Diep zadel en de rug van het paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Diep zadel en de rug van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:24

Skipper schreef:
Dan kan je beter nog aantal zadelmakers bellen over hun mening, dat die misschien objectiever zijn.

eigenlijk ken ik geen zadelmakers die moeite hebben met een diepe zit (en anders zou ik het graag horen)
alle nieuwe zadels hebben zo'n zit, en ze gaan echt niet iemand wegsturen die een nieuw zadel wil kopen
logisch want iedereen moet zijn brood verdienen
wat dat betreft, is van triest een zeldzame Haha!
als je om een goed zadel advies vraagt, zegt ie dat je het beste, een oud model op de kop kan zien te tikken, en dat laten vermaken en opnieuw vullen (kost rond de 175//200 euro)
het is een idealist en geen commercieel

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:27

FF heel kort door de bocht;
dan is van Triest de enige in NL die we hebben die dit beweert.

Nu wil ik niet vervelend zijn maar dat is voor mij niet voldoende alleen om overtuigd te raken Bloos

En mijn zadelmaker heeft me al 3x verteld dat mijn zadel gewoon eerst eens met aanpassen goed gemaakt moet worden dat nieuw zadel niet per se oplossing is, dus er zijn er meer, maar dat betekend niet per definitie voor mij dat ze gelijk hebben Lachen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:38

@Skipper
hij is de enige die zijn nek uitsteekt en geen genoegen neemt, met een nieuw soort boom
die nadelig kan zijn voor je paard,
en die hij nooit zo mooi passend kan krijgen, als een zadel met een oude boom!
de zadelfabrikanten maken wat de consument graag wil, zo simpel is dat!!
volgens van Triest vind Stübben het zelf ook niet alles, die nieuwe boom,
maar anders raken ze hun zadels niet meer kwijt...
daarom ben ik ook heel benieuw hoe stübben zal reageren Ja

als het om geld gaat zwemt iedereen graag met de stroom mee,
Van Triest zwemt er tegenin, geld boeit hem niet ,maar daardoor hoeft hij niet meteen ongelijk te hebben Vork

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:42

Wel vreemd dat hij de enige is van al die zadelmerken. Volgens mij zijn er wel meerdere goede zadelmakers die evenveel weten over de producten en hun slechte / goede pasvormen en wat ze kunnen doen aan de paardenrug.

Ik ben heel benieuwd wat passier als uitleg gaat geven. Zulk duur merk dat gekent staat voor zijn kwaliteit gaat toch geen schadelijke zadels verkopen? Dat is niet logisch.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:43

unamie schreef:
@Skipper
hij is de enige die zijn nek uitsteekt en geen genoegen neemt, met een nieuw soort boom
die nadelig kan zijn voor je paard,
en die hij nooit zo mooi passend kan krijgen, als een zadel met een oude boom!

Maar dit kan ook iets zeggen over de kwaliteit van van Triest als zadelmaker.
Zo kun je blijven wikken en wegen, ik zal eens kijken of ik straks op mijn werk de tijd heb om wat zadelmakers aan te schrijven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:47

sronnie schreef:

aan zijn vakmanschap hoef je niet te twijfelen Knipoog
als je geen goed werk levert sta je (zeker hier op bokt) als zadelmaker al vrij snel slecht bekend

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:57

Ik geloof ook best dan van Triest een punt kan hebben en een vakman is etc.

Echter 1 mening van van Triest die ik viavia (jou dus Knipoog ) hoor
is voor mij niet voldoende om overtuigd te raken!

De fabrieken praten duidelijk hun eigen straatje glad, maar dat doet iedereen!
Daarom zou het interessant zijn plaatjes van de bomen te zien om een goede vergelijking te hebben!

Ik geloof echter niet dat van Triest enige echt goede zadelmaker is in Nederland en de rest commercieel is en niet goed!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 12:58

unamie schreef:
sronnie schreef:

aan zijn vakmanschap hoef je niet te twijfelen Knipoog
als je geen goed werk levert sta je (zeker hier op bokt) als zadelmaker al vrij snel slecht bekend

Dit was meer ook m.b.t. wat Skipper zei, dat er maar 1 zadelmaker is die dit beweert/zegt en daardoor je het nou niet direct gaat geloven.
Het is verder ook niet zozeer dat ik twijfel aan zijn vakmanschap maar eerder waarom hij deze uitspraken doet gezien je andere zadelmakers dit niet doet horen zeggen.

Hebben mensen nog voorkeur wat betreft de zadelmakers die ik wil gaan aanschrijven?
v Triest, misschien dat Harnessmaker nog een keer een uitgebreide reactie wilt geven, van Rijs?
Wat misschien ook interresant kan zijn is Divoza gezien zij zelf ook veel zadels verkopen.

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:06

Misschien dat iemand eens een mailtje naar Ainsley kan doen. Vermits dit merk vaak wordt afgeschreven door hun diepe zit en dat paarden vaak rugproblemen hiervan krijgen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:13

sorry sronnie maar wat zei je nou?? Divoza, over vakmanschap gesproken Lips are sealed

van Rijs kan netjes vullen, maar als ik zie hoe krap ie een boom aanmeet noem ik dat geen vakmanschap qua pasvorm

Harnessmaker zei in het begin van het topic dat ie ook niet blij met een diepe zit
wáár is ie dan niet blij mee?
we zijn er nl nog niet uit of hij dezelfde knik/slag bedoelt als ik

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:16

Skipper schreef:
Ik geloof echter niet dat van Triest enige echt goede zadelmaker is in Nederland en de rest commercieel is en niet goed!

Het is momenteel van Triest (via Unamie en Taffy) versus de rest van werelds zadelmakers....

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:20

unamie schreef:
sorry sronnie maar wat zei je nou?? Divoza, over vakmanschap gesproken Lips are sealed

van Rijs kan netjes vullen, maar als ik zie hoe krap ie een boom aanmeet noem ik dat geen vakmanschap qua pasvorm

Harnessmaker zei in het begin van het topic dat ie ook niet blij met een diepe zit
wáár is ie dan niet blij mee?
we zijn er nl nog niet uit of hij dezelfde knik/slag bedoelt als ik

Daarom wil ik juist divoza aanschrijven, misschien had ik dat er duidelijker neer moeten zetten.
Gezien divoza ''bekend'' staat om het ontbreken van vakmanschap ben ik juist benieuwd naar wat zij hebben te zeggen.
van Rijs kan dat wel krap aanmeten, maar heeft misschien wel een sterk punt over de diepe zit.

Verder heb ik ook gevraagd of mensen nog voorkeur hebben betreft zadelmakers om aan te schrijven, ik ken er niet bar veel dus zal ik misschien wel de verkeerde aanschrijven.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:22

Skipper schreef:
FF heel kort door de bocht;
dan is van Triest de enige in NL die we hebben die dit beweert.

Nu wil ik niet vervelend zijn maar dat is voor mij niet voldoende alleen om overtuigd te raken Bloos

En mijn zadelmaker heeft me al 3x verteld dat mijn zadel gewoon eerst eens met aanpassen goed gemaakt moet worden dat nieuw zadel niet per se oplossing is, dus er zijn er meer, maar dat betekend niet per definitie voor mij dat ze gelijk hebben Lachen

Yep, blijkbaar is Van Triest de enige, want in België zien de zadelmakers er niet veel problemen in.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:37

sronnie schreef:
Verder heb ik ook gevraagd of mensen nog voorkeur hebben betreft zadelmakers om aan te schrijven, ik ken er niet bar veel dus zal ik misschien wel de verkeerde aanschrijven.

Zadelmakers maar ook die die zelf nog zadels 'bouwen'

www.daaleman.nl
www.br.nl (brengen zadels uit onder hun naam)
hulsebos
fryso (weet alleen niet of die zelf bouwen) maar hebben zadels voor brede(re) paarden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:41

@skipper
met het woordje aanpassing komen de zadelmakers wel heel makkelijk weg
dat is toch nergens op gebaseerd

als ik een zadel koop gaat het vervolgens zo

1)eerst word mijn paard opgemeten (boom-maat) met een speciale koperen instrument
boom-maat was 33
2) dan wordt de rug opgemeten met een buigzame liniaal
dat contouren worden nagetekend op papier (papier word bewaard)
vervolgens word de boom van het zadel op maat 33 gemaakt
dan word het zadel met nieuwe vulling recht afgevuld
dwz met een waterpas word bekeken of het zadel zowel in de lengte als in de breedte recht is en symetrisch

als ik dan mijn zadel ga halen ligt het als gegoten op mijn paard!!
klappert niet, ligt niet scheef etc.
na 20 rijuren word het zadel nagekeken op weg zakken en evt. bijgevuld op plaatsen waar de vulling wat weggezakt is
daarna ga ik nog een aantal malen terug om het zadel telkens te controleren op evt, scheefheid
paard kan vulling wegdrukken door scheef te zitten
ruiter kan scheef zitten etc.

op deze manier werkt van triest en ik kan je verzekeren dat de meeste zadelmakers heel anders te werk gaan
ze gebruiken heel mooi het woordje "aanpassen" en bijvullen
maar vervolgens komen ze gewoon met een aantal zadels aan huis passen
als het zadel klappert proppen ze de achterkant vol ,zodat het zadel nog beroerder en ronder komt te liggen
paard krijg een gevoelige rug, weggevallen spieren etc

in mijn profiel zul je geen paarden tegenkomen met weggevallen schof/rugspieren
dat moet toch ergens door komen!!
Laatst bijgewerkt door unamie op 12-07-06 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:43

Mijn zadelmaker zeg ook dat zadels met diepe zit slecht zijn voor je paardje.
zij verkoopt aleen oude stubben kieffer kn enz. zadels met een ondiepe zit.
De zadel maker waar ik het over heb is zadelmakerij de olde maten in rouveen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:46

kimmy1985 schreef:
Mijn zadelmaker zeg ook dat zadels met diepe zit slecht zijn voor je paardje.
zij verkoopt aleen oude stubben kieffer kn enz. zadels met een ondiepe zit.
De zadel maker waar ik het over heb is zadelmakerij de olde maten in rouveen

dat is Sandra, zij heeft bij van triest gewerkt Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:51

Zo Passier gebelt en Dhr Kannemeier aan de telefoon gehad.
Volgens dhr Kannemeier is het onmogelijk dat er bij een passier dressuurzadel als bijv. de Grand Gilbert dat er verschil in de onderkant zit tussen de zadels gemaakt voor 1995 en/of na 1995 omdat sedert 50 jaar er helemaal niets aan de boom veranderd is.
Bij een diepe zit, bij een passier zadel, wordt alleen de hoogte van de lepel aan de achterkant veranderd (waardoor je dieper lijkt te zitten, maar je komt niet dichter bij of aan een paard te zitten) maar veranderd er absoluut niets daardoor aan het draagvlak en of de boom.
Keilkussens vergroten alleen het draagvlak.
Van een slag in welke boom dan ook van passier kan geen sprake zijn omdat die er evenvoudig weg niet in zit.

let wel, dit gaat alleen over passier zadels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:58

Alane schreef:
omdat sedert 50 jaar er helemaal niets aan de boom veranderd is.
Bij een diepe zit, bij een passier zadel, wordt alleen de hoogte van de lepel aan de achterkant veranderd (waardoor je dieper lijkt te zitten, maar je komt niet dichter bij of aan een paard te zitten) maar veranderd er absoluut niets daardoor aan het draagvlak en of de boom.
Van een slag in welke boom dan ook van passier kan geen sprake zijn omdat die er evenvoudig weg niet in zit.

als dat zo is, kan van Triest gewoon aan de lopende band nieuwe Passierzadels leveren
maar aangezien hij dat niet doet, lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk
hier wil ik het fijne van weten ,ik heb hem al gebeld maar hij nam niet op Tong uitsteken

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:06

Nou moet je mij eens uitleggen waarom men bij Passier daar over zou liegen? dat heeft mi toch geen enkele meerwaarde + dat het door de resellers toch snel ondervonden zou worden als kun klanten aan de lopende band klachten hebben over die zadels?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:06

Heb je er wel eens aan gedacht dat mischien Passier van Triest helemaal niet wil als reseller?

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:13

Citaat:

dat dacht ik inderdaad ook altijd, ik heb er echt nog nooit van gehoord dat diepe zadels slecht zouden zijn voor de paardenrug.
Zal eens horen aan een paardenortho

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 14:23

Nog een zadelmaker gevonden Haha!
Otto Schumacher:
foto van de profi exclusief met diepe zit en de profi special met normaal zitvlak
Afbeelding Afbeelding

Dit lijkt Passier te ondersteunen met de hoogte van de lepel als enig verschil tussen normale en diepe zit.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:28

@Elke86:
Ik heb een County Competitor, zoals gezegd, van een jaar of 8 oud. Die lijkt NIET op de County 2000, die is idd wel diep. Die van mij is wel achter redelijk hoog, maar heeft geen slag in de boom. Zadel heeft ook nauwelijks kniewrong, dat heeft de 2000 juist wel.

Over het plan Ainsley een mail te sturen: ik denk niet dat dat iets oplevert, het lijkt mij een beeeetje naief om te denken dat Ainsley gaat toegeven dat een diepe zit slecht is voor de rug van je paard, aangezien ze toch hun zadels wel willen blijven verkopen neem ik aan.

Over Van Triest als enige met deze mening: Als hij geen vakman was geweest, had hij vast en zeker niet zoveel intens tevreden klanten!

Ik krijg morgen ook de osteopaat hier thuis, die zal ik ook eens vragen wat zijn mening is....

Trouwens(edit): V Triest verkoopt bij mijn weten nieuwe Barnsby's, dus missch WIL hij wel helemaal geen Passier verkopen Alane?

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:40

*zucht* er werd gezegd dat er heus niet werd getwijfeld aan het vakmanschap van van Triest, alleen dat zijn mening die viavia wordt verkondigd niet voldoende is om als basis te nemen dat BOOM MET KNIK (NIET DIEPE ZIT!) slecht is voor de paardenrug.

Je ziet op foto links dat de lepel er echt 'op' is gezet als verlengstuk.