Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:33

nile schreef:
@ Fudge: de Thorowgood vzh cob T4 heeft een oplagevlak van 41 cm, met “tactisch vullen” kan je er nog ietsje afsmokkelen :) .

De mijne mag alleen niet weg, paard vindt dit het fijnste zadel :D

Dank voor je reactie! En over welke inch heb je het dan?

Samir

Re: Fairfax/Thorowgood/Kent & Master zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:01

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 11:50

Sorry Fudge: ik heb een 17,5 inch (lange bovenbenen).

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:05

Fudge schreef:
Ouder topic maar wil het hier toch proberen. Ik ben opzoek naar een cob vzh zadel van kent&masters of evt thorowgood in 17 of 17,5".
Eerste vraag: weet iemand de lengtes oplegvlak ongeveer van deze inchmaten bij dit type zadel?
En dan 2e vraag: is er toevallig iemand die dit zadel kwijt wil? Ik ben bekend met het aanbod op marktplaats.

Ik ben heel tevreden met mijn 17,5" vzh GP Cob van Thorowgood en verkoop het dan ook niet, maar ik zou bij zadelpassers/makers die dit merk verkopen even rondvragen of ze het ook 2e hands verkopen. De meeste zadelpassers die ik ken (onder)handelen ook voor klanten.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 14:39

Dank voor jullie reacties! Ik ga er naar opzoek.

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:24

Wat zijn jullie ervaringen wat kwaliteit betreft tussen Thorowgood en Kent & Masters?

Ik heb nu 5 jaar een Thorowgood T8 zadel en het zitvlak en zweetbladen zijn echt wel aan het ‘slijten’.

Gaat dit beter met een leren zadel? Ik zit aan een Kent & Masters te denken als volgende zadel…

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:18

Het hangt van meerdere factoren af, ook van bijv het materiaal van je beugelriemen, wel of niet een siliconen zit(sommigen zijn zo plakkerig dat ze ook je zadel beschadigen) en ik heb zelfs schade gezien van kunststof laarzen bijv door wrijving.

Maar zelf met beide merken goede ervaringen en geen last gehad van slijtage. Nu heb ik de thorowgood niet zo lang gehad maar beiden waren al 2e hands en dus wel al aantal jaar in gebruik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:36

AnnaEH schreef:
Wat zijn jullie ervaringen wat kwaliteit betreft tussen Thorowgood en Kent & Masters?

Ik heb nu 5 jaar een Thorowgood T8 zadel en het zitvlak en zweetbladen zijn echt wel aan het ‘slijten’.

Gaat dit beter met een leren zadel? Ik zit aan een Kent & Masters te denken als volgende zadel…

5 jaar is wel enorm kort zeg als het nu al echt versleten begint te raken. Dan zou ik ook de verkoper aanspreken, want die mag je niet afschepen met buiten garantie. Je hebt namelijk ook nog een verwachte levensduur van een produkt en van een zadel is dat zeker wel 20 jaar. Bij kunststof misschien 15.
En zeker geen 5.

Ik heb een Wintec zadel van al meer dan 5 jaar en die is nog totaal niet aan het slijten. Leer gaat zelfs bij de goedkoopste zadels al langer mee dan 5 jaar, maar je moet het wel goed onderhouden.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 08:36

Hmm, ik ervaar die kunststof zadels juist als ongeveer onverwoestbaar. Thorowgood T4, maar ook de Wintec van stalgenoot (die wordt echt al jaren heel intensief gebruikt en is nog als nieuw). Leer ziet er veel sneller gebruikt uit, kan ook juist mooi zijn.

T8 heeft een leren zitvlak en een kunststof zweetblad toch? Zitvlak misschien last van siliconen rijbroek, zoals al gesuggereerd.

AnnaEH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:07

Ja misschien is het toch gewoon ‘pech’ met de Thorowgood..

Ik ben nu dus een beetje aan het kijken voor een ander zadel. Lastige keuze tussen Kent&Masters en Thorowgood…

Ik heb een trekpaard, rond en geen schoft. De Thorowgood T8 low wither past haar goed. Welk ander merk is vergelijkbaar hiermee volgens jullie? Alleen Kent&Masters of ook bijvoorbeeld de Wintec Wide?

Dit zijn de drie zadels waar ik nu naar aan het kijken ben en wel betaalbaar zijn voor mij tweedehands.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:11

Als je kort nodig hebt moet je de cob hebben en wintec is vaak langer

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 06:21

En even kijken naar de vorm van de rug van je paard: Wintec (ook de wide) is langer en in het algemeen voor meer rechte rug en de Thorowgood cob voor wat meer holle rug (met vulling kan je wel wat aanpassen), en heeft korte takken aan de voorboom (S-bar). Low wither weet ik niet, klinkt wel als over nagedacht :)

Ik zou een zadelpasser vragen die beiden kent, en misschien nog andere opties voor jullie combi (Tekna, Massimo, GFS Monarch).

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:53

Klopt het dat de R - bar 20 cm is en de S- bar rond de 14?

Kan het dat ze nu de S bar voor vierkante lepels hebben en de R voor rond maar dat dit vroeger niet was ?

Wil een zadel kopen die kopijzers heeft van 14 cm maar ook een ronde lepel

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 22:29

Zover ik weet is het korte kopijzer (cob model) altijd al met vierkante lepel geweest…

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 11:01

Hoi allemaal
Ik heb een vraagje geven deze zadelmerken goed steun voor de ruiter. Ik heb nu een Harry horse zadel en mis heel veel steun bij mijn tinker. Dus wil opzoek naar een zadel met verwisselbare kopijzer, stevige zit, veelzijdig of spring zadel en moet lekker zitten tijdens de endurance

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 08:54

Even een vraagje, wegens verkoop paard gaan we waarschijnlijk onze Fairfax Gareth verkopen. Weet iemand of ik ergens in het zadel kan aflezen hoe oud het zadel is?