Zadelmarkt-zadel in stukjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Re: Zadelmarkt-zadel in stukjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:31

Tsooj schreef:
Ben jij wel helemaal normaal?

Dat mag Joost weten. Haha!

Leuk, zo'n eerste post zeg. Rolleyes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:36

Ik ken hem, en het is idd Joost, Haha! Haha! Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:45

Tsooj schreef:
Ben jij wel helemaal normaal?

Ik in ieder geval niet, jij wel dan? Koe

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:46

blupie schreef:
ik zelf heb een ascot dresuur zadel van zm .
en ben er erg tevreden over heb het nu anderhalf jaar en past nog erg goed. ( en niet alleen volgens mij maar ook volgens mijn instructriese) .

Instructrices heten niet voor niets geen zadelmaker/passer.
Dat wil niet zeggen dat jouw instructrice er geen kijk op heeft, maar zeker weten doe je het dan niet.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:48

Ieks... ik heb daar 2 jaar trug een zadel gekocht waar ik nog af en toe mee rij..
wist niet dat die dingen zo slecht waren..Gaaaap
maar (die vn mij tenmisnte) zit helemaal niet lekker Boos!
k heb het idee dat ik drin naar voren vlieg enz.Tong uitsteken
lijkt me trouwes wel leuk om ff zo'n zadel uit mekaar te slopen Vork

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:26

mijn verslag van mijn bezoek aan zadelmarkt: mijn dressuurzadel dat ik daar gekocht heb, zit heeeeeeerlijk ! mijn pony loopt stukken ontspannener en het ligt perfect op haar rug... wat meer zou ik nog willen?

ik heb ook al met Kiefferzadels enz gereden en die zijn inderdaad ook heel aangenaam, maar ik ben toch zeer tevreden van mijn zadel, zeker als je in gedachten houdt dat het toch ook een pak minder heeft gekost!

de goedkoopste zadeltjes van ZM zijn idd niet van sublieme kwaliteit, maar dat ziet iedereen die ooit al eens een zadel van dichtbij heeft gezien meteen... maar je weet wat je koopt als je een zadeltje van een 150€ meeneemt hè, en zelfs dan nog is een goedkoop zadeltje dat goed ligt op je paard volgens mij wel beter dan een duur merkzadel dat slecht ligt...

daarbij komen natuurlijk nog wel jou persoonlijke eisen qua zitcomfort enz... en daaraan voldoen die goedkope loddertjes natuurlijk niet meer voor intensieve ruiters...

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:15

en hoe kwam je erachter dat ie goed ligt?

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 21:09

ik heb de maten van mijn paards rug genomen en wist perfect wat voor zadel ik nodig had. plus hij ligt als gegoten op haar rug

als dat nog niet voldoet als bewijs kan ik je ook zeggen dat ze niet meer knorrig is tijdens het rijden (wat ze met haar vorig zadeltje wel had)

en ik weet waar je naartoe wilt; inderdaad als je nx van zadels of vorm van de rug van je paard afweet, kan je best een zadelmaker laten komen om alles mooi voor jou op te meten, maar in mijn geval is dit nu echt wel niet het eerste zadeltje dat ik ga kopen of passen op een paard hoor. ik heb al wel vaker een paard opgemeten of mensen geholpen met zadelproblemen enz

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 22:29

een paar dagen geleden vroeg iemand mij of ik kon zien wat het probleem was bij een 5 jarige pony van 1.42, was een leuk diertje Cool
de pony was altijd heel braaf geweest en makkelijk te rijden (dressuur) maar sinds ze een nieuw/ander zadel hadden, bokte de pony zo enorm, dat het anders zo dappere ruitertje er niet meer op durfde omdat ze er telkens af vloog Sigaar
dus het prachtige MERANO zadel eens aan een nadere inspectie onderworpen Cool
jeetje mina wat was dat zadel enorm scheef gestikt, niet normaal meer Ziek
de middennaad onder het kussen zat helemaal aan 1 kant Verward
de kussens waren ook totaal verschillend, de 1 was bol de ander breed en plat!!
dit is niet nieuw voor mij, want echt waar ik moet het 1e rechte meranozadel nog tegen komen Verward
qua leerkwaliteit viel het zadel me nog best wel mee..
ook was de kamer mooi ruim en de boom breed genoeg voor de pony (was boom-maat 34)
maar een scheef zadel daar verkl**t je dus echt je paard mee
de schoft van de pony was wat opgezet (vooral aan 1 kant) en de 5e wervel stak een beetje uit
dus mijn advies was
even niet rijden
en de spieren en wervel(s) na laten kijken, én daarna natuurlijk een ander zadel
dat hoeft geen duur zadel te zijn, maar op zijn minst wel een recht zadel!!

als paard moet je alles maar accepteren, zelf scheve zadels
want er zijn legio mensen die nog steeds beweren dat het prima zadels zijn
zolang het paard maar braaf blijft lopen, ondanks alle pijn, beweren ze doodleuk dat het zadel prima is..
en als het paard niet (meer) aan de teugel wil lopen, koop je toch gewoon een tiedeman of een slof Schijnheilig
tja...

maureentjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 02:00

kynshiri schreef:
ik heb de maten van mijn paards rug genomen en wist perfect wat voor zadel ik nodig had. plus hij ligt als gegoten op haar rug

als dat nog niet voldoet als bewijs kan ik je ook zeggen dat ze niet meer knorrig is tijdens het rijden (wat ze met haar vorig zadeltje wel had)

en ik weet waar je naartoe wilt; inderdaad als je nx van zadels of vorm van de rug van je paard afweet, kan je best een zadelmaker laten komen om alles mooi voor jou op te meten, maar in mijn geval is dit nu echt wel niet het eerste zadeltje dat ik ga kopen of passen op een paard hoor. ik heb al wel vaker een paard opgemeten of mensen geholpen met zadelproblemen enz

ik heb het idee dat dit iemand is van zadelmarkt zelf, ivm de tijd dat ze al op bokt zit en dat ze verder niks in haar profiel heeft staan, verder houd ik me erbuiten, ik heb een kn zadel, dus dat is ook het enige wat mij interesseerd Haha! groetjes _wieke_ met maureen der naam Tong uitsteken

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 08:49

ach ja als jij het zegt ja ...
jullie mogen toch uitgebreid zeggen wat jullie er slecht aan vinden, ok waarschijnlijk hebben ze daar ook dikke prul (heb ik al gezegd hierboven ergens)
maar ik geef gewoon eerlijk toe dat ik eigenlijk tevreden ben van de mijne...sorry als dat niet in jullie woordenschat past

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:05

Zadelmarkt zadels werden mij in ieder geval sterk afgeraden door mijn zadelmaker (van Triest). Hij vond dat ik voor dat geld beter een goed 2de hands merkzadel kon kopen.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 16:32

kynshiri schreef:
jullie mogen toch uitgebreid zeggen wat jullie er slecht aan vinden, ok waarschijnlijk hebben ze daar ook dikke prul (heb ik al gezegd hierboven ergens)
maar ik geef gewoon eerlijk toe dat ik eigenlijk tevreden ben van de mijne...sorry als dat niet in jullie woordenschat past

Ik denk dat je in ieder geval heel wat meer oplost door enige toelichting en achtergrond in je profiel te zetten. Ik krijg namelijk ook sterk het gevoel dat je enige link met zadelmarkt hebt. Ik hoop ook dat ik me vergis, maar ik denk toch echt wel dat er ook tevredenheid in de woordenschat van de anderen voor komt en deze ook best hier kenbaar zullen maken als die er is.

Dus doe iedereen een plezier en geef bijv. door je profiel in te vullen enige nadere toelichting. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:05

kynshiri schreef:

Toch denk ik dat je gedeeltelijk wel gelijk hebt. Met verstand van zadels en het passen ervan kan je er een best leuk zadeltje vandaan halen. Maar een vriendin van mij heeft ook een ZM-zadeltje op haar paard liggen, zij had het zadel gekocht nog voordat zadelmarkt uberhaupt 'bekend' werd. Maar zij rijd er ook nog steeds mee, het zadel is prima en het allerbelangrijkste: Haar paard heeft er geen last van. Heb er wel eens goed naar gekeken en het was een heel degelijk zadeltje Lachen

Persoonlijk zou ik het er echt niet op wagen omdat 95% gewoon baggerzooi is gezien de kwaliteit. Verkeerde bomen, scheve kussens etc, allemaal dingen die je niet op je paard wil hebben. Maar als mensen zeker weten dat ze een goed zadel in handen hebben en het zadel vrij goed ligt op hun paard en het paard heeft er duidelijk geen last van, wie zijn wij dan om te zeggen dat die persoon liegt of bij ZM hoort?

Een zadel uit de winkel kan nooit perfect liggen omdat ieder paard een andere rug heeft. Alleen iemand met vakkennis kan zien of een zadel tot op de mm perfect ligt. En dat zie je maar heel zelden bij standaart zadelmaten, omdat geen enkele paardenrug standaart is! Je kan een duur Kieffer of Billy Cook zadel kopen en dan heb je wel kwaliteit maar als je zadel niet goed ligt dan heb je toch echt wel een probleem met je dure aankoop. Tenslotte kunnen die meiden uit een ruitershop, waar dan ook, moeilijk zien of het zadel jouw paard past. Om zeker te weten dat zadels, en dan bedoel ik alle merken, goed liggen moet er toch echt een zadelmaker aan te pas komen. Daarvoor moet je wel veel geld tot je beschikking hebben... Maar ik zou wel eens willen weten hoeveel mensen uit dit topic daadwerkelijk een precies aangepast en aangemeten zadel hebben voor hun paard Nagelbijten / Gniffelen

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 17:37

Wij hebben thuis ook een dressuurzadel van de zadelmarkt. Hij zit heerlijk en hij ligt perfect op de rug van onze merrie. Deze merrie heeft onder het zadel al meerdere streken uitgehaald en allerlei race wedstrijdjes gehouden, maar met dit zadel op ontspant ze goed en treed ze met haar achterhand goed onder.
Ik kan me best voorstellen dat die hele goedkope zadeltjes niet de beste kwaliteit hebben maar als je er wat verstand van hebt kun je er een goed zadel weghalen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:08

trutje schreef:
Wij hebben thuis ook een dressuurzadel van de zadelmarkt. Hij zit heerlijk en hij ligt perfect op de rug van onze merrie. Deze merrie heeft onder het zadel al meerdere streken uitgehaald en allerlei race wedstrijdjes gehouden, maar met dit zadel op ontspant ze goed en treed ze met haar achterhand goed onder.
Ik kan me best voorstellen dat die hele goedkope zadeltjes niet de beste kwaliteit hebben maar als je er wat verstand van hebt kun je er een goed zadel weghalen.

En dat is het m juist, hoeveel mensen kom je in 'paardenland' tegen die er daadwerkelijk kijk op hebben?

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:04

Vroeger en dan bedoel ik 15 jaar geleden, werd er lang niet zo moeilijk gedaan als tegenwoordig. Als je een zadel had dan ging dat op meerdere paarden volgens mij waren er toen ook niet veel paarden met rug problemen? Dat neemt niet weg dat ik ook vind dat een zadel goed moet liggen. Maar ik hoor een heleboel mensen zadelmarkt totaal afkraken en die hebben vaak nog nooit zelf zo'n zadel gezien. Een tweedehands merkzadel is idd een goed alternatief, maar zonder kennis ligt die vaak ook niet goed en volgens mij worden die nog het meest hier en op marktplaats verhandeld en daar krijg je naar mijn weten ook geen zadelmaker bij.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:07

@ trutje- ik denk dat er tegenwoordig veel meer mensen serieus met dressuur of andere takken van de paardensport bezig zijn. en vaak merk je het pas als je echt serieus bezig bent. een paard wat slecht ondertreed, weigert met springen etc.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 20:14

haha, er waren vroeger evenveel rugproblemen bij paarden als nu hoor Clown
Alleen wisten ze vroeger nog niet zoveel.. Als een paard moeilijk deed werd niet onmiddelijk medisch gedacht dan nu... Logisch, er komen alsmaar meer mensen die met paarden bezig zijn voor hun beroep, en zo leren we alsmaar bij over paarden en hun gedrag.

Siilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:08

ik heb dit hele onderwerp gelezen!

Ik ben/Was zelf van plan om het te overwegen het vhz zadeltje van uncle tom te kopen!
daarom dat dit gesprek mij interesseerde!

Ten eerste weet ik ook wel dat je minder kwaliteit hebt maar wat wil je voor die prijs!? Je kan dan nooit evenveel kwalliteit krijgen als een kieffer!

ten tweede (wat en opsomming Haha! ) op de reacties die er kwamen van mensen die zeiden: als je een paard kan kopen+stalling+weiden+enz... dan kan je je toch ook wel een merk-zadel of zadel van betere kwaliteit veroorloven, ja daar ben ik het mee eens! maar neem mij nu ! ik mag misschien op de pony van mijnnonkel gaan rijden, hij is ongeveer 13jaar en heeft maar enkele keren onder een zadel geredan, wat je een zadel kan noemen!? gewoon lappen stof en beugels (natuurlijk ook een singel) ja dat was het simpele zadel van vroeger!, maar dat terzijde , voor mij kan zo een ZM zadel toch goed zijn en als je de reacties op de site bekijkt (wel de belgische http://www.zadelmarkt.be/)vind ik dat toch niet zo'n slechte reacties!

en ten derde! ik lees dat veel mensen niet om kunnen met de geplakte boom, nu (het is misschien iets heel anders maar ...) ik weet niet maar het hout van veel bedden worden ook aan elkaar geplakt en ik heb nog nooit een artikel gelezen '' meisje/jongen valt door gelijmd bed en breekt rug'' ! deze bedden zijn volgens mij ook prima kwaliteit!

ik ben niet tegen maar ook niet echt voor zadelmarkt! als is dit zadel zou kopen zal ik laten weten hoe het me vergaan is!!! en de pony Knipoog

xx

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:12

Er zijn vele zadelmakers op bokt...........

yvonne1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:12

Ik wil nou wel eens een oud passier zadel oid dergelijks in stukjes zien...

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:17

Siilke schreef:
en ten derde! ik lees dat veel mensen niet om kunnen met de geplakte boom, nu (het is misschien iets heel anders maar ...) ik weet niet maar het hout van veel bedden worden ook aan elkaar geplakt en ik heb nog nooit een artikel gelezen '' meisje/jongen valt door gelijmd bed en breekt rug'' ! deze bedden zijn volgens mij ook prima kwaliteit!

Vergelijk anders appelen met peren. Clown Bij een bed heb je nog altijd de matras die al dan niet wonderen verricht. Dat dat bed "geplakt" is, doet dus zo onmiddellijk niets aan je rug, bij een paard is dat wel even anders.. Het gaat er in feite niet om of zo'n zadel goed is voor jou, maar of het in de eerste plaats goed ligt op je paard. Lachen
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 20-08-07 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote volgende keer iets korter aub -stuk verwijderd-

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:22

Dit topic is van OKTOBER 2006, en de geplaatste reacties lijken mij nu niet echt van toegevoegde waarde dus tem ik, lijkt mij nutteloos om een gevoerde discussie weer opnieuw te beginnen?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 12:23

gohja, maar dan wordt er wellicht ook weer het zoveelste topic over dit onderwerp geopend. Knipoog