[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:08

Cinnepin schreef:
Wie heeft er ervaring met Eeasytrek classic? Deze wordt aangepast volgende week op mijn haf. Is een 17 inch, hopen dat mijn kont er in past haha 9 rijd nu wintec 18 inch, maar genoeg ruimte ). Hoe ervaren jullie dit zadel?

ook wordt er een barefoot gepast...ben zo beneiuwd

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar deze zadels maar er is nog weinig over te vinden helaas. Onderstaand topic geeft wel wel een fijn beeld vind ik.

[RIJ-ITP] Een weekje Easytrek zadel testen op mijn Welsh Cobs

Ik ben heel benieuwd naar je mening!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:39

JoycexEnya schreef:
Ik kom weer even met een vraagje.
Ik ben dus aan het sparen voor een nieuw zadel, want de zadel van mijn fjord is scheef. Nu dacht ik als ik aan de kant waar die het dunst is een shim plaats ligt mijn zadel recht ( als tijdelijk oplossing), ik heb het gisteren geprobeerd en zit zelf dan ook rechter, maar durfde er niet zo goed mee te rijden.

Of zou dat kunnen shims aan 1 kant aan de achterkant? Of geeft dat een verkeerde drukverdeling?

Als eers plaats ik hem nogmaals, aangezien erover heen gelezen is denk ik

En over de easytrekk

Ik had dat zadel van dat topic voor haar. Ik paste er niet in! Ik heb broekmaat 42/44 :o
Heb wel een maat 1 barefoot zadel.

tennan

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 21:47

Ik ga de Ghost barebackpad testen binnenkort *\o/* ben heel benieuwd. Ik ga hem met zowel de wol- als met de suèdezitting testen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:35

Ik zat toevallig eens op de site van Zadelmarkt in Urk te kijken. Daar hadden ze soortgelijke boomloze zadel te koop zoals op de laatste foto. Ik keek bij pads voor boonloze zadels. Daar stond gewoon zo'n lamswol onderlegger. Zo'n bontje die veel mensen nog onder een boomzadel hebben liggen. Verder geen info over inlages ofzo.
Ik had zin om ze een mail te sturen met de mededeling dat er onder een boomloos zadel een speciale pad met inlages moet voor de vrijheid van de ruggengraat en drukverdeling, maar toch niet gedaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:18

@debbie: zonde van de energie... die mensen zijn 'horende doof' oftewel bewust onbekwaam.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:55

JoycexEnya schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik ben dus aan het sparen voor een nieuw zadel, want de zadel van mijn fjord is scheef. Nu dacht ik als ik aan de kant waar die het dunst is een shim plaats ligt mijn zadel recht ( als tijdelijk oplossing), ik heb het gisteren geprobeerd en zit zelf dan ook rechter, maar durfde er niet zo goed mee te rijden.

Of zou dat kunnen shims aan 1 kant aan de achterkant? Of geeft dat een verkeerde drukverdeling?

En over de easytrekk

Ik had dat zadel van dat topic voor haar. Ik paste er niet in! Ik heb broekmaat 42/44 :o

Om wat voor zadel gaat het? En heb je ook foto's van je paard en van het zadel, waarop te zien is waar het scheef is?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:28

Mooblie schreef:
Cinnepin schreef:
Wie heeft er ervaring met Eeasytrek classic? Deze wordt aangepast volgende week op mijn haf. Is een 17 inch, hopen dat mijn kont er in past haha 9 rijd nu wintec 18 inch, maar genoeg ruimte ). Hoe ervaren jullie dit zadel?

ook wordt er een barefoot gepast...ben zo beneiuwd

Ik ben ook erg nieuwsgierig naar deze zadels maar er is nog weinig over te vinden helaas. Onderstaand topic geeft wel wel een fijn beeld vind ik.

[RIJ-ITP] Een weekje Easytrek zadel testen op mijn Welsh Cobs

Ik ben heel benieuwd naar je mening!

ik laat het weten, ben ook erg benieuwd :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:30

JoycexEnya schreef:
JoycexEnya schreef:

En over de easytrekk

ik 36/38...hoop dat ik er in pas :P

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:54

Bestaan er ook, voor zover iemand dat weet, boomloze Wade westernzadels?
Ik vind ze zo mooi maar heb nu al 2 prima kwaliteitszadels die mijn nieuwe paard niet passen en hou me nu bij boomloos.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 17:57

Ik heb nog nooit een Wade boomloos gezien...

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:10

'Wade' is toch de benaming van een bepaald soort boom? Lijkt me wat lastig om een boomloze boom te maken :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:18

Het is niet de vorm van de boom, maar meer de vorm van de knop en de pommel.
Die is vrij zwaar qua uitvoering. En boomloos heeft vaak een lichtere pommel/knop.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 20:33

Ik dacht dat het ook met de vorm/grootte/oppervlakte van de bars te maken had, maar iets met een klik en klepel, ben er verder ook niet in thuis O:)

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:26

Ik vind een Wade gewoon heel mooi om te zien, vandaar. Misschien zit hij wel voor geen meter....
Ik ben eigenlijk wel klaar met boomzadels. Ieder paard is zo anders en qua inruil krijg je er nauwelijks een fatsoenlijke prijs voor terwijl het zadel dat dan wel zou passen, gewoon veel meer kost, ook tweedehands.
Heb nu een Barefoot maar zoek iets met meer grip aangezien paard nogal "much" is...... (en ik wat ouder en stijver).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:53

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:13

(Voor 99.9% zeker) komt 18 september Buitenzinnig voor een pas sessie zadels!
Ben zo benieuwd en excited :):)

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:59

Margee schreef:
Ik vind een Wade gewoon heel mooi om te zien, vandaar. Misschien zit hij wel voor geen meter....
Ik ben eigenlijk wel klaar met boomzadels. Ieder paard is zo anders en qua inruil krijg je er nauwelijks een fatsoenlijke prijs voor terwijl het zadel dat dan wel zou passen, gewoon veel meer kost, ook tweedehands.
Heb nu een Barefoot maar zoek iets met meer grip aangezien paard nogal "much" is...... (en ik wat ouder en stijver).

Inderdaad Ella van www.boomlooszadelpasservice.nl . Wat heeft die een kennis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 18:45

Afbeelding
<3 <3
Doet echt zeer hoor, dat hij weg moet. Vandaag op de Fjord van een vriendin gepast. Lag als een huis! Mocht ook even voelen, zadel blijft echt zo, zo fijn! Maar kunstgrepen uithalen om het zadel passend te krijgen vind ik ook niet echt een optie -O-

En ergens is het mis gegaan _O-
Afbeelding
:=

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 20:47

En dan maar zeggen dat die pads zo duur zijn :D

kunstgrepen vind ik ook niks, zeker als je in laagjes oid moet werken, vroeg of laat zit er daar een randje nijdig te duwen ...

Ik heb vandaag mijn nieuwe Trekker Aussie Luxury binnen gekregen!
Trekker stond al langer op mijn lijst om te testen, dus nu was het zo ver.

Er kwam gisteren een giga doos aan, met daarin het zadel.
Mijn eerste indruk was
"Oei, wat zwaar"
Het is een groot en vrij zwaar zadel (vergeleken met mijn ghost zadels, daarvan wegen mijn beugels nog het meest denk ik).
Lederkwaliteit ziet er wel super uit, goede dikke kussens, en ziet er degelijk in elkaar gestoken uit.
Het schroefje om de pommel te versmallen of verwijden werkt goed en vlot, ik vraag me stiekem af of het in de loop van de tijd niet zwakker wordt en zelf gaat verdraaien.
De cantle kan je ook verplaatsen, maar daarvoor moet het zadel half uit elkaar. je kan van 16 naar 18 inch blijkbaar. Standaard staat die op het grootste en ik moet zeggen dat ik netjes aansluit had, dus niet de neiging heb om te gaan verkleinen (ondanks broekmaat 38).

Het aanpassen vind ik erg zoeken, de klittenband zit ver uit elkaar voor een breed kussenkanaal, maar ik heb het "geluk" van een erg groot, breed trekpaard te hebben die dus breed en rond is, maar stiekem een klein beetje overbouwd en toch behoorlijk wat schoft. En breed en schoft zijn dus niet evident.
Feit dat paard nogal flexibel en scheef is helpt ook niet helemaal :D

Afbeelding

Dus, zadel erop, en gaan testen, ik heb er nog 3 keer wer afgegaan om de kussens toch wat smaller te zetten. Het zadel kan nl hééééél erg breed, maar moet ik voor haar vrij smal zetten ivm de schoft. zet ik hem breder dan komt er druk op de schoft te liggen.
Uiteindelijk iets gevonden (laatste foto's) die imo goed ligt, de kussens liggen naast de ruggegraat, pommel staat ergens halverwege, en tijdens lichtrijden kan er nog een vinger tussen zadel en schoft en heb ik daar hele licht druk.

Kwa zitgevoel was mijn eerste idee: "breed!" Maar, niet oncomfortabel breed (terwijl ik echt niet breed kan zitten en op bv barefoot niet kan rijden ivm pijn in de heupen.) Mijn ghost's zitten wel een heel stuk smaller.
Maar, de trekker is niet oncomfortabel breed en gaat mooi mee in de flow. De dijwrongen vind ik erg fijn, en met de cantle achter de kont heb ik een heel zeker zitgevoel erin. Ik heb er een cal rei dekje onder (eerste keer met dit dekje, onder de ghost heb ik een antislip dekje).
De kniewrongen heb ik niet echt gevoeld, maar ik heb ook niet echt het gevoel dat ik ze nodig heb, een van de volgende keren gooi ik die er even onderuit om te kijken of dat smaller zit erdoor.

het zadel valt wel echt groot, ik denk dat mijn pre erin zal verdrinken. Met mijn ghost ben ik op zoek naar een langere singel dan de 100 dat ik nu heb, maar met deze mag ik geen langere singel nemen. Ik denk dat een banaan wel geen slecht plan zal zijn op het eerste zicht, volgens mij ligt die nu toch iets te ver naar voor ?

zadel bleef, ondanks nieuwigheid vrij stabiel op zijn plaats, ook even een galopje gedaan en ging prima.
Paard was nog wat wiebelig (moet altijd even wennen aan andere zadels) en de galop was nog niet van harte, maar in stap en draf liep ze wel mooi ontspannen.

Nog even zoeken voor die schoftvrijheid, maar ik denk dat deze wel een blijvertje is, misschien niet direct voor dressuurwerk in de piste maar zeer zeker een heel stevig en veilig voelend wandelzadel.

Voor het rijden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 07:54

Ik heb er niet veel verstand van maar ik vind hem zo iniminie eruit zien op dat grote paard!? Maar dat kan ook aan mij liggen, ook een beetje ver naar voren lijkt wel maar nogmaals. Ik weet er niet veel vanaf.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:13

Ik vind het ook het beeld van een te klein BH-tje dat te strak onder de oksels zit en wel wat verder naar achteren zou mogen voor het mooie :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:50

pmarena schreef:
Ik vind het ook het beeld van een te klein BH-tje dat te strak onder de oksels zit en wel wat verder naar achteren zou mogen voor het mooie :o

Niks mis met een klein BHtje, dames. Niet iedereen heeft een grote BH nodig :):) Dat naar voren bij een trekpaard is wel een dingetje. Heb ik bij die van mij ook heel lang op gepuzzeld. Die singelgroeve ligt nou eenmaal ver naar voren en daar gaat die singel heen. Ik toen een Rossner anatomische singel gekocht in de grootste maat. Dat hielp wel om het zadel wat meer op zijn plek te houden. Maar die singels zijn in die maat niet erg dik gezaaid...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:00

jullie vinden dit zadel klein? Dit zadel is huge!
Het is eindelijk een zadel die niet verdwijnt in dit paard :D

Maar, inderdaad, dat naar voren schuiven. Op mijn ghost is mijn singel van 100 cm eigenlijk wat te kort, op deze gaat het wel (beide kanten voorlaatste gaatje vanaf bovenaan).
De banaansingels vind je echter maar tot 90 cm (en die vallen dan nog korter ivm de kromming) of betaal je 200 euro voor voor eentje van mattes op maat.
Of ik moet een vzh banaan nemen (ook aan 130 euro) en dan liggen de gespen bloot.

edit: zou deze voldoende kromming hebben? https://m.kramer.nl/Paard/Zadels-toebeh ... el-met-gel
max maat 90 cm, maar voor ik eentje op maat laat maken wil ik toch even testen :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:05

Ik heb inderdaad een singel van 90. Kon precies. Maar inmiddels is hij nog gegroeid, dus of hij nu nog zou passen (ik rij hem niet meer vanwege zijn blessures)? En die singels zijn inderdaad duur. Maar aan de andere kant: een zadel dat altijd naar voren schuift is ook niet ideaal.

Geen idee of die singel van Kramer wat doet. Wie weet doet t m net de truc. Zo niet, was ie in ieder geval niet héél erg duur. En weet je dat je naar een echte kromming (met bijbehorend kostenplaatje) moet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:11