Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:15

Danuah schreef:
Lauke schreef:
Ik heb wel nog een eigen foto op mijn eigen paard :)
Alleen nog niet van de zijkant.
Dit is de cob :)

[ [url=m/COp53G.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik deze zie vraag ik me heel erg af of ik er wel goed aan heb gedaan door een Full te bestellen (dan wel het bitloze hoofdstel)... zo jammer dat ik tot januari moet wachten voordat ik kan passen en het ruilen dan logischerwijs niet meer gaat. :+

Ik denk dat je voor de bitloze er goed aan hebt gedaan hoor :) die valt weer net wat anders.

De Siro hierboven zit mooi. Wel twijfel ik of je frontriem niet eeen maatje groter had gemogen. Hij lijkt nu vrij strak te zitten, al is dat lastig te zien op deze foto’s.
Met de neusriem kan je ook wat spelen. Hij zou nog een gaatje hoger kunnen, maar hoeft niet. Is ook net waar je paard fijner mee loopt. :) de een heeft hem liever wat lager en de ander juist wat hoger.

Sjira

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:19

Ik wil een f.r.a. baro kaptoom aanschaffen als vervanging voor mijn Micklem. Deze was maat cob en zat goed. Van Schockemohle heb ik hoofdstellen altijd maat full maar die zitten dan op het kleinst (maar cob past weer net niet lekker). Weet iemand welke maat Baro ik dan het beste kan nemen?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:22

Sjira schreef:
Ik wil een f.r.a. baro kaptoom aanschaffen als vervanging voor mijn Micklem. Deze was maat cob en zat goed. Van Schockemohle heb ik hoofdstellen altijd maat full maar die zitten dan op het kleinst (maar cob past weer net niet lekker). Weet iemand welke maat Baro ik dan het beste kan nemen?

Baro valt groot! Mijn merrie heeft normaal een maat cob op zijn grootst van alles of full op zn kleinst. Zij draagt de Baro maat Cob en dan zit alles op zijn strakst!
Afbeelding

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:38

Hier de Schockemohle Equitus Beta via Marktplaats gekocht. Erg fijne kwaliteit leer.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:40

Mooi hoofdstel! Ik hoop dat de mijne morgen komt..

Tizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:10

Lauke schreef:
De Siro hierboven zit mooi. Wel twijfel ik of je frontriem niet eeen maatje groter had gemogen. Hij lijkt nu vrij strak te zitten, al is dat lastig te zien op deze foto’s.
Met de neusriem kan je ook wat spelen. Hij zou nog een gaatje hoger kunnen, maar hoeft niet. Is ook net waar je paard fijner mee loopt. :) de een heeft hem liever wat lager en de ander juist wat hoger.

Dank je voor je feedback! Neusriem gaatje hoger ga ik nog ff proberen. Vwb de frontriem, vind m zelf niet echt te strak zitten. Heb nog 2 hoofdstellen hangen met dezelfde frontriem waarvan 1 maat full en die zat echt veel te los bij haar, zakte steeds naar beneden en daar had ze last van. Vermoed dat ze tussen cob en full in zit :D
Mss kun je op deze foto beter zien hoe de frontriem zit?

Afbeelding

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 21:48

aniek1985 schreef:
Hier de Schockemohle Equitus Beta via Marktplaats gekocht. Erg fijne kwaliteit leer.

[ [url=m/KocvZl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit ie niet op het jukbeen?

Ik heb het hoofdstel van Lauki ook besteld. Full te groot dus nu in afwachting van de cob maat. Ben benieuwd hoe mijn paardje er op gaat lopen.....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 21:36

Afbeelding
Jeeej hij is binnen en volgens mij past hij! Wel even wennen zo'n ander model hoofdstel. Hij trekt wel een klein beetje naar voren toe omdat de neusriem nog niet gevormd is. Dit is een cob maar ik denk dat een maatje groter weer bij de neus niet goed had gepast

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:55

Mooi zeg!! Welke maat draagt jouw paard met andere hoofdstellen? Ik heb er een met een kort hoofd maar wel breed.

Ik twijfel tussen deze en de siro, die heeft nog een riempje extra achter de kaak langs lopen....
Kan iemand mij het verschil in werking tussen deze twee uitleggen?

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 22:57

Mijn paard valt tussen cob en full in. Hiervoor een br met anatomisch kopstuk in full en daar zat alles op het kortste gaatje met een cob lage neusriem.
Ik heb ook getwijfeld tussen deze en de siro maar ik ben voor zo min mogelijk riempjes gegaan.

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 00:48

meiske1577 schreef:
Mooi zeg!! Welke maat draagt jouw paard met andere hoofdstellen? Ik heb er een met een kort hoofd maar wel breed.

Ik twijfel tussen deze en de siro, die heeft nog een riempje extra achter de kaak langs lopen....

ik zou dan voor het model gaan zonder het extra riempje. zie dat veel, dat er alsnog een riempje loopt over de kiezen, terwijl je dat juist niet wil (want dan is het meer de druk van een normale hoge neusriem), of zie ik dat verkeerd?

waarschijnlijk is dit al eerder gevraagd, maar 500 pagina's doorlezen word mij toch iets te veel van het goede, rijden hier mensen ook bitloos met de micklem competitie (gewoon sidepull)? en gaat dat goed? ben van plan af en toe bitloos te rijden maar ga hiervoor geen nieuwe micklem multi kopen, wordt mij iets te duur. hoor het graag!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 07:55

#Ymke# schreef:
[ [url=m/CTuOAQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jeeej hij is binnen en volgens mij past hij! Wel even wennen zo'n ander model hoofdstel. Hij trekt wel een klein beetje naar voren toe omdat de neusriem nog niet gevormd is. Dit is een cob maar ik denk dat een maatje groter weer bij de neus niet goed had gepast

Staat heel mooi! En inderdaad: het leer zal nog wel gaan vormen!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 07:58

appydale schreef:
waarschijnlijk is dit al eerder gevraagd, maar 500 pagina's doorlezen word mij toch iets te veel van het goede, rijden hier mensen ook bitloos met de micklem competitie (gewoon sidepull)? en gaat dat goed? ben van plan af en toe bitloos te rijden maar ga hiervoor geen nieuwe micklem multi kopen, wordt mij iets te duur. hoor het graag!!

Ik zou het niet doen! Het leer is er gewoon niet voor gemaakt - ander leer/ dunner.
Je kunt dan beter naar een aparte sidepull van een ander merk kijken als een twee micklem (begrijpelijk) te prijzig wordt, of nog even doorsparen.
Het zal met de competition misschien best goed gaan, maar je wil denk ik toch voorkomen dat je ergens tussen het verkeer strandt en je hoofdstel breekt...

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:36

Ik zou het ook niet doen, heb ze beide gehad en nu nog enkel de competition. De competition heeft zichtbaar en voelbaar dunner leer en is minder stevig!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:45

Weten jullie of er naast zadelpassers en bitfitters aan huis ook mensen zijn die met diverse hoofdstellen aan huis komen? Gaat om midden Nederland. Ik zou graag overgaan op een anatomisch hoofdstel, maar vind de pasvorm zelf lastig te beoordelen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:55

Sakura789 schreef:
Weten jullie of er naast zadelpassers en bitfitters aan huis ook mensen zijn die met diverse hoofdstellen aan huis komen? Gaat om midden Nederland. Ik zou graag overgaan op een anatomisch hoofdstel, maar vind de pasvorm zelf lastig te beoordelen.

Bridle2fit meende ik..
Kreeg ik van mn instructrice als tip. Maar de PS Sweden Nirak zit mn paard als gegoten dus heb ze niet meer nodig gehad.
Zelf dus geen ervaringen mee

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:14

Sakura789 schreef:

Waar in midden Nederland zit je? Als je in de buurt van Amersfoort zit kan ik wel de mogelijkheid bieden om met een paar modellen in verschillende maten langs te komen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:18

meiske1577 schreef:

Het verschil zit hem voornamelijk in de hoge en lage neusriem. Op het riempje over de kiezen heen bij de Siro komt in princiepe weinig druk te staan. Enkel als het paard zijn mond opent heb je hier wel iets inwerking natuurlijk. Het riempje is er vooral voor om het bakstuk naar achteren te houden zodat het niet richting de ogen kan gaan.
Daarnaast heeft de Boston de bakstukken vast aan de neusriem waardoor hier minder speling is. De Siro heeft losse bakstukken. :)

De Boston die hierboven geplaatst is staat erg mooi! Hij lijkt vanaf de foto ook goed te zitten. De neusriemen moeten inderdaad nog wat vormen maar dit zal met de tijd vanzelf nog mooier gaan zitten :) een full was denk ik aan de grote kant geweest voor jouw paard.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:31

Lauke, welke maat adviseer jij voor een paard met cobmaat Micklem en full maat “gewoon” hoofdstel (SD Design)?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:37

Hoe vinden jullie de Chester nu zitten? Hij zat voorheen te dicht bij het jukbeen. Ik vind het hoofdstel nu zelf wel mooi zitten! :-)

Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:13

meiske1577 schreef:
Lauke, welke maat adviseer jij voor een paard met cobmaat Micklem en full maat “gewoon” hoofdstel (SD Design)?

Dat durf ik zo echt niet te zeggen, ook afhankelijk van welk hoofdstel je wilt.
Ik kan beter adviseren als je bij je paard gaat nameten. De afstanden die dan belangrijk zijn is de afstand van bitring, over het kopstuk heen naar de andere bitring en de neusomtrek op de plek waar de neusriem komt te zitten. Met die maten kan ik een gedegen advies geven :)
Ik weet helaas niet van alle hoofdstellen alle pasvormen :Y)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:31

Ik heb het hoofdstel binnen! Kan 'm morgen pas passen want vanmiddag komt er iemand voor onderhoud van de cv ketel.

Het is de nika revolution geworden, erg zachte kopstuk en neusriem heeft die. Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:29

Lauke schreef:
Sakura789 schreef:

Waar in midden Nederland zit je? Als je in de buurt van Amersfoort zit kan ik wel de mogelijkheid bieden om met een paar modellen in verschillende maten langs te komen.

Ik heb zelf Bianca Lodeweegs. Joy4horses.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:42

Hello allemaal,
Hebben jullie nog tips voor stang en trens anatomische kopstuk? In normale prijs klasse ?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:17

Iemand toevallig een chester over? Gaat vooral om het kopstuk dus rest mag kapot of beschadigd zijn.