "stromingen" wel van die dingen die ik goed vind. Ik beperk me niet tot 1 idee. Wat ik wel wil afweren, zijn fantasieverhaaltjes met geen enkele wetenschappelijke basis. En die kom ik hier gewoon snel tegen, als het om een discussie als deze gaat. En door dergelijke verhaaltjes krijgen mensen soms ideeën zonder dat ze eigenlijk een flauw benul hebben waarover ze praten. En ja, dat stoort mij.

Wetenschap is ook niet altijd een bewezen feit hoor!
Je moet gewoon je eigen beoordeling maken dat op toepassing is van jouw paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:14

het hele NH gebeuren zou best interessant kunnen zijn.... als deze mensen uitleg zouden willen geven over hoe zíj de dingen dan zien...
het wordt totaal oninteressant als je als niet-NH'er wordt beticht van "dierenmishandeling" alleen maar omdat de NH methodes als enige waarheid en zowat als religie worden aangenomen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:15

juist...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:16

Volgens mij heet de wetenschap zo omdat het vrijwel altijd wel bewezen is...

Maar er zijn ook zat mensen die nog steeds dingen doen omdat dat tegen ze gezegd wordt, en niet verder nadenken...

Denk maar aan het argument dat hier in dit topic werd gebruikt dat de spieren in de pijpbeenderen opgewarmd moesten worden Haha!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:17

Ik gebruik nooit bandages.
Strijklappen gebruik ik wel omdat hij ze ook nodig heeft. Peesbeschermers af en toe, en bij een lange buitenrit zeker niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:17

Gezond verstand gebruiken is niet altijd genoeg als je geen specifieke kennis hebt op een bepaald gebied. En dan bedoel ik niet de kennis die je via Bokt opdoet, maar wel door research, onderzoek, expertise...

Als iemand je iets 100x zegt, neem je het ook aan, of het dan waar is of niet.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:18

Guinness schreef:
De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

Ik heb het artikel in de Bit ook gelezen & ben het ook volledig met je eens.
Er stond zelfs in dat bandages bijna geen steun geven ...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:18

runningkawa schreef:
welke voeroodeling?
Dat het opdringerig gebracht wordt?
Is geen veroordeling maar een feit Lachen

Jouw waarheid hoeft niet de juiste te zijn, het is je mening of visie op bepaalde zaken, maar je legt het dus bij een ander neer, terwijl je eerlijk naar jezelf moet kijken.
Zolang jij je ergens aan stoort wat je niet aanstaat, wil je graag dat een ander zijn gedrag aanpast aan jou, maar dat vind ik respectloos want waarom moet een ander zich gaan veranderen voor jou?
Die verandering moet je in jezelf maken.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:19

Dat klopt wel ja. Ik weet nog wel wat ik niet eens wist wat peeskappen waren. Terwijl ik al 5 jaar reed. Maar altijd op dezelfde manege, waar ze nooit gebruik maakten van die dingen... Het is net wat je geleerd is. En wat je oppikt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:19

Girlgamer schreef:
Ik gebruik nooit bandages.
Strijklappen gebruik ik wel omdat hij ze ook nodig heeft. Peesbeschermers af en toe, en bij een lange buitenrit zeker niet.

omdat dat voor jou geen toegevoegde waarde heeft... dan is dat prima! Waarom zou je er tierelantijnen aanhangen als dat niet in het belang van je paard is?

In mijn geval kwamen zowel 3in1 beschermers als springschoenen standaard uit de kast als er gereden werd... de reden heb ik hierboven gegeven...
Per paard en per situatie moet er dus gekeken worden.... bij voorbaar afzweren lijkt mij dus geen goede methode...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:20

Dit is geen topic voed je medebokker op he.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:20

Je moet gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken en je verdiepen in alle kennis die er bestaat.
Op basis daarvan neem je een besluit ongeacht wat de reden ook is.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:22

Miska schreef:
Je moet gewoon je eigen gezonde verstand gebruiken en je verdiepen in alle kennis die er bestaat.

maar mijn ervaring met NH'ers is dat er NIET naar de situatie op zich wordt gekeken, maar dat hulpmiddelen bij voorbaat worden afgezworen.... en dát vind ik kortzichtig.... waar het ene paard last heeft van het hulpmiddel of het voor dat paard geen toegevoegde waarde heeft, is het voor een ander paard een uitkomst...

Miska

Annemeik schreef:
Dit is geen topic voed je medebokker op he.

Het leven draait om bewustwording, hoe je eerlijk naar dingen of jezelf kunt kijken.
Dat werkt door in alle dingen die het leven omvat.
Dus ook paardrijden of omgang met mensen.
Respect!

Marindaa

Ik heb niks tegen bandages ook al gebruik ik ze niet zelf maar ik vind peeskappen gewoon handiger om om te doen en ze bieden in mijn ogen gewoon meer bescherming bij het springen enzo Knipoog Maar als bandages echt zo slecht zouden zijn zoals sommigen hier zeggen: waarom gebruiken die topruites ze dan nog steeds Clown Een paar jaar terug heb ik mijn pony wel een tijdje met bandages moeten rijden omdat ze toen net van een buigpeesblessure afkwam en dat was dan voor de steun zegmaar en dat heeft echt wel geholpen want ik kan er nu weer alles mee doen Knipoog
Laatst bijgewerkt door Marindaa op 02-03-08 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:23

Dat kan best, maar doe dat dan via pm en niet via het topic. Ontopic blijven is ook een kunst.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:24

Liezel1 schreef:
Miska schreef:

maar mijn ervaring met NH'ers is dat er NIET naar de situatie op zich wordt gekeken, maar dat hulpmiddelen bij voorbaat worden afgezworen.... en dát vind ik kortzichtig.... waar het ene paard last heeft van het hulpmiddel of het voor dat paard geen toegevoegde waarde heeft, is het voor een ander paard een uitkomst...

Nu scheer je de NH-ers al over 1 kam.
Ik voel me er niet door aangesproken verder, maar kom ik ook zo op jou over?
Ben toch echt een NH-er!