mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:27

Een kap gebruik ik niet maar wel zo'n 'gordijntje' en een vligendeken inclusief buikflap en nekstuk. Dit is voor mijn paard geen overbodig luxe, ze wordt gewoon opgevreten door die ellendige dazen en dan begint ze als een bezetene rond te galoperen op de wei. Wij hebben helaas erg weinig schuilplaatsen op de weien. En natuurlijk neem ik niet het lelijkste deken dat er te vinden valt, maar de pasvorm komt wel op de allereerste plaats! Haha!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:34

XchantjuhX schreef:
Zelfs de smoes: "maar anders gaat die steeds in de poep liggen" heb ik wel eens bij mij op stal voorbij horen komen

Grijns...die van mij zijn beide varkens...of ze liggen in de bagger....of wat anders ranzigs wat ze maar kunnen vinden...lekker laten gaan,daar zijn ze lekker paard voor Knipoog
Over halsters aan in de wei...die van mij hebben altijd een halster om,ze staan vlak bij een weg en dan heb ik graag een handvat Bloos ...daar hangen ook de gordijntjes aan.Voor het kwijtraken met je ze gewoon even met een paar steekjes vastnaaien...nis aant handje.Ze staan bij mij de hele dag onder toezicht dus dat is ook wel fijn...mocht je het toch een probleem vinden en er moet een halster om...gewoon een goedkoop leren halster nemen,als daar een voet in blijft hangen dan knapt het wel Knipoog
In sommige gebieden in Nederland zijn vliegendekens en kappen absoluut geen luxe....daar zitten zoveel dazen dat je niet anders kan...tenzij je je paarden overdag binnen kunt zetten en na de schemer weer naar buiten kan gooien.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:03

MisDaad schreef:
en van al het gekriebel van de vliegen worden de paarden vaak ril en geïrriteerd, wat resulteert in vliegen... sporten, een zwartgelopen weiland, en .. blessures.

Je kan dat ook anders zien. Vliegendruk motiveert beweging = goed = minder blessures. Je hoeft je paarden alleen maar de kans te geven hun problemen zelf op te lossen door paardgerichte leefomstandigheden. De rest is 'ja maar'-geneuzel naar aanleiding van de suboptimale leefomstandigheden.
Neem dit bovenstaande voorbeeld van een paard dat in nota bene een NL-wei van wat dollen een blessure oploopt. Dat is Gestoord en alleen maar een brevet van onvermogen voor de paardhouder.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:14

Tinky12 schreef:
In sommige gebieden in Nederland zijn vliegendekens en kappen absoluut geen luxe....daar zitten zoveel dazen dat je niet anders kan...tenzij je je paarden overdag binnen kunt zetten en na de schemer weer naar buiten kan gooien.

Een inloopstal en 24/7 weidegang. Kunnen ze zélf bepalen wanneer ze waar ze gaan.

Een andere overdenking is dat paarden in het vrije veld migreren, óók naar aanleiding van druk door vliegende stekers. Door een hek om je paard in een stekersparadijs te zetten neem je feitelijk een fundamenteel problematisch beslissing.
Wij hebben hier last van een erg weerbarstige 'herten'vlieg, een gepantserde bloedzuiger die als een spin over het paard rent. Mijn paarden kunnen helaas niet migreren en dus sta ik vroeg op om op de door de nachtelijk koelte slome vliegen te jagen en ze stuk voor stuk dood te knijpen.

Dan nog een stukje feítelijke info. Paarden die paardgericht gehouden worden zijn heel wel in staat met normale vliegendruk om te gaan. Als een normaal paard onder normale omstandigheden, dus bij normale vliegendruk, extreem veel vliegen aantrekt is dat een goede indicatie dat dit paard niet optimaal in zijn/haar vel zit, iets onder de leden heeft.

hc

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:15

Huertecilla schreef:
MisDaad schreef:
en van al het gekriebel van de vliegen worden de paarden vaak ril en geïrriteerd, wat resulteert in vliegen... sporten, een zwartgelopen weiland, en .. blessures.

Je kan dat ook anders zien. Vliegendruk motiveert beweging = goed = minder blessures. Je hoeft je paarden alleen maar de kans te geven hun problemen zelf op te lossen door paardgerichte leefomstandigheden. De rest is 'ja maar'-geneuzel naar aanleiding van de suboptimale leefomstandigheden.
Neem dit bovenstaande voorbeeld van een paard dat in nota bene een NL-wei van wat dollen een blessure oploopt. Dat is Gestoord en alleen maar een brevet van onvermogen voor de paardhouder.

hc

Inderdaad, als je je paard van de wei af gaat houden omdat je bang ben voor blessures zou ik me toch echt sterk gaan afvragen waar je nou mee bezig bent.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 23:56

inderdaad HC en Ronnie! wij hebben net een nieuwe stalling gevonden, en JUIST ééntje met een wei met een paar lekkere hellingen (tijdens het grazen zelf trainen, haha!), we huren hier GEEN stal ook, aangezien deze stalling het hele jaar door droge weiden heeft door het hoogteverschil... gewoonweg perfect! én onze paarden komen daar in grotere groepen, zodat er lekker gedold en gespeeld en gestoeid kan worden, ze staan nu maar met zijn tweetjes.

niet alleen overdreven spullen kunnen ten koste gaan van het paard, ook het opsluiten op stal (= energie over= als een idioot tekeer gaan in de wei), en het betuttelen van paarden met overdreven beenbescherming (bekijk het aantal paarden dat op de wei of in paddock met beschermers aan loopt)...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 04:52

ga volgende week bij een paard kijken , als die deze kant op komt, dan gaat die gewoon gezellig het hele jaar door buiten verblijven
lekker luxe in het land(waar een paard hoort te staan), en in de winter paddock ...
met een setje andere luxekipjes
er word gereden met en zadel ...geen bontjes, pads en andere dingen , hooguit een dekje om zweet op te nemen
(moet op zoek naar vilten dekjes voor de winter of stubben dekjes)
ballenboots alleen als ze aantikt ,
hoofdstel bestaat uit een koptsuk met een bitje en teugels...
tot zover de uitrusting
ja ik houd van simpel , waarom?aatjes om je paard te beschermen en in te pakken en te mummificeren ,
met en zonder swarovski (kom op mensen , swarovski peesbeschermers, ligt het nu aan mij of eh???? )

ook het hele dagen stal en dan lekker ontploffen als je eindelijk even los mag ...tuurlijk gaat je paard blessures oplopen op die manier, vind je het gek
beestje staat de hele dag te staan ,als ze dan eindelijk los mogen gaan ze uit het dakje ja ...logisch toch?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:39

Het is natuurlijk fantastisch om je paard een de meest optimale leefomgeving te kunnen zetten die je maar kunt wensen.Grote weides met permanente droge plekken,mooie schuilmogelijkheden en noem het maar op.

Helaas is dit maar voor weinigen weggelegt en is het al heel wat als de paarden een uurtje per dag lekker naar buiten kunnen.Dan is het dus fijn als ze goed beschermd zijn tegen stekers en anderen onverlaten.
Over de bodem...ik wil ook niet dat mijn paarden lopen te vliegen in het land,waarom niet....nou die droge stukken in het land zijn momenteel niet te vinden Clown De bodem is zeeklei en dit laat geen water door...het is net asvalt.Veel natte plekken dus en als ze lopen te vliegen in het land ploegen ze het om en kunnen ze uitglijden(gelukkig hebben ze niet veel van deze uitspattingen Tong uitsteken ,maar longeren voordat je paarden het land opgooit is ook een optie...zijn ze de zakcenten al kwijt Knipoog ).
Ze kunnen hier wel een groot deel van de dag naar buiten en er is veel beschutting van de bomen die om het weilandje staan.Mega groot is het niet maar het is een lekkere uitloop voor z'n 2en...hier eigenlijk alleen maar vliegen die afdoende met een franjegordijn weggehouden kunnen worden bij de ogen.
24/7 op het land is hier niet mogelijk.... 's nachts te gevaarlijk dus lekker op stal.
Ben ik nu slecht voor mijn paarden?? Ze zijn vrolijk...in voor een geintje....werken graag en genieten van hun tijd op het land en als ik ze roep komen ze aandraven en gaan ook weer graag op stal.

Als ik de mogelijkheid had zou ik ze graag in een loopstal zetten zodat ze permanent buiten kunnen blijven...helaas hier in de randstad is dat niet mogelijk maar ik vind dat ze hier een goed alternatief hebben want alleen met echt noodweer staan ze overdag op stal Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:57

Tinky12 schreef:
Het is natuurlijk fantastisch om je paard een de meest optimale leefomgeving te kunnen zetten die je maar kunt wensen.Grote weides met permanente droge plekken,mooie schuilmogelijkheden en noem het maar op.

Helaas is dit maar voor weinigen weggelegt en is het al heel wat als de paarden een uurtje per dag lekker naar buiten kunnen.

Dat schrijf ik ja. Dat slechts weinig mensen de mogelijkheden hebben om een paard te kunnen houden en de rest is geneuzel over noodoplossingen omdat ze tóch een paard houden....
Geneuzel over pootbeschermers, blessures in de wei, dekens, kapjes, zalfsjes, sprays omdat de situatie inherent verkeerd is.
Idereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zeeaquarium. Wat is het probleem toch met landpaardjes?

hc

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:07

Huertecilla schreef:
Tinky12 schreef:

Helaas is dit maar voor weinigen weggelegt en is het al heel wat als de paarden een uurtje per dag lekker naar buiten kunnen.

Dat schrijf ik ja. Dat slechts weinig mensen de mogelijkheden hebben om een paard te kunnen houden en de rest is geneuzel over noodoplossingen omdat ze tóch een paard houden....
Geneuzel over pootbeschermers, blessures in de wei, dekens, kapjes, zalfsjes, sprays omdat de situatie inherent verkeerd is.
Idereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zeeaquarium. Wat is het probleem toch met landpaardjes?

hc

Ik denk dat dit een discussie is die niet in dit topic thuishoort Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:46

Tinky12 schreef:
Ik denk dat dit een discussie is die niet in dit topic thuishoort Knipoog

Ík denk dat het de kern is van dit topic. Dat ruiters zich verliezen in 'beschermers', dekjes en kleurtjes daarvan in een combinerend setje zonder zich het wat en waarom af te vragen.

hc

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:01

Huertecilla schreef:
Dat schrijf ik ja. Dat slechts weinig mensen de mogelijkheden hebben om een paard te kunnen houden en de rest is geneuzel over noodoplossingen omdat ze tóch een paard houden....Geneuzel over pootbeschermers, blessures in de wei, dekens, kapjes, zalfsjes, sprays omdat de situatie inherent verkeerd is.
hc

Geneuzel over noodoplossingen...tsja ik heb even in je profiel gespiekt en je hebt prachtige paarden,een mooie omgeving ...maar omdat ik niet in zo'n omgeving woon(net als vele anderen) zouden wij geen paarden kunnen houden...Dat is eigenlijk waar ik op doelde met dat deze discussie hier niet thuishoort maar in een ander topic Knipoog

Pootbeschermers....tjsa...ik heb gedeeltelijk te maken met dravers en daar moet bij sommigen toch echt een peeskamas omheen omdat ze op grote snelheid wel eens zouden kunnen aantikken.Is dat geheel tegen de natuur in...misschien wel maar dit zijn nu eenmaal atleten en ik heb liever wat bescherming dan dat ze de benen stuk lopen...stoppen met deze sport...ook een optie (ik doe zelf niet aan deze sport,heb bosklossers Bloos ) maar dat gaat niet gebeuren...sport blijft er altijd bestaan en ruimte is nu eenmaal kostbaar en beperkt.
Daarom is het goed om veel aandacht te besteden aan wat je je paard kan aanbieden om het leven zo fijn mogelijk voor hem te maken in de situatie waarin je je bevind.
Als mensen zich daar al eens wat meer mee bezig gingen houden schiet het al een eind op...om mensen het houden van paarden te ontzeggen omdat ze niet over minimaal 50 hectare beschikken...nee dat gaat er bij mij niet in...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:08

Huertecilla schreef:
Als een normaal paard onder normale omstandigheden, dus bij normale vliegendruk, extreem veel vliegen aantrekt is dat een goede indicatie dat dit paard niet optimaal in zijn/haar vel zit, iets onder de leden heeft.

Mijn paard heeft een sterke lichaamsgeur, dat trekt echt meer vliegen aan. Maargoed, hoe dan ook, ik kan wel hip doen met mijn vliegendekje en masker, maar die kan ik dan elke dag gesloopt uit de sloot vissen, dus nee dank je Lachen

Ronnie25 schreef:
Inderdaad, als je je paard van de wei af gaat houden omdat je bang ben voor blessures zou ik me toch echt sterk gaan afvragen waar je nou mee bezig bent.

Ik ben ze maar wat vaak tegengekomen No Cheer

Tinky12 schreef:
Als mensen zich daar al eens wat meer mee bezig gingen houden schiet het al een eind op..

Ik vind het zo jammer dat ik ook maar afhankelijk ben van waar ik sta. Ik heb eindelijk een stalling gevonden waar ik naar de zin sta, en als het aan de stalhouder ligt dan mag ik best een schuilhok op de wei maken o.i.d. maar het mag niet zomaar

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:26

Tinky12 schreef:
..maar omdat ik niet in zo'n omgeving woon(net als vele anderen) zouden wij geen paarden kunnen houden...

Pling

en dat gold voor mij in NL ook en dús had ik daar geen paarden, reed ik daar geen paard. Dat heeft regelrecht te maken met het begrip waar de ts het over heeft.

Landpaarden hebben net als zeepaardjes soortspecifiek levensvoorwaarden. Een setje in kleur staat daar niet bij. Er is níets mis met een setje in kleur en als de eigenaar daar lol uithaalt zelfs alles vóór. Bechermers, kappen, dekje, wat-dan-ook echter zijn wél mis wanneer de houder geen benul heeft van wat waarom en dat is exáct was de ts opgooit.
Begrip houdt niet op bij het weten wanneer bandages wel of niet nuttig zouden kunnen zijn maar wanneer je snapt dat ze alleen maar nodig zijn als er fundamenteel wat fout is in de omstandigheden.

Ik geef keurig antwoord op de ts en stel dat het probleem ligt bij het niet onderkennen van de levensbehoeftes van zee- en landpaardjes.

hc

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:39

Wat beschermers betreft.... we missen er nog één.....

Een beschermer die paarden beschermt tegen ruiters die meer met zichzelf dan met het paard bezig zijn.

Hc: "Idereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zeeaquarium. Wat is het probleem toch met landpaardjes?"

briljant! Je moet eens weten wat ik op een gemiddelde werkdag tegen kom..... om moedeloos van te worden soms.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:56

XchantjuhX schreef:
Maar je hebt idd van die mafketels die er nu nog dekens op gooien...
Zelfs de smoes: "maar anders gaat die steeds in de poep liggen" heb ik wel eens bij mij op stal voorbij horen komen
Bij zo'n type zou ik echt niet kunnen wachten tot zijn/haar verjaardag. Dan pak ik de mestvork, doe er een mooie strik omheen, en voìla! Pling
Natuurlijk kun je niet constant klaarstaan, maar als de stal dagelijks schoongemaakt wordt, verkiest een paard toch heus wel 't schone plekje.
MISTRAL94 schreef:
Ze kunnen aan de vreemdste dingen blijven hangen
Ook ik heb 'n keer een voorbeen uit het halster moeten bevrijden, en dat halster was prima afgesteld. Het punt is, dat zo'n been nogal wat kracht heeft, en het halster nogal wat kracht kan hebben, dus als ze tijdens 't grazen een stap doen en precies verkeerd uitkomen, komt 't er zo tussen. 't Gebeurt niet vaak, maar het kàn gebeuren, en het kan voorkomen worden. Natuurlijk is een wei-naast-de-weg-situatie dan een uitzondering, want paarden los op de weg willen we ook liever voorkomen.

Huertecilla: Als paarden alleen gehouden zouden worden in jouw geweldige omstandigheden, zou er nogal wat genetisch materiaal verloren gaan, daar dat bijna nergens kan, en de paardenpopulatie nogal wat zal moeten inkrimpen. En óók dàt is een andere discussie. Hier hebben we 't over tierlantijnen die achterloos gebruikt worden voor 't mooie, terwijl ze 't paard schaden. Overigens eindigt de thermoneutrale zone van een paard bij ongeveer 15 graden, en boven die temperatuur moeten ze moeite doen om de warmte kwijt te raken. Het zijn tenslotte steppedieren, gebouwd op de koude, en geen woestijndieren. Dus het valt ook best oneerlijk te noemen dat jij je paarden in die hitte houdt.

MisDaad: Als je even een plaatje opzoekt van de verschillende kleuren bomen van Wintec, kun je zien dat de hoge boom veel smaller uitkomt dan de lage. Logisch, aangezien veel paarden met een hele brede rug, een lage schoft hebben, maar meer plaats om op te steunen (bredere lange rugspier, aangezien deze altijd in verhouding staat tot de rest van het lichaam), en veel smalle ruggetjes een hoge schoft hebben. Dus als het zadel ver boven een schoft uitsteekt, is er een zeer redelijke kans dat te veel richting de ruggenwervels steunt, en zo de rugspier te veel tegen de wervels drukt. Maar ik herhaal: Daar voelen ze vast niets van Scheve mond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:53

Clitia schreef:
Dus het valt ook best oneerlijk te noemen dat jij je paarden in die hitte houdt.

Zijn de druiven zó zuur dat je het nodig vindt om persoonlijk te worden?! Niet erg volwassen.
Maak bovendien eerst je huiswerk.
1. Het paard is hier endemisch. De paardjes die wij houden zijn ecotoop in nota bene déze regio en hebben volgens onderzoek op basis van mitochondriaal dna endemische voorouders.
2. Enig idee hoe warm het op een zomerdag in Mongolië wordt? Of in Turkmenistan, de Grote Vlakte van de VS, ...hier? In al die gebieden waar vandaag de dag verwildere paarden zich handhaven?!
3. Vermeend noodzakelijke genetische variatie is in één klap opgelost door een paar van de kunstmatige 'rassen' gewoon door elkaar te gooien.
4. Het gedomesticeerde paard als soort heeft een veelvoud aan genetische variatie van diens wilde voorouders.

Persoonliijk worden is niet erg netjes.

@harnessmaker
Ik kan me er helaas genoeg bij voorstellen. Onder andere code(onzin)woord 'drukverdeling' Gestoord Veel sterkte.

hc

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:19

Huertecilla schreef:
Clitia schreef:
Dus het valt ook best oneerlijk te noemen dat jij je paarden in die hitte houdt.

Zijn de druiven zó zuur dat je het nodig vindt om persoonlijk te worden?! Niet erg volwassen.
Maak bovendien eerst je huiswerk.
1. Het paard is hier endemisch. De paardjes die wij houden zijn ecotoop in nota bene déze regio en hebben volgens onderzoek op basis van mitochondriaal dna endemische voorouders.
2. Enig idee hoe warm het op een zomerdag in Mongolië wordt? Of in Turkmenistan, de Grote Vlakte van de VS, ...hier? In al die gebieden waar vandaag de dag verwildere paarden zich handhaven?!
3. Vermeend noodzakelijke genetische variatie is in één klap opgelost door een paar van de kunstmatige 'rassen' gewoon door elkaar te gooien.
4. Het gedomesticeerde paard als soort heeft een veelvoud aan genetische variatie van diens wilde voorouders.

Persoonliijk worden is niet erg netjes.
hc

Klopt helemaal...persoonlijk worden is niet nodig.

Ik kan zelf slecht tegen de hitte en hoe warm het in de VS kan worden is mij ook redelijk bekend...ik weet dat in Dubaï de paarden voor 7uur in de ochtend getrained worden en als er races zijn dan is dat om 7 uur in de avond en in hartje zomer zijn er geen evenementen vanwege de extreme hitte Knipoog
In een land waar jij zit zou ik nooit kunnen wonen...vanwege de temperatuur,mijn pony's zouden daar ook slecht tegen kunnen.Ook vanwege hun genen...extreme koude kunnen ze verdragen maar zodra het te warm wordt gaat hun trainingsschema op een laag pitje...Ieder zijn meug Tong uitsteken

Een paard moet net als elk ander dier gewoon worden voorzien in basisbehoeften...op tijd voldoende goed voer,vers water,aandacht en beweging...het is een kuddedier dus er moet minimaal 1 maat aanwezig zijn voor de sociale contacten.
Zonder paarden kan ik niet...dat heb ik de 1e 16 jaar van mijn leven moeten doen en dat vond ik geen succes...er mist iets in je leven.Op een manege was ik het al snel beu...dat gemier met die dieren...dus dan toch tegen een paardje oplopen dat vanwege zijn leeftijd niet echt meer geschikt is voor de lessen...maar wel een geweldige leermeester was.Ik heb de eer gehad om 8 jaar lang van hem te mogen leren,hij was geduldig met de fouten die ik maakte en gaf mij aanwijzingen hoe hij het wel wou hebben...tenminste als je er open voor staat om hun taal te leren.
Hij heeft ondanks alles een fijn pensioen gehad en veel in de wei doorgebracht...maar er komt een tijd om afscheid te nemen...daarna gaat het toch weer kriebelen en komt er weer een ander...
Die raakt na een poos zijn maat kwijt en kan niet alleen dus voor je het weet heb je er 2 Clown en daar hou ik het bij.Het landje is prima voor 2 maar 3 is teveel...ze hebben het naar hun zin ondanks dat ik er vaak een zadel opmik...met hoofdstel want hier in de buurt is veel verkeer en veel mensen die er niets van snappen...
HC jij hebt het mooi voor elkaar met je peerdjes en ik hoop dat ik ooit in de gelegenheid kom om mijn paarden ook die vrijheid te geven....nu moeten ze het even met een wat kleiner aquarium doen net als ik,er moet iets te wensen over blijven Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 00:27

@ tinky12, helemaal waar!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 10:08

Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken de openingspost nog eens te lezen en graag ontopic te blijven. Een discussie over het houden van paarden wel of niet en hoe dan daar kan een ander topic voor geopend worden echter niet op HAR