Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:51

Zoekend op bokt over werking van bitloze hoofstellen, kwam ik dit topic tegen. Heb alleen beginposten gelezen, dus sorry als het antwoord al ergens tussen zou staan.

Toen ik Yoob mijn shetlander kocht, kreeg ik zijn bitloze hoofdstel erbij.
Dat is dit:
Afbeelding
barefoot type Walnut pony.

Ik gebruik het zelf bij werk aan de lange lijnen of mennen op de wei.
Buiten krijgt hij een hoofdstel met bitje in.

Maar eigenlijk loopt hij beter met de bitloze optoming.
Voordat ik er nu toch mee op straat ga, zou ik graag willen weten hoe werkt zo'n hoofdstel nu precies?

Ik heb het uiteraard al wel paar keer ondervonden dat hij er goed op reageert, zelfs veel sneller dan met bit, maar het drukt op bepaalde punten van zijn hoofd en op andere juist weer niet.

Dus wat ik zocht is de werking van zo'n soort bitloos hoofdstel.
Kan mij vast iemand vertellen hier :)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:56

http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-P ... alnut.html

In deze link staat het uitgelegd. Het is een kaakgekruist hoofdstel, dus je pony krijgt druk op de neus, kaken en achter de oren. Er staat heel veel info op internet, als je Googelt kun je je er gemakkelijk in verdiepen. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:19

Isapaardje: ik heb die zelf ook. Ik gebruuk wel een andere kaakgekruiste optoming voor de wagen (hoofdstel met oogkleppen). Als je links trekt komt er druk op de rechterkaak, achter het oor en ook wat op de (zijkant) neus.

Ik heb zelf een aantal keer lange lijnen gedaan vervolgens gewoon ingespannen toen dit goed ging. Ondertussen men ik al meerdere jaren bitloos.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:20

@Tennan: Ja oké dat had ik zelf ook kunnen bedenken :o
Maar goed, waar ik met dit hoofdstel mee zit, is dat de gespen van de leidsel erg dicht op de ringen van het borsttuig komen te zitten. Ik ben zo bang dat het hier een keer blijft haken.
Ik wilde dus rond gaan kijken naar mogelijk een ander hoofdstel voor het mennen, maar dan is het wel handig als je weet hoe de diverse hoofdstellen werken :)
Goed, ga googlen dus :+

@Maartje: dank voor je uitleg. Ja ik hoop ook ooit naar buiten te kunnen bitloos, maar is ook kwestie van vertrouwen; maar ja, dat ga ik pas krijgen als ik het ga uit proberen :)
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 29-07-16 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:22

Ik herken je probleem. De ideal neusriem gesp je aan je normale hoofdstel vast. De koorden moet je knoopjes in maken zodat je lussen krijgt. Die kan je dus makkelijk korter maken. Uiteraard moet je het hoofdstel wel om kunnen blijven doen
De koorden van de ideal zijn wel een stuk dunner dan de barefoot (en dus scherper), ik ondervind hier geen problemen van.

Afbeelding

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:25

Ik men trouwens zonder oogkleppen en ook geen Achenbach neusriem. Rij wel Achenbach, maar dat kan gewoon met dit barefoot hoofdstel heb ik ontdekt. Vond ik ook wel bijzonder, vandaar dat ik dacht, nu toch maar eens in gaan verdiepen hoe het ding nu eigenlijk werkt. Pony weet het wel ... nu ikke nog :+
Maar knoopjes leggen? Gaan die dan niet ergens haperen?
Bij gewoon optomen lijk je ruimte genoeg te hebben, maar ga ik dan rijden zie ik af en toe die gespen toch heel dicht bij de halsriem van het borsttuig komen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:57

Haperen? Ik bedoelde dat je een lusje maakt op het einde van het koort en daardoor je leidsel vastmaakt. Dat doe je door een knoop te maken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 15:20

Ik dacht dat je bedoelde dat ik in het koord een knoop moest leggen ergens.
Aan het eind van het koord zit bij mij een ring.
Op zich valt het eigenlijk ook wel mee hoor, als ik kijk op een filmpje van eerder waar de gesp zit en waar het oog van het borsttuig. Alleen als hij erg verzameld dan komt het dicht bij elkaar.
Misschien niet druk om maken en gewoon gaan rijden :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 16:19

Zo'n leuk topic dit, lees graag mee en vind het leuk alle bitloze optomingen met ieder hun eigen werking te zien en iedereen zijn voorkeur naar het een of het ander.

Heb zelf m'n paard toch het liefste op touwhalster. Ook een glucksrad en Cavemore op haar geprobeerd maar touwhalster werkt voor ons het beste. Als we echt richting wedstrijdniveau/training gaan heb ik er wel een bitje in. Dit omdat er in de western of met bitje of met Bosal moet worden gereden, een Bosal is een prachtige optoming maar wil je echt een goede hebben zijn ze ook verschrikkelijk duur. Komt er vast ooit nog wel eens maar voorlopig houden we het op ons touwhalstertje want daar loopt ze super op.

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 17:50

Ziet er heerlijk ontspannen uit, daar wil ik ook naar toe, ik ben mijn ietwat sensibel paardje net aan het inrijden, voor nu nog steeds met mijn FRA kingekruist hoofdstel en ik moet zeggen hij gaat het steeds beter snappen. Vandaag was ik in de plaatselijke ruitersportzaak om me wat te oriënteren en de verkoopster vertelde me dat zij met iemand werken die op stal komt met verschillende bitjes (verschillende merken ook) en ook alle soorten FRA bitloze hoofdstellen, een soort bitfitter dus maar dan net even wat breder. Ik denk dat ik haar ga bellen om zo te kijken wat mijn paard het beste past.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:08

Dat is idd heel fijn zo'n bitless-fitsessie xD. Ik had zelf de glucksrad nog liggen van m'n vorige paard en de cavemore van m'n instructrice geleend zo weet ik wel wat Luus wel en niet fijn vind.

Foto hierboven was voor het eerst onder het zadel op buitenrit (lees: straat op en neer gestapt maar het begin is er + goede ervaring). Zo trots op d'r. Heb haar nu n klein jaartje onder het zadel maar heel rustig opgebouwd. Heb haar ook op het touwhalster ingereden en die ervaart ze als erg duidelijk/prettig.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 12:42

Is er een algemeen topic over bithoofdstellen, net zoals deze? Ik twijfel namelijk over de afmeting van zijn nieuwe bit en kan geen recent topic vinden... :o als iemand een link heeft, graag, vast bedankt :)!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:50

Je zou eventueel gewoon een vraag bij Harnachement kunnen zetten als er geen algemeen topic is :)

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 13:58

N.a.v. mijn ervaring met [BEU] Paardrijden bij Northride Ibiza :

Afbeelding
Ligt dit hoofdstel zo goed? De neusriem lijkt me vrij laag maar ik weet het niet zeker. Zijn de scharen echt belachelijk groot of valt dit mee? (Die vraag stel ik omdat de eigenaresse van m'n verzorgpaard zich helemaal dood schrok na deze foto :=). Is dit een (te) strenge neusriem? (Wat ik ook weer vraag n.a.v. opmerking van die eigenaresse)

Ik heb geen verstand van/ervaring met hackamores dus het lijkt me beter hier iets meer over te weten voordat ik volgend jaar terug ga naar die ranch :j

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 14:02

Ik zou hem sowieso wat hoger hangen, boven het zwevend neusbot. De uitvoering van de hackamore is inderdaad wat grof, waardoor hij groot oogt, maar de lengte lijkt prima, al kan het zijn dat hij over de mondhoeken gaat schuren. De neusriem lijkt gewoon van leer met bont eronder en die is vrij zacht. In combinatie met de kinriem is dat heel prima. Een kinketting werkt weer strenger in.

De kinriem lijkt echter wel enorm los te zitten, die zou ik zelf toch strakker doen!

Edit; ik kan niet typen :')

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 16:34

Hij mag idd wat hoger + kinriem wat strakker. Verder is dit wel een wat pittigere bitloze optoming en vraagt dus een zacht contact. Vind m niet overdreven scherp doordat er geen ketting onder hangt en t neusstuk vriendelijk is alhoewel ik zelf voor een meer gebogen schaar zou gaan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:02

Hier vandaag eindelijk mijn lado sidepull kunnen testen. En ik moet zeggen, ben blij verrast. Zonder heel hard aansnoeren ligt ie gewoon al stabiel. Wel is ie aan de ruime kant voor mijn paardje die normaal tussen kop en full in zit.
Ben wel benieuwd hoe het lakrandje zich gaat houden. Verder fijn soepel leer.
Heerlijk rondje dijk gestapt met barebackpad en deze sidepull en paardlief was super braaf.

Afbeelding

Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:43

Ziet er goed uit

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 18:46

Dankjewel tennan en Kasmir :)

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 19:54

Vind het F.R.A kingekruist met release system heel fijn!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:19

Vraagje! Ik wil mijn ex racepaard tzt met bitloos hoofdstel leren rijden maar ga dit eerst op de grond oefenen met dubbele longeerlijnen. Wat voor signalen gebruiken jullie, of, hoe doen jullie dit zodat het ook te begrijpen is wanneer je erop zit? Het liefst wil ik hem namelijk op zit en stem rijden. Hoe kan ik het best beginnen? Ik heb een sidepull of kaakgekruist beschikbaar (barefoot syringa is 2 in 1 model) en ik weet nog niet wat hij fijnet zal vinden. Alvast bedankt!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:21

Je paard is al beleerd, toch Woepsie? Dan zal het denk ik niet lang duren voordat hij het begrijpt. Gewoon eens proberen dus!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:26

Woepsie: ik zorg eerst dat het paard weet wat ik wil vanaf de grond. Zolang je consequent bent zal je paard het uiteindelijk wel snappen. Dus begin vanaf de grond al met je stem als je graag op stem wilt rijden.

Ik doe alles met touwhalster dat is voor hem duidelijk, 1 optoming. Later pak ik er een sidepull hoofdstel bij. Maar pas als ik volledig op zit kan rijden. Dat gaat nog even duren.

Belangrijkste is: rem, gas en stuur. Dus die moet je er vanaf de grond op hebben ;)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:42

tennan schreef:
Je paard is al beleerd, toch Woepsie? Dan zal het denk ik niet lang duren voordat hij het begrijpt. Gewoon eens proberen dus!

Ja klopt maar dan heb ik alsnog geen idee hoe te beginnen :o

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 20:48

woepsie90 schreef:
tennan schreef:

Ja klopt maar dan heb ik alsnog geen idee hoe te beginnen :o

Een groot deel van de dagelijkse dingen die je met je paard doet zijn, misschien onbewust, gebaseerd op wijken voor druk. Aan een touwtje trekken is meekomen, duwen is om, linkerteugel (=druk op rechts) betekent naar links.
Met een bitloos hoofdstel werkt dit precies hetzelfde: trekken aan de linkerteugel is gewoon weer druk op rechts en betekent dus naar links. Het signaal naar je paard is hetzelfde, maar dan zonder bit.

Je kunt dit voor je opstapt best oefenen op de grond. Kijk dan of je paard alle 'normale' hulpen die je hem geeft, ook begrijpt met een bitloos hoofdstel.

Ik verwacht van wel. Zelf zat ik er ook een beetje tegenaan te hikken, maar ik heb mijn pony van de ene op de andere dag een bitloos hoofdstel omgehangen en dat ging zonder problemen!