Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
XchantjuhX schreef:Zelfs de smoes: "maar anders gaat die steeds in de poep liggen" heb ik wel eens bij mij op stal voorbij horen komen
MisDaad schreef:en van al het gekriebel van de vliegen worden de paarden vaak ril en geïrriteerd, wat resulteert in vliegen... sporten, een zwartgelopen weiland, en .. blessures.
Tinky12 schreef:In sommige gebieden in Nederland zijn vliegendekens en kappen absoluut geen luxe....daar zitten zoveel dazen dat je niet anders kan...tenzij je je paarden overdag binnen kunt zetten en na de schemer weer naar buiten kan gooien.
Huertecilla schreef:MisDaad schreef:en van al het gekriebel van de vliegen worden de paarden vaak ril en geïrriteerd, wat resulteert in vliegen... sporten, een zwartgelopen weiland, en .. blessures.
Je kan dat ook anders zien. Vliegendruk motiveert beweging = goed = minder blessures. Je hoeft je paarden alleen maar de kans te geven hun problemen zelf op te lossen door paardgerichte leefomstandigheden. De rest is 'ja maar'-geneuzel naar aanleiding van de suboptimale leefomstandigheden.
Neem dit bovenstaande voorbeeld van een paard dat in nota bene een NL-wei van wat dollen een blessure oploopt. Dat isen alleen maar een brevet van onvermogen voor de paardhouder.
hc
Tinky12 schreef:Het is natuurlijk fantastisch om je paard een de meest optimale leefomgeving te kunnen zetten die je maar kunt wensen.Grote weides met permanente droge plekken,mooie schuilmogelijkheden en noem het maar op.
Helaas is dit maar voor weinigen weggelegt en is het al heel wat als de paarden een uurtje per dag lekker naar buiten kunnen.
Huertecilla schreef:Tinky12 schreef:Het is natuurlijk fantastisch om je paard een de meest optimale leefomgeving te kunnen zetten die je maar kunt wensen.Grote weides met permanente droge plekken,mooie schuilmogelijkheden en noem het maar op.
Helaas is dit maar voor weinigen weggelegt en is het al heel wat als de paarden een uurtje per dag lekker naar buiten kunnen.
Dat schrijf ik ja. Dat slechts weinig mensen de mogelijkheden hebben om een paard te kunnen houden en de rest is geneuzel over noodoplossingen omdat ze tóch een paard houden....
Geneuzel over pootbeschermers, blessures in de wei, dekens, kapjes, zalfsjes, sprays omdat de situatie inherent verkeerd is.
Idereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zeeaquarium. Wat is het probleem toch met landpaardjes?
hc
Tinky12 schreef:Ik denk dat dit een discussie is die niet in dit topic thuishoort
Huertecilla schreef:Dat schrijf ik ja. Dat slechts weinig mensen de mogelijkheden hebben om een paard te kunnen houden en de rest is geneuzel over noodoplossingen omdat ze tóch een paard houden....Geneuzel over pootbeschermers, blessures in de wei, dekens, kapjes, zalfsjes, sprays omdat de situatie inherent verkeerd is.
Idereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder zeeaquarium. Wat is het probleem toch met landpaardjes?
hc
Huertecilla schreef:Als een normaal paard onder normale omstandigheden, dus bij normale vliegendruk, extreem veel vliegen aantrekt is dat een goede indicatie dat dit paard niet optimaal in zijn/haar vel zit, iets onder de leden heeft.
Ronnie25 schreef:Inderdaad, als je je paard van de wei af gaat houden omdat je bang ben voor blessures zou ik me toch echt sterk gaan afvragen waar je nou mee bezig bent.
Tinky12 schreef:Als mensen zich daar al eens wat meer mee bezig gingen houden schiet het al een eind op..
Tinky12 schreef:..maar omdat ik niet in zo'n omgeving woon(net als vele anderen) zouden wij geen paarden kunnen houden...
XchantjuhX schreef:Bij zo'n type zou ik echt niet kunnen wachten tot zijn/haar verjaardag. Dan pak ik de mestvork, doe er een mooie strik omheen, en voìla!Maar je hebt idd van die mafketels die er nu nog dekens op gooien...
Zelfs de smoes: "maar anders gaat die steeds in de poep liggen" heb ik wel eens bij mij op stal voorbij horen komen
MISTRAL94 schreef:Ook ik heb 'n keer een voorbeen uit het halster moeten bevrijden, en dat halster was prima afgesteld. Het punt is, dat zo'n been nogal wat kracht heeft, en het halster nogal wat kracht kan hebben, dus als ze tijdens 't grazen een stap doen en precies verkeerd uitkomen, komt 't er zo tussen. 't Gebeurt niet vaak, maar het kàn gebeuren, en het kan voorkomen worden. Natuurlijk is een wei-naast-de-weg-situatie dan een uitzondering, want paarden los op de weg willen we ook liever voorkomen.Ze kunnen aan de vreemdste dingen blijven hangen
Clitia schreef:Dus het valt ook best oneerlijk te noemen dat jij je paarden in die hitte houdt.
Huertecilla schreef:Clitia schreef:Dus het valt ook best oneerlijk te noemen dat jij je paarden in die hitte houdt.
Zijn de druiven zó zuur dat je het nodig vindt om persoonlijk te worden?! Niet erg volwassen.
Maak bovendien eerst je huiswerk.
1. Het paard is hier endemisch. De paardjes die wij houden zijn ecotoop in nota bene déze regio en hebben volgens onderzoek op basis van mitochondriaal dna endemische voorouders.
2. Enig idee hoe warm het op een zomerdag in Mongolië wordt? Of in Turkmenistan, de Grote Vlakte van de VS, ...hier? In al die gebieden waar vandaag de dag verwildere paarden zich handhaven?!
3. Vermeend noodzakelijke genetische variatie is in één klap opgelost door een paar van de kunstmatige 'rassen' gewoon door elkaar te gooien.
4. Het gedomesticeerde paard als soort heeft een veelvoud aan genetische variatie van diens wilde voorouders.
Persoonliijk worden is niet erg netjes.
hc